Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-28@21:16:37 GMT

شورای نگهبان همواره از فعالیت احزاب حمایت کرده است

تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۳۸۲۲۰

شورای نگهبان همواره از فعالیت احزاب حمایت کرده است

هادی طحان نظیف عضو حقوقدان شورای نگهبان در گفتگو با خبرنگار مهر، در رابطه با نگاه شورای نگهبان به احزاب گفت: در نظام جمهوری اسلامی ایران احزاب به رسمیت شناخته شده اند و در هدایت جریان های سیاسی، بیان مطالبات مردم، تربیت نیروهای سیاسی برای اداره کشور و کمک به ارائه راهکارهایی برای حل مشکلات کشور نقش هایی برای آنها تعریف شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در قانون اساسی هم و ذیل اصل ۲۶ قانون اساسی فعالیت احزاب به رسمیت شناخته شده و آزادی آنها مورد تاکید قرار گرفته است که بسیار مهم است؛ این یعنی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران اهتمام ویژه ای به فعالیت احزاب دارد.

عضو حقوقدان شورای نگهبان تاکید کرد: اینکه این اصل از قانون اساسی در چه بستری به تصویب رسیده است هم به نظر جالب توجه است. قبل از انقلاب ما یک حزب بیشتر نداشتیم و در واقع می توان اذعان داشت،  اساسا حزب به معنای واقعی کلمه نبود. آن یک حزبی هم که فعالیت می کرد عملا یک حزب حکومت ساخته بود که همه ملزم به عضویت در آن و تبعیت از آن بودند و سایر فعالان سیاسی که عضو و فعال در این حزب نبودند در زندان به سر می بردند.

طحان نظیف خاطرنشان کرد: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در چنین بستری آزادی احزاب را به رسمیت شناخته و تضمین کرده است، البته این آزادی چارچوبی دارد که احزاب باید در قالب آن چارچوب فعالیت کنند. هر فعالیت نیاز به یک چارچوب مشخص دارد و این مختص کشور ما هم نیست و در کشورهای دنیا چارچوب های مختلفی برای فعالیت احزاب وجود دارد.

وی با بیان اینکه اصل ۲۶ قانون اساسی ۵ قید را به عنوان چارچوب فعالیت احزاب ذکر کرده است، گفت: این ۵ قید عبارتند از استقلال، آزادی، وحدت ملی، موازین اسلامی و اساس جمهوری اسلامی که به عنوان چارچوب فعالیت احزاب، جمعیت ها و... در نظر گرفته شده اند.

عضو حقوقدان شورای نگهبان تاکید کرد: البته مواردی که ذکر شد مولفه هایی هستند که اتفاقا مردم به خاطر همین ها انقلاب کردند و فلسفه وجودی انقلاب همین موارد است. با توجه به سابقه ای که در قبل از انقلاب وجود داشت در اصل ۲۶ ذکر شده است که هیچ کس را نمی توان از شرکت در آنها منع کرد و یا مجبور به شرکت در یکی از این احزاب و جمعیت‌ها کرد.

طحان نظیف تصریح کرد: شورای نگهبان به عنوان نهاد صیانت کننده از قانون اساسی وظییفه اش پاسداری از همه اصول قانون اساسی است. اگر بخواهیم ۴ دهه فعالیت شورای نگهبان را ارزیابی کنیم به نظر می رسد که همواره از نقش آفرینی احزاب حمایت کرده است. البته لازم است دقت کنیم که نقش آفرینی احزاب باید مسئولانه باشد.

وی افزود: متاسفانه در کشور شاهد ظهور احزاب یک شبه هستیم که در ایام انتخابات سر بر می آورند، رای مردم را اخذ می کنند ولی بعد از آن تعهدی به مردم ندارند و کارنامه عملکرد آنها برای مردم روشن نیست.

عضو حقوقدان شورای نگهبان اظهار داشت: شورای نگهبان از نقش آفرینی احزاب مسئولیت پذیر استقبال می کند و به نظر می رسد که می توان بخشی از امور سیاسی را به شرط رعایت قانون اساسی به آنها واگذار کرد تا در اداره کشور نقش جدی تری داشته باشند.

طحان نظیف تصریح کرد: فضای کلی شورای نگهبان از ابتدای پیروزی انقلاب تا امروز موافق فعالیت احزاب بوده و موید آن هم قانون فعالیت احزاب و گروه های سیاسی است که در کشور وجود دارد که هر چند وقت اصلاحاتی بر روی آن صورت می گیرد. در مصوبات شورای نگهبان هیچ موردی مبنی بر ممانعت این شورا با فعالیت احزاب وجود ندارد و اتفاقا فضای کلی شورای با فعالیت احزاب موافق بوده است.

