Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، روزنامه‌‌های فرهیختگان و آفرینش از جمله روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند که اخبار و موضوعات حوزه آموزش عالی را منعکس می‌کنند.

مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه فرهیختگان به شرح زیر است:

قفل روحانی روی شورای عالی انقلاب فرهنگی

فرهیختگان در این عنوان عملکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی در دوران روحانی را بررسی کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وضعیت عملکردی شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 95 براساس اطلاعات منتشر شده روی سایت مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی جالب‌تر از 2 سال قبل است؛ چراکه در این سال تنها هفت مصوبه توسط اعضای شورا به تصویب رسیده و اولین جلسه نیز در 17 فروردین ماه آن سال و با شماره 777 برگزار شده است و آخرین جلسه نیز مربوط به جلسه شماره 793 و 3 اسفند ماه سال 95 است؛ با این حساب شورا درآن سال نیز تنها 16 جلسه برگزار کرده با استناد به سایت مرکز پژوهش‌های مجلس و حتی سایت خود شورای عالی انقلاب فرهنگی که تنها دو مصوبه این شورا در سال 95 را نشان می‌دهد، این شورا در آن سال تنها 9 مصوبه داشته که ازجمله آن می‌توان به «سیاست‌ها و ضوابط ارتقای مشارکت خیرین و واقفین در پیشرفت حوزه علم و فناوری»، مصوبه «اصلاح و تکمیل مصوبه سیاست‌ها و ضوابط اجرایی آمایش آموزش عالی در عرصه سلامت»، «انتخاب نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی در شورای راهبری پایگاه استنادی علوم جهان اسلام»، «اساسنامه صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی»، «اساسنامه موسسه جهانی ولایت» اشاره کرد. در سال 96 هم که اولین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی مربوط به جلسه 794 و در 15 فروردین‌ماه است، شورا تنها 11 جلسه را در طول سال برگزار کرد، این یعنی شورا حتی یک ماه را نیز بدون جلسه پشت‌سر گذاشته است، به‌طوری که آخرین جلسه آن مربوط به جلسه 805 و در اسفند ماه همان سال بوده است.

در این سال شورا مصوباتی چون «سند راهبردی توسعه آموزش عمومی قرآن کشور»، «مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درخصوص ساماندهی برگزاری آزمون‌های بین‌المللی» «آیین‌نامه اجرایی پرداخت کمک‌هزینه تحصیلی دانشجویی به حافظان و قاریان در سال 1396» و... را داشته و جالب اینجاست که حتی یک خبر از مصوبات این سال در سایت شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود ندارد. در سال 97 آن‌طور که مرکز پژوهش‌ها منتشر کرده تنها پنج مصوبه توسط این شورا به تصویب رسیده که مهم‌ترین آن نیز «انتخاب دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی» بوده است. «ساماندهی برگزاری آزمون‌های بین‌المللی زبان فارسی» و«ضوابط ارزیابی عمومی حافظان قرآن کریم» هم از دیگر مصوبات شورا در این سال است؛ با این حال نباید فراموش کرد که آخرین جلسه این شورا مربوط به دی ماه همان سال است و بعد از انتخاب دبیر جدید عملا جلسات این شورا نیز به ورطه تعطیلی کشیده و در اصل این شورا در آن سال تنها 10 جلسه برگزار کرد و تا خرداد سال 98، این شورا تشکیل جلسه نداد. اولین جلسه این شورا در سال 98، مربوط به جلسه 817 است که در خرداد ماه تشکیل شد و مصوبه «تجدید انتخاب نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی در هیات نظارت بر مطبوعات»، «تکمیل و تعمیم شمول ماده واحده اختصاص سهمیه به داوطلبان آزمون سراسری در مناطق زلزله‌زده کشور به کلیه مناطق درگیر بلایای طبیعی» و... را به دنبال داشت. جالب اینجاست در سایت مرکز پژوهش‌ها نیز تنها 17 مصوبه مربوط به این سال از شورای عالی وجود دارد که آخرین آن هم مربوط به جلسه 827 و 29 بهمن‌ماه است، یعنی در این سال نیز تنها 10 جلسه برگزار شد و عملا بار دیگر آیین‌نامه داخلی شورا نه‌تنها جدی گرفته نشد، بلکه برگزاری تعداد جلسات به کمترین حد خود رسید. هرچند شاید بررسی عملکرد شورا از روی آمارهای منتشرشده روی سایت خود شورا و مرکز پژوهش‌ها، کار چندان دقیقی نباشد؛ اما با نگاهی به مصوبات این شورا در مدت ریاست حسن روحانی می‌توان به این نتیجه رسید که عملا شورا خروجی قابل‌دفاعی نداشته و مصوبات آن نیز چندان راه به جایی نبرده‌اند. ادامه این گزارش را می‌توانید در روزنامه فرهیختگان بخوانید.

