Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-03@03:00:12 GMT

مراقب پوپولیسم دیجیتال باشید

تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۹۹۲۲۵

مراقب پوپولیسم دیجیتال باشید

اگرچه گسترش دسترسی پوپولیسم دست راستی با کمک چنین موسساتی بدون شک برای آینده دمکراسی و حقوق بشر نگران کننده است، اما شکل دیگری از پوپولیسم نیز وجود دارد که حتی از آن هم خطرناک تر است؛ شکلی از پوپولیسم که وانمود می کند به طور کلی فراتر از دسته بندی های سیاسی چپ و راست قرار دارد: پوپولیسم دیجیتال.

گروه غرب از نگاه غرب خبرگزاری فارس: در سال جاری قرار است در بیش از 60 کشور جهان انتخابات برگزار شود که همگی با تهدید مشابهی مواجه اند: احزاب و جنبش های پوپولیستی که از موسسات داده کاوی برای کمک به تقویت برد پیام های خود، ارتباط مستقیم با رای دهندگان و گسترش پایگاه حامیان خود استفاده می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سال های اخیر پوپولیست های دست راستی در چندین کشور، از برزیل گرفته تا مجارستان و فیلیپین به قدرت رسیده اند. همزمان با رشد پوپولیسم، شرکت های داده کاوی نظیر کمبریج آنالیتیکا، اگرجیت آی کیو و سایرین، تکنیک های خود را برای کمی کردن رفتار رای دهندگان به منظور تاثیرگذاری بر آرای آنها به کمال رسانده اند.

اگرچه گسترش دسترسی پوپولیسم دست راستی با کمک چنین موسساتی بدون شک برای آینده دمکراسی و حقوق بشر نگران کننده است، اما شکل دیگری از پوپولیسم نیز وجود دارد که حتی از آن هم خطرناک تر است؛ شکلی از پوپولیسم که وانمود می کند به طور کلی فراتر از دسته بندی های سیاسی چپ و راست قرار دارد: پوپولیسم دیجیتال.

به منظور شناسایی پوپولیسم دیجیتال درک این نکته ضروری است که چرا و چگونه خود پوپولیسم در سطح جهانی به عرصه سیاست بازگشته است. در قرن بیست و یکم پوپولیسم به عنوان واکنشی نسبت به تبدیل شدن سیاست به مدیریت تکنوکراتیک امور مربوط به مردم ظهور یافته است. طی 30 سال گذشته انتخابات های دمکراتیک در سراسر غرب عمدتا در مورد حرکت به سوی شکل گیری ائتلاف های دو حزبی بوده که بتواند هم از ایدئولوژی های دست چپی و هم دست راستی و نیز خود گزاره «اپوزیسیون» مشروعیت زدایی کند. این کار به منظور مسدود کردن راه آلترناتیوها در برابر نئولیبرالیسم انجام شده است. در برابر این ائتلاف های تکنیکی بی اطلاع – که مسئولیت یک افزایش بی سابقه در نابرابری های اجتماعی و اقتصادی با آنها بوده- پوپولیسم پیشنهاد بازگشت به سیاست هایی برای مردم را می دهد.

پوپولیسم آنگونه که فلاسفه سیاسی نامدار ارنستو لاکلو و چانتال موفی توضیح می دهند نه یک ایدئولوژی بلکه بیشتر یک راهبرد سیاسی «قادر به بیان روشن هویت ها» و در کنار هم آوردن «مطالبات مختلف در اپوزیسیون حول یک دشمن مشترک» است.

