Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-06@14:21:54 GMT

بیم و امیدهای روشن‌شدن چراغ سینماها در شیراز

تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۳۹۳۴۲

بیم و امیدهای روشن‌شدن چراغ سینماها در شیراز

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، امید به گشایش مجدد سالن‌ها با بیم‌هایی نیز همراه است. اول ‌از همه ضریب اشغال ۵۰درصدی آن‌هاست که خودبه‌خود از تعداد مخاطبان می‌کاهد و دیگر اینکه کرونا همچنان در حال و تاخت‌وتاز است و باید برای رفت‌وآمد مردم به سالن‌ها تدابیر بهداشتی خاصی اندیشیده شود که آن‌هم با قانون‌مداری شهروندان و رعایت اصول فاصله‌گذاری اجتماعی در همکاری با سالن‌داران میسر خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در توئیتی اصل را در بازگشایی سالن‌ها، سلامت عنوان و تاکید کرد که مسئولان اجرایی موظف به اجرای ضوابط بهداشتی هستند.

در استان فارس ۲۲ سالن سینما فعالیت می‌کنند که براساس برآوردهای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان خسارت‌های وارده به این سالن‌ها تنها در دوماهه اسفند ۹۸ و فروردین ۹۹ معادل ۷میلیارد ریال بوده است.

اداره کل ارشاد طرح‌های نظارتی سرزده و نامحسوس را پیش می‌گیرد

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با اشاره به دستورالعمل وزارت ارشاد، عنوان کرد:در آخرین بند این دستورالعمل، ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی مکلف به نظارت دقیق بر رعایت اصول عنوان‌شده‌اند که قاعدتاً شامل رعایت ظرفیت بلیت‌فروشی و ضدعفونی سالن‌هاست.

بهروز مرامی عنوان کرد: این اداره کل در نظر دارد با نظارت‌های غیرمحسوس، سرزده و پیش‌بینی‌نشده و نیز با همکاری دانشگاه علوم پزشکی شیراز، روند فعالیت‌ سالن‌های سینما و تئاتر و کنسرت را بررسی کند.

او گفت:اصل قراردادن سلامت در گرو خواست و اراده جمعی مخاطب و سینماداران است، افزون بر اینکه سینماداران ملزم به رعایت اصول و قوانین بهداشتی هستند، مخاطبان نیز باید با استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی نهایت همکاری را با مجموعه‌های هنری و فرهنگی داشته باشند.

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس افزود: گرچه رعایت این اصول، فشار مالی و روانی بسیاری را به فعالان این عرصه وارد می‌کند، نمی‌توان از آسیب‌های اقتصادی ناشی از تعطیلی سالن‌ها نیز غافل بود به‌هر روی کرونا ظاهراً به این زودی تمام نخواهد شد و باید بتوانیم با آن زندگی کنیم.

مرامی همچنین پیش‌بینی کرد: قطعاً بازگشت مخاطبان به سالن‌های هنری به‌محض بازگشایی روی نخواهد داد و مدت‌زمانی برای جلب اعتماد آن‌ها به طول خواهد انجامید.

سینما ماشین و شرایط راه‌اندازی آن

وی گفت: با توجه به اجرای طرح‌هایی همچون سینما ماشین و اکران آنلاین که در شیوع کرونا اجرایی شدند، هم‌اکنون مجموعه فرهنگی، هنری و سینمایی هنرشهر آفتاب شیراز درصدد ایجاد امکانی برای اجرای طرح سینما ماشین در شیراز است؛ البته این طرح در تهران از آن‌رو به‌سرعت عملیاتی شد که زیرساخت‌هایش از پیش فراهم‌شده بود؛ اما با طی مراحل و کسب مجوزهای لازم به‌زودی شاهد اکران فیلم‌ در خودرو نیز خواهیم بود.

تئاتری‌ها مایل به اجرای آنلاین نیستند

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس همچنین در خصوص میزان استقبال خانواده نمایش فارس و شیراز از بازگشایی سالن‌ها اضافه کرد: پیشنهاد اجرای آنلاین را از طریق طراحی سامانه اختصاصی همراه با فروش بلیت به هنرمندان حوزه نمایش ارائه کردیم؛ اما بیشتر کارگردانان نگران کپی شدن اثرشان بودند و همچنین به بی‌تمایلی مخاطبان تئاتر به اجرای مجازی نیز اشاره شد.

مرامی ادامه داد: بااین‌حال، با اعلام خبر بازگشایی سالن‌ها تاکنون هیچ گروهی متقاضی اجرای صحنه نبوده است، هرچند اولویت را به گروه‌هایی می‌دهیم که در وسط اجرا با تعطیلی سالن‌ها مواجه شدند و گروه‌هایی که در زمان تعطیلی در صف اجرا بودند.

