Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر عامل انجمن تئاتر انقلاب و دبیر هفدهمین دوره جشنواره تئاتر مقاومت گفت: تمام گزینه ها را برای بهتر یا بدتر شدن شرایط در فصل پاییز و برای برپایی جشنواره در نظر گرفتیم که بر حسب موقعیت آنها را پیاده می‌کنیم .

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس، هفدهمین جشنواره تئاتر مقاومت به همت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح و با دبیری حمید نیلی نیمه نخست آذر ماه سال جاری قرار است در تهران برگزار خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیران این جشنواره با همه شرایط کرونایی و با رعایت پروتکل های بهداشتی ، تلاش زیادی دارند تا بتوانند جشنواره را به صورت حضوری برگزار کنند.

«حمید نیلی» آذر ماه سال گذشته به‌عنوان مدیر عامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس منصوب و پس از آن در اسفند ماه نیز به عنوان دبیر جشنواره تئاتر مقاومت انتخاب شد. نیلی فارغ‌التحصیل مدیریت برنامه‌ریزی فرهنگی در مقطع کارشناسی ارشد است. از جمله سوابق مدیریتی وی می‌توان به مدیرعاملی انجمن هنرهای نمایشی ایران، مشاور عالی دبیر شورای فرهنگ عمومی، مدیرعامل مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری بسیج اشاره کرد. همچنین در حوزه تهیه‌کنندگی هنرهای نمایشی نیز می‌توان به نمایش‌های چون: پرواز 72، زمهریر، سکوت سرخ، نقل کوثر، اروند خون و بسیاری دیگر اشاره کرد.

میزگرد تشریح برنامه های هفدهمین جشنواره تئاتر مقاومت و مشروح برنامه های انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس با حضور «حمید نیلی»، مدیر عامل انجمن و دبیر هفدهمین دوره جشنواره تئاتر مقاومت ، «توحید معصومی»، مشاور عالی و دبیر اجرایی جشنواره تئاتر انقلاب و دفاع مقدس و «جواد تمدنی»، مدیر روابط عمومی انجمن تئاتر انقلاب و هفدهمین دوره جشنواره تئاتر مقاومت در خبرگزاری فارس برگزار شد. بخش نخست این میزگرد را به تازگی درباره فعالیت های انجمن تئاتر انقلاب در شماره ای منتشر کردیم و حال نیز بخش دوم میزگرد منتشر می شود:

*آقای نیلی در ادامه در ارتباط با وضعیت مالی انجمن تئاتر انقلاب و شرایط آتی جشنواره تئاتر مقاومت توضیح دهید بهرحال الان وضعیت اقتصادی روی همه حوزه ها تأثیر گذاشته با توجه به تلاشی برای برپایی جشنواره وجود دارد، چقدر بودجه در اختیار این جشنواره قرار خواهد گرفت؟

نیلی: ما تلاشمان را می کنیم طبق برنامه پیشنهادی و با موافقت هیئت مدیره بنیاد مشکلی به لحاظ مالی امسال نداشته باشیم چرا که برای خود جناب آقای نادری هم تئاتر دغدغه است برای همین ما براساس یک برنامه‌ پیشنهادی مبلغ قابل توجهی نسبت به سال قبل افزایش دریافت کردیم.

*چقدر افزایش؟

نیلی: تقریبا می‌توانم بگویم 2.5 برابر سال گذشته شده است و همین افزایش می‌رساند که ریاست بنیاد و مجموعه تئاتر را یکی از بخش‌های تأثیرگذار می‌دانند که نیاز به کار بیشتر دارد. در عرصه جشنواره تئاتر مقاومت هم امیدوار هستیم که امسال اتفاقات خوبی بیافتد بهرحال یک مبلغ پایه‌ای تأمین اعتبار شده که امیدوار هستم خدا کمک کند و بیش از این به مجموعه تزریق شود تا کار جدی تر و بهتر جلو برود.

