Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-30@15:12:34 GMT

همدان شهر «اطلسی‌ها»/ گل‌هایی که شناسنامه شهرند...

تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۸۳۵۷۷

همدان شهر «اطلسی‌ها»/ گل‌هایی که شناسنامه شهرند...

همدان از گذشته‌های دور به «شهر اطلسی‌ها» معروف بوده و گل و گیاه زینتی بین مردم شهر از اهمیت خاصی برخوردار بوده است به طوری در اکثر فضاهای سبز شهری اطلسی کاشته می‌شد. حتی خانه‌های آپارتمانی، به گل آراسته‌اند و انواع و اقسام گلدان‌ها به ویژه گل اطلسی در خانه همدانی‌ها یافت می‌شود.

خبرگزاری فارس- همدان؛ ۲۵ خرداد روز گل و گیاه زینتی است، همان گل‌هایی که شادابی و نشاط را با خود به ارمغان می‌آورد و روح وجان آدمی را جلا می‌دهند، گل‌ها در انواع مختلف باعث می‌شوند که امید و سرسبزی در دل‌ها جوانه زند پس اگر همه روزها را به نام گل و گیاه بیاراییم، شاید زندگی هم بوی گل بگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر تاکنون گل نگرفتید شاید ندانید که این هدیه چه طور می‌تواند چین و چروک‌های اخموی صورت را بگشاید و آرامش را به انسان هدیه دهد، دانشمندان این فرضیه را طی آزمایش‌های متعدد بر روی انسان‎ها امتحان کردند. طبق پژوهش‌های انجام شده گل و گیاه زینتی در روحیه‌ آدمیان به ویژه در عصر زندگی ماشینی و آپارتمانی امروزی تاثیر بسزایی دارد حتی تماشا کردن گل و لذت بردن از طراوت، عطر و رنگ آن یک بغل آرامش را نصیب آدمی می‌کند.

در ایران هم همچون تمام دنیا کاربردهای مختلفی برای گل و گیاه تعریف کرده‌اند و هر گل نماد و نشانه‌ای است که اغلب در مراسم‌های شادی و شادمانی از آن بهره می‌گیرند.

گاهی هم برای اینکه از گل‌ها حفاظت کنند دست به ساختن افسانه زدند همچون افسانه گل شقایق یا همان «کاسه اشکنک» که همدانی‌ها از آن یاد می‌کنند و در صورت  چیده شدن این گل، بدیمنی به دنبال دارد و یا باعث می‌شود دست و پای آدمی بشکند.

قدیمی‌ترین اسنادی که در رابطه با گل‌های زینتی در کشور وجود دارد گل و غنچه‌های دست داریوش در سنگ‌نگاره‌های تخت جمشید است که بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ سال قدمت دارد، احتمالا پیشینیان در آن دوره از تاریخ در مراسم‌های شادمانی از گل‌های زینتی استفاده می‌کردند که نشان از توجه ایرانیان به گل‌های زینتی دارد.

همدان هم از گذشته بسیار دور به «شهر اطلسی‌ها» معروف بوده و  گل و گیاه زینتی بین مردم شهر از اهمیت خاصی برخوردار بوده است به طوری در اکثر فضاهای سبز شهری اطلسی کاشته می‌شد. حتی خانه‌ها که امروز بیشتر به شکل قوطی‌های آپارتمانی درآمده و از آن باغچه‌های زیبای گل کمتر پیدا می‌شود، باز هم به گل آراسته‌اند و  انواع و اقسام گلدان‌ها به ویژه گل اطلسی در خانه همدانی‌ها یافت می‌شود.

ناگفته نماند دشت‌های همدان هم از دیرباز به «دشت آلاله‌ها» در انواع مختلف معروف بوده اگرچه شهرستان‌های تویسرکان و نهاوند از اصلی ترین مراتع رویش شقایق در استان همدان هستند.

تاکنون بیش از ۴۲ هزار هکتار ذخیره‌گاه در استان همدان وجود دارد و گونه‌های مانند گون، گیلاس وحشی، سماق، زالزالک، جنگل‌های طبیعی و دست‌کاشت بلوط در دشت های‌همدان قابلیت رویش دارند که نقشه پوشش گیاهی این نوع گونه‌ها تدوین شده است.

دشت «سماق» اسدآباد، منطقه «لشگردر»  و دره« شیروپلنگ» ملایر هم نمونه‌ای از این مناطق و گونه‌های حفاظت شده‌ هستند.

اگرچه در تولید گل بیشترین پتانسیل استان در تولید گل‌های فصلی و نشائی و شاخه بریده همچون گل جعفری، اطلسی، بنفشه، مریم گلی و گل همیشه بهار است که اغلب تولیدات استان را به خود اختصاص داده‌اند.