دو کنسرت فضای باز در شیراز، در انتظار مجوز

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس همچنین گفت: تقاضای برگزاری دو کنسرت در فضای باز به این اداره کل داده‌شده که درصورت کسب مجوزهای لازم و تدارک مکانی مناسب برای اجرای کنسرت در فضای باز با این طرح موافقت خواهد شد.

در سوی دیگر بازگشایی سالن‌های سینما، تئاتر و کنسرت، مجموعه‌داران بخش خصوصی قرار دارند که در سال‌های اخیر با سرمایه‌گذاری در حوزه فرهنگ و هنر به رونق این حوزه کمکی شایان توجه کردند و هم‌اکنون طرح آغاز فعالیت‌ها از ابتدای تیرماه با استقبال آن‌ها مواجه شده است.

مدیر مجموعه فرهنگی، هنری و سینمایی هنرشهر آفتاب اعلام کرد که این مجموعه همزمان با آغاز کار مجدد سالن‌های هنری از ابتدای تیرماه بازگشایی خواهد شد.

محسن خباز افزود: مجموعه‌های هنری موظف‌اند براساس پروتکل‌ها و الزامات سازمان سینمایی شرایط بهداشتی حضور مخاطبان را در سالن‌های سینما فراهم آورند و ما نیز امیدواریم بتوانیم با رعایت قوانین به‌سرعت میزبان مخاطبان باشیم.

وی درخصوص درنظر گرفتن تمهیدات بهداشتی ویژه عنوان گفت: ویژه‌تر از آنچه ستاد ملی مبارزه با کرونا و سازمان سینمایی اعلام کند وجود ندارد. به هر روی، الگویی کلی در دنیا برای بازگشایی سینماها مطرح است. ایران نیز همزمان با بازگشایی دیگر مشاغل و تقریباً همزمان با کشورهای اروپایی و آمریکا سالن‌های سینما را بازگشایی می‌کند و مقرراتی سخت‌گیرانه را نیز برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی اعلام کرده است.  

خباز ابراز کرد: گرچه مخاطبان نیز موظف‌اند با رعایت فاصله اجتماعی و بهداشت فردی به دست‌اندرکاران این حوزه یاری رسانند؛ آنچه مسلم است این که شرایط ضدعفونی و گندزدایی مجموعه‌های سرپوشیده در جهان مشخص است و همه کشورها به آن اهتمام می‌ورزند.

بازگشایی سینماها در کرونا، تجربه‌ای نو در وضعیتی پیش‌بینی‌ناپذیر

این فعال فرهنگی و هنری تجربه سینما رفتن با رعایت ضوابط خاص بهداشتی را بسیار تازه توصیف کرد و گفت: چون این رخداد برای نخستین بار روی می‌دهد هنوز نمی‌توان به‌طورقطع مطمئن بود چه میزان رضایت‌مندی از آن حاصل می‌شود؛ به‌هرحال باید آرام‌آرام گام برداریم و از مخاطبان به‌صورت مداوم نظرسنجی کنیم.

وی همچنین درباره ایجاد زیرساخت‌ها برای راه‌اندازی سینما ماشین در شیراز افزود: این طرح، ممکن است بعد از بازگشایی سینماها نیز موردتوجه مخاطبان علاقه‌مند به سینما باشد؛ از همین روی در حال پیگیری هستیم که محوطه‌ای با مساحت۴هزار متر را در ضلع شمالی مجموعه خلیج‌فارس به این امر اختصاص دهیم.

خباز همچنین درخصوص احتمال افزایش بهای بلیت سینما گفت: مصوبه افزایش قیمت بلیت در اسفندماه ۹۸ اعلام شد؛ اما با تعطیلی سینماها به مرحله اجرا نرسید؛ هم‌اکنون باید دید آیا سازمان سینمایی برای بازگشایی مجدد سینماها درباره افزایش قیمت بلیت سخنی خواهد گفت یا خیر.  

چراغ سینماهای حوزه هنری نیز روشن می‌شود

مدیر امور سینمایی حوزه هنری فارس که هم‌اکنون با ۵ سالن سینما در شیراز فعالیت می‌کند، با اعلام استقبال از آغاز به کار مجدد سینماها از ابتدای تیرماه عنوان کرد: صددرصد با رعایت تمام پروتکل‌های اعلامی چراغ سینماها را روشن خواهیم کرد.

رسول شهابیان درباره میزان ضرر و زیان ناشی از شیوع کرونا گفت: تعداد بسیاری همکار  در مجموعه‌های سینمایی تحت نظارت حوزه هنری فعالیت می‌کنند که در این مدت حقوق هیچ‌یک از آن‌ها قطع نشد؛ آن‌هم در شرایطی که سینماها درآمدی نداشتند.

وی افزود: از سوی دیگر با از دست دادن اکران نوروزی، بهترین فرصت برای کسب درآمد را در دوماهه نخست بهار از دست دادیم.

به گفته شهابیان درصورت بازگشایی سینماها، آن‌ها دوباره به‌آسانی به چرخه درآمدزایی وارد نخواهند شد و اعتماد مردم به این مجموعه‌ها به‌آسانی حاصل نمی‌شود.

