Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-30@22:40:09 GMT

مراتع ظرفیت‌های اقتصادی و فراموش شده فراوانی دارند

تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۳۷۸۶۶

مراتع ظرفیت‌های اقتصادی و فراموش شده فراوانی دارند

معاون دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با اشاره به ظرفیت‌های فراوان اقتصادی مراتع، گفت: طرح‌هایی چون پرورش گیاهان دارویی، زراعت چوب، زنبورداری و گردشگری از جمله این پتانسیل‌ها است.

مصطفی بیگدلی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد با بیان اینکه 84/8 میلیون هکتار مرتع در کشور موجود است که این میزان 52 درصد سطح منابع کشور را تشکیل می‌دهد، گفت: مراتع نقش مهمی در تولید علوفه، ارزش‌های زیست‌محیطی و گردشگری دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با بیان اینکه مراتع کشور به دوبخش متراکم و نیمه متراکم تقسیم می‌شود، ادامه داد: 7/2 میلیون هکتار از مراتع کشور با درصد پوشش گیاهی بالای 50 درصد متراکم است و 25 میلیون هکتار به درصد پوشش گیاهی 25 تا 50 درصد نیمه‌متراکم است.

300 هزار پروانه چرا برای 951 هزار خانوار بهره‌بردار صادر شده است

وی با بیان اینکه برای استفاده صحیح از مراتع باید تاریخ ورود دام به مرتع، مدت چرا و ظرفیت مراتع کشور مشخص باشد، افزود: 77 میلیون هکتار از مراتع کشور ممیزی شده است و 300 هزار پروانه چرا برای 951 هزار خانوار بهره‌بردار صادر شده است.

بیگدلی با بیان اینکه عرصه‌های منابع ملی براساس ماده 3 قانون حفاظت باید دارای طرح باشد از این رو در 34 میلیون هکتار از مراتع کشور طرح مرتع‌داری اجرا شده است، اضافه کرد: از این میزان 20 میلیون مرتع در قالب اجرای پروژه‌های مرتع‌داری به بهره‌برداران پرداخت شده است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون 38 هزار و 500سامان عرفی در کشور تشکیل شده است، عنوان کرد: بهره‌بردار دارای پروانه چرا موظف است براساس تعداد دام، ظرفیت مرتع و زمان ورود به مرتع مدیریت چرا را اجرا کند.

معاون دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با بیان اینکه اگر پوشش گیاهی حفظ شود سیلاب و فرسایش خاک نخواهیم داشت، گفت: در زمان ورود دام به مرتع پوشش گیاهی باید رشد مناسب خود را کرده  و به مرحله گل‌دهی رسیده باشد.

وی با بیان اینکه اگر مدیریت مرتع و چرا به درستی اجرا شود دیگر نیازی به اجرای پروژه‌های اصلاح و احیای مراتع که بسیار زمان‌بر و متحمل هزینه زیاد است نخواهیم بود، اظهار داشت: نگاه به مرتع صرفا نباید صرفا تولید علوفه برای دام باشد چرا که مرتع ظرفیت‌های درآمدزایی فراوانی دارد که باید به بهره‌بردار آموزش داده شود.

پرورش گیاهان دارویی، زراعت چوب، زنبورداری و گردشگری از جمله پتانسیل‌های مراتع است

بیگدلی با بیان اینکه طرح‌هایی چون پرورش گیاهان دارویی، زراعت چوب، زنبورداری و گردشگری از جمله این پتانسیل‌ها است، توضیح داد: با اجرای این طرح‌ها و افزایش درآمد بهره‌بردار ممکن است به مرور زمان تعداد دام در مراتع کاسته شود.

دام موجود در کشور دو برابر ظرفیت مراتع است

وی با بیان اینکه بزرگترین مشکل در کشور وجود دام مازاد در مراتع است که دو برابر توان مراتع است، توضیح داد: برای اینکه پوشش گیاهی مناسب را حفظ کنیم نباید همه آن را صرف تهیه علوفه برام دام بکنیم بلکه باید مقداری برای سال‌های بعد ذخیره شود.

معاون دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با بیان اینکه اختصاص اعتبارات به بخش مراتع بسیار ناچیز است، گفت: اما در چند سال اخیر با عنایات ویژه مقام معظم رهبری و اختصاص اعتبار از صندوق توسعه ملی به این بخش توانسته‌ایم اعتبارات خوبی را دریافت کنیم در سال 97 ، 59 میلیارد تومان، سال 98، 86 میلیارد تومان و در سال 99 ، 83 میلیارد تومان اعتبار به بخش مراتع اختصاص داده شده است.

وی با بیان اینکه توقع ما از استان‌ها این است که اعتبارات را به درستی استفاده کرده و توجه ویژه به بخش مرتع داشته باشند چرا که مرتع مادر منابع طبیعی است، افزود: مرتع ظرفیت و پتانسیل بالایی دارد که می‌توان با مشارکت مرتع‌دار در حفظ آب و خاک کشور سهیم باشیم.

انتهای پیام/68024/م

منبع: فارس

کلیدواژه: مراتع بهره بردار چرای دام مدیریت مرتع تهیه علوفه مراتع و آبخیزداری میلیون هکتار پوشش گیاهی بهره بردار مراتع کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۳۷۸۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایشگاه اکسپو ظرفیتی برای تبادلات اقتصادی است

به گزارش خبرنگار مهر، یوسف نوری پیش ازظهر دوشنبه در بازدید از غرفه مازندران در نمایشگاه اکسپو با اشاره به بازدید از رفه‌های استان مازندران در نمایشگاه اکسپو مازندران ظرفیت‌های بسیار خوبی در حوزه‌های کشاورزی گردشگری و صنایع دستی دارد.

وی با اشاره به وجود موانع فراروی تولیدات و صادرات محصولات کشاورزی در استان مازندران گفت نمایشگاه‌های نظیر اکسپو محیط مناسبی برای تبادل اقتصادی است و این نمایشگاه روی زنجیره ارزش تاکید کرده است.

وی بر لزوم آموزش دانشجویان دانشگاه‌های استان تاکید کرد و گفت این مسئله سبب می‌شود دانشجویان ما در آینده کارآفرین تبدیل شوند.

استاندار مازندران به عنوان یکی از ظرفیت مازندران در تمامی زنجیره‌ها بسیار زیاد است گفت باید تلاش کنم تا این ظرفیت به حد اعلای خود برسد

کد خبر 6091941

دیگر خبرها

  • امکانات اطفای حریق در مراتع و جنگل‌ها به خصوص در سمیرم تقویت شود
  • وزیر صمت: ظرفیت‌های تولید شناخته شده و باید در جستجوی راه‌های صادراتی باشیم
  • مردمی کردن اقتصاد توسعه پایدار کشور را به دنبال دارد
  • راه درازی تا فعلیت رساندن کامل ظرفیت‌های تجاری ایران و افغانستان داریم
  • نمایشگاه اکسپو ظرفیتی برای تبادلات اقتصادی است
  • سیستان و بلوچستان پتانسیل‌های فراوانی در زمینه‌های تولیدی و اقتصادی دارد
  • افزایش ۲ برابری سطح پوشش گیاهی در مراتع گنبدکاووس؛ مانعی برای ریزگرد‌ها و غذایی برای دام‌ها
  • جامعه کارگری پیشتاز جهش تولید و جنگ اقتصادی است
  • ظرفیت جوانان در رونق اقتصادی بکار گرفته شود
  • ظرفیت‌های استان تهران برای تعامل اقتصادی با «واسط» عراق مهیا است