Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-27@21:24:23 GMT

سه‌گانه بحران تاکسی‌داران قشم

تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۰۴۵۲۰

سه‌گانه بحران تاکسی‌داران قشم

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، با تأکید استاندار هرمزگان و دستور فرماندار قشم، طرح فاصله‌گذاری اجتماعی با شتاب سریع‌تری در قشم دوباره در حال اجراست. این در حالی است که با توجه به نبود حمل‌ونقل عمومی از جمله مینی‌بوس و اتوبوس درون‌شهری، بیشترین حمل‌ونقل در داخل شهرها و جزیره قشم به‌وسیله تاکسی انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این امر می‌طلبد که وضعیت معیشت، سهمیه بنزین و البته ضدعفونی و نظارت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی بر تاکسی‌ها بیش از دیگر نقاط کشور در دستور کار قرار گرفته باشد. امری که به نظر می‌رسد با بی‌مهری روبرو شده است.

سهمیه ۴۰۰ لیتری بنزین در آب‌وهوای قشم کفاف نمی‌دهد

یک تاکسی‌دار قشمی گفت: در قشم با توجه به وضعیت آب‌وهوای گرم و شرجی و برای رفاه حال مسافر، در طول سال باید کولر روشن باشد.

حسن بازماندگان افزود: این در حالی است که سهمیه بنزین تاکسی‌های قشم ۴۰۰ لیتر در نظر گرفته‌ شده که نیاز ما را برآورده نمی‌کند.

وی ادامه داد: با توجه به وضعیت گردشگری قشم ما مجبوریم از بنزین آزاد استفاده کنیم.

بازماندگان خاطرنشان کرد: پس از گران شدن بنزین، تعرفه‌های کرایه نیز در صورت متناسب گران نشد که این مساله باعث شد تاکسی‌داران قشم زیر فشار قرار بگیرند.

تاکسی‌های اینترنتی محدودیت‌های تاکسی‌داران را ندارند

یک راننده تاکسی اظهار کرد: شرکت‌های تاکسی‌های اینترنتی مانند اسنپ همه خودروهای با پلاک ملی را به خدمت گرفته‌اند.

حمید غواصی افزود: این در حالی است که ما مکلف هستیم که از خودروهای خارجی استفاده کنیم.

وی ادامه داد: با توجه به ممنوع شدن ورود خودرو، استهلاک خودروهای فعلی به‌شدت بالاست و هزینه تعمیر آن نیز از عده ما خارج است.

برای جلوگیری از کرونا خدمات مناسب به تاکسی‌داران ارائه نشد

تاکسی‌دار دیگری نیز گفت: باید برای تاکسی‌ها برای جلوگیری از انتقال ویروس کرونا، تمهیدات ویژه‌ای در نظر گرفته می‌شد که این امر تحقق نیافت.

رشاد اسلامی افزود: ماسک و دستکش را ما خود تهیه کردیم و اقدامات لازم ازجمله ضدعفونی روزانه تاکسی‌ها از توان ما خارج است.

میزان مصرف بنزین تاکسی در قشم ۹۰۰ لیتر است

مدیرعامل تاکسی قشم پیما گفت: جزیره قشم وسعت زیادی دارد و برای سرویس‌دهی در این جزیره حداقل ۵۰۰ تا ۶۰۰ لیتر بنزین لازم است.

رحمانی افزود: با توجه به آب‌وهوای جزیره و شرجی و گرمای قشم، باید از کولر استفاده شود که این امر باعث می‌شود مصرف ماهانه بنزین برای هر تاکسی‌ به ۹۰۰ لیتر برسد.

وی ادامه داد: مدیران نباید تعریفی که برای مصرف بنزین تاکسی‌های تهران را به دیگر استان‌ها به‌ویژه استان هرمزگان و قشم تعمیم دهند.

اسنپ نان تاکسی‌داران را آجر می‌کند

مدیرعامل تاکسی قشم پیما تصریح کرد: از سوی دیگر اسنپ را در جزیره قشم فعال کردند که در عمل باعث می‌شود نان تاکسی‌داران آجر شود.