با اعلام شیوع کرونا سالن‌های سینما، تئاتر، کنسرت و آموزشگاه‌های هنری از سوم اسفندماه ۱۳۹۸ تعطیل شدند و قرار است پس از چهار ماه تعطیلی با اجازه ستاد ملی مقابله با کرونا در ابتدای تیرماه بازگشایی شوند.

کد خبر 520124 برچسب‌ها استان‌ فارس سینمای ایران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: استان فارس سینمای ایران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بازگشایی سینماها بازگشایی سالن ها سالن های سینما ابتدای تیرماه سینما ماشین مجموعه ها هم اکنون خواهد شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۳۹۳۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پارسا پیروزفر و اخاذی از زنان ثروتمند ؛ سکانسی که پربازدید شد | ببینید

به گزارش همشهری آنلاین، ‌عاشقانه تاریخی «مست عشق» با حضور پارسا پیروزفر و شهاب حسینی که این روزها رکورد گیشه سینما را با ۵۰۸,۶۸۷,۵۲۵,۰۰۰ ریال در کمتر از دو هفته شکسته، دوباره اسم پارسا پیروزفر را نقل محافل سینمایی کرده است. این درحالی است که به زعم منتقدان جدی این فیلم هم با وجود ایراد و اشکال های فراوان، حضور چهره کاریزماتیک و محبوب این بازیگر روی پرده نقره ای یکی از دلایل اقبال و فروش این فیلم یه حساب می‌آید. به نظر می‌رسد پارسا پیروزفر که همچنان در شمایل جوان خوش سیما و معصوم سینما ۵۰ سالگی را از سر گذرانده، مسیر حرفه‌ای و بی حاشیه ‌اش را در سینما به آرامی طی می‌کند.

پیروزفر با داشتن چهره، ‌فیزیک و استایل بازی منحصر به خودش، شانس بازی در نقش های منفی و بدمن های سینما به ندرت، نصیبش شده و همان معدود نقش‌های منفی سینما نظیر یوسف «مهمان مامان» مهرجویی یا بهمن خان سریال «یاغی» بیشتر از ایجاد تنفر و انزجار، مخاطب را با او سمپات می‌کند.

فیلم سینمایی «نقاب» و نقشی که پارسا پیروزفر در آن دارد شاید تنها موقعیت سینمایی است که به پارسا پیروزفر جوان این فرصت را داد تا شرارت و خباثت را از پشت چشمان معصومش بیرون بکشد و شمایلی متفاوت از پارسای محبوب را به رخ مخاطب بکشد.

فیلمی ساخته کاظم راست‌گفتار که یکی از پدیده‌های گیشه سال ۱۳۸۴ شد و سکانس‌هایی از آن همچنان در میان طرفداران و مخاطبان سینما دست به دست می شود. پارسا پیروزفر در این فیلم نقش پسر خوش‌سیما اما شیادی را بازی می‌کند که علاوه بر تبحر در قمار و بازی پوکر با ورود به زندگی زنان ثروتمند از آنان اخاذی می‌کند. او با امین حیایی همدست می‌شود و به سراغ زنان ساده اما سرمایه دار می‌رود و با رابطه گرفتن و فیلمبرداری و تهدید و اخاذی‌های کلان از آنها جدا می‌شود.

کاراکتر نیما در فیلم «نقاب» تا قبل از قاچاقچی بی‌رحم سریال «یاغی» تنها نقش منفی کارنامه حرفه‌ای این بازیگر محسوب می‌شود.

فیلم رکوردشکنی که نقدهای تند و تیزی را متحمل شد ؛ ماجرای مست عشق پارساپیروزفر و شهاب حسینی | وقتی کمدی دیگر پیشتاز فروش نیست

کد خبر 849570 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها خبر مهم پارسا پیروزفر بازیگران سینما و تلویزیون ایران سینمای ایران

دیگر خبرها

  • «تگزاس ۳»و «عطرآلود» به گیشه سینماها اضافه می‌شود
  • پارسا پیروزفر و اخاذی از زنان ثروتمند ؛ سکانسی که پربازدید شد | ببینید
  • اکران تگزاس ۳ از ۲ خرداد در سینماهای سراسر کشور
  • «تگزاس ۳» به سینما می‌آید
  • «تگزاس ۳» و «عطرآلود» به سینما می‌آیند
  • فیلمی که دیوار میان پایتخت و شهرستان را از بین برد
  • مست عشق، ماجرای یک تابوشکنی در سینما
  • عکاسان برای مشارکت در پروژه‌های سینمایی مجوز بگیرند
  • پاسخ مرتضی‌علیزاده به منتقد «هفت»: سینما بر همه‌چیز مقدم است
  • هفته پررنگ فیلم کوتاه و مستند/ از یک شایعه تا وظیفه جدید سینمایی