Web Analytics Made Easy - Statcounter

این روزها شاهد اقدامات مقتدرانه قوه قضائیه در برخورد با مفاسد هستیم. هر چند خبرهایی که این روزها از دادگاه ها بیرون می آید، کمی ممکن است با روح و روان مردم بازی کند، اما در هر صورت چاره ای نیست جز اینکه با فساد در هر سطحی که است، برخورد شود و اتفاقاً این خواسته قلبی همه مردم است. اساساً در سایه ضعف مدیریتی دولت، چشم و دل مردم به همین اقدامات قوه قضائیه بند شده است تا با از میان برداشتن لانه های فساد، شاهد رشد و تعالی کشور باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از طرفی هم، مدت ها بود که نظام به یک حجامت اساسی نیاز داشت تا خون های کثیفی که سال ها در رگ های جمهوری اسلامی جاخوش کرده بودند را بیرون بکشد، و این رویه نیز همین طور باید ادامه یابد.

با در نظر داشتن اتفاقات مثبتی که در حال رخ دادن است، به چند نکته دیگر نیز باید توجه داشت:

یکم. در گذشته شاهد بوده ایم که بعضی از نمایندگان مجلس، دارای پرونده های قضایی بودند و اتفاقاً محکوم هم شدند اما اجرای حکم آنها، به بعد از اتمام دوران نمایندگی موکول شد. و یا مثلاً سال گذشته بود که عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در همان مرحله اول تأیید صلاحیت های انتخابات مجلس یازدهم گفت: « از حدود 247 نفر نماینده فعلی مجلس {مجلس دهم}، صلاحیت 90 نفر عمدتاً به خاطر مسائل مالی تایید نشده است»، و به همین دلیل عده ی زیادی از نمایندگان نتوانستند در مجلس جدید حضور داشته باشند.

حال سؤال اینجاست که چرا نماینده ای که ارتکاب جرم او مسلم است و یا به مردم خیانت کرده است، باز هم می تواند در جایگاه وکالت از طرف مردم و تصمیم گیری برای امورات مهم و حیاتی کشور حضور داشته باشد؟ آیا بهتر نیست به مجرد اثبات جرم و یا فساد، از لباس نمایندگی خلع شده و دوران محکومیت خود را پشت سر بگذارد؟

دوم. بعضی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری و نمایندگی مجلس، ممکن است که در دوران انتخابات برای جلب نظر مردم، وعده های به اصطلاح سر خرمن دهند و رأی مردم را به سوی خود جلب کنند، اما وقتی صاحب کرسی ریاست جمهوری و یا نمایندگی مجلس شوند، به خلاف آن وعده ها عمل کنند و یا حتی از اساس، منکر آن وعده ها شوند.

شایسته است که قوه قضائیه به نیابت از مردم و به عنوان مدعی العموم، در این زمینه ها ورود پیدا کند و نسبت به خسارت هایی که احیانا متوجه مردم می شود، حساسیت نشان دهد. قطعاً در اینصورت هر کاندیدایی جرأت نخواهد کرد که با افکار عمومی و امور کشور بازی کند.

سوم. مورد دیگر در مورد مسئولین اجرایی کشور است. مثلا بعضی از وزرا توانایی اداره یک وزارتخانه را ندارند و یا اینکه خلاف قوانین بالادستی قدم بر می دارند و یا حتی ممکن است به فساد و جرم در زیر مجموعه خود دامن بزنند. سؤال اینجاست که چرا نباید در همان موقع که در جایگاه وزارت هستند، با آنها برخورد شود؟ اتفاقا بعضا شاهد بوده ایم که وزیری، پس از آنکه کِشتی وزارتخانه را به گِل نشانده، برای فرار از پاسخگویی و استیضاح مجلس و ... به راحتی استعفاء کرده است و عجیب تر اینکه نه تنها از مردم عذرخواهی نکرده بلکه به کارنامه فضاحت بار خود افتخار هم کرده است! از آن بدتر، حتی از نظام، طلبکار هم شده است!

