Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مردم یا مساجد را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ صحیح نمی‌شناسند و یا حتی نسبت به آنها دید بدی دارند. کانون‌های مساجد باید با ارائه تصویر صحیح، بدون اغراق و دروغ این کم‌فهمی و بدفهمی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کاهش دهند. ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۳ فرهنگی دین ، قرآن و اندیشه نظرات - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز در نشست برگزیدگان نخستین رویداد ملّی «فهما» طی سخنانی با اشاره به برخی ویژگی‌های کانون‌های مساجد گفت: اولین ویژگی کانون‌های مساجد مردمی بودن آنهاست که خالص، بی‌تصنع و بی‌تکلف هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حوزه‌های اداری مجموعه‌های پرتکلف را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تشکیل می‌دهند، اما مردم خالص و زلال هستند و کانون‌های مساجد به دلیل برخاستن از مردم دارای این روحیه هستند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ویژگی دوم کانون‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بُعد دینی آنها دانست و گفت: بخش مهم هویت اجتماعی در سراسر جهان به خصوص ایران در بُعد دینی است و کانون‌های فرهنگی و هنری در مهم‌ترین پایگاه‌های دینی یعنی مساجد فعالیت‌های خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اجرایی می‌کند.

وی اضافه کرد: سومین ویژگی کانون‌ها در فراگیری آنها در ایران است. کمتر مجموعه‌ای را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در کشور شاهد هستیم که شبکه وسیعی در شهرهای بزرگ و کوچک، روستاها و محلات داشته باشد. هر اداره یا وزارتخانه‌ای نهایتاً در برخی شهرها دارای شعبه است، اما کانون‌های مساجد با گستردگی 25 هزار کانونی هم اکنون در بخش‌های بسیاری از کشور دارای شعبه است.

صالحی با اشاره به این که کانون‌ها تا زمانی که این سه طعم خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ حفظ کنند لذیذ هستند، تصریح کرد: این ترکیب سه‌گانه به کانون‌ها ویژگی خاصی می‌دهد و رویداد ملی فهما نیز موجب شد ظرفیت‌های غیر دقیق کانون‌ها دقیق‌تر شناخته شود و امروز می‌دانیم چه داریم و می‌توانیم بر اساس داشته‌ها برنامه‌ریزی کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: پورتال بچه‌های مسجد و ثبت‌نام کانون‌ها به همراه اعضایشان در این پورتال همه‌چیز را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شفاف کرده است و امروز با این بستر می‌دانیم هر فرد در کدام نقطه کشور و با چه نیرو و عناصری در حال انجام چه فعالیتی است.

وی با بیان این که از دو زاویه باید به بازسازی مسیر حرکتی کانون‌ها بپردازیم، تصریح کرد: محور اول در حوزه کارکردهای درونی و محور دوم در حوزه کارکردهای بیرونی است. در حوزه کارکردهای درونی مهم‌ترین نکته شبکه‌سازی است که باید از طریق فعالیت‌های پیش‌بینی‌ شده، مجموعه‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به یکدیگر مرتبط کنیم تا انتقال تجربیات صورت گیرد.

صالحی با بیان این که فرهنگ به عنوان زمین و آسمان می‌تواند در شئون مختلف زندگی مردم اثرگذار باشد، گفت: طرح‌های انجام شده در رویداد ملی فهما به طور مثال در حوزه اقتصاد مقاومتی، ورزش، سرود و کارهای نمایشی نشان می‌دهد که کار صورت گرفته است اما شبکه لازم است تا تجربیات به تمام کانون‌های مساجد منتقل شود و به نوعی با یکدیگر پاسکاری داشته باشند. در رویداد ملی فهما نقطه‌گذاری روی انسان‌ها صورت گرفت و نباید بچه‌های مسجد را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ رها کرد. در امر شبکه‌سازی نباید تنها به کانون‌ها اکتفا کنیم بلکه باید آدم‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شبکه‌ای کنیم و از ظرفیت آنها در سال‌های بعد نیز استفاده کنیم.

وی با بیان این که مرحله اول برای شبکه‌سازی ایجاد بستر اطلاعاتی بود که با پورتال بچه‌های مسجد رقم خورد، گفت: در مرحله دوم ایجاد شبکه اجتماعی درونی باید در دستور کار باشد تا در نهایت بتوانیم به ارتقاء فرم و محتوا در کانون‌های مساجد دست پیدا کنیم و دائما در این حوزه‌ها به آموزش بپردازیم تا کار بچه‌های مسجد در حوزه‌های مختلف کمتر از حد استاندارد نباشد.

