Web Analytics Made Easy - Statcounter

بررسی آسیب‌های به وجود آمده ناشی از بارش‌های ۲ سال اخیر و ورود کشور به دوره ترسالی، مدیریت منابع آب با استفاده از احداث سد را بیش از گذشته آشکار می‌کند.

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری دانشجو، میانگین بارش در سال زراعی ۹۷ و ۹۸ نسبت به میانگین ۱۱ ساله سال‌های اخیر به ترتیب شاهد افزایش ۴۰ درصد و ۵۱ درصدی بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین راستا، حسن اردکانیان، استاد هواشناسی، در ارتباط با افزایش بارش در سال‌های اخیر، عنوان کرد: «بارندگی‌های ایران در این سال‌ها نرمال و بالاتر از نرمال بوده است و کشور وارد ترسالی شده است.»

این استاد دانشگاه، ضمن اشاره به اقدامات وزارت نیرو در زمینه مدیریت منابع آب کشور، افزود: «با این حجم بارش‌ها مخزن سد‌های کشور وضعیت بسیار مناسبی دارند و باید به فکر جمع‌آوری رواناب‌ها برای سال‌های آتی باشیم.»

*اهمیت مدیریت منابع آب در دوره ترسالی

وارد شدن به دوره ترسالی، توجه به مدیریت منابع آب را بیش از گذشته آشکار می‌سازد. در حقیقت علاوه بر بازسازی زمین‌های زراعی آسیب دیده از بحران کم آبی ۱۰ سال اخیر، برنامه‌ریزی به منظور مدیریت منابع آب باید در دستور کار قرار گیرد.

یکی از اساسی‌ترین راهکار‌های مدیریت منابع آب، استفاده از شیوۀ سازه‌ای مدیریت منابع است. حجم کل مخازن سد‌های بهره‎برداری شده کشور در حال حاضر ۵۲ هزار ۵۲.۵ میلیارد متر مکعب در قالب ۱۸۵ سد است. ظرفیت اسمی نیروگاه سد‌های بهره برداری شده نیز قادر به تولید ۱۲۲۴۶ مگاوات برق خواهد بود.

این در حالی است که پیش از انقلاب تنها ۱۹ سد در کشور وجود داشته و ساخت سد‌های ذخیره آب، پس از انقلاب با افزایش ۸۷۰ درصدی مواجه شده است.

از سوی دیگر در سال ۹۸ و ۹۹، مجموعا تعداد ۲۳ سد در برنامه افتتاح وزارت نیرو قرار داشت که از این تعداد، ۷ سد با ظرفیت مخزن مجموع ۱۷۴.۸ میلیون متر مکعب افتتاح شده است. همچنین در ۲ سال اخیر، آبگیری ۱۶ سد در دستور کار دولت قرار داشته که از این تعداد ۲ سد با ظرفیت ۱۴۰ میلیون متر مکعب آبگیری شده است.

*کرمانشاه در صدر آمار سد‌های بهره‌برداری شده دولت کنونی

عملکرد دولت تدبیر و امید در زمینه ساخت سد در دوره یازدهم و دوازدهم قوه مجریه، بهره‌برداری از ۴۱ سد با ظرفیت مجموع ۵۳۰۰ میلیون متر مکعب ختم شده است.

در این بین بیشترین تمرکز دولت به منظور ساخت سد را در استان کرمانشاه قرار داشته و این استان با افتتاح ۶ سد شهدای گمنام، سراب گیلان‌غرب، داریان، زمکان و چنگربان با ظرفیت منبع مجموع ۴۱۰ میلیون متر مکعب پیشتاز عملکرد سد سازی دولت است.

بر اساس مستندات ارائه شده از سوی وزارت نیرو، این وزارتخانه ۴۰۵ سد با ظرفیت کل مخزن ۵۳۰۲۱ میلیون متر مکعب را در دست بهره‌برداری دارد که ساخت این سد‌ها منجر به تنظیم سالانه ۳۸۱۹۶ میلیون مترمکعب آب خواهد شد.

همچنین این وزارت‌خانه به منظور کنترل بارش‌های سیل‌آسا در دوران ترسالی، ۳۸ سد با ظرفیت کل مخزن ۸۲۶۷ میلیون متر مکعب را در دست مطالعه خواهد داشت.

*نیاز کشور به پروژه‌های سدسازی

بررسی نظرات متفاوت کارشناسان در حوزه ساخت سد، مشخص می‌کند، احداث سازه به منظور ذخیره آب یکی از الزامات مدیریت منابع آب تلقی می‌شود.

