Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@10:36:41 GMT

کشاورزی هوشمند و توسعه فناوری هوایی در زمین

تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۹۳۳۸۲

کشاورزی هوشمند و توسعه فناوری هوایی در زمین

به گزارش ایرنا کلمه پهپاد مخفف عبارت "پرنده هدایت پذیر از دور" است که به هواپیماهای بدون سرنشین اطلاق می‌شود و در سال‌های اخیر کاربرد آن از حوزه های نظامی و هنری همچون تصویربرداری به کشاورزی رسیده است.

آب پاشی و سمپاشی زمین های زراعی از اصلی ترین کاربرد پهپاد در کشاورزی است که عمر کمتر از ۲سال در لرستان دارد اما روند رو به رشد و ارتقا کیفیت این خدمت قابل قبول بوده و با استقبال کشاورزان مواجه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پرنده های آهنی از مانور قدرت تا تفریح و کشاورزی

در سال های اخیر استفاده از پهپادها در گرایش نظامی به سمت تفریح و تصویربرداری های هوایی سوق پیدا کرد و امروز نیز در صنعت کشاورزی مورد توجه قرار گرفته تا با استفاده ازاین فناوری هوایی، زمین را تقویت و محصولات کشاورزی را دوچندان کرد.

سمپاشی از طریق پهپاد به نوعی کشاورزی هوشمند تلقی می شود که برای مبارزه با علف‌های هرز، آفات و بیماری ها، کاهش آلودگی محیط زیست و آب، کاهش مصرف سم و جذب بالای کود شیمیایی کاربرد داشته و قابلیت‌های صرفه جویی در مصرف آب و هزینه عملیات، دقت بالای سمپاشی در مزارع، سهولت در بکارگیری  و تسریع در کار دارند.

یکی از مهمترین مزیت های سمپاشی با پهپاد عدم ورود کشاورز به زمین و اجتناب از تماس با محلول های سمی است که علاوه بر همپوشانی یکنواخت سم به تمام نقاط مزرعه و کاهش مصرف آب و سم بسته کاملی از بهترین شرایط را برای کشاورزی فراهم کرده است.

همین مزایا باعث شده استفاده از پهپاد برای سمپاشی مزارع استان از حدود ۸۰ هکتار در سال گذشته به بیش از یکهزار و ۱۰۰ هکتار در سالجاری برسد.

کاهش مصرف آب از ۳۰۰ به ۱۰ لیتر با استفاده از پهپاد

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی لرستان به ایرنا گفت: برای ساخت محلول سم به صورت دستی ۲۵۰ تا ۳۰۰ لیتر آب در هر هکتار مصرف می شود که در زمان استفاده ازپهپاد برای سمپاشی این میزان به ۱۰ تا ۱۵ لیتر کاهش می یابد.

مجید جوادی افزود: همچنین سمپاشی دستی یک هکتار زمین کشاورزی حدود یک ساعت به طول می انجامد در حالیکه این سطح در مدت ۱۰ دقیقه توسط پهپاد سمپاشی می شود.

ارتقا سلامت کشاورزان و جلوگیری هدررفت محصول با حذف تراکتور

وی اظهار داشت: در سمپاشی با پهپاد، کشاورزان در معرض محلول سمی قرار نمی گیرند و علاوه بر این از ورود ادوات و تراکتور به زمین جلوگیری می شود که این عامل مهمی در پیشگیری از له شدن محصول و کاهش میزان برداشت است.

مدیرحفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی لرستان توضیح داد: در مواقعی به دلیل رشد خوشه های گندم، کشاورزان رغبتی به ورود تراکتور برای سپاشی ندارند چراکه این امر موجب تخریب محصول می شود بنابراین استفاده از پهپاد در این شرایط، علاوه بر انجام مبارزه موجب حفظ محصول نیز می شود.

جوادی تصریح کرد: پهپاد سمپاش یک امکان جدید است که تاحدودی از نگرانی و تنگناهای قبلی  کشاورزی سنتی کم می کند بنابراین استقبال ازاین خدمت در صنعت کشاورزی رو به افزایش است.

استفاده از سمپاش هم پروتکل دارد

مدیرحفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی تاکید کرد: استفاده از سمپاش برای تمامی مزارع و محصولات کشاورزی قابل استفاده نیست و باید با رعایت دستورالعمل ها صورت گیرد.

جوادی گفت: استفاده از این فناوری در حد بیشتر از ۵۰ درصد نیست وبه طور معمول برای مبارزه با علف های هرز قابل استفاده نمی باشد چراکه برای این مهم نیازمند نازل و پاشش های خاصی هستیم که با پهپاد امکانپذیر نیست.

وی با تاکید بر اینکه ارتفاع محصول، نوع کشت و مزرعه، نوع بیماری یا آفت و طریق پاشش در انتخاب پهپاد یا روشهای سنتی رایج موثر است اظهار داشت: به عنوان نمونه در مبارزه با " سنک" کلزا به دلیل اینکه محلول پاشش شده ازطریق پهپاد در پایین گیاه جای می گیرد و میزان پاشش در هر هکتار اندک است بنابراین همچنان روشهای رایج گذشته کاربرد بیشتری دارد.

وی گفت: پهپاد در برخی بیماری ها و آفات که نیازمند انجام کار با دقت و حساسیت بالا هستند یک فناوری برتر محسوب نمی شود اما در مراحلی برای کشت گندم بسیار قابل استفاده و مفید است.