راز مقاومت بدن کودکان مقابل کـرونا

خبرنگار فرهیختگان در این عنوان تازه‌های علمی منتشرشده در مجله Nature را بررسی می‌کند. مطالعات صورت‌گرفته نشان می‌دهد سلامت عروق خونی در کودکان عامل اصلی در ایمنی آنها در برابر ابتلا به عوارض شدید کووید-19 مانند بروز سکته محسوب می‌شود. از روزهای ابتدای شیوع کرونا در دنیا، محققان اعلام کردند کودکان هرگز مبتلا به نوع شدید کرونا نمی‌شوند و علائم حادی هم از خود بروز نمی‌دهند و این باعث شد محققان به‌دنبال دلیل آن باشند که چرا کودکان تجربه بروز علائم شدید از این بیماری ویروسی را ندارند. تحقیقات جدید نشان می‌دهد دلیل آن در سلامت عروق خونی آنها نهفته است. محققان مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آتلانتا، جورجیا دریافتند که کودکان زیر 17سال که 22 درصد جمعیت آمریکا را شامل می‌شوند تنها دو درصد از موارد تاییدشده ابتلا به عفونت کووید-19 را به خود اختصاص داده‌اند و بررسی‌ دو هزار و 572 کودک در این بازه سنی نشان می‌دهد تنها 7/5 درصد از آنها در بیمارستان بستری و فقط سه مورد مرگ‌ومیر در آنها گزارش شده است.

بسیاری از بیمارانی که تجربه علائم شدید کرونا را داشته‌اند، لخته‌های زیادی در عروق خونی آنها مشاهده شده که درنهایت منجر به بروز حمله یا سکته‌های قلبی شده است. به‌نظر می‌رسد این لخته‌های خونی با نقص عملکرد بافت پوششی عروق خونی موسوم به «اندوتلیوم» در ارتباط است. در حالت عادی، لخته‌های خونی برای توقف خونریزی در جراحت‌ها ایجاد می‌شود، اما درصورت بروز آسیب‌دیدگی پوشش عروق خونی، احتمال ایجاد لخته‌های خونی هم وجود دارد. محققان بر این باورند که ویروس SARS-CoV-2 می‌تواند سلول‌های پوشش عروق خونی را هم آلوده کند که باعث بروز التهاب و علائم لخته می‌شود. این یافته‌ها به‌خوبی می‌تواند نشان دهد که چرا بیماران مبتلا به دیابت و فشار خون بالا که پوشش عروق خونی آنها درگیر می‌شود، بیشتر از دیگر افراد جامعه در معرض ابتلا به ویروس کرونا هستند. وضعیت سلامت اندوتلیوم

معمولا در کودکان بسیار بهتر از افراد بالغ است. این پوشش عروقی با بالا رفتن سن به مرور وضعیت نامناسبی پیدا می‌کند.
محققان معتقدند عروق خونی در کودکان بیشتر از افراد بالغ می‌تواند در برابر حملات ویروسی مقاومت کند و اثبات آن هم، آمار پایین کودکان مبتلا به آسیب عروقی و لخته‌های خونی است. به گفته آنها، زمانی که ویروس وارد سلول‌های اندوتلیال می‌شود، ارتباط میان سلول‌ها، پلاکت‌ها و پلاسما را که در شکل‌گیری لخته‌های خونی دخیل هستند، از بین می‌برد و این امر موجب افزایش فرآیند لخته خونی در عروق می‌شود.
محققان امیدوارند که مطالعه نمونه‌های گرفته شده از کودکان بتواند نقص ایجاد شده در افراد بالغ را نشان دهد تا بتوانند دلیل ابتلا به کرونا را در این گروه بهتر بررسی کنند. آنها همچنین قرار است پلاسمای گرفته شده از کودکان و افراد بالغ مبتلا به کووید - 19 را تجزیه و تحلیل کنند تا اطلاعات بیشتر به دست آورند. این پلاسما حاوی پروتئین‌هایی است که توسط سلول‌‌های اندوتلیال آسیب‌دیده آزاد می‌شود که می‌تواند به شناسایی علائم احتمالی بیماری کرونا کمک کند.

مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه آفرینش به شرح زیر است:

جزئیات برگزاری امتحانات دانشگاه آزاد اسلامی به تفکیک استان‌ها

آخرین جزئیات زمان و نحوه برگزاری امتحانات پایان ترم دانشگاه آزاد اسلامی در شهرهای قرمز و شهرهایی که در وضعیت هشدار قرار دارند، اعلام شد.به گزارش مهر، براساس اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی در شهرهای با وضعیت قرمز، مجوز برگزاری امتحانات حضوری وجود ندارد و شهرهایی که در وضعیت هشدار هستند نیز باید با هماهنگی استاندار نسبت به نحوه برگزاری امتحانات اقدام کنند.

آخرین وضعیت امتحانات پایان ترم نیمسال دوم 98-99 واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در برخی استان‌ها به شرح زیر است:

استان تهران: پیرو اعلام استاندار و ستاد مقابله با کرونا استان تهران، مبنی بر برگزاری امتحانات به صورت مجازی و غیرحضوری، واحدهای استان تهران با احتساب تعطیلی هفته اول و موکول نمودن آن به هفته پنجم، امتحانات تمامی مقاطع را از تاریخ 31 خردادماه به مدت چهار هفته برگزار می‌کنند.

واحد علوم و تحقیقات تهران: با توجه به دستور استانداری تهران و با در نظر گرفتن وضعیت بیماری کرونا و لزوم حفظ سلامتی و آرامش دانشجویان، کلیه امتحانات پایان ترم واحد علوم و تحقیقات به صورت غیرحضوری برگزار خواهد شد.

شیوه برگزاری امتحانات غیرحضوری متعاقباً اطلاع‌رسانی خواهد شد.

البرز: تمامی امتحانات حضوری مقاطع تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز از 24 خرداد تا 30 خرداد یک هفته به تعویق افتاد.

درباره زمان بندی و چگونگی برگزاری امتحانات، متعاقباً اطلاع‌رسانی خواهد شد.

اصفهان: دروس تخصصی دانشجویان به صورت غیرحضوری برگزار می‌شود.متناسب با وضعیت استان اصفهان، وضعیت برگزاری آزمون‌ها در تمامی شعب استان اصفهان به صورت غیرحضوری خواهد بود.

خوزستان: امتحانات پایان ترم نیمسال دوم 99- 1398 دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی از تاریخ 26 خرداد تا 19 تیرماه به صورت غیرحضوری با حضور ناظر آموزش و استاد در واحد دانشگاهی و بدون نیاز به حضور دانشجویان در محل واحد برگزار می‌شود.

امتحانات گروه معارف اسلامی، آشنایی با دفاع مقدس و عمومی (زبان فارسی و زبان انگلیسی) مقاطع کاردانی و کارشناسی رشته‌های پزشکی، غیرپزشکی و دکتری عمومی دامپزشکی از تاریخ 13 تا 19 تیرماه به صورت غیرحضوری برگزار می‌شود.

امتحانات پایانی نیمسال دوم سال تحصیلی 99-98 مقطع کاردانی و کارشناسی (به جز دروس گروه معارف اسلامی، آشنایی با دفاع مقدس و عمومی) از تاریخ 4 تا 28 مردادماه در روزهای شنبه تا سه شنبه (به جز روزهای تعطیلی رسمی)برگزار می‌شود.