صحبت به گل همیشه بهار همان گلی که همیشه بهار و شاداب است و هیچ ناملایمی و سختی روزگار نمی‌تواند خم به ابروی آن بیاورد، می‌رسد، دنیا برای من دگرگون می‌شود چه طور می‌شود که روزهای سرد زمستانی هم آن را از پای درنمی‌آورند.

من و گل همیشه بهار در طول سال با تمام فراز و فرودهای روزهای آتشین و گرم وکسالت روزهای سرد و سخت قامت خم نمی‌کنیم، روز به روز دنیا را می‌کاویم و نور خورشید را همچون روزنه امید دنبال می‌کنیم.

همیشه بهار که باشی خوب و بد دنیا را در هم می پیچی و بهترین نسخه شفا بخش را همراه با اکسیر عشق به آدمیان می‌نوشانی، جرعه‌ای آب، تکه‌ای خاک و روزنه امید کافی است تا شانه به شانه طبیعت راه بپیمایی و لحظه به لحظه  را بهاری کنی.

من هم به واسطه اسمم همچون گل همیشه بهار که در روزهای برگ ریزان خزان هم گل می‌دهد، فریاد زندگی سر می‌دهم و همیشه بهاری روزگار را وجب می‌کنم، ملاک و قیاس انسان را باید همین گل دانست چقدر زیبا و چقدر تیغ و خوار دارد، ولی می‌دانیم که گل بی عیب خداست.

کارشناس مدیریت باغبانی جهاد کشاورزی همدان در باره میزان تولید گل و گیاه زینتی در استان می‌گوید: ۱۲ واحد گلخانه در زمینه تولید گل و گیاه‌های زینتی در استان فعال است که اغلب در چهار رسته تولیدات دارند همچنین برای گل شاخه‌بریده که گلخانه‌های مدرن و به روزی نیاز دارند.

علیرضا ابراهیمی ادامه می‌دهد: تولید این گلخانه‌ها در سال گذشته بیش از ۲ میلیون و۶۰۰ هزار شاخه گل رز و لیلیوم بوده که اغلب به خارج از کشور و خارج از استان صادر شده است.

وی با تاکید بر اینکه گلخانه‌ها به لحاظ ایجاد اشتغال و صرفه‌جویی آب مورد توجه هستند و میزان  تولیدات گل‎های زینتی در این فضا در مقابل کشت در فضای باز قابل قیاس نیست تصریح می‌کند: حوزه تولید گل شاخه‌بریده یکی از پردرآمدترین تولیدات گلخانه‌ای محسوب می‌شود.

کارشناس مدیریت باغبانی جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه در زمینه گل‌های آپارتمانی ۹۰۰ هزار از انواع این گل‌ها در سال ۹۸ تولید شده که شامل گل‌های درختچه، گوشتی و ... بوده است می‌افزید: در سال گذشته بالغ بر ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار انواع گل‌های فصلی و نشائی در استان تولید شده است.

وی با بیان اینکه گل‌های فصلی و نشائی به دو دسته پوششی همچون آجوگا و پاپیتال و گل‌دار مانند اطلسی و همیشه بهار تشکیل شده‌اند می‌گوید: همدان از گذشته‌های دور معروف به «شهر اطلسی‌ها» بوده چراکه اکثر فضای سبز و اماکن تفریحی موجود در شهر با گل‌های اطلسی تزیین شده بود.

ابراهیمی تأکید می‌کند: اگرچه امروز با توجه به تنوع در گل‌های زینتی گونه‌های مختلفی در فضای سبز کشت می‌شود، اما گل اطلسی بین همدانی‌ها جایگاه ویژه‌ای دارد.

وی ادامه می‌دهد: در طبیعت همدان گل‌های آلاله و شقایق، بسیار معروف است و از دیرباز زیستگاه انواع آلاله بوده است، اگرچه در بعضی از مناطق انواع آلاله‌ها به دلیل بی‌توجهی مردم در حال انقراض است.

کارشناس مدیریت باغبانی جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه در زمینه درخت‌ها و درختچه‌های زینتی در سال ۹۸ بیش از ۴۰۰ هزار انواع درختچه زینتی در دو دسته گل‌های خزان‌پذیر و گل‌های همیشه بهار تولید شده است بیان می‌کند: درختچه‌های خزان‌پذیر همچون اقاقیای زینتی، زبان گنجشک، انواع افرا و درختچه‌های همیشه بهار همچون برگ بو، انواع شمشاد و سوزنی برگ‌ها هستند.

وی از صادرات ۹۰ درصدی گل‌های شاخه‌بریده در استان خبر داده و می‌گوید: همدان به دلیل آب و هوای مناسب و تابش نور خورشید در رسته تولید گل‌های شاخه‌بریده جایگاه ویژه‌ای دارد و افراد مستعد و علاقمند می‌توانند در این زمینه ورود کرده و به تولید بپردازند.