در همین ارتباط مسعود فرزاد، کارشناس حوزه آب، در بیان نیاز کشور به سد، اظهار داشت: «در بارش‌های ۲ سال گذشته که با سیل مواجه شدیم، اگر زنجیره سد‌هایی که باید بر روی رودخانه‌های کرخه و دز احداث می‌شد، تکمیل شده بود، این همه خسارت به بار نمی‌آمد.»

این کارشناس حوزه آب، با اشاره به هجمه گروه‌های محیط زیستی و همچنین تغییراتی که در مبنای محاسبات سدسازی در سطح عالی وزارت نیرو قرار گرفت، عنوان کرد: «احداث بخشی از سد‌های کشور به دلایلی نظیر استفاده از تحلیل آورد دوره‌های ۱۰ تا ۱۵ ساله به جای دورۀ ۵۰ ساله و زیر سوال رفتن احداث نیروگاه برق‌آبی از توجیح افتاده است.»

فرزاد، در توضیح اهمیت وجود سد به منظور مدیریت منابع آب کشور، افزود: «تجربه‌ای که امروز به قیمت از دست دادن جان ده‌ها نفر و از بین رفتن ۱۸۰ هزار خانه و کاشانه و آوارگی هم وطنانمان در استان‌های لرستان، خوزستان، گلستان و مازندران، از بین رفتن هزاران هکتار باغ‌ها و مزارع و تلف شدن چندین هزار دام به قیمت ۳۵ هزارمیلیارد تومان آموختیم، این بود که باید سد ساخت.»

خسارات به وجود آمده ناشی از بارش‌های چندسال اخیر و همچنین ورود کشور به دوره ترسالی نیازمند توجه به ساخت سد برای کنترل آسیب سیلاب و مدیریت منابع آب است. در حقیقت احداث سد می‌بایست به روند سابق خود بازگشته و مورد توجه جدی مسئولان وزات نیرو قرارگیرد.

منبع: فارس

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: ترسالی خشکسالی سدسازی مدیریت منابع آبی کم آبی پر آبی میلیون متر مکعب مدیریت منابع آب بهره برداری دوره ترسالی سد با ظرفیت وزارت نیرو سال اخیر ساخت سد بارش ها سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۶۵۴۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رهاسازی ۶۰۰ متر مکعب آب در ثانیه از سد دز

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، سعید رئوفی نسب به خبرنگار ما گفت: به دنبال یک نیم فصل تقریبا خشک، شاهد بارش‌های بسیار خوبی در از ابتدای امسال تاکنون به ویژه در بالادست سد دز و استان لرستان بودیم.

وی با بیان اینکه بارش‌های بهاره به شدت الگوناپذیر هستند، افزود: باتوجه به تغییرات مستمر الگو‌های بارشی در این فصل، مدیریت بارش‌ها دشوار است و درحال حاضر در هر ثانیه، ۶۰۰ متر مکعب آب از مجموعه سرریز‌ها و نیروگاه رهاسازی می‌شود.

رئوفی نسب ادامه داد: جلسه‌های متعدد کارشناسی باحضور مدیران ارشد سازمان آب و برق خوزستان و نیروگاه و سد دز برگزار و وضعیت مدل‌های هواشناسی به صورت روزانه و ساعتی رصد می‌شد.

مدیرعامل سد و نیروگاه دز با اشاره به آبگیری سد در حداکثر ارتفاع در بارش‌های اخیر، اضافه کرد: بخشی از آب نیز به صورت مدیریت شده و براساس تاب آوری رودخانه‌های پایین دست، رهاسازی شد.

دیگر خبرها

  • اثربخشی مراتع در تولید گوشت قرمز
  • مردمی‌سازی منابع طبیعی با توجه به طبیعت، اقتصاد و امور اجتماعی
  • وزیر کشور: بازگشت ۱.۵ میلیون اتباع خارجی به کشور‌های خود/ اتباع جدید نمی‌پذیریم
  • منطقه مکران می‌تواند به هاب انرژی، حمل و نقل و گردشگری ایران تبدیل شود/ استفاده از ظرفیت این منطقه کشور را از نفت بی‌نیاز می‌کند
  • ۶۰۰ متر مکعب آب در ثانیه از سد دز رهاسازی می‌شود
  • نقش نفت در رشد اقتصادی و توسعه زیرساخت‌ها مشهود است
  • احداث تیرپارک کامیون‌ های ترانزیتی در آستارا نیاز اصلی مرز زمینی شمال کشور
  • رهاسازی ۶۰۰ متر مکعب آب در ثانیه از سد دز خوزستان
  • رهاسازی ۶۰۰ متر مکعب آب در ثانیه از سد دز
  • احداث تیرپارک کامیون‌های ترانزیتی در آستارا نیاز اصلی مرز زمینی شمال کشور