Web Analytics Made Easy - Statcounter

فناوری واقعیت مجازی به داروسازان این امکان را می‌دهد تا بتوانند به‌کمک آن داروهای جدید کشف کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، اصطلاح واقعیت مجازی (VR) برای اولین بار در سال 1987 مورداستفاده قرار گرفت. از آن زمان این فناوری با سرعت زیادی رشد كرده است. واقعیت مجازی غالباً به‌عنوان دستگاه‌های فناوری به‌هم‌پیوسته توصیف می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دستگاه‌های واقعیت مجازی شامل بخش‌هایی ازجمله یک تجسم سه‌بعدی تعاملی، نمایشگر سربند، دستکش‌های داده‌ای مجهز به یک یا چند ردیاب موقعیت، استفاده می‌کنند. همچنین، این ردیاب‌ها جهت‌گیری و موقعیت کاربر را تحلیل و حس می‌کنند. سپس این اطلاعات به رایانه‌ای که تصاویر را برای نمایش به‌صورت آنی به‌روز می‌کند، گزارش می‌شود.

واقعیت مجازی در واقع فناوری نوینی است که به کاربران این امکان را می‌دهد تا با یک محیط شبیه‌سازی‌شده رایانه‌ای تعامل داشته باشند.

واقعیت مجازی پزشکی

واقعیت مجازی پزشکی با امکانات بی‌شماری غنی‌سازی شده و تجربه بهبود‌یافته‌ای در زندگی پزشکان و بیماران دارد. کاربردهای واقعیت مجازی (یا واقعیت افزوده AR) شامل مشاهده جامع داده‌های بیمار و تصویربرداری از این داده‌ها برای بررسی بخش‌های پیچیده بدن مانند قلب و مغز، و همچنین بررسی بیشتر برای معاینه نمونه‌‌برداری یا برنامه‌ریزی جراحی فرد بیمار،‌ می‌شود.

کاربرد واقعیت مجازی در بخش داروسازی 2 نوع است؛‌ یا به‌صورت درمان کمکی و یا به‌عنوان جایگزینی برای داروها به‌کار می‌رود. واقعیت مجازی Immersive نیز چشم‌اندازهای شگرفی در مدل‌سازی مولکولی، معاینه بیمار و تولید داروهای جدید دارد.

در ادامه راجع به مزایای استفاده از VR در ساخت دارو صحبت می‌کنیم.

زیست‌شیمی‌دانان شرکت C4XD از فناوری واقعیت مجازی برای تولید داروهایی که می‌توانند بیماری‌های عصبی مانند پارکینسون، زوال عقل و بیماری تنفسی مزمن را درمان کنند،‌ استفاده می‌کنند. C4XD از پایگاه داده اختصاصی مجهز خود استفاده كرده و با همکاری شرکت Invidior در تلاش است دارویی تولید کند که بتواند اعتیاد را درمان کند.

مزیت‌ واقعیت مجازی پزشکی

واقعیت مجازی در مقایسه با سایر رویکردهای مبتنی بر رایانه که پیش‌ازاین بر طراحی و کشف دارو حاکم بود، مزایای بی‌شماری را ارائه می‌دهد. واقعیت مجازی پزشکی یک نمای سه‌بعدی بسیار عالی از ساختارها و اهداف مولکولی ارائه می‌دهد که دانشمندان را قادر می‌سازد با ورود به آن‌ها، این مدل‌های مولکولی را تجربه کرده و با آن‌ها تعامل کنند.

در طی چند سال گذشته، افزایش هزینه‌های تولید دارو باعث سوءاستفاده و فریب خوردن سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) برای تأیید داروها شده است. این امر باعث می‌شود که کشف داروهای جدید بسیار مهم و بحرانی باشد. البته چندین داروی ترکیبی وجود دارد که تاکنون مورد سوءاستفاده قرار نگرفته و احتمالات زیادی برای ارائه آن‌ها وجود دارد. به‌هرحال ماهیت همه‌جانبه پزشکی واقعیت مجازی می‌تواند راه‌حل‌هایی برای نگرانی‌های مطرح‌شده ارائه دهد.

ابزار جدید واقعیت مجازی برای کشف دارو

اقدام مخاطره‌آمیز برخی تولید‌کنندگان داروهای جدید باعث شد تکنولوژی گامی دلگرم‌کننده در این راستا بردارد. شرکت انگلیسی C4X Discovery که در زمینه کشف دارو پیشرو بوده و ترکیبی از داروهای جدید را برای اعتیاد مزمن و سرطان ایجاد می‌کند، اعتبار لازم برای ساخت ابزار واقعیت مجازی خود با نام 4Sight را تخصیص داده که به داروخانه‌ها و دانشمندان کمک می‌کند ساختار مولکولی ترکیبات دارویی را با فناوری واقعیت مجازی مشاهده کرده و طراحی‌های جدید دیگری را نیز انجام دهند.

