Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین، ایسنا به نقل از بی‌بی‌سی نوشت: متخصصان اعلام کرده‌اند اگرچه استفاده از رسانه‌های اجتماعی می‌تواند تأثیرات منفی فاصله اجتماعی را تا حدودی جبران کند اما با توجه به حساسیت مرحله نوجوانی در زندگی، فواصل اجتماعی و محدودیت‌های کرونایی ممکن است بر رشد مغزی، رفتار و سلامت روان نوجوانان تاثیر منفی بگذارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از همین رو متخصصان انگلیسی خواستار بازگشایی مدارس به عنوان اولویت پس از کنترل شیوع کرونا شده‌اند.

نوجوانی و جوانی که کارشناسان آن را دوره‌ای بین ۱۰ تا ۲۴ سالگی تعریف کرده‌اند، مرحله‌ای است که افراد برای ورود به دوره بزرگسالی آماده شده، در آن آسیب‌پذیر بوده و تمایل دارند وقت بیشتری را با دوستان خود به نسبت خانواده‌شان بگذرانند. 

این دوره همراه با تغییرات عمده هورمونی و بیولوژیکی، زمان مهمی برای رشد مغز است. همچنین دوره‌ای از زندگی است که بیشتر مشکلات روحی و روانی به احتمال زیاد در آن بروز می‌کنند.

پروفسور سارا جین بلاکمور، از گروه روانشناسی در دانشگاه کمبریج و نویسنده اصلی این مطالعه می‌گوید شیوع کروناویروس باعث به هم ریختن همه این موارد شده است.

به گفته وی، به دلیل تأثیر بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ بسیاری از جوانان در سراسر جهان در حال حاضر فرصت کمتری برای تعامل رو در رو با همسالان خود را دارند. این اتفاق در زمانی از زندگی آن‌ها رخ داده که این امر برای رشدشان بسیار مهم است.

وی اظهار داشت که حتی اگر محدودیت‌ها و فاصله‌گذاری اجتماعی موقتی باشد، چندین ماه بخش اعظمی از زندگی یک جوان را تشکیل می‌دهد. از همین رو ما از سیاست‌گذاران می‌خواهیم که در این زمان به سلامت و بهزیستی جوانان توجه فوری داشته باشند.

در این مطالعه متخصصان خواستار تحقیقات بیشتر برای درک تأثیرات محرومیت اجتماعی بر روی نوجوانان شده‌اند.

تحقیقات صورت گرفته بر حیوانات آزمایشگاهی نشان داده است در صورت از بین بردن تماس‌های اجتماعی در میان این حیوانات، رفتارهای اضطرابی در آن‌ها افزایش و عملکرد مغزی مربوط به یادگیری و حافظه در آن‌ها کاهش پیدا می‌کند. به گفته متخصصان، این امر به دلیل عدم تجربه برای یادگیری اجتماعی است.

اما ارتباط اجتماعی از طریق رسانه‌های اجتماعی از اینستاگرام گرفته تا بازی‌های آنلاین هنوز هم برای نوجوانان و جوانان امکان‌پذیر است. برای مثال ۶۹ درصد از نوجوانان بین ۱۲ تا ۱۵ ساله در انگلیس در رسانه‌های اجتماعی عضو بوده و فعالیت دارند.

برخی از مطالعات نشان داده‌اند که استفاده فعال از رسانه‌های اجتماعی مانند پیام دادن یا گذاشتن پست‌های مختلف در شبکه‌های مجازی باعث افزایش بهزیستی می‌شود و به حفظ روابط شخصی کمک می‌کند این در حالی است که تصور می‌شود استفاده غیرفعال از رسانه‌های اجتماعی مانند پیمایش و پیگیری اخبار، تأثیر منفی بر بهزیستی افراد می‌گذارد.

کد خبر 521415 برچسب‌ها كروناويروس اجتماعی روانشناسی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: كروناويروس اجتماعی روانشناسی رسانه های اجتماعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۸۲۹۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدیو) مرور اخبار ناگوار با سلامت روان ما چه می‌کند؟

آیا اخبار ناگوار را برای حفظ سلامت روان مان نباید دنبال کنیم؟ بهتر است در انکار به سر ببریم؟ بنظرتان این توصیه‌ها درست است؟ آنهم با توجه به اینکه هر کدام از ما شیوه خودمان را برای به آرامش رسیدن و مواجهه با شرایط سخت داریم.

به گزارش خبرآنلاین، امیر حسین جلالی ندوشن، روانپزشک و استادیار دانشگاه علوم پزشکی ایران در این باره با تاکید بر اینکه بهتر است از پی گیری کردن اخبار نا معنبر بپرهیزید، می‌افزاید: آنچه ما را آزار می‌دهد و دچار تنش می‌کند، دریافت اطلاعات از کانال‌های مختلف خبری است.

فقط یک یا دو کانال معتبر خبری را دنبال کنید. ما خیلی وقت‌ها در زمان‌های سخت از خودمان غافل می‌شویم؛ داشتن خواب کافی، روتین روزانه، تحرک بدنی و داشتن رژیم غذایی سالم به بهبود شرایط روحی مان کمک می‌کند. بعلاوه بهتر است از انزوا پرهیز کنیم و با تکیه بر استقاده از ظرفیت‌های اجتماعی و انسانی با هدف اینکه همدرد هم باشیم، التیام بیشتری را فراهم می‌کند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • قبل از مصرف قهوه ژن‌های خود را بررسی کنید!
  • محققان عنوان می کنند؛ نقش موثر رژیم غذایی گیاهی برای سیگاری ها
  • اثرات منفی استرس روی چهره و ظاهر افراد
  • رژیم غذایی گیاهی برای افراد سیگاری مفید است
  • اعتماد‌ به‌ نفس بیشتر با استفاده کمتر از شبکه‌های اجتماعی
  • تاثیر استفاده کمتر از شبکه‌های اجتماعی بر افزایش اعتماد به نفس
  • افت بیش از ۵ هزار واحدی شاخص بورس +نقشه
  • (ویدیو) مرور اخبار ناگوار با سلامت روان ما چه می‌کند؟
  • ببینید | مرور اخبار ناگوار با سلامت روان ما چه می‌کند؟
  • هوش مصنوعی در جستجوی راز آلزایمر: کاوش در ارتباط بین روده و مغز!