Web Analytics Made Easy - Statcounter

نایب رئیس جامعه مهندسان شهرساز ایران گفت: با توجه به فاصله چندکیلومتری آرامگاه فردوسی نسبت به بزرگراه آزادی، جانمایی مجسمه فردوسی در مجاورت آرامگاه می‌تواند نقش دعوت کنندگی گردشگران را داشته باشد.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، نوید سعیدی رضوانی، نایب رئیس جامعه مهندسان شهرساز ایران درخصوص نصب مجسمه فردوسی در دانشگاه فردوسی مشهد به طرح این مجسمه اشاره و اظهار کرد: دلیل باعظمت ساختن یک شی باید مشخص باشد، گاهی این شی به عنوان نشانه مطرح می‌شود و گاهی هویت بخش است و گاهی تبدیل به یک معبد می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سعیدی رضوانی با اشاره به وجود مجسمه‌های بزرگ از بودا یا دیگر الهه‌ها در شرق آسیا، بیان کرد: بخشی از این اماکن ماهیت معبد پیدا می‌کنند، اما باید دید این امر در تناسب با زمینه پاسخگو است یا نه که بستگی به مکان یابی آن دارد.

نایب رئیس جامعه مهندسان شهرساز ایران تصریح کرد: با توجه به اینکه امروزه بحث شهرسازی و طراحی شهری مشارکتی مطرح است، برای بررسی مجسمه فردوسی در دانشگاه لازم است تجسم آن به صورت سه بعدی از جانب دانشگاه به نمایش گذاشته شود تا ببینیم چه انتقاداتی به طرح صورت می‌گیرد.

وی به تجربه شهرداری قزوین در نصب المان بزرگ در ورودی این شهر اشاره کرد و گفت: در قزوین، یک المان ورودی با مقیاس بزرگ ساخته شد، ولی پس از نظرسنجی از مردم، تنها ۱۷ درصد مقبولیت مردمی را جلب کرد، ولی در المان جایگزین که خیلی کوچکتر از آن بود، مقبولیت ۱۰۰ درصدی مردم را بدست آوردیم.

سعیدی رضوانی به تبیین ضرورت طراحی المان‌های بزرگ پرداخت و گفت: در طراحی المان‌های بزرگ دقت و تفکر زیادی نسبت به طرح نیاز است، مثلا یکی از المان‌های دوست‌داشتنی برای مردم مشهد، المان ثامن است که به شکل عدد هشت طراحی شده و ابتدا در میدان پارک و حال در میدان فرودگاه جانمایی شده است که مقیاس چندان بزرگی نیز ندارد.

وی ادامه داد: در مجموع با سه نوع مجسمه روبرو هستیم، مجسمه‌های واقعی، انتزاعی و سمبلیک. در مجسمه‌های واقعی، جنبه هنری کار چندان مطرح نیست، کاربرد مجسمه‌های انتزاعی به خاطر هنر بکار رفته در آن‌ها، در موزه‌ها است و مجسمه‌های سمبلیک که بیشتر با ذهنیت مردم یک منطقه و یا کشور نسبت به یک موضوع و یا نشانه سر و کار دارد.

نایب رئیس جامعه مهندسان شهرساز ایران با اشاره به اینکه ساخت مجسمه فردوسی در حال اتمام است، گزینه‌هایی برای مکان نصب آن پیشنهاد کرد و گفت: با توجه به فاصله چند کیلومتری آرامگاه فردوسی نسبت به بزرگراه آزادی، به طور حتم جانمایی این مجسمه مرتفع که از دور نیز دیده می‌شود در مجاورت آرامگاه فردوسی، می‌تواند باعث ایجاد حالت دعوت کنندگی به آن محدوده و جذب گردشگر داشته باشد و بتواند به عنوان نقش مکمل در کنار جلوخان آرامگاه فردوسی ایفای نقش کند و با توجه به ویژگی‌های میدان علوم دانشگاه، مکان‌یابی آن در دانشگاه جالب نیست.

وی با یبان اینکه رابطه‌ای بین ابعاد مجسمه و بزرگی شخصیت مورد نظر مطرح نیست، گفت: اگر مهم تأثیرگذاری است، می‌توان به مجسمه جرج واشنگتن اشاره کرد که با آن میزان تاثیرگذاری، در مقیاس نسبتا کوچکی ساخته شده است و یا مجسمه دریادار نلسون در لندن که ارتفاعی حدودا سه متری دارد.