در صورت صدور مجوز برگزاری حضوری امتحانات توسط مدیریت بیماری کرونا استان، تمام برنامه ریزی پیشنهادی بر آن اساس اصلاح خواهد شد.دروس عملی و بخش عملی دروس عملی نظری در بازه زمانی 21 تا 31 تیرماه برگزار و ارزیابی می‌شود. ادامه این گزارش را می‌توانید در روزنامه آفرینش بخوانید.

دانشگاه پیام نور ترم تابستان برگزار می‌کند

بر اساس این عنوان روزنامه آفرینش، معاون آموزشی دانشگاه پیام نور از برگزاری ترم تابستان توسط این دانشگاه خبر داد و گفت: ثبت نام از اواسط تیرماه انجام خواهد شد. مرتضی محسنی افزود: بعد از برگزاری امتحانات دانشگاه پیام نور، طبق تقویم آموزشی دانشگاه که قبلا اعلام شده است، ترم تابستانی برگزار می‌شود.معاون آموزشی دانشگاه پیام نور با بیان اینکه ثبت نام ترم تابستانی از اواسط تیرماه انجام می‌شود، ادامه داد: ترم تابستانی با لحاظ شرایط خاص کرونا، برای دانشجویان مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد پیش بینی شده است و دانشجویان سایر دانشگاه ها نیز میتوانند در این دوره شرکت کنند.

پیش از این اعلام شده بود، شیوه نامه ترم تابستان دانشگاه پیام نور تدوین شده و در هفته جاری توسط معاونت آموزشی دانشگاه ابلاغ خواهد شد.

انتهای پیام/

31 / 320 روزنامه آفرینش فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی کرونا شورای عالی انقلاب فرهنگی

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: روزنامه آفرینش فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی کرونا شورای عالی انقلاب فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی امتحانات پایان ترم برگزاری امتحانات دانشگاه پیام نور صورت غیرحضوری آموزشی دانشگاه برگزار می شود لخته های خونی مربوط به جلسه مرکز پژوهش ها نشان می دهد افراد بالغ عروق خونی خواهد شد مهم ترین آن سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۸۰۹۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قرار نیست مسئولیت استانداری کرمان را بپذیرم/ حضور در شورای هماهنگی را ترجیح می‌دهم

رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کشور در پاسخ به سوالی در مورد داغ شدن موضوع پذیرش مسئولیت استانداری کرمان توسط وی در برخی محافل سیاسی استان کرمان گفت: قرار نیست استاندار کرمان شوم و این مسئولیت را بپذیرم.

به گزارش گروه استان‌ها خبرگزاری دانشجو، حجت الاسلام محمد حسین موسی پور رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کشور در پاسخ به سوالی در مورد داغ شدن موضوع پذیرش مسئولیت استانداری کرمان توسط وی در برخی محافل سیاسی استان کرمان گفت: قرار نیست استاندار کرمان شوم و این مسئولیت را بپذیرم.

رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کشور در پاسخ به سوالی در مورد داغ شدن موضوع پذیرش مسئولیت استانداری کرمان توسط وی در برخی محافل سیاسی استان کرمان گفت: قرار نیست استاندار کرمان شوم و این مسئولیت را بپذیرم؛ حضور در شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی به منظور خدمت به کشور را با توجه به حکم مقام معظم رهبری؛ نمایندگی ولی فقیه در این شورا را ترجیح می‌دهم.

وی که اصالتا اهل استان کرمان است و به عنوان اولین استاندار روحانی کشور در دولت احمدی نژاد نیز در استانداری قم خدمت کرده است در تکمیل پاسخ خود افزود: با توجه به مسئولیتم در شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کشور، قرار نیست مسئولیتی را در دولت بر عهده بگیرم.

وی همچنین در مورد پیشنهاد خبرنگاری در مورد اعزام خبرنگاران فعال در حوزه مرتبط با این شورا در استان‌های کشور به کشور سوریه به منظور آشنایی از نزدیک و نیز انتقال عمق جنایت‌های صورت گرفته علیه مردم مظلوم این کشور، اظهار داشت: این موضوع باید از طریق وزارت ارشاد پیگیری شود.

