Web Analytics Made Easy - Statcounter

روابط عمومی محیط زیست استان مازندران  روز دوشنبه در اطلاعیه ای اعلام کرد :  همه ساله در فصل بهار که دوران زادآوری حیات وحش بوده، مواردی از زنده گیری نوزادان پستانداران وحشی عمدتاً از سوی دامداران و افرادی که به نوعی فعالیت آنان با جنگل و زیستگاههای طبیعی حیات وحش مرتبط انجام می شود.
در این اطلاعیه آورده شد : عمده زنده گیری نوزادان جانوران وحشی در طبیعت به بهانه کشته شدن مادر این نوزادان و جلوگیری از تلف شدن احتمالی آنها از سوی متخلفان زیست محیطی انجام می شود که این اقدام از لحاظ قانونی جرم محسوب می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


روابط عمومی محیطزیست مازندران ضمن هشدار به این متخلفان زیست محیطی در این خطه شمال کشور از آنها خواسته شد تا در صورت زنده گیری نوزادان جانوران وحشی برای جلوگیی از برخورد قانونی به صورت خوداظهاری این نوزادان را به محیطزیست تحویل دهند.
براساس این گزارش در سال جاری دو مورد زنده گیری شوکا و دو مورد گوساله مرال کشف و ضبط شد، که یکی از گوساله های مرال بدلیل جدایی و محروم ماندن از شیر مادر تلف شد.
 جریمه زنده گیری جانوران 

بر اساس بند (چ) قانون شکار و صید مصوب ۱۳۴۶/۳/۱۶ (با اصلاحات مصوب ۱۳۵۳/۱۰/۳۰ و ۱۳۷۵/۹/۲۵) تعیین بهای جانوران وحشی به لحاظ مطالبه ضرر و زیان از وظایف و اختیارات شورای عالی حفاظت محیط زیست است و بر اساس ماده ۱۸ همین قانون در مورد جرائم مذکور، سازمان محیط زیست از حیث مطالبه ضرر و زیان ناشی از جرم، بعنوان شاکی خصوصی شناخته می‌شود.

۱- بهای هر عدد نوزاد پستانداران وحشی که به هنگام شکار در رحم مادر باشد، معادل بهای پستاندار مربوطه تعیین می گردد.

۲- بهای هر عدد تخم پرندگان وحشی و خزندگان از جمله لاک پشت های دریایی، نصف بهای پرنده و خزنده مربوطه تعیین می گردد.

۳- خسارت تخریب لانه و آشیانه پرندگان وحشی یک سوم بهای پرندگان مربوطه تعیین می گرد.

۴- در صورتی که پرندگان شکاری بصورت غیرمجاز شکار و یا زنده گیری شوند و یا در اسارت و یا به هنگام قاچاق و خروج از مرز کشف شوند مشمول ضرر و زیان مربوطه می شوند.

۵- در خصوص ضرر و زیان گونه‌های قابل شکار در صورتیکه گونه شکار شده ماده باشد مبلغ ضرر و زیان به ۳ برابر افزایش می‌یابد.
براساس این قانون بیشترین جریمه برای شکار یوزپلنگ حدود ۲ میلیارد ریال و برای برخی پرندگان وحشی چون خوتکا حدود ۱.۵ میلیون ریال مصوب شد.
 

برچسب‌ها سازمان حفاظت محیط زیست مازندران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان حفاظت محیط زیست مازندران سازمان حفاظت محیط زیست مازندران جانوران وحشی ضرر و زیان زنده گیری محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۲۰۹۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیوان محاسبات: محیط زیست تکلیف قانونی خود را انجام نداده

به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل دیوان محاسبات کشور، گزارش‌های این نهاد نظارتی نشان می‌دهد که سازمان حفاظت محیط زیست از سال ۱۳۸۶ تا ۱۴۰۰ صرفاً نسبت به ارزش گذاری ۲۰ منطقه از ۳۰۹ منطقه تحت مدیریت خود و از سال ۱۴۰۰ به بعد نسبت به ارزش گذاری اقتصادی خدمات اکوسیستم ۵ استان کشور (کردستان، قزوین، خراسان جنوبی، لرستان و کرمان) اقدام نموده است.

این در حالی است که این سازمان مکلف بوده ارزش اقتصادی منابع زیست محیطی و جداول و حساب‌های مربوطه را محاسبه و در حساب‌های ملی لحاظ نماید.

در ماده ۱۹۲ قانون برنامه پنجم، دولت (سازمان حفاظت محیط زیست) مکلف شده بود ارزش اقتصادی منابع زیست محیطی و جداول و حساب‌های مربوط را در حساب‌های ملی محاسبه و لحاظ کند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

دیگر خبرها

  • شکارچی کل وحشی در کامیاران به ۷۵۰ میلیون ریال جریمه شد
  • شکارچی «کل وحشی» در کامیاران به ۷۵۰ میلیون ریال جریمه شد
  • تالاب گرده‌قیت نقده احیا شد
  • شکارچی غیرمجاز در سبزوار قبل از شکار دستگیر شد
  • دستگیری ۱۴ متخلف شکار و صید در مازندران
  • دستگیری متخلف شکار و صید در شهرستان میناب
  • کاهش ۳۰ درصدی شمار پرندگان مهاجر
  • حضور ۷ گونه پرنده مهاجر در تالاب بین‌المللی هامون
  • دیوان محاسبات: محیط زیست تکلیف قانونی خود را انجام نداده است
  • دیوان محاسبات: محیط زیست تکلیف قانونی خود را انجام نداده