Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-26@00:27:30 GMT

ثبت ملی درخت کهنسال ارس تخته مایان در طرقبه

تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۴۶۴۶۰

ثبت ملی درخت کهنسال ارس تخته مایان در طرقبه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، ابوالفضل مکرمی‌فر روز چهارشنبه ۲۱ خرداد افزود: درخت ارس تخته مایان هشت متر ارتفاع دارد و با قدمت ۲ هزار ساله در نزدیکی روستای مایان از توابع شهرستان طرقبه، شاندیز در نزدیک مشهد چشم‌انداز زیبایی در دامنه شمالی ارتفاعات بینالود دارد.

وی گفت: این درخت زیبا شبیه یک هرم است و قرار گرفتن ارتفاعات بینالود در شمال محل این درخت، منظره‌ای چشم نواز ایجاد کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ‌خراسان رضوی درباره مناطقی که درخت اُرس وجود دارد، اظهارکرد: اُرس یا وَرس در دامنه جنوبی رشته کوه‌های البرز، از آذربایجان تا خراسان و به‌ویژه در شرق کشور و در ارتفاعات به صورت گسترده یافت می‌شود.

وی افزود: اُرس بسیار پایدار و سازگار با هر نوع آب و هواست و برگ‌هایش مانند دیگر گونه‌های سرو به شکل سوزنی است، همچنین این درخت عمر طولانی بیش‌از دو هزار سال دارد،  در برابر بیماری‌ها و انگل‌های طبیعی بسیار مقاوم است.

مکرمی‌فر ادامه داد: درخت کهنسال ارس تخته مایان همچون نگینی درخشان در پس رشته کوه‌های بینالود و در مجاورت روستای ییلاقی مایان خودنمایی کرده و نگاه هر رهگذر را به خود می‌کشاند.

مسئول دفتر ثبت آثاریخی و حرایم اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی نیز در این باره گفت: درخت کهنسال ارس تخته مایان در منطقه رویشی ایرانی- تورانی قرار دارد، این منطقه براساس شرایط توپوگرافی و ارتفاعی به دو منطقه کوهستانی با آب و هوای سرد و منطقه جلگه‌ای با آب و هوای بیابانی و گرم و خشک تقسیم می‌شود.

محمود طغرایی افزود: هرچند شرایط جوی منطقه موجب پراکندگی و فاصله زیاد درختان شده، اما به‌دلیل وسعت زیاد گونه‌های گیاهی متنوع دارد، به نحوی‌که ۶۹ درصد فلور ایران در این ناحیه قرار گرفته است، گونه‌های اصلی منطقه کوهستانی بنه، بادام و ارس و گونه‌های اصلی منطقه جلگه‌ای گز، تاغ، قیچ و اسکنبیل است.

وی بر ضرورت اجرای برنامه حفاظتی برای این میراث طبیعی تاکید کرد و ادامه داد: اطلاع‌رسانی به اهالی و درخواست از آنان برای حفاظت از درخت، اجرای برنامه‌های حفاظتی و مدیریتی از جمله تشکیل جلسه با کارشناسان منابع طبیعی و جهاد کشاورزی در خصوص اهمیت و لزوم حفاظت از این درخت و راه‌های حفاظت از آن در برابر آسیب‌های طبیعی، مذاکره با شورای روستا برای لزوم اهمیت دادن به این درخت کهنسال و برنامه‌ریزی برای آبدهی به آن و بازدید مداوم از این اثر طبیعی توسط نیروهای یگان حفاظت و بازدیدهای دوره‌ای توسط کارشناسان سازمان و معرفی و شناساندن این درخت کهنسال و با ارزش از جمله نکات ضروری برای حفاظت از این اثر طبیعی است.

هم‌اکنون استان خراسان رضوی بیش‌از یک هزار و ۵۰۰ اثر تاریخی، طبیعی و ملموس و ناملموس ثبت شده در فهرست آثار ملی دارد.

روستای مایان به سه بخش مایان علیا، مایان وسطی و مایان سفلی تقسیم شده است. مایان علیا، روستایی در دهستان طرقبه بخش طرقبه شهرستان بینالود استان خراسان رضوی ایران است. این روستا در جنوب شهر طرقبه و در ۲۷ کیلومتری مرکز شهرستان قرار دارد. بعد از عبور از مسیر هفت حوض و گذر از روستای شلگرد از داخل مسیر پر از دست انداز رودخانه به تپه‌ای می‌رسیم که با رفتن به بالای آن درخت ارس از دور جلوه‌گری می‌کند.

این درخت در دامنه کوه با چشم‌انداز ارتفاعات بینالود چشم هر بیننده‌ای را می‌نوازد.

کد خبر 520359 برچسب‌ها وزارت میراث فرهنگی و گردشگری منابع طبیعی استان خراسان رضوی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: وزارت میراث فرهنگی و گردشگری منابع طبیعی استان خراسان رضوی درخت کهنسال خراسان رضوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۴۶۴۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آبگیری سازه‌های آبخیزداری خراسان جنوبی در پی بارندگی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی، گفت: بارش باران های بهاری شب گذشته در بیشتر شهرستان باعث جاری شدن روان‌آب و تشکیل سیلاب شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، علیرضا نصرآبادی با اشاره به وجود بیش از 2300  سازه آبخیزداری در سطح استان، اظهار داشت: تا ظهر پنجشنبه حدود 13 میلیون مترمکعب رواناب در این سازه‌ها مدیریت شده‌اند و با توجه به ادامه بارندگی‌ها این میزان افزایش خواهد داشت. 

وی افزود: وجود این سازه‌ها باعث شد، حجم زیادی از سیلاب مدیریت و میزان خسارت‌های کاهش یابد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با اشاره به پیامدهای تغییر اقلیم، گفت: تغییر زمان بارندگی‌ها و نیز نوع آن که شکل رگباری به خود گرفته و همچنین خشکسالی‌ها که موجب از بین رفتن پوشش گیاهی و کاهش نفوذ پذیری خاک شده است، سیلابی شدن بارش‌ها را به دنبال دارد.

نصرآبادی تصریح کرد: در این بارندگی‌ها دو بندسار که متعلق که متعلق به این اداره کل نبوده شکسته است و خساراتی به بار آورده است. 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی از شهروندان تقاضا کرد: قبل از ساخت بندسار با مراجعه به ادارات منابع طبیعی از مشاوره فنی رایگان همکاران این اداره کل برخوردار شوند تا در زمان وقوع سیلاب متحمل خسارت نشوند. 

وی ادامه داد: وجود سازه‌های آبخیزداری در کنار طرح‌های نهالکاری می‌تواند شرایط منطقه را برای کاهش پیامدهای خشکسالی و سیلاب بهینه کند. 

انتهای پیام/ 252/

دیگر خبرها

  • ایجاد بازارچه مرزی سرخس در انتظار منطقه آزادشدن
  • مشارکت زنان روستایی در طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت
  • علت قطع درختان منطقه ۷ تهران توسط مأموران شهرداری چیست؟ + ویدئو
  • آبگیری سازه‌های آبخیزداری خراسان جنوبی در پی بارندگی
  • اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در همدان
  • دشت ارغوان طرقبه مشهد در یک روز بارانی + فیلم
  • گلچینی از گل و گیاه ۵ استان کشور در نمایشگاه بین‌المللی بیرجند
  • هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد در شرایط آلوده است
  • تحقق ۱۱۰ درصدی پویش درختکاری به همت اعضای جوان هلال احمر خراسان جنوبی
  • صدور مجوز حفر ۱۳۰ حلقه چاه برای تامین آب شرب خراسان رضوی