صالحی الگوسازی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ سومین کارکرد درونی کانون‌ها برشمرد و گفت: امروز برگزیدگان طرح ملی فهما باید دست یاری و کمک خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به سمت کانون‌های متوسط و پایین دراز کنند و موجب ارتقای آنان شوند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به حوزه فعالیتی کارکردهای بیرونی کانون‌های مساجد تصریح کرد: اولین کارکرد در این حوزه تصویرسازی درست از کانون‌ها و مساجد است. امروز مردم یا مساجد را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ صحیح نمی‌شناسند و یا حتی نسبت به آنها دید بدی دارند، کانون‌های مساجد باید با ارائه تصویر صحیح، بدون اغراق و دروغ این کم‌فهمی و بدفهمی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کاهش دهند و در این راه هدف باید این باشد که 25 هزار کانون مساجد به 80 هزار کانون و 2 میلیون عضو آن به 60 میلیون عضو برسد.

وی با بیان این که طرح فهما در سال اول با کمک رسانه‌ها توانست تصویرسازی دقیق و افزایش قدرت ارتباط‌گیری را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ محقق کند، گفت: ایده دوم در این کار پیوندسازی است. گسست و گسل امروز جامعه بشری را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ آزار می‌دهد. بنا داریم با این کارکرد به جامعه فیلمساز و نمایشی کشور اعلام کنیم بالی به نام بچه‌های مسجد نیز در حال فعالیت است که با کمک آنها می‌توانند فعالیت‌های بهتری را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اجرایی کنند. این پیوندسازی در حوزه‌های دیگر مانند ورزش، کودک و نوجوان و هنر نیز ارزشمند است.

صالحی سومین کارکرد بیرونی کانون‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ جریان‌سازی توصیف و تصریح کرد: جریان فرهنگی ـ هنری، فرهنگی ـ ورزشی، فرهنگی ـ اقتصادی، فرهنگی ـ تفریحی مسجدی می‌تواند بخش‌های زندگی ما را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ متحول کند که این رویکرد باید در جامعه نشر و گسترش یابد. جشنواره فهما مقدمه‌ای بود و باید کار طولانی‌تری در این حوزه شکل گیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این که از طریق پورتال بچه‌های مسجد باید بررسی کنیم تور جذب کانون‌ها تا کجا اثرگذار بوده است، افزود: جذب اعضا و نیروهای جدید برای کانون‌های مساجد باید در دستورکار قرار گیرد و اعضا را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ حداقل به 10 میلیون نفر افزایش دهیم و برای این امر تنها به افراد مسجدی بسنده نکنیم و افراد گریزان از مسجد را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نیز جذب کنیم.

وی خلاقیت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بعد از جذب نقطه دوم تلاش‌های آینده کانون‌ها توصیف و گفت: مجموعه‌های استانی باید به این جایگاه برسند که اگر ایده خلاقی دیدند آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به کار ببندند، زیرا سرمایه حرکت خوب تنها پول نیست و ایده خلاق لازم است و در اثر پایش و انتقال تجربیات می‌توان از خلاقیت‌های دیگر کانون‌ها استفاده کرد.

صالحی با بیان این که بعد از ارائه ایده‌های خلاق باید فناوری متناسب را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ با آن ترکیب کرد، خاطرنشان کرد: اگر سه طعم کانون‌های مساجد گرفته شود، آنها به ساختمان‌های اداری تبدیل می‌شوند. بنابراین باید این طعم‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ با کمک روحانیون و مردم قوت ببخشند.

حجت‌الاسلام حبیب‌رضا ارزانی نیز در این برنامه با اشاره به اینکه نخستین دوره رویداد ملی فهما از سال 98 آغاز شد، گفت: رونمایی از رویداد ملی فهما در سال 98 در شورای سیاستگذاری کانون‌های فرهنگی هنری مساجد با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شد.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد با اشاره به اینکه فهما یک جشنواره نیست، اظهار کرد: رویداد ملی فهما زیست‌بومی برای انجام فعالیت‌های فرهنگی هنری در دل مسجد برای ارتباط با مسئولان، اعضای کانون‌ها، آموزش فعالان کانون‌ها و نیز ارایه ایده‌های خلاقانه است که خروجی آن موجب رونق بیشتر مساجد می‌شود.