 وی افزود: نشست‌های مختلفی برای چگونگی فعالیت اسنپ در قشم برگزار شد و حتی دادستان چندین بار حکم‌های ضرب‌الاجل اعلام کرد که هیچ‌کدام به نتیجه نرسید.

رحمانی ادامه داد: انجام نشدن دستورالعمل‌ها و مصوبه‌های نشست‌ها از یک‌سو و به سرانجام نرسیدن احکام قضایی از سوی دیگر باعث ایجاد این گمان می‌شود که تعامل یا مسامحه‌ای در حال شکل‌گیری است.

وی تصریح کرد: هیچ‌کدام از مصوبات توسط اسنپ اجرایی نشده است، اما از فعالیت آن نیز جلوگیری نمی‌شود و ما در پیگیری‌ها توسط منطقه آزاد قشم و دیگر نهادها، پاس‌کاری می‌شویم و اسیر بروکراسی شده‌ایم.

مدیرعامل تاکسی قشم پیما در تشریح مصوبات گفت: اسنپ مکلف شده است که از خودروها و پلاک‌های منطقه استفاده کند و به‌هیچ‌عنوان خودروهای پلاک ملی را مورداستفاده قرار ندهد.

وی افزود: همچنین در نشست‌ها به تصویب رسید که خودروهای اسنپ باید همگی نشان و آرم این شرکت را داشته باشند.

رحمانی ادامه داد: همچنین شرکت اسنپ تعهد داد که خدمات‌دهی را از غرب جزیره شروع کند و این در حالی است که شرکت مذکور به هیچ‌کدام از این مصوبات عمل‌نکرده است.

وی اظهار کرد: دادستان تاکنون طی چهار حکم به شرکت مذکور فرصت‌های ۷۲ یا ۴۸ ساعته داده، اما تاکنون هیچ پاسخی داده نشده است.

تعرفه‌ کرایه اسنپ در مجموع بالاتر از تعرفه‌های مصوب است

مدیرعامل تاکسی قشم پیما گفت: تعرفه‌های کرایه در اسنپ شناور است و با افزایش یا کاهش تقاضا به‌صورت خودکار تغییر می‌کند.

وی افزود: در حالت عادی که تاکسی‌های تلفنی طبق تعرفه ۸۰ هزار ریال حق خدمات دریافت می‌کنند، اسنپ نرخ خدمات را به ۶۰ یا ۶۵ هزار ریال کاهش می‌دهد.

رحمانی افزود: اما زمانی که تقاضا بیشتر است، جبران مافات را انجام می‌دهند و قیمت ثابتی ندارند و هیچ نظارتی هم بر آن انجام نمی‌شود.

کرونا ما را یک سال مالی عقب نگه داشت

مدیرعامل تاکسی قشم پیما به زیان‌های وارده در اثر شیوع ویروس کرونا اشاره کرد و گفت: برای جلوگیری از شیوع کرونا، گردشگری قشم تعطیل شد و این مساله نیز باعث شد تا ما یک سال مالی عقب بمانیم.

وی افزود: تاکسی‌داران قشم تمام سال را منتظر تعطیلات ۲۰ روزه در عید نوروز هستند که کرونا این فرصت را از ما گرفت.

رحمانی ادامه داد: هرساله در روزهای عید نزدیک به ۲ هزار تماس ثبت می‌شد که این امر در سال ۹۹ به حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ تماس رسید.

وی تصریح کرد: شرکت قشم پیما حدود ۳۰۰ دستگاه خودرو دارد که در عید سال جاری تنها حدود ۲۰ دستگاه فعالیت کردند.

مدیرعامل تاکسی قشم پیما افزود: امسال مسافر نبود و شهروندان هم در قرنطینه بودند که این مسئله بیشترین آسیب را به فعالان حوزه حمل‌ونقل وارد کرد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر سازمان منطقه آزاد قشم اگرچه مقداری ماسک در اختیار تاکسی‌داران قراردادند اما در بحث ضدعفونی و تهیه مواد شوینده چندین نوبت به سازمان مذکور مراجعه کردیم ولی هیچ کمکی نکردند.

