Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@07:37:05 GMT

منسوخ شدن در کمین رشته‌هایی از صنایع‌دستی فارس

تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۶۷۲۱۲

منسوخ شدن در کمین رشته‌هایی از صنایع‌دستی فارس

ایسنا/فارس کارشناس مسئول توسعه و ترویج صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی فارس گفت: هم‌اینک نزدیک به ۱۲ رشته صنایع دستی در استان در معرض خطر منسوخ شدن قرار دارد و برخلاف برخی از رشته‌های این صنعت، بازار کار و مشتری ندارند.

مجید سلیمی در گفت‌وگو با ایسنا، مجموع رشته‌های فعال، مسنوخ شده و در حال مسنوخ شدن صنایع دستی در استان فارس را ۸۰ رشته اعلام و اضافه کرد: شورای احیای رشته‌های صنایع دستی تعریف خاصی برای رشته‌های منسوخ شده یا در خطر منسوخ شدن دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او در توضیح پیرامون رشته‌های منسوخ شده یا در حال منسوخ شدن، گفت: رشته‌هایی که کمتر از ۵ صنعتگر در آن فعالیت دارند جزو رشته‌های منسوخ شده و رشته‌هایی که ۱۰ صنعتگر فعال در آن کار می‌کنند، جزو رشته‌های در حال منسوخ شدن دسته‌بندی می‌شوند.

کارشناس مسئول توسعه و ترویج صنایع دستی ادار کل میراث فرهنگی فارس با بیان اینکه حدود ۲۰ رشته صنایع دستی در استان در حال منسوخ شدن است، خاطرنشان کرد: امروز رشته‌هایی مانند؛ رشته گیوه دوزی در معرض منسوخ شدن قرار گرفته که برای این رشته‌ها نیز برنامه احیاء با برگزاری نشست‌ها و همایش‌های تخصصی سالانه با رایزنی شرکت‌های برند محور اجرایی می‌شود تا با کارآفرینی و ایده پردازی بتوان صنایع دستی در معرض خطر را نجات داد.

سلیمی خاطرنشان کرد: البته هر ساله جوانان جویای کار وارد این عرصه‌ها می‌شوند و این امید وجود دارد که با یک شیب ملایم برخی از این رشته‌ها به حالت فعال در آیند.

او با اشاره به وجود ۵ هزار مشاغل خانگی مجوزدار در فارس، اظهار کرد: با احتساب تعداد بافنده‎ها در سطح استان به طور تقریبی حدود ۲۰۰ هزار صنعتگر فعال در استان داریم.

کارشناس مسئول توسعه و ترویج صنایع دستی ادار کل میراث فرهنگی فارس به وضعیت بیمه صنعتگران استان هم اشاره و اضافه کرد: صنعتگرانی که از سال‌های قبل بیمه آنها پرداخت می‌شده، همچنان تدوام دارد اما کسانی که به هر نحوی از پرداخت حق بیمه براساس تعرفه دولتی امتناع کرده و همچنین صنعتگران جدید از حق بیمه محروم هستند که این مهم از مطالبات مهم ماست و امید است هرچه سریعتر نسبت به بیمه شدن این دسته از صنعتگران نیز اقدام شود.

سلیمی همچنین از صادرات ۶ میلیون و ۳۷۵ هزار و ۸۵۱ دلاری صنایع دستی فارس در سال گذشته خبر داد و تاکید کرد که این میزان صادرات مجزا از صادرات چمدانی و صادرات صنایع دستی استان توسط تجار پایتخت در سال ۹۸ بوده است.

این کارشناس صنایع دستی استان فارس، خواستار تزریق بودجه کافی به صنایع دستی فارس به دلیل گستردگی تعدد آن نسبت به سایر استان‌های کشور و همچنین تکریم و تجلیل سایسته از پیشکسوتان این رشته شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری استان فارس صنايع دستي گیوه دوزی صنایع دستی رشته هایی منسوخ شدن رشته ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۶۷۲۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استان فارس برند جهانی در عرصه صنایع دستی محسوب می‌شود

ایسنا/فارس معاون صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: فارس، مهد و مادر صنایع‌دستی و برندی جهانی در این عرصه محسوب می‌شود و از این‌رو عنوان شهر جهانی صنایع‌دستی به کلان‌شهر شیراز اعطا شده است و امیدوارم شیراز قیمومیت خود را در عرصه جهانی نیز حفظ کند.

مریم جلالی امروز، ۱۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در حاشیه رونمایی از سند راهبردی و چشم‌انداز صنایع‌دستی استان فارس در نمایشگاه ایران اکسپو با بیان اینکه شیراز و فارس برندی جهانی در عرصه صنایع‌دستی محسوب می‌شود، افزود: زمینه‌سازی این برند به دست هنرمندان این دیار رقم می‌خورد.

وی با تأکید بر اینکه فارس مرجعیت خود را در عرصه صنایع‌دستی کشور و جهان اثبات کند، گفت: تولید کالاهای کاربردی، بسته‌بندی فاخر و قصه محوری صنایع‌دستی می‌تواند زمینه‌سازی این مرجعیت را فراهم کند.

معاون صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تصریح کرد: بر اساس شعار «پیوند نسلی، پاسداشت هویت در پهنه جهانی»، امیدواریم که دیار بزرگ فارس، نام‌آوران هنر ایرانی و هنرهای سنتی باشد.

وی با ابراز خرسندی از اینکه نسل جدید با همراهی پیشکسوتان وارد عرصه تولیدات صنایع‌دستی شده‌اند، عنوان کرد: این پیوند نسلی کمک می‌کند تا هویت ما ماندگار بماند و بنده مدیون پاسداشت چنین هویتی هستم و امید است در عرصه جهانی هم موفق باشیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • هنرنمایی زنان عشایر در ۳۰ رشته صنایع دستی
  • تائید بیمه هنرمندان صنایع‌دستی فارس پس از ۱۵ سال
  • حضور ۱۰ هیات تجاری خارجی در فارس
  • مهارت کاشی هفت‌رنگ اصفهان نشان جغرافیایی بین‌المللی دریافت کرد
  • موفقیت هنرمندان سیرجانی در کسب ۲۱ مهر اصالت ملی صنایع‌دستی
  • نمایشگاه هنرجویان رشته صنایع دستی در شاهرود
  • صدور مجوز برای تأسیس ۵ کارگاه صنایع‌دستی در آبدانان ایلام
  • استان فارس برند جهانی در عرصه صنایع دستی محسوب می‌شود
  • تولید بیش از ۸۵ نوع صنایع دستی در فارس
  • معرفی گوهرسنگ خراسان جنوبی در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران