Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-26@22:39:55 GMT

مردم گیلان از افزایش قیمت کالاها به بهانه کرونا گلایه دارند + فیلم

تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۰۱۶۴۵

مردم گیلان از افزایش قیمت کالاها به بهانه کرونا گلایه دارند + فیلم

‍‍‍‍‍‍

مردم گیلان از افزایش قیمت برخی اجناس در سایه کسادی بازار و کرونا گله‌مند هستند و از مسئولان انتظار دارند که از افزایش قیمت‌ اجناس جلوگیری کنند. ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۱ استانها گیلان نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت، افزایش قیمت برخی کالاها و لوازم زندگی باعث شده قدرت خرید مردم بسیار کاهش یابد در شرایطی که هنوز شوک کرونا در جامعه وجود دارد و سلامتی مردم را تهدید می‌کند یکی از انتظارات و مطالبات مردم گیلان از مسئولان ملی و استانی این است که با کنترل قیمت‌ها و اتخاذ تدابیر ویژه جلوی افزایش قیمت اجناس را بگیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از فروشندگان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: در اوایل بحران کرونا که مردم و مسافران به‌خاطر شیوع کرونا در بازار رشت رفت‌وآمد نمی‌کردند، کسب‌وکارها آسیب جدی دیدند ولی جای تعجب دارد که با وجود رفت‌وآمدهای کم اما قیمت بسیاری از اجناس به‌ یکباره افزایش پیدا کرد.

وی با‌ بیان اینکه قدرت خرید مردم بسیار کاهش یافته است خاطرنشان کرد: افزایش قیمت‌ها باعث شده قدرت خرید مردم کاهش پیدا کند به‌عنوان مثال اگر کالایی را قبلاً 10 هزار تومان می‌خریدند هم‌اکنون باید 20 هزار تومان بابت آن پرداخت کنند و یا مجبورند به‌جای نیم کیلو، 250 گرم بخرند.

عزم منطقه سوم دریایی سپاه برای ‌کمک به قایق‌داران + فیلمبوی خوش عطر گل محمدی در پایتخت گل و گلاب ایران+ فیلمبرپایی نماز وحدت در خیابان‌های ملتهب آمریکا + فیلم

شهروند دیگری با گلایه از افزایش قیمت برخی کالاها از جمله حبوبات ابراز داشت: بسیاری از کالاها و محصولات از جمله حبوبات بسیار گران شده است و با این وضعی که شاهد آن هستیم متاسفانه روز به روز فقیر فقیرتر شده و غنی بی‌نیازتر می‌شود.

یکی از بانوان گیلانی با اشاره به مشکلات ناشی از بحران کرونا و آسیب دیدن بسیاری از کسب و کارها بیان داشت: قبل از کرونا مردم با مشکلاتی روبه‌رو بودند اما کرونا باعث شد که مشکلات مردم بیشتر شود و بسیاری از افراد بیکار شدند و عده‌ای نیز مستأجر هستند و اجاره مسکن هم بیشتر شده لذا انتظار داریم به این اوضاع رسیدگی شود.

شهروند دیگری خاطرنشان کرد: افزایش قیمت‌ها باعث شده که بسیاری از مردم قدرت خرید کالاهای مورد نیاز و حداقلی خود را هم نداشته باشند.

یکی از بانوان گیلانی گفت: همسرم فروشنده است، اما وقتی به میدان میوه و تره‌‌بار می‌رود محصول بسیار گران است و مجبور است گران بخرد و با سود اندک بفروشد تا حداقل هزینه‌های خودرو و درآمد خود را به‌دست بیاورد از طرفی امروز جوانانی هستند که واقعاً توانایی خرید ندارند و نیاز دارند که از سوی دولت حمایت شوند.

یکی از کاسبان نیز با اشاره به وضعیت بازار افزود: قبل از شیوع کرونا کم و بیش فروش داشتیم و درآمد خود را کسب می‌کردیم اما پس از کرونا، بازار و کسب‌وکارها به شدت آسیب دید تا جایی‌که ممکن است حتی صبح تا ظهر فروش نداشته باشیم البته انتظار داریم که شهرداری هم بیشتر هوای کاسبان، بازاریان و دستفروشان را داشته باشد.