رحمانی گفت: درحالی‌که در سایر شهرها بحث ضدعفونی را شهرداری‌ها به‌عنوان متولی امر حمل‌ونقل انجام می‌دادند، مدیریت سازمان منطقه آزاد قشم در این زمینه بسیار ضعیف عمل کرد.

نامه‌نگاری‌های اتحادیه تاکسی‌داران با نهادها سرانجامی نداشت

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تاکسیرانی قشم گفت: برای بحث سهمیه بنزین هم با فرمانداری و هم به سازمان منطقه آزاد قشم نامه‌نگاری شده است.

نصرالله جمالی معزآبادی افزود: قول‌هایی مبنی بر پیگیری از طریق وزارت کشور و شورای عالی مناطق آزاد کشور داده شد تا سهمیه بنزین تاکسی‌های قشم به ۸۵۰ لیتر برسد.

وی ادامه داد: هم‌اینک افزون بر یک ماه از نامه‌نگاری‌ها گذشته، اما در عمل اتفاق خاصی رخ نداده است.

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تاکسیرانی قشم تصریح کرد: برای نحوه فعالیت اسنپ در قشم نیز پنج نشست با مشاور امنیتی سازمان منطقه آزاد قشم برگزار شد که نمایندگان اسنپ در این جلسات حضور پیدا نکردند.

وی افزود: در این نشست‌ها که دادستان و فرمانده انتظامی قشم نیز حضور داشتند، پنج بند به تصویب رسید که تاکنون هیچ‌کدام توسط اسنپ اجرایی نشده است.

جمالی معزآبادی ادامه داد: بر اساس مصوبات مقررشده بود که اسنپ هنگام ثبت‌نام رانندگان، از آنان گواهی نداشتن سوءپیشینه و اعتیاد اخذ شود و پرونده آنان به مدیریت حمل‌ونقل عمومی ارسال تا امور اداری آن انجام شود.

وی تصریح کرد: همچنین مقرر شد که فقط سه‌نقطه در شهر قشم در نظر گرفته شود و از متقاضیان استخدام در اسنپ در همان مکان‌ها ثبت‌نام به عمل آید.

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تاکسیرانی قشم افزود: جلسات مختلفی با حضور دادستان، فرمانده نیروی انتظامی، مشاور امنیتی و انتظامی سازمان منطقه آزاد و نیز فرماندار قشم برگزار شد، اما در هیچ‌کدام، مسئولان اسنپ شرکت نکردند.

وی ادامه داد: در این‌بین دستورات دادستان به سازمان منطقه آزاد قشم نیز هیچ‌کدام اجرا نشد.

اسنپ هیچ تحولی در قشم ایجاد نکرد

جمالی معز آبادی گفت: در ابتدا بیان شد که اسنپ برای ایجاد تحول در حمل‌ونقل قشم اجازه فعالیت دارد، اما در عمل تحول خاصی مشاهده نشد.

وی افزود: هم‌اکنون تعاونی‌های تاکسی‌رانی باید مجوزهای مختلف قانونی برای فعالیت داشته باشد و بازرسی‌های قانونی از آن انجام می‌شود که اما کوچک‌ترین نظارتی بر فعالیت اسنپ در جزیره صورت نمی‌گیرد.

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تاکسیرانی قشم ادامه داد: دراین‌بین حقوق جامعه تاکسی‌رانی زیر سؤال رفته است که باید برای آن پاسخی پیدا کرد.

حمایت سازمان منطقه آزاد قشم در برابر کرونا از تاکسی‌داران مناسب نبود

جمالی معزآبادی اظهار کرد: در حوزه مبارزه با کرونا نیز سازمان منطقه آزاد قشم حمایت مناسبی از مجموعه تاکسی‌رانی نداشت.

وی افزود: با نامه‌نگاری فراوان، در مجموع تعداد هشت هزار ماسک از سوی منطقه آزاد در اختیار مجموعه تاکسی‌رانی قرار گرفت که بین یک هزار و ۲۰۰ راننده تاکسی تقسیم شد.

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تاکسیرانی قشم ادامه داد: قرار بود منطقه آزاد محلی را برای ضدعفونی تاکسی‌ها در نظر بگیرد، اما باوجود نامه‌نگاری‌های زیاد تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم.

وی گفت: مجموعه تاکسی‌رانی قشم همچون سراسر کشور در نوروز به دلیل شیوع کرونا آسیب جدی دید و سال خوبی برای تاکسی‌رانی نبود.

جمالی معزآبادی افزود: در برخی محله‌ها که قشرهای ضعیف‌تری زندگی می‌کنند، از سوی نهادهای مردمی پکیج‌های غذایی به برخی رانندگان کمک شد تا ماه رمضان در مضیقه نباشند.

دادستان قشم در این رابطه  گفت: در رابطه با مسائل مربوط به اسنپ و تاکسی‌رانی مسئولان مربوطه باید تصمیم‌های لازم را اتخاذ کنند.

رضا صفایی افزود: هر تصمیمی که توسط مسئولان و متولیان سازمان منطقه آزاد قشم که تضمین‌کننده حقوق مکتسبه قشر تاکسی‌رانی باشد، موردحمایت دادستانی است.

گفتنی است، تلاش‌های خبرنگار ما تاکنون برای مصاحبه با مسئولان سازمان منطقه آزاد قشم، فرمانداری و مسئولان شرکت اسنپ تاکنون به نتیجه نرسیده است.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز  است که به‌موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج‌فارس گسترده شده  واقع است.

کد خبر 518881 برچسب‌ها سوخت - بنزین (سهمیه‌ بندی) خودرو - تاکسی، اتوبوس و مینی‌بوس استان هرمزگان

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: سهمیه بنزین سوخت بنزین سهمیه بندی استان هرمزگان سازمان منطقه آزاد قشم سهمیه بنزین بنزین تاکسی تاکسی داران تاکسی رانی نامه نگاری تاکسی ها رانی قشم هیچ کدام حمل ونقل نشست ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۰۴۵۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشریح اهداف و برنامه درآمدی سال ۱۴۰۳ مناطق ۲۲ گانه

دومین هم اندیشی شهرداران مناطق ۲۲ گانه شهر تهران در سال ۱۴۰۳ با حضور عباس شعبانی معاون هماهنگی و امور مناطق، حمیدرضا صارمی معاون شهرسازی و معماری و لطف اله فروزنده معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران به میزبانی معاونت هماهنگی و امور مناطق برگزارشد. 

 عباس شعبانی معاون هماهنگی و امور مناطق شهرداری تهران ضمن اشاره به تشکیل جلسات تخصصی در راستای برنامه ریزی درآمدی سال ۱۴۰۳ مناطق ۲۲ گانه بر ضرورت تحقق برنامه ریزی ماهانه مناطق در راستای رسیدن حداکثری به اهداف پیش بینی شده تأکید کرد.

معاون هماهنگی و امور مناطق شهرداری تهران در ادامه از درنظر گرفتن برنامه فصلی برای مناطق ۲۲ گانه خبر داد و افزود: امسال به تفکیک هر فصل بر مبنای زمان بندی مشخص هدف فصل مورد نظر را محقق خواهیم کرد و هدف گذاری برای سال پیش رو با درنظر گرفتن سقف‌های درآمدی پیش بینی شده می‌باشد که باید در راستای ارائه خدمات بهتر و کیفی‌تر به شهروندان صرف شود.

عباس شعبانی در ادامه حل کردن موضوعات مشترک و تخصصی و موارد خاص مناطق ۲۲ گانه را اولویت ۲ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۳ دانست که باید در راس همه موضوعات قرار گرفته و برطرف گردد تا همه موضوعات مربوط به مناطق ۲۲ گانه خصوصاً در مباحث مربوط به عوارض و کمیسیون‌های ماده پنج هفت و ماده صد برای روز‌های پایانی سال ۱۴۰۳ تعیین تکلیف و برطرف شود. 

 تدوین برنامه درآمد مناطق ۲۲ گانه در سال ۱۴۰۳ بر مبنای عملکرد قابل قبول مناطق در سال گذشته

حمیدرضا صارمی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در ادامه ضمن تشکر از معاون هماهنگی و امور مناطق و شهرداران مناطق ۲۲ گانه در راستای فعالیت‌ها و تلاش‌های بی وقفه در سال ۱۴۰۲ افزود؛ با وجود تغییر متغیر‌های مربوط به قانون درآمد‌های پایدار شهری با فعالیت همه جانبه مناطق، سال ۱۴۰۲ را با تحقق اهداف پیش بینی شده پشت سر گذاشتیم.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با توجه به پشت سرگذاشتن روز معمار و تبریک این روز گرامی به همه‌ی معماران گفت: انشالله آینده شهر تهران بتواند یک شهر با کیفیت برای زندگی شهروندان باشد.

لطف اله فروزنده معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران با حضور در این هم اندیشی ضمن تقدیر از عملکرد بی نظیر محق شده توسط مناطق ۲۲ گانه در سال ۱۴۰۲ و اشاره به گزارش ارائه شده طرح رصد در صحن شورای شهر تهران و تحقق ۹۸ درصدی اهداف این طرح، همت مضاعف مناطق را برای اطلاع رسانی امور و پروژه‌های انجام شده و در حال انجام مناطق به شهروندان خواستار شد.

معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران گفت: هر منطقه میبایست یک بسته اطلاع رسانی پروژه‌های مهم شهری که در راستای خدمت رسانی بیشتر و بهتر به شهروندان در حال انجام است را با یک شیوه مدون و اثر گذار تدوین به اطلاع مردم رساند.

فروزنده در ادامه از اختصاص بودجه مختص به مناطق ۲۲ گانه در جهت تحقق فعالیت‌های عمرانی خبر داد.

مهدی شریفیان مدیرکل برنامه ریزی و سرمایه انسانی معاونت هماهنگی و امور مناطق در ادامه این جلسه به ارائه گزارشی از موضوعات تخصصی مناطق در حوزه شهرسازی، و مالی و اقتصاد شهری و ارائه پیشنهادات ویژه مختص هر منطقه برای رفع این موضوعات پرداخت. 

در خاتمه این نشست شهرداران مناطق ۲۲، ۲۱، ۲، ۱، ۳، ۱۵، ۱۳ به بیان چالش‌ها و پیشنهادات خود در خصوص تحقق حداکثری اهداف پیش بینی شده برای مناطق در سال ۱۴۰۳ پرداختند.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری

دیگر خبرها

  • سفرهای درمانی رایگان با اسنپ 
  • سفرهای درمانی رایگان با اسنپ
  • تولید بیش از ۱۹۶ میلیارد مترمکعب گاز شیرین در پالایشگاه‌های سیزده‌گانه پارس جنوبی
  • تشریح اهداف و برنامه درآمدی سال ۱۴۰۳ مناطق ۲۲ گانه
  • حسین‌زاده: می‌خواهید برویم اسنپ کار کنیم!
  • پرسپولیس برای تکرار سه‌گانه فصل قبل، 10 پیروزی و یک تبصره می‌خواهد
  • روحانیون کاروان‌های حج مشعل داران معارف و مناسک هستند
  • عطش سه گانه قهرمانی ویه‌را با پرسپولیس
  • جریمه راننده پراید به سبک جرثقیل‌داران! + فیلم
  • رئیسی: داعیه‌داران دانشجو دوستی در آمریکا دانشجویان را به خاطر دفاع از مظلوم به خاک و خون می‌کشند