اگر یک وزیر و یا مسئول بداند که برای تک تک کارهای خود باید به مردم و نهادهای نظارتی مانند مجلس و قوه قضائیه جوابگو باشد و حتی ممکن است در زمان مسئولیت خود دادگاهی شده و مجرم شناخته شود، به همین راحتی قبول نمی کند که مسئولیت بگیرد. در اینصورت صف طولانی برای قبول مسئولیت هم تشکیل نخواهد شد!

چهارم. بعضی از تصمیم گیری ها مخصوصاً در سطح کلان و ملی خسارت های سنگینی به مردم و کشور وارد می کند. این ضررها و خسارت ها ممکن است در دوران مسئولیت یک وزیر یا مدیر خود را نشان ندهد و به مرور زمان رخ دهد. در اینگونه موارد باید سراغ مدیران قبلی را نیز گرفت. مدیران باید بدانند که حتی بعد از اتمام دوران مدیریتی خود نیز در امان نیستند و چه بسا به دلیل تصمیمات غلط خود به عنوان مجرم و مفسد شناخته می شوند.

اگر به این موارد توجه کنیم، حداقل عده ای از مدیران فاسد و ناکارآمد، اساسا قبل از آنکه وارد گود شوند، از دور خارج می شوند. در اینصورت هم مردم ضرر نمی کنند و هم بار کمتری بر دوش قوه قضائیه گذاشته می شود.

منبع: جهان نیوز

منبع: آخرین نیوز

کلیدواژه: قوه قضائیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت akharinnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آخرین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۸۷۵۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سردار رادان: طرح نور را با قوت ادامه خواهیم داد

به گزارش جماران؛ به نقل از ایسنا، فرمانده فراجا اعلام کرد: با حمایت های مجلس، دولت و قوه قضائیه و همراهی مردم اجرای طرح نور را با قوت، دقت و هوشمندی ادامه خواهیم داد.

سردار احمدرضا رادان در حاشیه جلسه با اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی که در محل ستاد کل انتظامی کشور برگزار شد، اظهارکرد: در ابتدا از همراهی مردم، دختران و بانوان عزیز ایران که در اجرای این طرح با پلیس همکاری و همراهی می‌کنند تشکر می‌کنم. تشکر بعدی را هم از همکارانی دارم که دغدغه‌مندانه در اجرای این طرح پای کار هستند و به صورت جهادی اجرای آن را دنبال می‌کنند.

فرمانده کل انتظامی کشور افزود: با حمایت‌های مجلس، دولت و قوه قضائیه و همراهی مردم اجرای طرح نور را با قوت، دقت و هوشمندی ادامه خواهیم داد.

 

 

به گفته رادان اجرای این طرح همراهی همگان را در پی داشت و از مجلس و خاصه کمیسون فرهنگی که جزو اولین واحد‌ها و بخش‌هایی بود که در این موضوع پای کار بود تقدیر و تشکر می‌کنم.

دیگر خبرها

  • اهمیت «دور دوم انتخابات مجلس» نباید کمتر از دور اول تلقی شود
  • رقابت ۱۲ هزار و ۷۷۸ دانش‌آموز کرمانی در ماراتُن کنکور
  • برخورد تهدیدآمیز و امنیتی با مسائل کارگری را قبول ندارم/ تنظیم چند لایحه درخصوص مواد قانون کار توسط دولت
  • حمله روزنامه دولت به کریمی قدوسی: همین افراد دستمایه ایران هراسی و تحریم می‌شوند
  • تکلیف مجلس به سازمان امور مالیاتی برای قبول هزینه‌های دارای صورتحساب الکترونیکی
  • سردار رادان: طرح نور را با قوت ادامه خواهیم داد
  • طرح نور را با قوت ادامه می‌دهیم
  • انتقاد تند از کریمی قدوسی بعد از ادعای جنجالی اش در حوزه نظامی / نه مسئولیت دارد نه عقوبت می شود!
  • چرا رئیسی مسئولیت کار‌های خود و دولتش را قبول نمی‌کند؟
  • چرا رئیسی مسئولیت کارهای خود و دولتش را قبول نمی کند؟