سعیدی رضوانی تصریح کرد:این مسئله برای اشخاص دینی، مذهبی، ملی و اسطوره‌ای یکسان است، چنانکه مجسمه سردار سلیمانی را در یک مقیاس نسبتا بزرگ در بندر انزلی ساختند، ولی با انتقادات بسیاری مواجه شد. این امر یک کار با خطرپذیری بالاست، چون باید هیبت شخصیت به درستی نشان داده شود و هرچه به مقیاس انسانی نزدیکتر باشد، این امر آسانتر می‌شود.

وی به محل نصب مجسمه فردوسی در دانشگاه فردوسی مشهد اشاره کرد و گفت: وقتی مجسمه در مقیاس بزرگ ساخته می‌شود، بخاطر حجم بزرگ آن، در میادینی که زیر بار ترافیکی هستند مانند میدان علوم که قطر کمی هم دارد، دید عابرین سواره که قصد گذر از میدان را دارند بسیار کم می‌شود.

نایب رئیس جامعه مهندسان شهرساز ایران بیان کرد: در چنین طرح‌هایی باید محوطه سازی شود و کاربری‌های وابسته مانند مراکز فرهنگی-هنری، کتاب فروشی و ... در نزدیکی آن قرار می‌گیرد درست مانند میدان آزادی تهران که دورتادور آن مراکز فرهنگی قرار گرفته‌اند، ولی با توجه به محدودیت میدان علوم، این امری ناممکن بنظر می‌رسد و در صورت اجرای طرح باید میدان به شکل پلازای عاری از ترافیک در آید.

وی تصریح کرد: گزینه پیشنهادی این جانب برای میدان علوم، مجموعه پانوراما است که شبیه سازی از تولد تا مرگ حکیم فردوسی در آن به نمایش عموم گذاشته می‌شود، مانند کاری که در قونیه برای جناب مولانا انجام شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: دانشگاه فردوسی مشهد مجسمه فردوسی مجسمه 38 متری مجسمه فردوسی آرامگاه فردوسی میدان علوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۲۱۲۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ریشه پیوند دانشگاه با جامعه در عملیاتی کردن دستاوردهای علمی است

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی ظهر یکشنبه در نشستی که با حضور جمعی از مدیران و اساتید دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: بسیاری از افراد شاخص، چهره‌های علمی و مکتب دارهایی که توانستند بنیان‌گذار خیلی از مسائل علمی در حوزه‌های مختلف باشند، تربیت‌یافته دانشگاه فردوسی مشهد مقدس بودند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه در حال حاضر ذخایر علمی خوبی چه در عرصه اساتید و چه در عرصه دانش‌آموختگان در دانشگاه فردوسی وجود دارد، افزود: خوشبختانه جایگاه این دانشگاه از نظر ذخایر علمی در بین دانشگاه‌های مادر کشور بسیار خوب است اما مسأله‌ای که امروز دانشگاه فردوسی با آن مواجه است، مربوط به معرفی و اثرگذاری شایسته و متناسب با این ذخایر ارزشمندِ خود در کشور و جامعه است.

ضرورت معرفی دستاوردها و ذخایر علمی به جامعه

وی ادامه داد: دانشگاه فردوسی برای پیدا کردن مشتری و مخاطب مورد نظر خود باید ابتدا خود را به جامعه معرفی کرده و سپس توانمندی‌هایش را به اثبات برساند، این توقع که مردم و یا نهادهای دیگر باید به سراغ جامعه علمی این دانشگاه بیایند، کاملاً اشتباه است.