پرواز پهپاد بر فراز یکهزار و ۱۳۷ هکتار گندمزار لرستان

مدیرحفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی لرستان گفت: امسال عملیات مبارزه با زنگ زرد گندم در سطح یکهزار و ۱۳۷ هکتار از طریق پهپاد انجام و نتایج خوبی نیز حاصل شده است.

جوادی اظهار داشت: این رقم سال گذشته حدود ۸۰ هکتار و تنها در بروجرد بود اما امسال در شهرهای  خرم آباد، کوهدشت، سلسله، نورآباد، دورود و بروجرد بکار گرفته شده که نتایج مطلوبی در صرفه جویی زمان و کاهش مصرف آب برای محلول های سمپاشی داشته است.

وی گفت: استفاده از پهپاد برای مبارزه با آفت سن نیز آغاز شده و پیش بینی می شود در سطح بیش از ۵۰۰ هکتار محقق شود که این امر با خریداری  و اجاره ی بیش از پنج دستگاه پهپاد سمپاش در حال انجام است.

استفاده از پهپاد به چه قیمتی؟

جوادی با بیان اینکه هزینه استفاده از پهپاد نسبت به روش سنتی تا حدودی بیشتر است تصریح کرد: در صورت اجاره پهپاد برای هر هکتار باید ۱۶۰ تا ۱۸۰ هزار تومان توسط کشاورز پرداخت شود.

وی هزینه خرید هر پهپاد را ۲۰۰ میلیون تومان برشمرد و  ادامه داد: در حال حاضر تنها یک دستگاه پهپاد برای استان خریداری شده  و پنج دستگاه از بخش خصوصی استان های همجوار اجاره کرده ایم.

وی اضافه کرد: سازمان جهاد کشاورزی دخالتی در عقد قرارداد بخش خصوصی  و کشاورزان برای اجاره پهپاد ندارد و از طریق شبکه های مراقبت تنها بر حسن انجام این مهم نظارت دارد.

در حال حاضر با استفاده از پهپاد کشاورزی می توان فرآیند کاشت تا برداشت محصول را به طور اتوماتیک مدیریت کرد و بدون شک بهره گیری از این خدمت نوین سال های آینده بیشتر مورد استفاده صنعت کشاورزی قرار خواهد گرفت که این امر نیازمند دو مقوله مهم تخصیص اعتبار و البته آموزش کشاورزان است.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی اراضی کشاورزی فناوری لرستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی اراضی کشاورزی فناوری لرستان وزارت جهاد کشاورزی اراضی کشاورزی فناوری لرستان نباتات سازمان جهادکشاورزی استفاده از پهپاد کاهش مصرف مصرف آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۹۳۳۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوآوی از نرم‌افزار جدید خودروی هوشمند رونمایی کرد

 به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از رویترز، شرکت فناوری هوآوی در چین از یک برند نرم‌افزاری جدید برای رانندگی هوشمند رونمایی کرد تا جدیدترین دستاورد خود را برای تبدیل شدن به بازیگر اصلی در صنعت خودروهای الکتریکی به رخ بکشد.

جین یوژی (Jin Yuzhi)، مدیرعامل واحد خودروی هوشمند در هوآوی گفت نام تجاری این خودرو «کیان کان» (Qiankun) است و در عین خودران بودن، صندلی راننده دارد و مجهز به سیستم صوتی تحت فرمان راننده است.

جین گفت: «امسال رانندگی هوشمند برای نخستین بار در حد انبوه و گسترده تجاری‌سازی خواهد شد و تعداد خودرو‌های مجهز به سیستم خودران هوآوی در جاده‌ها تا پایان سال به بیش از ۵۰۰ هزار دستگاه خواهد رسید.»

هوآوی در نوامبر گذشته اعلام کرده بود این واحد به یک شرکت جدید تبدیل می‌شود که فناوری‌ها و منابع اصلی واحد را دریافت می‌کند و از شرکای خود مانند خودروسازی چانگان (Changan) نیز دعوت به سرمایه‌گذای کرده است.

جین گفت، همچنین تاکنون از هفت مدل خودروی برقی با مشارکت خودروسازان چینی رونمایی کرده است که فروش خوبی داشتند.

این ایجاد تنوع در مدل خودرو‌های برقی در بحبوحه تشدید جنگ قیمت در بازار خودرو‌های جهان آغاز است چرا که این بازار با کاهش سرعت فروش و عمیق‌تر شدن نگرانی‌های مربوط به ظرفیت مازاد دست‌وپنجه نرم می‌کند و بیش از ۴۰ برند برای جلب‌توجه مصرف‌کننده با یکدیگر در حال رقابت هستند.

انتهای پیام/

نازنین احسانی طباطبایی

دیگر خبرها

  • پهپاد‌های انتحاری «شاهد» چگونه به ابزار کارآمد روسیه در جنگ اوکراین تبدیل شدند؟
  • سرنگونی یک فروند هواگرد بر فراز استان صعده یمن
  • رونمایی از تیگو ۹ در نمایشگاه پکن
  • شهر هوشمند را تبدیل به تجربه عملیاتی کردیم
  • آغاز برداشت گندم از سطح سه هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین‌های زراعی شهرستان بمپور
  • هوآوی از نرم‌افزار جدید خودروی هوشمند رونمایی کرد
  • ۲۴۵ هزار هکتار از مزارع آذربایجان‌غربی سمپاشی شد
  • ۸ پهپاد اوکراینی در آسمان روسیه منهدم شدند
  • هدفگذاری ۲ میلیون هکتار کشت فراسرزمینی در برنامه هفتم توسعه
  • پدافند هوایی روسیه ۱۰۴ پهپاد اوکراینی را سرنگون کرد