Web Analytics Made Easy - Statcounter

هر ساله تاخیر در برداشت محصولات کشاورزان و افزایش دمای هوا منجر به وقوع آتش سوزی در مزارع می‌شود که این موضوع می‌طلبد مسوولین توجه ویژه‌ای را داشته باشند.

به گزارش خبرگزای فارس از ایلام، با فرارسیدن فصل گرما وبرداشت محصولات کشاورزی هر ساله شاهد بروز مشکلات متعددی برای کشاورزان هستیم که این مشکلات شامل کمبود کمباین، بروز آتش سوزی در مراتع و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. است.

هر چند سالهاست که کشاورزان با مشکل کمبود و نبود کمباین در هنگام برداشت محصول مواجه‌اند اما تاکنون هیچ اقدامی جهت رفع این مشکل از سوی مسوولان انجام نشده و کماکان برداشت محصولات کشاورزی یکی از دغدغه‌های کشاورزان محسوب می‌شود.

عدم رسیدگی مسوولین مربوطه به مشکلات کشاورزان در فصل برداشت

جواد کریمی یکی ازکشاورزان ایلامی درگفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در ایلام با تایید مشکل نبود کمباین، گفت: روستاهایی مانند چم ژیه، بان خشک، انارگ، طاقتاو و برجعلی تنها دارای یک کمباین هستند.

وی افزود: در گذشته دو کمباین در منطقه وجود داشته است که به علت حادثه‌ای یکی از آنها غیر قابل استفاده شده و هم اکنون آنها با وجود گرمای هوا و مساحت زیاد اراضی کشاورزی قادر به برداشت محصولات خود نیستند.

دغدغه کشاورزان ایلامی

امین صالحی یکی دیگر از کشاورزان ایلامی نیز می‌گوید: نبود کمباین به یک دغدغه برای کشاورزان تبدیل شده و بر مشکلات زندگی آنان افزوده است.

وی اظهار کرد: نگرانی از بروز حوادثی مانند آتش سوزی فشارهای روانی بالایی را به آنها وارد می‌کند.

ورود دادستان ایلام به نبود کمباین

در این راستا دادستان ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ایلام، طی روزهای اخیر با اشاره به کمبود کمباین در ایلام و هشدار به جهاد کشاورزی، گفت: دادستانی به عنوان مدعی العموم برخورد لازم را در این زمینه به عمل میاورد.

برداشت محصولات از سطح اراضی کشاورزی

در این راستا سید محمد تراب میری رئیس سازمان جهاد کشاورزی ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ایلام، گفت: سالیانه به طور متوسط حدود ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی زراعی استان به کشت غلات و دانه‌های روغنی اختصاص یافته است.

 وی افزود: در سال جاری نیز با وجود مشکلات و محدودیت‌های تردد بین استانی پیش آمده در ارتباط با ویروس کرونا، ضمن برگزاری جلسه ستاد هماهنگی برداشت در سطح استان و شهرستانها، عملیات برداشت غلات استان با بکارگیری تعداد ۵۰۰ دستگاه کمباین مهاجر که از طریق هماهنگی با اتحادیه کمباین داران استانهای فارس، همدان، کردستان و آذربایجان و همچنین تعداد ۱۵۰ دستگاه کمباین بومی از اوایل اردیبهشت ماه در مناطق گرمسیری آغاز شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی ایلام اضافه کرد: در حال حاضر نیز عملیات برداشت در  شهرستانهای دهلران، مهران، آبدانان و دره شهر تقریباً به اتمام رسیده است.

آغاز برداشت محصول در مناطق شمالی

وی ادامه ادامه داد:  تاکنون در این مناطق بالغ بر ۲۲۴ هزار تن گندم نان، ۲۲ هزارتن گندم بذری و ۱۷ هزار تن دانه روغنی کلزا توسط مراکز خرید از کشاورزان استان تحویل شده است.

این مسوول در ادامه اظهار کرد: مشکلات پیش آمده نیز نظیر تامین سوخت یا جابجایی کمباین‌ها با همکاری ادارات و دستگاه‌های ذی‌ربط از جمله پلیس، راهور و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی استان مرتفع شده است .

میری خاطرنشان کرد: عملیات برداشت در مناطق شمالی استان نیز از ابتدای خرداد ماه آغاز و براساس آمار دریافتی از شهرستانها هم اکنون تعداد ۲۹۰ دستگاه کمباین بومی و مهاجر در این مناطق مشغول به برداشت هستند.

رئیس جهاد کشاورزی استان ایلام، صریح کرد: با عنایت به اینکه عملیات برداشت و جمع آوری محصول زمان‌بر بوده و به طور متوسط حداقل برای هر منطقه یک ماه پیش بینی شده است؛ ازکشاورزان تقاضا می‌شود ضمن هماهنگی لازم با کمباین داران با رعایت نوبت اقدام به برداشت کنند.

