Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه سیاست و اقتصاد خبرگزاری تقریب، محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، عصر امروز (سه‌شنبه ۲۰ خرداد) در کنفرانس بین‌المللی «آوردگاه کرونا» که در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران برگزار شد، با اشاره به تظاهرات اخیر آمریکا و کشته شدن یک فرد سیاه‌پوست توسط پلیس آمریکا گفت: بسیاری این رویداد را یک رویداد نژادپرستانه می‌دانند ولی من چنین اعتقادی ندارم و مسئله فراتر از این است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی ادامه داد: آنچه در ماجری جورج فلوید دیدیم، پای یک پاسبان بر روی گلوی یک نفر نیست. پای دولت‌های لیبرال بر گلوی مردم است. این حادثه یک رونمایی مجدد در همین چندماه گذشته از نظام‌های لیبرال‌دموکراسی و سرمایه‌داری است. حادثه کرونا اولین رونمایی بود، این حادثه دومین رونمایی از ماهیت نظام‌های لیبرال‌دموکراسی بود.

رضایی با بیان اینکه آنچه در امریکا و اروپا شروع شده، خاموش‌شدنی نیست، تصریح کرد: ممکن است این اعتراضات فراز و نشیب داشته باشد اما دامنه پیدا خواهد کرد. اگر به برخی مستندات غربی‌ها نگاه کنیم می‌بینیم که در بیان آن‌ها نیز چنین هشدارهایی وجود داشته است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: فوکویاما در امارات اعلام کرد مردم جوامع غربی احساس‌شان این است دولت‌های غربی برای آن‌ها ارزشی قائل نیستند. او اخیراً در همین بحث کرونا تحلیل کرد که در این که قضاوت کنم که نظام‌های اقتدارگرا خوب است یا دموکراتیک نمی‌توانم چیزی بگویم. ولی می‌توانم بگویم نظام‌هایی که بتوانند اعتماد مردم را جلب کنند و کارآمدی داشته باشند، نظام‌های خوبی هستند. این در حالی که فوکویاما قبلاً کتاب پایان تاریخ را نوشته بود و گفته ‌بود همه نظام‌های آینده لیبرال‌دموکرات خواهند بود.

رضایی تصریح کرد: از این صحبت‌ها هم می‌فهیم که تحلیل‌گران نظام‌های لیبرالی احساس می‌کنند پایانی برای این اندیشه ایجاد شده است.

وی تاکید کرد: روشنفکران جهان سومی فکر می‌کنند اگر حرفی را ۲۰ سال پیش زدند الان خلافش بگوییم؛ زمین و آسمان به هم بافته می شود در حالی که اصلاً ویژگی اصلاح گری و مصلحی این است که اندیشه‌های خود را نقد کنند و اگر دیگران نظری را نقد می‌کنند نگویند چرا فلانی به فلان شخصیت توهین کرد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: محاصره کاخ سفید ادامه دارد، این محاصره مردم، علیه دولت های لیبرالی است. البته حدود یک دهه پیش نهضت وال استریت ایجاد شد اما کسی پیام‌های آن را نگرفت و بیشتر جنبه های ضد فساد اقتصادی و سیاسی مطرح شد اما اگر پژوهشگران مراجعه کنند خواهند دید که مهمترین تابلویی که معترضین در جنبش وال استریت بلند می کردند واژه «مردم» بود.

وی ادامه داد: این رویداد هایی که دارد اتفاق می‌افتد بیانگر یک وضعیت جدید است و یک تفسیر جدیدی می خواهد، وقتی به تمامی مسائل نگاه کنید نقطه مهمی وجود دارد و آن اینکه انسانها دنبال بازگشت به حقیقت خود هستند انسان تنها با پول و این وضعیت ها آرامش پیدا نمی‌کند؛ انسان ها دنبال آن هستند که حقیقت حقیقی خود را پیدا کنند و از تنهایی بیرون بیایند، این دو بعد بسیار مهم است.

رضایی تصریح کرد:انسان‌ها برای کشف حقیقت حقیقی و عبور از تنهایی، ارتباط با خدا و ارتباط با نوع دیگر انسان ها را دنبال می کنند، هر دو اینها نشان می دهد که دیگر فلسفه و دیدگاه‌های مارکس و کانت نمی‌تواند معرفت شناسی جدید را برای بشر به وجود آورد.