حجت‌الاسلام ارزانی با اشاره به تعبیر امام خمینی(ره) که فرمودند: مسجد سنگر است، گفت: همه تلاش می‌کنیم با اجرای رویداد ملی فهما قالب‌های مختلفی را ارائه دهیم و در حال حاضر خروجی کانون‌ها به 25 هزار و 500 کانون رسیده است. 98 درصد کانون‌ها در رویداد ملی فهما شرکت کرده‌اند،  قرار بود تجلیل از منتخبان این جشنواره در اسفند ماه 98 برگزار شود که به دلیل بحران کرونا در آن مقطع زمانی برگزار نشد.

وی به روند داوری این رویداد ملی اشاره کرد و گفت: در قضاوت بخش‌های مختلف این جشنواره 30 داور در رشته‌های مختلف حضور داشتند و به ارزیابی شرکت‌کنندگان در این جشنواره پرداختند.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری در تعریف جوان سه مؤلفه انرژی، امید و ابتکار را نام بردند. به نظرم رویداد ملّی فهما تلاشی بود که انرژی نهفته در کانون‌ها را با امیدی که در اعضای آن ایجاد کرد به سرمنزل مقصود رساند.

امام خمینی: صدمه‌ای که اسلام از آخوند فاسد می‌خورد از شاه‌ ‌نمی‌خوردزمان ثبت‌نام حوزه‌های علمیه کشور تمدید شدکانون‌های مسجدی برتر در رویداد ملّی «فهما» معرفی شدند

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

R1410/P/S4,37/CT12 واژه های کاربردی مرتبط وزارت ارشاد سید عباس صالحی مسجد

منبع: تسنیم

کلیدواژه: وزارت ارشاد سید عباس صالحی مسجد وزارت ارشاد سید عباس صالحی مسجد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کانون های مساجد کانون های فرهنگی فرهنگی هنری رویداد ملی فهما بچه های مسجد فرهنگی ـ کانون ها حوزه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۲۹۰۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا دختران و پسران با مسجد قهر کردند؟/ تاثیر اجرای تئاتر در مساجد

به گزارش خبرنگار مهر، حوزه هنری انقلاب اسلامی صبح روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت میزبان برگزاری نشست رسانه‌ای پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد با حضور مصطفی موتورچی دبیر جشنواره و کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری شد.

زارعی در ابتدای این نشست گفت: بعد از چهاردهمین دوره به این فکر افتادیم که جشنواره نیاز به تغییراتی اساسی دارد و به همین دلیل ۳ سال جشنواره تعطیل شد. کارهای بنیانی و اساسی انجام دادیم و چشم‌انداز ۹ ساله تئاتر مردمی بچه‌های مسجد را ترسیم کردیم.

وی ادامه داد: ۴ دوره کارگاه کارگردانی را در مشهد برگزار کردیم و برنامه این است که خروجی این کارگاه‌ها با حمایت از سوی حوزه هنری در جریان حرفه‌ای تئاتر کشور حضور پیدا کنند.

زارعی اظهار کرد: باید تئاتر بچه‌های مسجد در مرزها، روستاها و چهارگوشه ایران شکل بگیرد.

سپس موتورچی نیز به ارایه توضیحاتی درباره این دوره از جشنواره پرداخت و گفت: این دوره در حالی برگزار شد که فراخوانی منحصرا برای این جشنواره منتشر نشد. رویداد «محرابیان» را طی ۲ سال گذشته برگزار کردیم که ۱۴ اثر برگزیده این رویداد وارد جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد شدند.

وی یادآور شد: در استان‌های مختلف به آموزش مربی برای تئاتر بچه‌های مسجد پرداختیم. همچنین در کنار این آموزش، در زمینه نمایشنامه‌نویسی نیز ۳ دوره جشنواره نمایشنامه‌نویسی «گلدسته‌ها» را برگزار کردیم که آثار برگزیده این ۲ دوره در جشنواره پانزدهم تئاتر بچه‌های مسجد حضور دارند.

در ادامه این نشست، زارعی تاکید کرد: در این جشنواره نگاه‌مان گروه‌محوری است و تمام جوایز ما گروهی خواهند بود. هدف‌مان این است که به بچه‌ها آموزش دهیم برای موفقیت در تئاتر باید گروه داشته باشند.