عدم امکان تردد کمباین در برخی مناطق

این مسوول با اشاره به سنگلاخی بودن برخی اراضی و وجود ناهمواری‌های خارج از استاندارد جهت انجام فعالیت کمباین‌ها، گفت: این امر باعث بروز مشکلاتی در این مناطق شده است به طوری که در مواردی واژگون شدن کمباین خسارت جانی و مالی برای مالکین کمباین‌ها را در پی داشته است.

وی ادامه داد: با توجه به این مشکلات و همچنین خصوصی بودن مالکیت کمباین‌ها سازمان جهاد کشاورزی بدون صدور دستور قضایی قادر به هیچگونه اقدام قانونی جهت جلوگیری از خروج و همچنین اعزام به مناطق صعب العبور نیست.

این مسوول خاطر نشان کرد: هم اکنون برداشت در مناطق مختلف استان طبق روال عادی در حال انجام است و تاکنون نیز بالغ بر ۷۵% کل سطح زیر کشت محصولات پاییزه استان برداشت شده است و مابقی سطوح نیز تا اوایل تیر ماه برداشت خواهد شد.

بر اساس گفته مسوولان جهاد کشاورزی تعداد کمباین‌های موجود در استان به شرح زیر است:

تعداد کمباین موجود شهرستان ردیف 16 ایلام 1 24 ایوان  2 15 دهلران 3 12 دره شهر  4 70 آبدانان 5 19 سیروان 6 82 چرداول 7 1 ملکشاهی 8 22 مهران 9 15 بدره 10

انتهای پیام/۹۷۰۸۲۳

منبع: فارس

کلیدواژه: خبر گزاری فارس کشاورزان ایلامی برداشت محصولات عملیات برداشت جهاد کشاورزی نبود کمباین کمباین ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۳۰۶۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دولت تا حد امکان برای برنج و چای «خرید تضمینی» نخواهد داشت

به گزارش خبرنگار مهر، «محمدعلی نیکبخت» وزیر جهاد کشاورزی، امروز در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به رصد این وزارتخانه روی محصولات اظهار کرد: برنامه تولید و تنظیم را بررسی می‌کنیم و بر اساس پیش‌بینی‌هایی که صورت می‌گیرد، اگر مازاد بر نیاز داشته باشیم، بدون هیچ‌گونه محدودیت، صادرات محصولات کشاورزی را در دستور کار خود قرار می‌دهیم.

وی با اشاره به خرید تضمینی محصولات کشاورزی اظهار کرد: تمام تلاش ما این است که محصولات کشاورزی را با صنعت، بازرگانی و تجارت گره بزنیم؛ این موضوع در سال ۱۴۰۲ در دستور این وزارتخانه بود و امسال هم با جدیت دنبال می‌شود.

نیکبخت اضافه کرد: با توجه به تجربه‌ای که در سال ۱۴۰۲ به دست آوردیم، در آینده با حداقل خطا این پروژه را اجرا خواهیم کرد؛ صنایع غذایی هم به عنوان بخشی از زنجیره تولید که مسوولیت فرآوری خام محصولات کشاورزی را برعهده دارد، مورد توجه ما است و باید در خدمت تولیدکننده باشد.

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه گفت: با هماهنگی با صاحبان صنایع، به دنبال آن هستیم که آن‌ها به سمتی حرکت کنند که محصولات مازاد کشاورزان را خریداری کنند.

نیکبخت گفت: در مورد برخی محصولات کشاورزی از جمله برنج، چای و دانه‌های روغنی، سیاست ما این است که تا می‌توانیم دولت به عنوان خرید تضمینی، ورود پیدا نکند تا بازرگان‌هایی که کار واردات این محصولات را انجام می‌دهند یا کارخانجاتی که محصولات در این حوزه تولید می‌کنند، محصولات کشاورزان را خریداری و فرآوری کنند.

کد خبر 6094180

دیگر خبرها

  • کشاورزان خوزستانی گندم را به مراکز سرپوشیده تحویل دهند
  • برخی از شالیکاران محمودآبادی در انتظار دریافت سهمیه کود
  • دولت تا حد امکان برای برنج و چای «خرید تضمینی» نخواهد داشت
  • پرداخت حدود هزار میلیارد تومان غرامت بیمه به کشاورزان
  • تولید بیش از ۶۰ هزار تن گندم در کنگاور
  • خرید بیش از ۲۱ هزار تن گندم از کشاورزان سیستان و بلوچستان
  • قیمت محصولات ایران خودرو امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول
  • پرداخت ۱۷ میلیارد تومان غرامت به کشاورزان مه‌ولاتی
  • جلسه ستاد برداشت سال زراعی ۱۴۰۳_۱۴۰۲ برگزار شد
  • تحویل گندم به مراکز سرپوشیده خوزستان با توجه با بارندگی‌ها