انتهای پیام/89033/

منبع: فارس

کلیدواژه: همدان اطلسی گیاه زینتی امید همدان اطلسی گیاه زینتی امید بهار آرامش خبرگزاری فارس همدان گل و گیاه علیرضا ابراهیمی گل اطلسی گل و گیاه زینتی گل همیشه بهار گل های زینتی استان همدان شاخه بریده همدانی ها اطلسی ها تولید گل خانه ها گونه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۸۳۵۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تسریع و تسهیل انواع تست کمک‌فنر‌ها با تولید مولتی‌تستر ایرانی ممکن شد

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، جعفر نظم آبادی، مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان تولیدکننده ماشین‌آلات صنعتی، درخصوص محصولات این شرکت و کاربرد آن‌ها عنوان کرد:  این دستگاه که نمونه داخلی مشابهی ندارد، جایگزین پنج یا شش دستگاه مجزا شده و ضمن صرفه‌جویی در فضای اشغال شده، فرآیند تست را نیز به طور قابل توجهی تسریع می‌بخشد.

وی اشاره کرد: فعالیت اصلی این شرکت که در شهرستان اراک واقع شده است، تولید تجهیزات کارگاهی و تمام ماشین‌آلات خطوط تولید است. تخصص ما به طور خاص در زمینه ماشین‌آلات و تجهیزات تست و آزمون خطوط تولید می‌باشد. با تلاش و پشتکار پرسنل این شرکت، دو دستگاه تست اصطکاک و تست میرایی از صفر تا صد طراحی و تولید شده است. این دو دستگاه موفق به اخذ نشان دانش‌بنیان نیز شده‌اند.

نظم آبادی در خصوص بزرگ‌ترین یا مهم‌ترین دستاورد این مجموعه بیان کرد: شرکت ما در سال گذشته با بررسی نیازهای بازار، دو دستگاه جدید به نام‌های هات‌اسپینینگ و مولتی‌تست را طراحی و تولید کرد.

وی گفت: دستگاه هات‌اسپینینگ در اکثر صنایع کاربرد دارد و برای بستن ته لوله با استفاده از تکنولوژی گرم‌کردن و فشار به کار می‌رود. این دستگاه از فناوری بسیار پیشرفته‌ای بهره می‌برد و نمونه داخلی مشابه ندارد، اما نمونه‌های چینی آن در بازار موجود است. واحد طراحی شرکت ما این دستگاه را به طور مهندسی معکوس طراحی کرده و سال گذشته نمونه آزمایشگاهی آن را تکمیل نموده است.

وی افزود: در حال حاضر یک دستگاه از این محصول برای ارائه به کارخانه‌های صنعتی آماده شده است. تولید این دستگاه، یکی از دستاوردهای بزرگ شرکت ما به شمار می‌رود و علاوه بر جلوگیری از خروج ارز، مزیت قیمت تمام شده مقرون به صرفه را نیز برای کارخانه‌های صنعتی به همراه دارد.

نظم‌آبادی تصریح کرد: دستگاه مولتی‌تست نیز از دیگر ابتکارات شرکت ما است که از صفر تا صد توسط متخصصان داخلی طراحی و ساخته شده است. این دستگاه نمونه داخلی مشابه ندارد و ترکیبی از چند دستگاه است که در خط تولید کمک فنر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان درباره کاربردهای این دستگاه تستر، گفت:با استفاده از این دستگاه، تست‌های میرایی، اصطکاک، حرارت بالا و پایین در یک دستگاه انجام می‌شود. دستگاه مولتی‌تست، کاربردی و ایده آل برای مراکزی است که در زمینه تولید کمک فنر فعالیت می‌کنند. نمونه آزمایشگاهی این دستگاه تولید شده و در حال حاضر آماده ارائه به مشتریان است.

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۲ هزار قطعه ماهی زینتی از مرز مهران به عراق صادر شد
  • راهنمای جامع برای تهیه قطعات ماشین لباسشویی
  • صدور بیش از ۵۰ میلیون دلار کالا از گمرک استان همدان
  • توانمندی صنعت قم برای تولید انواع کفش در نمایشگاه اکسپو به نمایش درآمد
  • صادرات بیش از ۵۰ میلیون دلار کالا از گمرک استان همدان 
  • ورود مارگارین به تولید محصولات پرتقاضا و پرمصرف
  • کارنامه دولت در مازندران/ بازگشت کارخانه های ورشکسته به تولید
  • زنجیره ارزش گردشگری درآمد پایدار همدان را تضمین‌ می‌کند
  • ریل ذوب آهن اصفهان پشتیبان توسعه تجارت کشور با جهان
  • تسریع و تسهیل انواع تست کمک‌فنر‌ها با تولید مولتی‌تستر ایرانی ممکن شد