وی اضافه کرد: فلسفه و معرفت شناسی باید به کمک رویدادها و نیازهای جدید بشر بیاید و بتواند بشر را از این تنهایی بیرون آورد و ارتباطش را با یکدیگر و با خدا برقرار کند. در آینده سکولاریسم اجتماعی و سکولاریسم دینی زیر پا قرار گرفته می‌شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان داشت: پیش‌بینی من این است که این رویدادها به یک نهضت بزرگ اجتماعی منجر خواهد شد، نهضت آینده نهضت اجتماعی سیاسی و اجتماعی اقتصادی خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه انسان آینده، انسان از زمین به آسمان را می خواهد، گفت: یک نهضت اجتماعی در حال ایجاد است هر فرصتی از این به بعد پیدا کند اجتماعات شکل می‌گیرد، از این به بعد این نهضت و این حوادث در غرب اروپا، آمریکا و سراسر جهان شعله‌ور می‌شود تا اینکه به الگوهای جدید برسد؛ این نهضت ادامه پیدا خواهد کرد تا نهادهای سیاسی اجتماعی و اقتصادی در جامعه بازسازی شود بنابراین برداشت من  این است که وارد دنیای جدیدی از موقعیت ‌های اجتماعی اقتصادی سیاسی انسان‌ها شده‌ایم.

وی بیان داشت: خوشبختانه انقلاب اسلامی پیام های مهمی برای این رویداد دارد زیرا که عنصر مردم به‌طور محوری از اول انقلاب تا الان در انقلاب دیده شده است اگر یک جایی مردم مورد توجه جدی قرار نگرفته اند برای همان افکار لیبرالیسم است نگاه انقلاب اسلامی به مردم نگاه بسیار برجسته و محوری است و ریشه آن در قرآن است

رضایی با اشاره به آیه ولایت اظهار داشت: معنای این اتفاق است که در محضر الهی هم نمی‌شود مردم را رها کرد و هیچ دینی به اندازه اسلام به مردم، کرامت مردم و اهمیت مردم اشاره نکرده است.

وی با اشاره به وصیت امام علی بن ابیطالب علیه السلام در مورد اهمیت به همسایه، گفت: متاسفانه افکار لیبرالیسم مثل جامعه مدنی مثل احزاب تحزب، بنگاه و بانک محصول فلسفه و یک مکتب و نظام سیاسی اجتماعی بوده و وارد جوامع اسلامی شده است. امیدوارم روشنفکران ما بدون تعصب بنشینند و به این رویداد هایی که در دنیا در حال اتفاق است نگاه عمیق تری داشته باشند.

انتهای پیام/

منبع: تقریب

کلیدواژه: دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نظام های لیبرال انسان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۳۵۳۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عادی‌سازی بی‌حجابی شبیخون فرهنگی

  در جامعه‌ای که پوشش زنان و حتی مردان از دیرباز یکی از آداب و ارزش‌های اجتماعی بوده و بدپوششی در این جامعه مذموم شمرده شده است، عادی‌شدن پوشش‌های غیرمتعارف، چه در مردان و چه در زنان، زنگ خطر استحاله فرهنگی و ارزش‌های اجتماعی را به صدا درمی‌آورد.
پوشش انسان‌‌ها صرف‌نظر از این‌که از نظر فطرت انسانی یک ابزار مصونیت است، برای فعالیت‌‌های اجتماعی زنان و مردان نیز مفید است. هر کسی باید به اندازه‌‌ای که خود او می‌داند و برایش مصونیت‌آفرین است، به آن عمل ‌کند. حجاب به معنای پوشش بیرونی و عفاف به معنای پوشش درونی است. عواملی که باعث سلامت در جامعه می‌شوند و در صورت نبود این دو عامل، مشکلات و اثرات مخرب زیادی در جامعه به وجود خواهد آمد؛ چراکه اگر حجاب و عفاف که مکمل یکدیگرند، در افراد و جامعه رعایت شود، سبب رشد و افزایش معیار اطمینان و اعتماد در جامعه، تاثیر مثبت بر سلامت روحی و روانی در تربیت و تعلیم فرزندان و محیط اطراف می‌شود. همین امر سبب رشد عقلی و فرهنگی در جامعه و مانعی محکم در مقابل عوامل و تاثیرات منفی و مخرب است.
   
انسان، پوشش‌گریز است یا خیر؟
پیرامون موضوع حجاب و پوشش زنان مسائل مختلفی مطرح می‌‌شود اما پیش از هر چیزی باید بررسی شود که آیا انسان بالطبع حجاب‌گراست یا خیر؟ پوشش دینی بانوان و حجاب از اختراعات آیین اسلامی نیست، بلکه ریشه در تاریخ دارد. در تمدن‌های کهن بشری مانند تمدن یونان و ایران نیز موضوع حجاب در بین بانوان دارای جایگاه خاصی بوده است؛ بنابراین نه‌فقط اسلام واضع قانون حجاب نبوده، بلکه در جهت جلوگیری از افراط‌ و تفریط‌هایی که در طول تاریخ در مورد حجاب نیز به ‌وجود آمده، به قانونمند کردن و تنظیم آن همت گماشته و آن را به‌صورتی متعادل، صحیح و متناسب با فطرت انسانی زن و غیرتمندی مرد، آن را ارائه داده است. در پاسخ به این‌که انسان پوشش‌گریز است یا خیر، باید هر دو گزاره آن بررسی شود. اگر فرض بر حجاب‌گریزی باشد، اعتبار و ارزش رعایت حجاب به‌دلیل عقلانیت و پیامد فرهنگ و تربیت فردی است. اگر فرض بر گزاره اول باشد، عدم رعایت حجاب خلاف طبع بوده است. این موضوع در حالی است که در ایران تاکنون حجاب‌گرایی فرض شده و مبنای سیاست‌گذاری بر این اساس انجام گرفته است.
   