علم الهدی با تأکید بر اینکه دانشگاه فردوسی باید در موقعیت‌های مختلف آثار وجودی و اثرگذاری را از خود به ثبت برساند، گفت: اینکه شما عزیزان فرض کنید چون در برخی از رشته‌ها ذخایر علمی و فناوری‌های بسیاری دارید، پس باید فلان دستگاه به دنبال شما بیایند تا از این امکانات و فرآورده‌های علمی استفاده کنند، فکر درستی نیست.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه اساتید دانشکده‌ها باید نمونه‌ای از فعالیت‌های خود را در رشته‌های مختلف به جامعه هدف نشان دهند تا مخاطب و مشتری خود را پیدا کنند، اضافه کرد: در حقیقت این ما هستیم که باید به دنبال جامعه و مردم برویم و با هر مقداری که می‌توانیم ذخایر علمی خود را در جامعه معرفی کنیم و در حوزه‌های مختلف صنعت، فناوری، علوم انسانی، اقتصادی و سیاسی اثرگذار باشیم؛ در غیر این صورت ذخایر علمی دانشگاه مانند گنجی است که کسی از بیرون از آن خبر ندارد و شخصیت علمی دانشگاه را ثابت نمی‌کند.

ریشه پیوند دانشگاه با جامعه در عملیاتی کردن دستاوردهای علمی است

وی با بیان اینکه در خصوص پیوند دانشگاه و صنعت و یا دانشگاه و جامعه سخنان بسیاری گفته شده است، ابراز کرد: ریشه اصلی این پیوند در خود دانشگاه و نه در صنعت و جامعه نهفته است، دانشگاه فردوسی مشهد مقدس باید در عملیاتی کردن دستاوردهای خود، جایگاه علمی این نهاد را در سطح جامعه تثبیت کند تا در ادامه دیگران برای پاسخ به نیازهای خود به آن مراجعه کنند.

علم الهدی با اشاره به چالش‌های پیش روی دانشگاه امام صادق (علیه سلام) در سال‌های نخست تأکید کرد: یکی از نمونه‌های موفق پیوند دانشگاه و جامعه، تربیت نیروهای متخصص در دانشگاه امام صادق (علیه‌السلام) و به کارگیری آنان در مدیریت کلان اقتصادی و مدیریتی کشور بود. ما به خوبی از این طریق توانستیم نیروهای متخصص خود را به جامعه هدف معرفی کنیم و امروز شاهد فعالیت دانش‌آموختگان خود در عرصه‌های مدیریتی و اقتصادی جامعه هستیم.

«پردیس زندگی» اولویت نخست فعالیت‌های عمرانی دانشگاه فردوسی باشد

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی در ادامه با تقدیر از ساخت پردیس زندگی در دانشگاه فردوسی مشهد مقدس تصریح کرد: یکی از مسائل و مشکلات اصلی ازدواج‌های دانشجویی نداشتن مسکن است که با ساخت این پردیس قدم بزرگی در رفع آن برداشته خواهد شد.

وی با بیان اینکه نمی‌توان مساله به تأخیر افتادن ازدواج جوانان را با نصیحت و پند برطرف کرد، گفت: دختر و پسر جوان دانشجو برای شروع یک زندگی سالم و آرام نیاز به تأمین زیرساخت‌هایی از جمله مسکن دارند که باید در اولویت برنامه‌های فرهنگی هر نهاد و دستگاهی قرار بگیرد، امیدواریم این حرکت ارزشمند در کوتاه‌ترین زمان به بهره‌برداری برسد؛ البته پیشنهاد بنده این هست که با کمک اساتید معماری حداقل فضای ممکن را در ساخت این خوابگاه در نظر بگیرید تا امکان استفاده بیشتر دانشجویان متأهل فراهم شود.

کد خبر 6097321

دیگر خبرها

  • عملیاتی کردن دستاوردهای علمی؛ ریشه پیوند دانشگاه و جامعه است
  • استقبال دانشجویان و جای خالی مسئولین در اولین روز جشنواره «تیتر ۱۳» + فیلم
  • پایان تنش بزرگ لیورپول با گلزنی صلاح! (عکس)‏
  • ریشه پیوند دانشگاه با صنعت و جامعه در نمایش علم توسط دانشگاه است
  • ریشه پیوند دانشگاه با جامعه در عملیاتی کردن دستاوردهای علمی است
  • توان علمی دانشگاه فردوسی مشهد باید به حل مشکلات کمک کند
  • عکس/ مجسمه جرج واشنگتن دانشگاه هاروارد بعد از اعتراضات!
  • پیکر معلم شهید از میدان فردوسی به سمت وزارت آموزش و پرورش تشییع می‌شود
  • پیکر معلم شهید از میدان فردوسی تهران تشییع خواهد شد
  • تصویر روز ناسا: تلسکوپ‌های کمکی زیر آسمان پرستاره جنوب