کد خبر 4940120

منبع: مهر

کلیدواژه: شورای نگهبان طحان نظیف احزاب مجلس شورای اسلامی محمد باقر قالیباف مجلس یازدهم ایالات متحده آمریکا ویروس کرونا حسن روحانی حجت الاسلام حسن روحانی جمهوری اسلامی ایران خبرگزاری مهر مجلس هیئت دولت اسحاق جهانگیری امام خمینی ره عضو حقوقدان شورای نگهبان جمهوری اسلامی فعالیت احزاب قانون اساسی طحان نظیف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۳۸۲۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش‌آفرینی دانش‌بنیان‌ها در زمینه جهش تولید و رفع نیاز اساسی کشور

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صندوق نوآوری و شکوفایی، دکتر محمدصادق خیاطیان در بازدید از ۵ شرکت دانش‌بنیان مستقر در شهرک صنعتی هشتگرد با اشاره به فعالیت بیش از ۲۵۰ واحد صنعتی در شهرک صنعتی هشتگرد، گفت: این مجموعه، فرصت مناسبی برای رشد و شکوفایی واحدهای صنعتی و شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد کرده است و در حال حاضر بیش از ۱۲ هزار نفر در شرکت‌های مستقر در شهرک مشغول فعالیت هستند.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی افزود: درحال حاضر ۲۰ شرکت دانش‌بنیان در شهرک صنعتی هشتگرد مشغول فعالیت هستند که دستاوردهای بسیار قابل‌توجهی دارند. به عنوان مثال، شرکت‌های دانش‌بنیان این شهرک در راه‌اندازی تصفیه‌خانه شهرک صنعتی هشتگرد که از مطالبات جدی واحدهای صنعتی بوده است، مشارکت داشته‌اند.

وی تصریح کرد: یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان که در حوزه طراحی و تولید انواع کنتورهای دیجیتال پیشرفته برق فعالیت می‌کند، علاوه بر ایفای نقش در زمینه هوشمندسازی و بهینه‌سازی مصرف برق، ۱۱۰۰ فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کرده و توان تولید ۶ میلیون کنتور در سال را دارد و محصولات تولیدی خود را به کشورهای مختلفی صادر کرده است.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی خاطرنشان کرد: همچنین شرکت دانش‌بنیان دیگر نیز با طراحی و نصب سیستم کنترل مهار شن روی ۳۵ حلقه چاه نفت در جنوب کشور (طی سال‌های ۲۰۱۶-۲۰۲۴) باعث شده است که بیش از ۷۲ هزار بشکه در روز به ظرفیت تولید نفت کشور اضافه شود که ارزش‌افزوده بسیار بالایی برای کشور به همراه داشته است.

به نقل از روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، خیاطیان تأکید کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان نقش بسیار مهمی در حوزه اشتغال‌زایی و رفع نیازهای اساسی کشور ایفا می‌کنند و صندوق نوآوری و شکوفایی در راستای تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»، برنامه‌های متعددی را برای تبدیل شرکت‌های نوپا به شرکت‌‎های نوآور و فناور تدارک دیده است که بزودی اعلام خواهد شد.

کد خبر 6091297 مهتاب چابوک

دیگر خبرها

  • نقش‌آفرینی دانش‌بنیان‌ها در زمینه جهش تولید و رفع نیاز اساسی کشور
  • لایحه تمدید مهلت اجرای قانون اساسنامه شرکت ملی پست تایید شد
  • تایید لایحه دوفوریتی تمدیدمهلت اجرای قانون اساسنامه شرکت ملی پست
  • طحان‌نظیف: لایحه دوفوریتی تمدید مهلت اجرای قانون اساسنامه شرکت ملی پست تائید شد
  • مجمع تشخیص مصلحت نظام منشأ بزرگ فساد را می‌خشکاند؟!
  • آغاز جلسه علنی مجلس/ بررسی ایرادات شورای نگهبان در طرح مالیات بر سوداگری
  • تعیین تکلیف حسین شریعتمداری برای شورای نگهبان : لایحه عفاف و حجاب را کنار بگذارید، همین «طرح نور» کافی است / نگرانم این لایحه مثل برجام شود
  • تحمیل فراقانونی کردن سلطنت در قانون اساسی
  • تعیین تکلیف حسین شریعتمداری برای شورای نگهبان /لایحه عفاف و حجاب را کنار بگذارید،همین «طرح نور» کافی است /نگرانم این لایحه مثل برجام شود
  • موسی غضنفرآبادی: ابهامات شورای نگهبان در لایحه حجاب را برطرف کردیم