مدیر بازرسی اتاق اصناف مرکز گیلان به عوامل تاثیرگذار در افزایش قیمت کالاها اشاره کرد و اظهار داشت: در سال‌های گذشته همواره دستورالعمل‌هایی توسط هیئت عالی نظارت برای واحدهای صنفی تعیین شد که واحدهای صنفی حداکثر سودی که برای کالاهای خود در نظر می‌گیرند را می‌بایست براساس دستورالعمل‌های ابلاغ شده تنظیم کنند.

سیدابراهیم سیدزاده با بیان اینکه بازرسان اتاق اصناف مرکز گیلان در بازرسی‌های خود، قیمت‌های خرید و فروش واحدهای صنفی را مورد بررسی قرار می‌دهند گفت: در روزهای گذشته شاهد افزایش قیمت برخی کالاها همچون لوازم خانگی، خودرو، حبوبات، میوه و سایر اقلام اساسی بوده‌ایم که هر کدام از این افزایش قیمت‌ها دلایلی دارد.

وی تخلفات برخی واحدهای صنفی، کمبود تولید برخی اقلام و محصولات کشاورزی در مقطعی از سال، صادرات و واردات کالا‌ها، افزایش قیمت حمل‌ونقل و ارز دولتی که به برخی کالاها اختصاص می‌یابد را از جمله عوامل تاثیرگذار در افزایش قیمت کالاها اعلام کرد و افزود: بازرسان اتاق اصناف مرکز گیلان در طول سال به‌منظور جلوگیری از تخلفات اصناف، طرح‌های نظارتی مختلف را اجرا می‌کنند.

مدیر بازرسی اتاق اصناف مرکز گیلان خاطرنشان کرد: کمبود تولید برخی اقلام به‌ویژه محصولات کشاورزی در مقطعی از سال باعث افزایش قیمت این محصولات می‌شود زیرا بازار همواره تابع عرضه و تقاضا است و هرچه عرضه کالا محدود شود قیمت آن نیز افزایش می‌یابد.

سیدزاده با اشاره به پیامدهای اختصاص ارز دولتی به برخی کالاها گفت: بسیاری از کالاهایی که توسط واحدهای صنفی عرضه می‌شود و مردم مصرف می‌کنند مشمول ارز دولتی هستند که لازم است تدبیری برای برداشتن این ارز دولتی اتخاذ شود که حتماً روی قیمت نهایی کالا تاثیر می‌گذارد.

وی با بیان اینکه برخی افراد سودجو با در نظر گرفتن وضعیت بازار با فرصت‌طلبی درصدد به جیب زدن سود هنگفتی هستند عنوان کرد: بازرسی‌های اتاق اصناف مرکز گیلان‌ با تشکیل تیم‌های نظارتی در سطح استان همچنان ادامه دارد و در حال حاضر رسیدگی به گزارشات و شکایات مردمی در حوزه تخلفات صنفی را در اولویت قرار دادیم.

مدیر بازرسی اتاق اصناف مرکز گیلان افزود: برای رسیدگی به گزارشات و شکایات مردمی، حداقل یک اکیپ در هر شهرستان و چند اکیپ نظارتی در مرکز استان با همکاری کارشناسان اتحادیه صنفی در حال فعالیت و نظارت هستند و و شهروندان می‌توانند گزارش تخلفات را از طریق سامانه 124 و همچنین سامانه 135 تعزیرات حکومتی اعلام کنند.

سیدزاده با بیان اینکه شماره 32125444 مربوط به اتاق اصناف مرکز گیلان نیز در خدمت شهروندان است و مردم می‌توانند از این‌ طریق گزارش تخلفات حوزه واحدهای صنفی را اعلام کنند تصریح کرد: بازرسی‌های سرزده از واحدهای صنفی، نظارت هدفمند در قالب طرح‌های نظارتی و همچنین رصد قیمت‌ کالاهای بسیاری از واحدهای صنفی همچنان در دستور کار قرار دارد.

انتهای پیام/612/ی

R7877/P/S6,71/CT16

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اتاق اصناف مرکز گیلان افزایش قیمت برخی افزایش قیمت واحدهای صنفی برخی کالاها ارز دولتی قدرت خرید قیمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۰۱۶۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شروع کار نمایشگاه کتاب بعد از شیوع کرونا نیازمند شجاعت بود

حجت الاسلام هادی شیرازی مدیرعامل انتشارات خط مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره حال و هوای این نمایشگاه در سال‌های گذشته گفت: شروع دوباره نمایشگاه بعد از قصه ویروس منحوس کرونا، شجاعتی می‌خواست که الحمدلله اتفاق افتاد و روال خوبی را پی گرفت و به نظر بنده سال به سال هم رشد کرد و مردم به نسبت سال‌های قبل استقبال بهتری داشتند. هرچند هنوز به آن سال‌های قدیمی‌تر و گذشته که خیلی اهالی هنر و ادب حضور چشمگیرتری داشتند و فضای شیرین‌تری نسبت به سال‌های نزدیک‌تر ما داشت، نرسیده ولی امیدوارم که این جریان نیز رخ دهد و آن حالت پدری که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حوزه فرهنگ می‌رود، اتفاق بیفتد.

