ورود توحید به زندگی نیاز به انسان کامل دارد
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۴۴۳۱۶
توحید نباید صرفاً در ناحیه عقل و بینش باشد، بلکه باید وارد زندگی و کاربردی شود و برای کاربردی شدن نیاز به واسطه یعنی انسان کامل دارد.
به گزارش خبرگزاری شبستان، حجتالاسلام والمسلمین «محمدجواد رودگر»، عضو هیأت علمی گروه عرفان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، گفت: اگر کسی بخواهد توحیدی فکر کند، باید توحید را درک کند و بشناسد؛ یعنی بینش، گرایش و کنش توحیدی داشته باشد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
رودگر تصریح کرد: همچنین در کنار توحید خالقی، توحید ربوبی داریم، ولی آن رب کیست؟ و چه اسماء و اوصاف حسنایی دارد و چگونه ربوبیت میکند؟ این را معصومین(ع) برای ما روشن میکنند و اگر آنها به ما نگویند درک ما درباره حقایق توحیدی بسیار محدود است. به همین دلیل است که در زیاراتی مانند جامعه کبیره و ادعیه دیگر تأکید میشود که ذوات قدسی و نورانی معصومان(ع) هستند که دست ما را گرفته و بالا میکشند یا در حدیث سلسلهالذهب داریم: «لا اله الا الله حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی»، ولی تعبیر «انا من شروطها» هم وجود دارد؛ زیرا توحید منهای ولایت معنا ندارد.
جایگاه ولایت در درک توحید
عضو هیأت علمی گروه عرفان پژوهشگاه اظهار کرد: بدون ولایت آن درکی را که به لحاظ معرفتی باید نسبت به توحید داشته باشیم نمیتوانیم داشته باشیم، یا گرایش وجودی که باید به توحید در ابعاد مختلف پیدا کنیم، محقق نمیشود یا کنشهای محققانهای را که باید داشته باشیم، میسر نخواهد شد. اینکه میبینید در توحید صدوق، توحید کافی و توحید بحارالانوار و عیون اخبارالرضا و بقیه مجامع حدیثی و روایی، معصومان(ع) قدم به قدم دست ما را میگیرند، حقیقت توحید را بیان میکنند؛ تعابیری مانند اینکه «لا اله الا الله»، «لا حول و لا قوه الا بالله» و «لا مؤثر فی الوجود الا الله».
وی اضافه کرد: آن کسی که در عالم حکومت میکند خداست، ولی ولایت اطلاقیه حق چگونه باید وارد زندگی ما شود؛ آیا جز از طریق معصومان(ع) ممکن است؟ توحید نباید صرفاً در ناحیه عقل و بینش باشد، بلکه باید وارد زندگی و کاربردی شود و برای کاربردی شدن نیاز به واسطه یعنی انسان کامل دارد.
ضرورت وجود امام
عضو هیأت علمی گروه عرفان پژوهشگاه افزود: از سوی کسانی که قائل به ائمه(ع) و ضرورت وجود آنان نیستند گفته میشود که پیامبر(ص) همه چیز را بیان فرموده است، ولی پیامبر(ص) در عمر شریفشان چنین فرصتی پیدا نکرد؛ ۱۳ سال در مکه بودند و بعد در مدینه هم بیش از ۸۰ جنگ در قالب غزوه و سریه بر پیامبر(ص) تحمیل شد، حوادث متعدد سیاسی و اجتماعی در دوره پیامبر(ص) رخ داد، لذا ایشان فرصت تبیین همه مسائل را پیدا نکردند، بنابراین کسانی بعد از ایشان باید بودند که بتوانند این کار را تکمیل کنند.
وی اظهار کرد: در سنن و صحاح و برخی آثار دیگر اهل سنت شاهد راهیابی روایاتی هستیم که کاملاً بحث جسمانیت و عقیده تجسم را دنبال کرده و خدا را داری چشم و گوش مانند انسان میدانند؛ این نوع عقاید و تفکرات ناشی از همین دوری از بحث امامت و نداشتن توحید با رویکرد ائمه اهل بیت(ع) است.