 عواطفی که پوپولیست های دست راستی و دست چپی پرچمدار آنها هستند به شدت با هم تفاوت دارند: ترس از بیگانگان، که در انزجار و بی تفاوتی ریشه دارد از یک طرف و امید به آینده ای بهتر از طریق یک زندگی عادلانه تر و برابرتر از طرف دیگر. برای پوپولیست های دست راستی نظیر رهبر اجتماع ملی فرانسه مارین لوپن و رئیس جمهور آمریکا دونالد ترامپ، دشمن مردم زیرمجموعه های مشخصی از همین مردم نظیر مهاجران و اقلیت ها هستند. برای پوپولیست های دست چپی همچون سناتور آمریکایی الیزابت وارن و رهبر حزب پودموس اسپانیا پابلو ایگلسیاس در عین حال دشمن مردم نه مهاجران، بلکه نخبگان اقتصادی هستند که همان شرکت های چندملیتی بزرگ نظیر  فیس بوک باشند که وارن طرحی را برای تجزیه آن در دست دارد.

اگرچه تشکیلات نئولیبرال همچنان به بی اعتبار کردن و نادیده گرفتن تفاوت بین پوپولیسم راست و چپ ادامه می دهد، اما جای پرسش ندارد که پوپولیسم یک بعد ضروری از سیاست های دمکراتیک است و اینکه این راهبرد به خصوص به خوبی با فناوری اطلاعات توزیع شده امروزی همسو است.

وجه مشترک انواع مختلف پوپولیست ها رابطه مستقیمی است که آنها ادعا می کنند با مردم دارند. پوپولیست ها در گذشته برای ارتباط با مردم بر رسانه های سنتی اتکا داشتند، اما امروزه شبکه های اجتماعی آنها را قادر می سازد پیام خود را مستقیما به مردم انتقال دهند و حتی با آنها تعامل داشته باشند. این استفاده از شبکه های اجتماعی هم در میان پوپولیست های دست راستی و هم دست چپی مشترک است.

اینجا همان نقطه ای است که پوپولیسم دیجیتال خود را از پوپولیسم سنتی دست راستی و دست چپی متمایز می کند. این نوع از پوپولیسم از پلتفرم های دیجیتال فقط برای این استفاده نمی کند که سیاستمداران را  قادر به ارتباط برقرار کردن با رای دهندگان کند،  بلکه  برنامه سیاسی خود را مستقیم بر اساس قدرت شبکه های اجتماعی و پتانسیل دخل و تصرف و دستکاری در آن بنا می کند.

این مسئله در جنبش ضد تشکیلات پنج ستاره در ایتالیا مشهود است که تنها ظرف 10 سال  توانسته است کاری کند که به بزرگ ترین حزب این کشور تبدیل شود. این حزب پوپولیست آشکار در موضع خود علیه  سیستم سیاسی نخبه گرا و بسته ایتالیا، با سازمان افقی و ایدئولوژی انعطاف پذیر خود مغایرت دارد.

این حزب تجسم دورنمایی است که یک متخصص بازاریابی دیجیتال در ذهن داشته و معتقد است که اینترنت، احزاب سیاسی سنتی و مدل سازمانی احزاب دمکراتیک را منسوخ کرده است. بنا به اعتقاد خیلی ها جنبش پنج ستاره منحصرا به دست بپه گریلوی کمدین تاسیس شده، اما جیانروبرتو کاسالجیو متخصص آی تی نیز که زمانی یک شرکت مشاوره اینترنتی را اداره می کرد، در انجام این کار در کنار او قرار داشته است. هرچند کاسالجیو در سال 2016 درگذشت، اما این شرکت تحت هدایت پسرش و چند تن از همکارانش، همچنان به ارائه خدمات مشورتی راهبردی برای  رساندن مشتریان به جایگاه مناسب در اینترنت ادامه می دهد. نایجل فراژ رهبر حزب پوپولیست برگزیت انگلیس که از جمله موفق ترین مشتریان این شرکت بوده، کاسالجیو را به عنوان «نابغه» توصیف کرده است.

کاسالجیو که متقاعد شده بود در عصر اینترنت دیگر به وجود احزاب سیاسی نیازی نیست، رویای جایگزین کردن پارلمان ها را با یک دمکراسی آنلاین در سر داشت که در آن شهروندان می توانند خودشان در مورد مسائل تصمیم گیری کنند. او در کتاب هایش جهانی را پیش بینی کرده بود که در آن لازم نیست هیچ کس را به نمایندگی برگزید، چرا که می توان از طریق خرد جماعت های آنلاین، به اجماع های لازم در مورد راه حل های هوشمندانه و با صرفه دست یافت.» هدف کاسالجیو آنطور که پوپولیست ها انجام می دهند صرفا حمله به طبقه سیاسی حرفه ای نبود، بلکه آغاز روند «واسطه زدایی» از نهادهای دمکراتیک نیز بود.

