Web Analytics Made Easy - Statcounter

سالانه ۱۵ هزار هکتار جنگل‌ و مرتع در ایران بویژه در فصل گرما در آتش می‌سوزد و برآورد می‌شود ۸۰ درصد این آتش‌سوزی‌ها بر اثر عوامل انسانی باشند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آفتاب جنوب، همه ساله با شروع فصول گرم سال در اواخر بهار و تابستان قسمت وسیعی از مراتع و جنگل های کهگیلویه و بویراحمد به ویژه "درختان بلوط" به دلیل کمبود امکانات، نیروی انسانی متخصص، تجهیزات ضروری اطفاء حریق و همچنین نبود یک متولی مشخص، طعمه حریق می شوند درحالی که این موضوع سال هاست که به یک سریال دنبال دار و تراژدی تلخ تبدیل شده که گویا میل تمام شدن را هم ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

جنگل هایی که خاکستر می شوند

هرچند بارندگی‌های مطلوب در استان زرخیز کهگیلویه و بویراحمد به نوعی پیام آور نشاط و سرسبزی در این استان به شمار می روند اما روی دیگر سکه نشان می دهد که با خشک شدن مراتع و علوفه های جنگلی، در صورت کوچکترین حادثه و بی احتیاطی می توان پایان غم انگیزی را برای طبیعت متصور بود چرا که می تواند جنگلی را یک شبه به خاکستر تبدیل کند.

بنابراین مراتع و جنگل های بلوط از جمله ثروت‌های با ارزش استان کهگیلویه و بویراحمد و به تبع کشورمان به شمار می روند که نقش کلیدی در ایجاد زیستگاه‌های حیات وحش،حفظ گونه‌های کمیاب گیاهی و جانوری، حفظ آب و خاک،تولید اکسیژن، کاهش آلودگی، جذب دی‌اکسید کربن، کنترل ریزگردها و دیگر موارد را برعهده دارند.

با این وجود،آتش‌سوزی ها یکی از عوامل اصلی اختلال و تغییر در اکوسیستم‌های طبیعی محسوب می شوند و هر ساله بیم آن می‌رود که با افزایش دما،صاعقه،وزش بادهای گرم و عوامل انسانی آتش از میان منابع طبیعی با ارزش این استان زبانه بکشد.

 

تقابل با آتش با دستان خالی

این درحالی است که از اواخر اردیبهشت ماه هر روز آتش سوزی ها قسمتی از جنگل‌ها و مراتع کهگیلویه و بویراحمد را درنوردیده که برخی از این آتش سوزی‌ها روزها هم به طول انجامیده و علت هم تنها همان عامل انسانی بوده است و بس"،اما در تقابل با آتش سوزی های گسترده و سریالی در این استان زاگرس نشین ،هنوز به سبک انسان های اولیه با همان دستان خالی و در بهترین شرایط با بیل و کلنگ به مقابله با چنین بحران و حوادثی می رویم و از سوی دیگر نبود امکانات مناسب اطفای حریق، هر روز این آتش‌ها را شعله‌ور تر کرده است و ما شاهد نابودی بیشتر پوشش‌های گیاهی و گونه های جانوری بوده ایم.

اگرچه در اواخر اردیبهشت ماه بود که زبانه های آتش در مراتع دژسلیمان گچساران جولان می دهد،روز بعد هم پلاک انبارشاهی، تپه های کارکنان دولت ،باغ فردوس و سرآبننیز میزبان شعله های آتش می شوند، آتش بی مهابا در مراتع این شهرستان شعله می کشد و ده ها هکتار را طعمه حریق می کند،بعد از آن هم آتش به جان ارتفاعات شمال گچساران( بی بی جون ،خنگ بنار،آبریگون و گناوه لری )افتاد که بیش از چهار روز تمام سوخت و سوزاند و حدود 200هکتار از جنگل های گچساران طعمه زبانه های بی رحم  آتش شد.

 

رقص شعله های آتش درجنگل های زاگرس

از سوی دیگر آتش سوزی در منطقه حفاظت شده دیل از ساعات ابتدایی روز جمعه نهم خردادماه نیز آغاز می شود که با توجه به وزش باد و سخت گذر بودن به نزدیکی منطقه گناوه لری کشیده شده که با تلاش جانانه نیروهای امدادی و بسیج مهار می شود،هرچند درختان بلوط، ارزن و بادام کوهی از مهمترین پوشش گیاهی این منطقه به شمار می روند.