وی ادامه داد: در این دوره جایزه «فرج‌الله سلحشور» را داریم که خود از بچه‌های مسجد بود و با این جایزه ویژه قصد داریم، نشان دهیم که از مسجد هم می‌توان رشد کرد و در سطح بین‌المللی مطرح شد. این جایزه به یک گروه تعلق می‌گیرد.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری یادآور شد: چون هنوز فضای حضور مشترک خانم‌ها و آقایان بازیگر به صورت همزمان در مسجد شکل نگرفته، نمایشنامه‌های تک جنسیتی تولید کردیم تا در جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد اجرا شوند.

زارعی افزود: هر اثر علاوه بر یک اجرا در جشنواره، ۳ اجرا نیز در مسجدهای شهر یزد و بافق خواهد داشت.

موتورچی نیز در ادامه گفت: علاوه بر برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای کارگردان‌های حاضر در جشنواره، ۲ کارگاه نمایشنامه‌نویسی و کارگردانی با حضور حسین فدایی‌حسین و نصراله قادری برای بچه‌های بافق برگزار می‌کنیم.

زارعی درباره میزان جوایز مدنظر برای اهدا به برگزیدگان این جشنواره، اظهار کرد: حدود ۳۰۰ میلیون تومان برای جوایز در نظر گرفته‌ایم. ۵ گروه برگزیده هر کدام ۱۰ میلیون تومان دریافت می‌کنند و همچنین مبلغ جایزه ویژه «فرج‌الله سلحشور» نیز ۲۰ میلیون تومان است.

وی تاکید کرد: تئاتر بچه‌های مسجد همانند کارهایی که در سالن‌های تئاتر اجرا می‌شوند، حرفه‌ای است. این جشنواره‌ای محیطی است و سال‌ها چنین جشنواره‌های محیطی در دنیا برگزار می‌شوند. جشنواره تئاتر مسجد به بچه‌ها کار خلاقانه را آموزش می‌دهد. ما بچه‌ها را جسور و خلاق بار می‌آوریم.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری درباره اینکه هنوز مساجد رغبتی به میزبانی از فعالیت‌های هنری ندارند، تصریح کرد: کج‌سلیقه‌گی در مسؤولان فرهنگی و همچنین در هیات امناهای مساجد نسبت به فعالیت‌های هنری در مساجد وجود دارد. کج‌سلیقه‌گی مدیران فرهنگی باعث شد جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد ۲ دهه تعطیل شود. یکی از دلایل فراری‌شدن بچه‌ها از مساجد نیز کج‌سلیقه‌گی مدیران مساجد است. بچه‌ها را از مسجد گریزان کرده‌اند. شاید یکی از دلایلی این‌که دچار تخریب فرهنگی شده‌ایم این است که کاری کردیم دختران و پسران ما با مسجد قهر کنند و از مسجد گریزان شوند.

زارعی اظهار کرد: امیدوارم‌ متولیان مسجد و روحانیون به میدان بیایند و از فعالیت و حضور فرهنگی و هنری جوانان در مساجد حمایت کنند. اگر جریان تئاتر مساجد از دهه ۷۰ به بعد متوقف نمی‌شد الان شاهد اجراهای تک‌جنسیتی در مساجد نبودیم.

در انتهای این نشست، پوستر پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد رونمایی شد.

کد خبر 6097031 فریبرز دارایی

دیگر خبرها

  • شرکت زوج‌های عضو کانون‌های مساجد کردستان در دوره علمی آموزشی«شمس»
  • اجرای بیش از هزار برنامه در دهه کرامت اصفهان
  • مسجد و هویت‌بخشی به محله
  • کارگاه آموزشی کارآفرینی و اشتغال «همت در مسجد» در بندرعباس برگزار شد
  • کج‌سلیقگی‌ مدیران فرهنگی نوجوانان را از مسجد فراری کرد
  • نوآوری‌ها و محصولات دانش‌بنیان حوزه معدن تجاری‌سازی می‌شوند
  • کانون‌های مساجد ظرفیت مؤثری برای غنی‌سازی اوقات فراغت هستند
  • برگزاری جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد در بافق
  • چرا دختران و پسران با مسجد قهر کردند؟/ تاثیر اجرای تئاتر در مساجد
  • برگزاری جشنواره جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد در بافق