او در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون تاخیر و تعلل چند ساله مسئولان استان کرمان و شهرداری در مورد ساخت سردیس امام خمینی (ره) جهت نصب در محل مسجد امام شهر کرمان و نیز ساخت و نصب المان قدس در شهر کرمان با توجه به کرمانی بودن سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی که در راه آرمان قدس تلاش‌های زیادی کرد و به شهیدالقدس نیز معروف است، گفت: باید همکاری و پیگیری‌های لازم در این موارد صورت گیرد.

*سیاست گذاری و راهبری مراسم ملی و مذهبی

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کشور سپس وظیفه این شورا را سیاست گذاری و راهبری مراسم ملی و مذهبی برشمرد و گفت: شورای هماهنگی ماموریت پاسداشت و گرامیداشت روز‌های مهم در تاریخ انقلاب دارد.


موسی پور تاکید کرد: هویت انقلاب اسلامی را ایام الله تشکیل می‌دهد و گرامیداشت آن‌ها یعنی جلوگیری از فراموشی و خط سیر انقلاب است.

وی با اشاره به اینکه در طول سال حدود ١٥ مناسبت ملی در سطح کشور برگزار می‌شود اعلام کرد: سالجاری در
٢ هزار و ٧٧٦ نقطه کشور راهپیمایی روز قدس برگزار شد؛ در قالب این مراسم هزاران کار تبیینی، تبلیغی و فرهنگی برگزار گردید.

موسی پور در ادامه بخش دوم وظایف شورای هماهنگی را ساماندهی مناسبت‌های مهم مذهبی مثل دهه کرامت، دهه ولایت، اعیاد شعبانیه، راهپیمایی غدیر که با مشارکت مردمی برگزار می‌شود، برشمرد.

*لزوم جریان سازی فرهنگی

وی سپس ماموریت دیگر این نهاد را به صحنه آوردن مردم و ایجاد زمینه برای ابراز احساسات درباره مسائل بین المللی و مظلومان عالم مثل قضیه یمن و موضوع فلسطین و دفاع از مردم غزه و ابراز از انزجار توهین به مقدسات و قرآن اعلام نمود.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کشور همچنین ماموریت‌های استانی و مناسبت‌های استانی مثل حادثه آتش سوزی مسجد جامع کرمان در زمان طاغوت را از دیگر برنامه‌های این نهاد برشمرد و اظهار کرد: این کار‌ها یک جریان سازی فرهنگی است.

او افزود: شورای هماهنگی مجموعه‌ای چابک است و در کشور ٢٥٠ نفر نیرو دارد و اعتبارات آن هم اندک است.

وی هنر استفاده از ظرفیت‌های مردمی و حاکمیتی را در اجرای برنامه‌ها مهم خواند و تصریح کرد: هدف تبیین دستاورد‌های نظام اسلامی است.

موسی پور خبرنگاران و اصحاب رسانه را یاران شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خواند و گفت: رسانه‌های کرمان در پوشش خبری برنامه‌های شورا خوب عمل کرده اند.

وی با اشاره به فعالیت رسانه‌های معاند گفت: دشمن با امپراطوری رسانه‌ای فریب و دروغ در سطح جهان با استفاده از علوم و ترفند‌ها، سعی در تحریف واقعیت دارد.

دیگر خبرها

  • راه سنجش موفقیت هر مجموعه مشارکت مردم در فعالیت‌های آن است
  • اعضای شورا در سختی‌ها کنار مردم است
  • عملیات «وعده صادق» سایه جنگ را از کشور دور کرد
  • عجیب‌ترین رشته‌های دانشگاهی / از زامبی شناسی تا مدیریت دوشیدن شیرگاو
  • واقعه طبس باید در عرصه‌های ملی جدی دیده شود
  • شارلاتان‌بازی نشریات توقیف‌شده به روایت اصلاح‌طلبان
  • کار شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، جریان‌سازی فرهنگی است
  • قرار نیست مسئولیت استانداری کرمان را بپذیرم/ حضور در شورای هماهنگی را ترجیح می‌دهم
  • برش استانی فرهنگی قزوین از برش‌های مستغنی و باکیفیت کشور است
  • تشکیل شورای راهبردی سلامت با مصوبه شورا