Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رویداد24»
2024-04-30@04:50:14 GMT

درباره گرمازدگی، یا چگونه در تابستان زنده بمانیم؟

تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۵۱۷۴۶

درباره گرمازدگی، یا چگونه در تابستان زنده بمانیم؟

رویداد۲۴ گرمای هوا احتمال ابتلا به بیماری‌هایی که با گرما مرتبط هستند را افزایش می‌دهد؛ یکی از شایع‌ترین این بیماری‌ها گرمازدگی است که در صورت بی‌توجهی به علائم گرمازدگی و عدم درمان آن، فرد ممکن است به سمت مرگ سوق پیدا کند.

گرمازدگی موقعیتی حاد و تهدید کننده زندگی است که در این حالت سیستم تنظیم کننده دمای بدن، به دلیل قرار گرفتن طولانی مدت در هوای گرم یا تولید بیش از حدّ گرما در بدن و یا وجود هر دو حالت، از کار می‌افتد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درحالت گرمازدگی بدن نمی‌تواند گرمای اضافی خود را دفع کند، در نتیجه دمای بدن خیلی افزایش می‌یابد که می‌تواند اندام‌های اصلی را تخریب کند.

علائم گرمازدگی چیست؟

علائم گرمازدگی شامل:

پوست خشک و داغ
عدم تعریق
پوست ابتدا قرمز شده و سپس رنگ پریده یا کبود می‌شود.
تنفس کوتاه و سریع
نبض سریع و ضعیف
افزایش دمای بدن به بیش از ۴۰ درجه
سردرد
گرفتگی عضلات
گشادی مردمک چشم
علائم روحی و روانی گرمازدگی
زدن سخنان بی ربط
گیجی
رفتار پرخاشگر
آشفتگی و هیجان
توهم
بی حالی
رخوت و بی حسی (واکنش‌های بدن بیش از حد آرام و آهسته می‌شود)
تشنج
علائمی که نشان می‌دهد در معرض گرمازدگی هستید

ضعف و خستگی
کشیدگی و درد عضلات
استفراغ و تهوع
پوست رنگ پریده و چسبناک
گرفتگی عضلات
سرگیجه
ضعف و غش
ادرار زرد تیره یا نارنجی
سردرد و اسهال
بیشتر بخوانید: نوشیدن آب در روزهای گرم سال را جدی بگیرید!کمک‌های اولیه برای گرمازدگی

۱. اگر دیدید کسی دچار گرمازدگی شده، فوراً یک آمبولانس خبر کنید یا هر چه سریع‌تر او را به نزدیک‌ترین بیمارستان برسانید.

۲. اولین اقدام، کاهش هر چه سریع‌تر دمای بدن فرد است.

۳. در حالی که منتظر رسیدن امدادگران هستید، کمک‌های اولیه را آغاز کنید. فرد را به یک محیط با تهویه هوا یا حداقل یک منطقه خنک و سایه دار، منتقل کنید و هرگونه لباس اضافی را درآورید.

۴. در صورت امکان دمای بدن فرد را بگیرید و برای خنک کردن آن به ۱۰۱ تا ۱۰۲ درجه فارنهایت کمک‌های اولیه را انجام دهید. (اگر دماسنج در دسترس نباشد، برای شروع کمک‌های اولیه دریغ نکنید.)

این کار‌های زیر را برا خنک کردن فرد امتحان کنید

پوست شخص را با استفاده از دستمال نمدار کنید.
بسته‌های یخی را روی زیر بغل، کشاله ران، گردن و پشت فرد قرار دهید. از آنجا که این مناطق سرشار از رگ‌های خونی نزدیک به پوست هستند، خنک شدن آن‌ها ممکن است دمای بدن را کاهش دهد.
بیمار را در حمام یا وان آب خنک غوطه ور کنید.
اگر فرد جوان و سالم است و در هنگام ورزش شدید دچار "گرمازدگی" می‌شود، می‌توانید از یک حمام یخ برای خنک کردن بدن استفاده کنید.
راه‌های پیشگیری از گرمازدگی

هنگامی که شاخص گرما زیاد است، بهتر است در محیطی با تهویه هوا بمانید. اگر شما باید به بیرون از خانه بروید، می‌توانید با انجام این مراحل از گرمازدگی جلوگیری کنید:

۱. از لباس‌های سبک، رنگ روشن و گشاد استفاده کنید.

۲. از ضد آفتاب با فاکتور محافظت در برابر آفتاب SPF (۳۰ یا بیشتر استفاده کنید.

