Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-04-28@22:02:13 GMT

کابوس راهزن‌های تاریخی از نظر رضایی

تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۳۰۳۷۶۷

به گزارش سرویس سیاسی جام نیـوز، سرلشکر محسن رضایی فرمانده اسبق سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس و دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام از مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس و بخش مخزن این مرکز بازدید کرد.

رضایی در این بازدید با اشاره به زحماتی که راویان در هشت سال دفاع مقدس برای جمع‌آوری اسناد کشیده‌اند، گفت: راویان تنها ضبط کننده نبودند بلکه همراهان و یاران فرماندهان نیز بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سرگذشت راویان ماجرای عجیبی است آن‌ها پا به‌پای فرماندهان در تمامی شرایط و سختی‌ها حضور داشتند.

تاریخ‌نگاری دفاع مقدس کار جهادی و انقلابی بود

وی با اظهار به اینکه تاریخ‌نگاری دفاع مقدس کار جهادی و انقلابی بود، بیان کرد: آغاز این کار از عملیات فتح‌المبین است. ما در آن زمان تصمیم به ریسک بزرگی گرفتیم چراکه باید به افراد اعتماد می‌کردیم و تمامی اسناد محرمانه و سری و فوق سری را در اختیارشان می‌گذاشتیم به همین دلیل باید قوی‌تر از سازمان‌های اطلاعاتی عمل می‌کردیم.

فرمانده اسبق سپاه، مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس را کابوسی برای راهزن‌های تاریخی برشمرد و گفت: راهزن‌های تاریخی از این ترس دارند که اگر کلام خلافی را مطرح کنند این مرکز سندی را رونمایی کند که باعث شرمساری‌شان شود. آثار و مستندات این مرکز کنترل غیرمستقیمی بر قلم‌های این افراد دارد. اگر این مرکز نبود بسیاری از حوادث دستخوش انحرافات قرار می‌گرفت.

وی با اشاره به مشکلاتی که در ابتدای شروع به کار روایان بود، یادآور شد: روزهای نخستین قانع کردن فرماندهان برای حضور راویان سخت بود اما با کمک خداوند توانستیم این مهم را انجام دهیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام به اهمیت فعالیت مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس اشاره کرد و اظهار داشت: این اسناد برای نسل‌های آینده حیاتی است و انتقال صحیح آن به آیندگان از اهمیت بالایی برخوردار است.

در ادامه سرلشکر رضایی با بیان اینکه مستندسازی مستندات مهم است، تصریح کرد: در این مرکز اصلاح سندی داریم اما اصلاح محتوای اسناد را نداریم. تناقضات اطلاعاتی وقتی وارد جامعه می‌شود تصمیم‌گیری برایشان سخت می‌شود اما با اصلاح اسناد می‌توان اشکالات را به حداقل رساند.

وی تأکید کرد: خصوصاً اکنون‌که تاریخ جنگ، دشمن دارد این مستندات بهترین توجیه برای آن‌هایی است که دست به تخریب افراد می‌زنند. مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس باید برای مستندسازی مستندات تلاش بیشتری کند و از دست‌کاری شدن تاریخ جنگ جلوگیری کند.

مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس باید به مرجع تحقیقات جنگ تبدیل شود

فرمانده کل سپاه در دوران دفاع مقدس به تأثیرگذاری فیلم و آثار بصری به‌منظور شناساندن مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: مردم و بالأخص جوانان باید با این مرکز آشنا شوند. آن‌ها باید بدانند این مرکز چگونه شکل گرفت و اکنون دارای چه گنجینه بزرگی از اسناد در دوران دفاع مقدس است.

وی با تأکید بر اینکه مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس باید به مرجع تحقیقات جنگ تبدیل شود، اظهار کرد: باید مرکز به صورتی فعالیت‌های خود را انجام دهد و در میان مردم شناخته‌شده باشد تا وقتی کسی می‌خواهد درستی سندی را بداند از این مرکز اعتبارسنجی کند.

گفتنی است سرلشکر رضایی از سال‌ها قبل به‌منظور تدوین تاریخ شفاهی فرماندهان دوران دفاع مقدس با مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس همکاری داشته و اولین جلد از تاریخ شفاهی ایشان با عنوان «راه» منتشر و به بازار نشر ارائه شده است.

همچنین جلدهای دوم تا ششم این کتاب نیز در شرف تدوین و چاپ هستند و در آینده‌ای نزدیک به بازار نشر ارائه خواهند شد.

 

فارس

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: راهزن رضایی کابوس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس دوران دفاع مقدس دفاع مقدس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۰۳۷۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دو شهید گمنام در مسجد مقدس جمکران خاکسپاری می شوند

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام والمسلمین احمد لقمان پور بعداز ظهر شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: به مناسبت شهادت امام صادق علیه‌السلام، دو شهید گمنام دوران دفاع مقدس میهمان شهر قم خواهند بود.

وی بیان کرد: یکی از این دو شهید والامقام در عملیات کربلای پنج در سال ۱۳۶۵ در شلمچه به شهادت رسیده و دیگری در عملیات عاشورای ۲ در سال ۱۳۶۴ در چنگوله به درجه رفیع شهادت نائل آمده است.

مدیر کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان قم افزود: پیکرهای مطهر این دو شهید گمنام روز جمعه هفته جاری از ساعت ۱۶:۴۰ از میدان آل یاسین به سمت مسجد مقدس جمکران تشییع خواهند شد.

وی ادامه داد: این دو شهید گمنام دوران دفاع مقدس در صحن اصلی مسجد مقدس جمکرا ن خاکسپاری می شوند.

کد خبر 6090166

دیگر خبرها

  • پیکر ۵ شهید دفاع مقدس در منطقه عملیاتی والفجر یک تفحص شد
  • کشف پیکر مطهر ۸ شهید دوران دفاع مقدس در شلمچه +فیلم
  • دفاع از مردم حق و وظیفه شوراها است
  • تالیف و تدوین ۲۰۰ کتاب با موضوع ایثار و شهادت در کهگیلویه و بویراحمد
  • تشییع پیکر پدر شهید دوران دفاع مقدس در سراب
  • جلد سوم تاریخ شفاهی دفاع مقدس به زودی چاپ می‌شود
  • ۲ شهید گمنام در مسجد مقدس جمکران خاکسپاری می شوند
  • دو شهید گمنام در مسجد مقدس جمکران خاکسپاری می شوند
  • تالیف و تدوین ۲۰۰ کتاب با موضوع ایثار و شهادت در استان
  • برگزاری روز ملی خلیج‌فارس با نمایشگاه اسناد و نقشه‌های تاریخی در بندر ماهشهر