محجبه‌های جوان؛ مرکز ثقل مواجهه با بدپوشش‌ها
در مسأله حجاب، حاکمیت با گروه‌های مختلفی روبه‌روست؛ افرادی که صرفا بدپوشش هستند، افرادی که به بدپوششی کمک می‌کنند (مانند تولیدکنندگان البسه نامناسب) و در نهایت افرادی که بی‌حجابی عامدانه را تبلیغ می‌کنند (مانند متعرضان به محجبه‌ها و افراد تبانی‌کننده با عوامل بیگانه). ولی به نظر می‌رسد که محجبه‌ها باید مرکز ثقل این مواجهه قرار بگیرند. یک فرد محجبه و عفیف وظایف بزرگی بر عهده دارد و باید الگوی مناسبی برای دیگران باشد تا آنها نیز از این هدیه الهی بهره‌‌مند شوند. به هر حال در مقابله با بی‌حجابی، به جای برخورد با بی‌حجابان عادی، باید این پندار که بی‌حجابان در غلبه کمی و کیفی هستند، تضعیف شود. در این راه می‌توان از ظرفیت محجبه‌ها استفاده کرد. با وجود این‌که این موضوع مورد توجه قرار گرفته اما اجرای آن ناشیانه بوده است؛ چراکه بیشتر این افراد بانوان میانسال بوده، در حالی که بهتر است از جوانان و دانشجویان در این امر استفاده شود. با این حال باید توجه داشت که اعتدال در رفتار با بدحجابی باید رعایت شود؛ زیرا افراط در آن موجب تنش و اضطراب و منجر به عادی‌شدن بدپوششی در جامعه می‌شود. این مسأله نیازمند نهاد ستادی و نظارتی فراقوه‌ای است که منحصرا به مسأله حجاب نپردازد. می‌توان این نهاد را در قالب ستاد مبارزه با مفاسد فرهنگی ــ اجتماعی تشکیل داد. 

ارتقای صنعت مد در موضوع حجاب اسلامی
به نظر می‌رسد باید اقداماتی در جهت کاهش پوشیدنی‌های ناسالم یا نامناسب و افزایش پوشیدنی‌های سالم و مناسب، البته با کیفیت و قیمتی مناسب برای کاهش زمینه‌های فساد و بدپوششی انجام شود. بر همین اساس باید طراحان لباس در یک زیست‌‌بوم ایرانی ــ اسلامی تربیت شوند و طرح درس‌ها و نظام آموزشی خیلی قدیمی، چه در طراحی لباس و چه در طراحی پارچه ارتقا پیدا کند. مسئولان این صنعت و این حوزه باید تدابیر لازم را برای پوشش مناسب با قیمت مناسب در اختیار جامعه قرار دهند و نیازهای اقتصادی تولیدکنندگان نیز تامین شود. از سویی دیگر تسهیل تشکیل خانواده، تقویت روابط خانوادگی و افزایش اشتغال مناسب می‌تواند در کاهش زمینه‌های بدپوششی نیز موثر باشد.  با این حال باید جایگاه حجاب به‌درستی در کشور تبیین و مشخص شود. در برخورد با پدیده بدحجابی باید مشکل فرهنگی و سیاسی آن، از یکدیگر تمایز پیدا کند و متناسب با خاستگاه‌‏های آن به برخوردی سنجیده و برنامه‏ریزی‌شده پرداخت. در برخورد با بی‌حجابان باید دقت کرد تعلیم، موعظه و دعوت به خیر، مقدم بر امر به معروف و نهی از منکر است که در این مسیر نهادهای آموزشی اهمیت بالایی دارند.

دیگر خبرها

  • حادثه در کرمانشاه جان یک نصاب آسانسور را گرفت
  • تلاش محسن رضایی برای وحدت در جبهه انقلاب
  • استخوان‌های لیبرال دموکراسی غرب و صهیونیسم در حال شکسته‌شدن است
  • رونمایی از سامانه جامع بازار کار به زودی
  • مسئولیت علم در کلاس امام صادق(ع)
  • عادی‌سازی بی‌حجابی شبیخون فرهنگی
  • مشورت با آیت الله برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری /به محسن رضایی گفتم پیروز نمی شود و دو سه میلیون رأی خواهد داشت
  • طهرانچی: دانشگاه آزاد اسلامی در پی نظام تعلیم و تربیت «احسن» است
  • دکتر طهرانچی: دانشگاه آزاد اسلامی در پی نظام تعلیم و تربیت «احسن» است
  • مردم دنیا متوجه ماهیت کثیف و خونریز رژیم غاصب صهیونیستی شده‌اند