زیست‌شیمی‌دانان شرکت C4XD از فناوری واقعیت مجازی برای تولید داروهایی که می‌توانند بیماری‌های عصبی مانند پارکینسون، زوال عقل و بیماری تنفسی مزمن را درمان کنند،‌ استفاده می‌کنند. C4XD از پایگاه داده اختصاصی مجهز خود استفاده كرده و با همکاری شرکت Invidior در تلاش است دارویی تولید کند که بتواند اعتیاد را درمان کند.

استفاده از واقعیت مجازی برای کاهش میزان عدم‌موفقیت

محققان شرکت C4X Discovery در حال کار با فناوری‌های واقعیت مجازی با هدف کاهش میزان شکست‌ها و هزینه‌های ناشی از آن هستند. محققان از این فناوری استفاده می‌کنند تا بتوانند تجسم داده‌های چهاربعدی به‌کار گیرند، با این امید که بتوانند شکل مناسب مولکول را متناسب با هدف خود پیدا کنند. کریگ فاکس، یکی از مسئولان شرکت C4X اظهار داشت: استفاده از ماوس و صفحه‌کلید برای جابجا کردن و بررسی مولکول‌ها بسیار سخت است، اما گرفتن آن‌ها کار را بسیار راحت می‌کند.

پیش‌ازاین، شیمیدانان معمولاً برای کشف داروها، به مدل‌های دوبعدی تکیه می‌کردند. اما واقعیت مجازی این امکان را برای دانشمندان و شیمی‌دانان فراهم کرده است که بتوانند یک مولکول را با جزئیات بسیار ظریف‌تر مشاهده کنند، اشکال مختلفی را که می‌توانند داشته باشند را ردیابی کرده و میزان خطای ناشی از فرآیند کشف دارو را کاهش دهند.

احتمالات نامحدود برای اکتشافات داروهای جدید

فناوری مجازی اکنون به‌طور گسترده در سراسر جهان در دسترس است و جای تعجب نیست که این فناوری برای تعیین ترکیبات دارویی جدید موردتحقیق و مطالعه قرار گرفته است. صنعت داروسازی فرصت‌های بی‌شماری را در زمینه کشف دارو، توان‌بخشی و تشخیص‌های مهم فراهم کرده و واقعیت مجازی نیز راه‌های بسیاری برای تحقیقات پزشکی ایجاد کرده است.

به طور واضح، واقعیت مجازی برای شناسایی داروهای جدید در مقایسه با رویکردهای سنتی در زمینه تحقیقات دارویی، دقیق‌تر و کارآمدتر است.

آینده فناوری واقعیت مجازی، با توجه به پیشرفت سریع و مقرون‌به‌صرفه بودن بسته‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری کامپیوتری، فرصت‌های خارق‌العاده‌ای را در خود جای داده است. واقعیت مجازی پزشکی روز به روز برای دانشمندان و محققان قابل‌دسترس‌تر شده و استفاده از آن در توسعه داروهای جدید سرعت بیشتری به خود می‌گیرد.

انتهای پیام/4112/

منبع: آنا

کلیدواژه: فناوری داروسازی واقعیت مجازی داروی جدید کشف دارو واقعیت مجازی پزشکی فناوری واقعیت مجازی واقعیت مجازی پزشکی واقعیت مجازی استفاده می کنند داروهای جدید تولید دارو کشف دارو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۰۶۲۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فروش امتیاز مسکن ملی توسط برخی سازمان ها، واقعیت یا شایعه؟

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد، مهمترین عناوین ویژه‌های خبری بدین شرح است:
 کاهش تورم ماهانه و نقطه به نقطه در یزد
 فروش امتیاز مسکن ملی توسط برخی سازمان ها، واقعیت یا شایعه؟ 
آیا یزدی‌ها در آمار سرطان در کشور پیشتازند؟

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • فیلم| از آرزو تا واقعیت؛کاپیتان تیم ملی فوتسال ایران در چایخانه امام رضا(ع)
  • فیلمی که گدار یک روز قبل از مرگ خودخواسته کامل کرد
  • آواز قوی ژان لوک گدار و هفتاد سالگی «هفت سامورایی» در کن کلاسیک
  • غیر قانونی بودن سبدفروشی دارو توسط شرکت‌های پخش
  • قارچ خور در دنیای واقعی! (فیلم)
  • بازیگر «زخم کاری» در واقعیت/ عکس
  • فروش امتیاز مسکن ملی توسط برخی سازمان ها، واقعیت یا شایعه؟
  • هوشمندسازی به خوبی در شهر تهران پیش نرفت/ آینده جهان به سمت تکنولوژی و فناوری است
  • مدال برنز نمایشگاه اختراعات ژنو بر گردن مخترع ایرانی
  • هشدارِ امپراطوری ناصرخسرو مجازی در حوزه دارو