۳. مایعات اضافی بنوشید. برای جلوگیری از کم آبی، به طور کلی توصیه می‌شود روزانه حداقل هشت لیوان آب، آب میوه یا آب سبزیجات بنوشید. از آنجا که بیماری ناشی از گرما همچنین می‌تواند ناشی از کاهش نمک باشد، ممکن است توصیه شود در دوره‌هایی از گرما و رطوبت شدید یک نوشیدنی ورزشی غنی از الکترولیت برای آب جایگزین کنید.

۴. در هنگام ورزش یا کار در خارج از منزل اقدامات احتیاطی دیگری انجام دهید. توصیه کلی این است که دو ساعت قبل از ورزش تقریبا ۲ تا ۳ لیوان مایعات بنوشید و درست قبل از ورزش، یک لیوان آب یا نوشیدنی ورزشی اضافه کنید. در حین ورزش، هر ۸ دقیقه دیگر باید یک لیوان آب مصرف کنید، حتی اگر احساس تشنگی نکردید.

۵. در صورت امکان، وقت خود را در بیرون از خانه به بهترین زمان‌های روز، یا صبح زود یا بعد از غروب آفتاب تغییر دهید.

خوراکی‌های سنتی برای رفع گرمازدگی

خاکشیر یخ زده و شربت آب‌لیمو
به‌لیمو
هندوانه
گلاب
تخم شربت
عناب و شکر
شربت سکنجبین منبع: برترین ها لینک کوتاه: کپی در کلیپ بورد کپی لینک خبر های مرتبط

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 سلامت اخبار سلامت کمک های اولیه دمای بدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۵۱۷۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احتمال جدایی رشفورد از منچستریونایتد

باشگاه منچستریونایتد ممکن است تابستان پیش رو مهاجم انگلیسی‌اش را در لیست فروش قرار دهد. - اخبار ورزشی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، منچستریونایتد به خاطر فراز و نشیب‌هایی زیادی که در فصل جاری داشته، انتظار می‌رود در تابستان پیش‌رو شاهد تحولات زیادی در ترکیب خود و احتمالاً کادرفنی‌اش باشد. برخی رسانه‌های انگلیسی در چند روز گذشته خبر داده‌اند که این باشگاه انگلیسی در نظر دارد در پایان فصل جاری اریک تن‌هاخ را از سمت سرمربیگری این تیم اخراج کند.

حالا نشریه «میرر» خبر می‌دهد که منچستریونایتد برنامه‌ای برای تمدید قرارداد رافائل واران ندارد و این مدافع فرانسوی که قرارداد فعلی‌اش با این باشگاه در پایان فصل جاری منقضی می‌شود، در تابستان پیش رو به عنوان بازیکن آزاد از جمع شیاطین سرخ جدا خواهد شد.

نشریه انگلیسی «اکسپرس» هم خبر داد که منچستریونایتد خود را آماده جدایی چند بازیکن در پایان فصل جاری می‌کند، این در حالی است که آینده حرفه‌ای مارکوس رشفورد با وجود اینکه تا پایان ماه ژوئن 2028 تحت قرارداد این باشگاه است، در هاله‌ای از ابهام است.

این مهاجم انگلیسی و 26 ساله این فصل در منچستریونایتد اُفت قابل‌توجهی کرده و در 40 بازی از رقابت‌های مختلف تنها موفق به ثمر رساندن 8 گل شده و 5 پاس‌‌گل هم برای هم‌تیمی‌هایش ساخته است.

تماس رتکلیف با توخل برای حضور در منچستریونایتد

روزنامه ایتالیایی «گاتزتا دلو اسپورت» هم خبر  داد؛ وستون مک‌کنی هافبک آمریکایی یوونتوس که برسر تمدید قراردادش با این باشگاه ایتالیایی به توافق نرسیده، در این تابستان از جمع راه‌راه پوشان تورین جدا خواهد شد. گفته می‌شود منچستریونایتد نسبت به جذب مک‌کنی 25 ساله علاقه‌مند است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کریستال پالاس برای مارک گوئهی بیش از ۵۵ میلیون پوند می‌خواهد
  • کیائر تابستان از میلان جدا می‌شود
  • صلاح حرف آخرش را به لیورپول زد
  • قطعی بودن جدایی سه بازیکن از تیم‌های میلان و اینتر به صورت آزاد
  • با وجود اختلاف با کلوپ؛ محمد صلاح در لیورپول می‌ماند
  • ژابی آلونسو: می‌خواهیم شکست ناپذیر بمانیم
  • تابستان داغ بارسلونا؛ به این 5 وینگر چپ علاقه داریم
  • در این شهر هیچ کولری روشن نمی‌شود!
  • احتمال جدایی رشفورد از منچستریونایتد
  • قیمت تور لوکس استانبول در تابستان ۱۴۰۳ چقدر است؟