او این واسطه زدایی خود را از طریق پلتفرم آنلاین «روسیو» عملی کرد که در آن 100 هزار عضو ثبت نام کرده در مورد مسائل سیاسی مختلف مرتبط با تصمیمات پارلمان و جنبش پنج ستاره رای می دهند.

برای مثال سال پیش این پلتفرم موضوع مصونیت پارلمانی متئو سالوینی وزیر کشور دست راستی پیشین را که از سوی گروهی از قضات مطرح شده و خواستار اجازه سنا برای انجام تحقیقات در مورد او به جرم ربایش مهاجران با استفاده از قدرت دولت  شده بودند، از طریق آنلاین به رای گیری گذاشت. طبق اعلام روسیو رای دهندگانش تداوم مصونیت سالوینی را انتخاب کردند، نتیجه ای همسو با آمال رهبری این حزب در آن زمان.

اما چند ماه بعد در یک رای گیری دیگر در این پلتفرم آنلاین، اعضای این جنبش به حمایت تمام قد از شکل گیری یک ائتلاف جدید بین جنبش پنج ستاره و نیروهای مرکز- چپ گرا رای دادند که یک بار دیگر نتیجه حاصله خوشایند رهبری این حزب بود. وقتی این دولت ائتلافی به قدرت رسید، سالوینی را مجبور کرد که به یک تحقیقات تن دهد.

نتایج به شدت متفاوت این دو رای گیری و نیز بسیاری نتایج دیگر این سوء ظن را برانگیخت که آرا در روسیو مورد دستکاری قرار می گیرند. چرا که تنها پسر کاسالجیو اجازه دسترسی به سوابق رای گیری و هویت تک تک اعضا را داشت.

پوپولیسم دیجیتال مثل پوپولیسم دست راستی و دست چپی به کلی ایدئولوژیک، ادعا می کند که با حمایت از سیاست مداران، فرصتی را برای برقراری رابطه ای مستقیم با مردم به دست می آورد. اما این نوع از پوپولیسم، دستکاری در ترسی را که در راهبردهای پوپولیستی دست راستی مورد استفاده قرار می گیرد، با دستکاری پنهانی در داده های خصوصی در هم می آمیزد که موجب می شود این ترس بسیار شوم تر شود. این مسئله می تواند توضیح دهنده این باشد که چرا نتایج آرا در این پلتفرم می تواند  اغلب با یکدیگر در تناقض قرار داشته باشد.

جنبش پنج ستاره به زودی برای انتخاب رهبر جدید این پلتفرم رای گیری خواهد کرد. رهبر آن لوئیجی دی مایو در ژانویه و شکست بزرگی که چند روز بعدتر در انتخابات های منطقه ای در امیلیا- روماگنا و کالابریا متحمل شد، از رهبری این حزب کنار رفت.

استفاده و دستکاری در داده ها در سیاست، پیش از این نیز به دمکراسی در سراسر جهان لطمه زده است. ما شاهد موفقیت گسترده کارزارهای پوپولیستی دست راستی که حامیان ترامپ و برگزیت به راه انداختند بوده ایم. با این حال شیوه استفاده جنبش پنج ستاره از داده ها بسیار خطرناک تر از هر چیزی است که تا پیش از این شاهد بوده ایم. کارزارهای ترامپ و برگزیت دست کم به طور رسمی از شرکت هایی که راهبردهای مربوط به داده کاوی ها را به پیش می برند جدا بودند. اما جنبش پنج ستاره و روسیو هر دو یکی هستند.