این درحالی است که بازهم شعله‌های آتش از ساعت 7 عصر پنجشنبه 8 خردادماه بر دامنه‌های منطقه حفاظت شده "کوه خاییز" شهرستان کهگیلویه زبانه می‌کشد که پس از تلاشی چهار روزه، انگار اینروزها خبری از آتش و دود در خاییز نبوده و آرامش خاصی در این منطقه حاکم شده است.

مهار خاییز

اگرچه فرماندار کهگیلویه گفته است که از 11خردادماه آتش سوزی در منطقه کوه خاییز از سمت کهگیلویه تقریبا مهار شد ،اما همان ساعات اولیه مهار حجم بیشتری از آتش در منطقه تنگ علمدار این کوه از سمت شهرستان بهبهان شروع به فوران کرده بود که نیروهای مختلف برای مهار آتش توسط بالگردها به منطقه هلی برن می شوند و تلاش ها برای خاموشی آتش نیز چند برابر شد.

 

دودی که دیگراز کوه بلند نمی شود

 اتابک درادامه نیز اظهار کرده در نهایت پس از تلاش های فراوان همه گروه ها و نهاد ها، آتش کوه خاییز که از عصر پنج شنبه آغاز شده بود خوشبختانه خاموش شده و حتی دودی از این کوه بلند نمی شود.

روزی که قلب زاگرس سوخت

این درحالی است که زبانه های بی رحم آتش صدها هکتار از جنگل های بلوط این استان را نشانه رفت و کمبود امکانات ،تجهیزات تخصصی اطفاع حریق و نیز برخی بی تدبیری های مسئولین به سان بنزینی شد بر پیکر این آتش تا شعله‌ ورتر شود و قلب زاگرس بیشتر بسوزد،چرا که بلوط های کهگیلویه و بویراحمد ، پوشش گیاهی و گونه های جانوری اش، قربانی بی مبالاتی انسان ها و کمبود امکانات شدند.

با این تفاسیر بسیاری از کارشناسان منابع طبیعی بر این باورند که آتش سوزی در تمامی کشورها رخ می دهد اما کشورهای پیشرفته با ایجاد ناوگان پیشرفته و واکنش سریع، آتش سوزی ها را به گونه ای مهار می کنند که حداقل خسارات را به همراه دارند اما در ایران به علت نبود سیستم آمایش و کنترل لحظه ای ، نیروی انسانی متخصص و همچنین تجهیزات اطفای حریق ابتدایی و قدیمی، خسارات  آتش سوزی ها بسیار گسترده و غیرقابل جبران است.

 

کمبود بالگرد اطفای حریق

برخی از دوستداران عرصه محیط زیست نیز با انتقاد از کمبود بالگرد اطفای حریق در کشور معتقدند در مناطق صعب العبور و شیب دار امکان جابجایی نیرو با روش های متعارف امکان پذیر نیست و باید نیروهای اطفای حریق با استفاده از بالگرد و هواپیماهای مخصوص جابجا شوند این در حالی است که در کشور با کمبود بالگرد اطفای حریق موجه هستیم و بالگردهای موجود نیز به میزان بسیار محدودی در کشور وجود داشته و بالگردهای مناسبی نیستند به گونه ای که از مخزن مناسب برای حمل آب برخوردار نبوده و بیشتر برای جابجایی نیرو استفاده می شوند.

 توسعه شبکه اطفای حریق کشور

بر اساس گفته های متولیان امر در کشور شبکه حمل ونقل مناسب هوایی برای اطفای حریق ساماندهی نشده و با توجه به دیده شدن این موضوع در برنامه ششم انتظار می رود دولت از تمامی امکانات برای تجهیز و توسعه شبکه اطفای حریق کشور مانند استفاده از بالگرد و هواپیماهای مخصوص استفاده لازم را داشته باشد.

اجرای طرح آتش بر

با این وجود نیز یکی از طرح های لازم و ضروری در مناطق مستعد آتش سوزی در کشور اجرای طرح "آتش بُر" است که با توجه به کمبود امکانات و تجهزات تخصصی اطفای حریق  می تواند در پیشگیری و کنترل آتش سوزی های مراتع و جنگلها بسیارموثر هم باشد.

 

این طرح چند سالی است که در شهرستان باشت استان کهگیلویه و بویراحمد اجرا می شود، اگرچه رئیس منابع طبیعی باشت در خصوص ویژگی های اجرای این طرح گفته است:در این طرح کنار جاده های اصلی،فرعی وجنگل کاری منطقه گردشگری شلالدون و اطراف موردستان های باشت بیش از ۵۰ کیلومتر آتش بر ایجاد می شود.