رودگر با بیان اینکه مجسمه و مشبهه از درون همین تفکر به وجود آمد، اضافه کرد: در توحید افعالی چون نتوانستند آیات بینات قرآن را بهدرستی تبیین کنند، گرفتار جبرگرایی و تفویض شدند؛ شیعه چرا در این جهت گرفتار شرکهایی از این قبیل نشد؛ زیرا ائمه(ع) تبیین درستی از توحید داشتند؛ لذا امامت، ولایت و اتصال ایشان به عالم غیب سبب شد تا درک درستی از توحید ایجاد شود. در نهجالبلاغه، اصول کافی و احتجاج و … ادعیهای مانند دعای کمیل و مناجات شعبانیه و … توحید و اسماء و صفات الهی بیان شده است و همین تبیین درست اجازه نمیدهد کسی گرفتار این تفکرات اشتباه شود.
عضو هیأت علمی گروه عرفان پژوهشگاه در پایان بیان کرد: حتی وقتی برخی گرفتار غلو هم شدند، خود ائمه(ع) با آنان برخورد کردند و آنان را ملعون دانستند؛ لذا هر نوع تفکر انحرافی از غلو گرفته تا مجسمه و مشبهه و … از ساحت توحید در پرتو تبیین اهل بیت(ع) نفی و رد شد؛ لذا ضرورت وجود امام برای شناخت توحید ضروری است.
پایان پیام/49
منبع: شبستان
کلیدواژه: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی انسان کامل توحید پیامبر ص
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۴۴۳۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
انسان مدرن اولیه تکشاخ سیبری را دیده بود
تکشاخ سیبری در آخرین روزهای حیات خود در کنار نئاندرتالها و انسانهای مدرن اولیه زندگی کرده بود.
به گزارش العربیه فارسی، تکشاخ سیبری کرگدنی عظیمالجثه با وزنی بالغ بر ۳.۵ تن و یک شاخ عظیم روی بینیاش در استپهای روسیه، قزاقستان، مغولستان و شمال چین پرسه میزد. محققان برای اولین بار سلولهای بنیادی این جانور را تجزیه و تحلیل کردند و دریافتند که این حیوان آخرین بازمانده یک خانواده منحصر به فرد کرگدن است.
دانشمندان متوجه شدند که اجداد تکشاخ سیبری بیش از ۴۰ میلیون سال پیش از اجداد تمام کرگدنهای زنده جدا شدند. این باعث میشود نسبت تکشاخ سیبری با کرگدن سفید آفریقایی امروز دورتر از نسبت انسان با میمون باشد.
شواهد ژنتیکی جدید نتایج پژوهشهای قبلی که نشان میداد تکشاخ سیبری از بستگان بسیار نزدیک کرگدن پشمالوی منقرضشده و کرگدن زنده سوماترایی است را رد میکند.
محققان با بررسی ۲۳ نمونه استخوان تکشاخ سیبری موفق به تاریخیابی آنها شدند، و تأیید کردند که این گونه حداقل تا ۳۹۰۰۰ سال پیش و احتمالاً حتی تا ۳۵۰۰۰ سال پیش زنده مانده است. این بدین معناست که تکشاخ سیبری در آخرین روزهای حیات خود در کنار نئاندرتالها و انسانهای مدرن اولیه زندگی کرده بود.
دانشمندان همچنین متوجه شدند که بهرغم باور عمومی، محتملترین عامل انقراض تکشاخ سیبری نه فعالیتهای انسانی که تغییرات اقلیمی بوده است. به نظر میرسد که این جانور با آغاز عصر یخبندان در اوراسیا به شدت متضرر شده باشد.
در آن زمان کاهش شدید دما منجر به یخزدگی گسترده سطح زمین شد، که علفزارهای بزرگی که تکشاخ سیبری از آنها تغذیه میکرد را به شدت کوچک کرد و منجر به گرسنگی کشیدن و در نهایت مرگ این جانور شد.