برای جنبشی که بر اساس ایده دمکراسی مشارکتی بنا شده، این واقعیت که یک شخص واحد که مالک تمام داده هاست به ظاهر از آنها برای نمایش گذاشتن تمایلات مردم استفاده می کند، نگرانی هایی جدی را در مورد شفافیت در این روندها به وجود می آورد. هر چند به نظر می رسد جنبش پنج ستاره تنها نمونه از پوپولیسم دیجیتال باشد که توانسته است تا جایگاه حکمرانی بر یک کشور بالا رود، اما رای دهندگان سراسر جهان باید مراقب تهدیدات مشابه آن باشند.

نویسنده: سانتیاگو زابالا (Santiago Zabala) استاد تحقیقی فلسفه در دانشگاه پمپئو فابرا در بارسلون

منبع: https://b2n.ir/802815

انتهای پیام.

منبع: فارس

کلیدواژه: خبر گزاری فارس جنبش پنج ستاره پوپولیست ها رای دهندگان دست راستی رای گیری دست چپی داده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۹۹۲۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار اپل به آیفون‌داران: مراقب آتش‌ گرفتن گوشی خود باشید!

ایتنا - شرکت اپل به کاربران آیفون هشدار داده که باید هنگام شارژ گوشی‌های هوشمند خود نکات ایمنی را رعایت کنند در غیر این صورت ممکن است آتش‌سوزی، برق گرفتگی یا آسیب جدی رخ دهد.
بر اساس جزییات منتشر شده در وبسایت پشتیبانی اپل، این شرکت فناوری از کاربران خواسته است که آیفون، آداپتور یا کابل شارژر را هرگز زیر پتو، بالش یا بدن خود قرار ندهند زیرا این کار می‌تواند باعث گرم شدن بیش از حد دستگاه و بروز حادثه شود.

اپل تاکید کرده آیفون، آداپتور و شارژر بی‌سیم خود را هنگام استفاده یا شارژ کردن در مکانی با تهویه مناسب نگه دارید. اگر آیفون شما در حال شارژ است، نباید برای مدت طولانی با بدن شما تماس داشته باشد.

این هشدار به ویژه زمانی اهمیت می‌یابد که کاربران قصد خوابیدن یا قرار گرفتن در شرایطی را دارند که نمی‌توانند افزایش دمای گوشی را متوجه شوند.

براساس توصیه‌های ایمنی اپل، کاربران باید همواره از آداپتورها و کابل‌های اصلی این شرکت برای شارژ آیفون استفاده کنند. محصولات شرکت‌های ثالث و ارزان‌قیمت ممکن است استاندارد لازم را نداشته و خطرآفرین باشند.

اپل همچنین هشدار داده است که کابل‌ها یا شارژرهای آسیب دیده یا مرطوب می‌توانند باعث آتش سوزی، برق گرفتگی، جراحت یا آسیب به گوشی یا دیگر اموال شوند.

این اقدام اپل در پی گزارش‌های متعددی درباره گرم شدن بیش از حد آیفون‌ها حین شارژ صورت گرفته است. چنین وضعیتی می‌تواند عواقب جبران ناپذیری به همراه داشته باشد.

با افزایش نگرانی‌ها درباره ایمنی محصولات فناوری، شرکت‌های بزرگ ناگزیرند دستورالعمل‌های لازم را برای استفاده ایمن از دستگاه‌های هوشمند منتشر کنند.

دیگر خبرها

  • مراقب این قاتل خاموش باشید
  • مراقب فشار خون، این قاتل خاموش باشید
  • مراقب قاتل خاموش باشید
  • مراقب «کلاهک‌های مرگ» باشید
  • مراقب پیامک‌های جعلی یارانه کمک‌ معیشتی باشید
  • هشدار؛ مراقب پیامک‌های جعلی یارانه باشید
  • هشدار به خریداران امتیاز مسکن دولتی | مراقب سلب امتیاز باشید!
  • مراقب پیامکهای جعلی یارانه کمک معیشتی باشید
  • هشدار اپل به آیفون‌داران: مراقب آتش‌ گرفتن گوشی خود باشید!
  • مراقب این قارچ‌ها باشید!