وی درباره استقبال مخاطبان از این رویداد فرهنگی گفت: مردم با نمایشگاه کتاب قهر نیستند، اما مسأله کتاب باید بیشتر به عنوان یک نیاز جا بیفتد. هرچقدر اقتصاد مردم و خانوارها کوچک شود، تاکید بر کتاب به عنوان یک نیاز اساسی سخت‌تر می‌شود. باید بین همه مردم این نکته را جا بیندازیم که کتاب یک مسئله حل کن است و نیازهای آدمی را در مسیر زندگی حل می‌کند.

حجت‌الاسلام شیرازی افزود: در حال حاضر چند جایگزین برای کتاب پیدا شده است که یکی از آنها فضای مجازی و آموزش‌هایی در این فضاست. این فضا به نحوی جایگزین کتابخوانی مردم شده است که جایگزین دقیقی نیست؛ هر چیزی باید سر جای خودش قرار بگیرد. در عین حال مردم با کتاب آشتی‌اند، با نمایشگاه کتاب هم مشکلی ندارند ولی باید این اتفاق درست و جامع رخ دهد و مردم جایگاه کتاب را درک کنند تا نمایشگاه کتاب هم رونق اساسی به خود بگیرد.

وی درباره کیفیت کتاب‌ها در طی دوره‌های مختلف برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: مسأله کیفیت کتاب یک موضوع نسبی است و به ناشران بستگی دارد. ممکن است یک ناشری کیفیت کارش را در طول این سال‌ها هم به لحاظ محتوا و هم به لحاظ تولید ارتقا داده باشد و ممکن است ناشرانی هم باشند که کیفیت کارشان مثل گذشته‌شان باشد. نمی‌توانم بگویم اتفاق مهمی در این سال‌ها رخ داده است. پیش از این در فضای ادبیات، فرهنگ و کتاب هر روز یک اتفاق و حرکت جدی ملی داشتیم، اما حالا به شدت جای خالی این حرکت‌ها حس می‌شود.

شیرازی افزود: مسایل صنعت نشر با یک یا دو ایده حل نمی‌شود. امروزه می‌گویند به دنبال رقم زدن زیرساخت‌ها هستند و این مسأله‌ای زمان بر است. اگر بخواهیم برای صنعت نشر اتفاق مبارکی بیفتد باید پای حرف جدی خود اهالی صنعت، به‌ویژه بخش خصوصی صنعت نشر نشست. اگر اهالی این حوزه و اهالی اکوسیستم نشر بگویند که دغدغه و مسئله‌شان چیست، آنگاه می‌توان به رخ دادن اتفاقات اساسی برای این صنعت امیدوار بود.

سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت در مصلی امام خمینی تهران برپا می شود.

کد خبر 6087681

دیگر خبرها

  • شروع کار نمایشگاه کتاب بعد از شیوع کرونا نیازمند شجاعت بود
  • انعکاس مشکلات شما در صدای مردم ششم اردیبهشت ماه استان قزوین
  • تامین همه نیازهای ارزی توسط بانک مرکزی
  • میان افزایش حقوق کارگران و قیمت کالاها، توازن برقرار شود
  • ۲۵۴۳ مورد بازرسی از واحدهای صنفی محلات انجام شد
  • بررسی پرونده‌ها و کالاهای موجود در انبار مرکزی اموال تملیکی گیلان
  • مجوز افزایش دوباره «قیمت لاستیک» به فاصله شش ماه/ سازمان حمایت از مصرف کننده خبر دارد؟
  • پلمب ۶۵ واحدصنفی املاک و خودرو در کرمان
  • گلایه اهالی بازارهای سیار از افزایش اجاره‌ها
  • جذب ۲۱ هزار پرستار بویژه نیروی طرحی دوران کرونا/ تدوین لایحه مادی و معنوی پرستاران