سامان گرجی ادامه داده که آتش بر، یعنی ایجاد شیارهایی به عرض ۴ تا ۶ متر با استفاده از ماشین آلات سنگین که برای اطفای حریق آسان تر و دسترسی سریعتربه محل آتش سوزی انجام می شود،بنابراین طرح آتش بر با استفاده از ظرفیت دستگاه های اجرایی برای تامین ماشین آلات و کارخانه های شن و ماسه اجرا می شود.

وی اهداف این پروژه را پیشگیری و کاهش میزان خسارت ناشی از آتش سوزی های احتمالی در فصل خشک با توجه به پراکنش خوب بارندگی و افزایش سطح علوفه در مراتع  و جنگل ها برشمرد.

 

نقش آموزش و فرهنگ سازی

طبق اظهارات برخی کارشناسان عرصه منابع طبیعی؛ فرهنگ‌سازی مولفه اصلی در پیشگیری از وقوع آتش سوزی جنگل‌ها بوده و نقش آموزش و فرهنگ سازی و توانمندسازی جوامع بومی و محلی در پیشگیری از آتش سوزی جنگل ها و مراتع بسیار موثر است از این رو انگیزه داوطلبانه افراد برای حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی باید ترغیب شود زیرا هنوز برخی افراد به ارزش و اهمیت محیط زیست و منابع طبیعی واقف نبوده و نسبت به اثرات تخریب محیط زیست آگاهی مناسب ندارند.

یکی دیگر از مشکلاتی که وجود دارد عدم توجه مناسب دولت در سال های اخیر به موضوع حفاظت از جنگلف ها و مراتع بوده است به گونه ای که سازمان برنامه و بودجه به تعیین بودجه لازم برای نگهداری این سرمایه توجه چندانی نکرده است و استان ها حتی در تامین مایحتاج اولیه و آب و غذای نیروی های امدادی نیز مشکل دارند.

گفتنی است سالانه ۱۵ هزار هکتار جنگل‌ و مرتع در ایران بویژه در فصل گرما در آتش می‌سوزد و برآورد می‌شود ۸۰ درصد این آتش‌سوزی‌ها بر اثر عوامل انسانی باشند.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: کهگیلویه و بویراحمد کمبود امکانات شعله های آتش منابع طبیعی آتش سوزی آتش سوزی ها اطفای حریق محیط زیست جنگل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۸۹۳۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بخش قابل توجهی از یهودیان از جنایات رژیم صهیونیستی اعلام بیزاری کرده‌اند

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: بخش قابل توجهی از یهودیان، از جمله دانشجویان یهودی، از جنایات نفرت‌انگیز رژیم صهیونیستی و حمایت شرم‌آور دولت آمریکا از آن اعلام بیزاری کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، ناصر کنعانی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت:

«اقدام مقامات دولت آمریکا در تحریف واقعیت و توصیف خشم و اعتراضات اصیل دانشجویی و دانشگاهی به عنوان یهودستیزی، به منظور توجیه و استفاده از ابزارهای سرکوب خشونت‌آمیز برای ساکت کردن اعتراضات و تجمعات مسالمت‌آمیز دانشجویان حامی فلسطین، چیزی از قبح عمل آنان کم نمی‌کند.

بخش قابل توجهی از یهودیان، از جمله دانشجویان یهودی، از جنایات نفرت‌انگیز رژیم صهیونیستی و حمایت شرم‌آور دولت آمریکا از آن اعلام بیزاری کرده‌اند.

پرده تزویر از چهره مدعیان دروغین شعار ‎آزادی بیان و ‎حقوق بشر برافتاده است.»

کد خبر 750335

دیگر خبرها

  • لزوم تجهیز امامزاده ابراهیم(ع) به سیستم اطفای حریق شبکه ای
  • اطفای حریق پایگاه نظامی دیهل متال آلمان متوقف شد
  • اطفای حریق انبار ذغال با تلاش و سرعت عمل آتش‌نشانان مشهدی
  • بخش قابل توجهی از یهودیان از جنایات رژیم صهیونیستی اعلام بیزاری کرده‌اند
  • خسارت سنگین آتش‌سوزی به ۱۰۰ واحد تجاری و مسکونی در شفت
  • خسارت سنگین آتش‌سوزی به ۱۰۰ واحد تجاری و مسکونی ‌در شفت
  • رزمایش حفاظتی اطفای حریق در شاهرود اجرا شد
  • فرماندار شفت: حریق شهرک امامزاده ابراهیم شفت تلفات جانی نداشت / ۴۰ واحد طعمه حریق شد
  • فرماندار شفت:حریق شهرک امامزاده ابراهیم شفت تلفات جانی نداشت/۴۰ واحد طعمه حریق شد
  • کمبود پارکینگ از مشکلات اصلی ترافیک سنندج است