 

*الان با پیش بینی که برای پیک کرونا در فصل پاییز شده است، پیش بینی شما این است که جشنواره حضوری برگزار شود یا خیر و اینکه چه تمهیداتی برای برپایی آن اندیشیده‌اید؟

نیلی: ما تفکرمان این است که با این شرایط مشکلی برای سالن‌ها رخ ندهد حال حتی اگر با نیمی از ظرفیت یا حتی با حضور داور و گروه‌ها جشنواره را برگزار کنیم با این حال بنا داریم جشنواره را برگزار کنیم. بهرحال پلن‌های مختلف وجود دارد مثلا اگر جشنواره حضوری تعطیل شد یا هر طور دیگر ما با آزمایشی که درعرصه تئاترها و جشنواره‌های آنلاین صورت دادیم بالاخره در حد نقطه الف مسرت بخش و امیدوار کننده بود که اگر اتفاقی در عرصه کرونا رخ بدهد، می‌توانیم بدان فکر کنیم اما فعلا بدان فکر نمی‌کنیم و با قدرت تلاش داریم حضوری جشنواره را برگزار کنیم و بدان امیدوار هستیم.

من فکر نمی‌کنم که دیگر شرایط کرونا به جایی برسد که سالن‌ها مجدد تعطیل شود، حتی اگر مثلا مدارس و دانشگاه‌ها هم باز تعطیل شود.

معصومی: ما بنا را بر این می‌گذاریم که شرایط بدتر شود و سالن‌ها دو مرتبه تعطیل شود، اما به نظر من این هم عقلانی نیست با این فرض که مثلا پاییز شرایط بحرانی بشود ما صورت مسئله را بالکل پاک کنیم و بگوییم فجر و کودک و نوجوان و سایر جشنواره‌ها و مقاومت تعطیل شود، این پاک کردن صورت مسئله است در این شرایط تئاتری‌ها واقعا چه گناهی دارند ، انگیزه و امیدشان برای کار و زندگی چه چیز خواهد بود، مخصوصا هنرمندان شهرستان که محلی برای دیده شدنشان است و زندگی شان از این راه می‌گذرد.

برای برگزاری جشنواره ما پنل‌های آلترناتیو داریم که اگر مشکلی پیش بیاید، آن ها را جایگزین میکنیم

ما هم می‌توانستیم راحت بگوییم که به خاطر این پیش بینی بالکل تئاتر مقاومت تعطیل و حذف شود! اما خیلی فکر کردیم و در جلسات داخلی‌مان هم هنوز بحث می‌کنیم اما بعد دیدیم بهترین کار این است که با شرایط جلو برویم. بهرحال امسال جشنواره مقاومت نخستین جشنواره‌ای زنده‌ای است که فراخوان داده و همین باعث می‌شود که خیلی از گروه‌ها اشتیاق کار پیدا کنند و به تکاپو افتادند و نمایشنامه‌نویس‌ها، بازیگران و طراحان در حال کار هستند و این امید زندگی است که نباید تعطیل شود.

ولی بهرحال برای برگزاری جشنواره هم ما پنل‌های آلترناتیو داریم که اگر خدایی نکرده مشکلی پیش آمد، آن را جایگزین کنیم و بهرحال ما تا ریال آخر بودجه‌ای که در نظر گرفته شده را هزینه جشنواره و هنرمندان و گروه‌ها می‌کنیم بهرحال به هر شکلی که بشود، ما کار خواهیم کرد.

 

تمدنی: ما سختی‌ها را به جان می‌خریم به مدل‌های دیگری هم فکر کردیم که اگر مشکلی پیش آمد آنها را جایگزین کنیم.

نیلی: در این ایام کرونایی انجمن تئاتر انقلاب واقعا فعال بود، در همین دوران کرونایی دو اتفاق مهم رخ داد یکی «تئاتر + خانه» و دوم جایزه بزرگ سرو . در همین زمان اوج کرونا تئاتری‌ها کورسوی امیدی در این حوزه داشتند و ما سعی کردیم واقعا تئاتر را تعطیل نکنیم و در این چند ماه اصلا تعطیل نکردیم پیش از عید و فعالیت‌های تماشاخانه سرو تا دوران عید و پس از آن تلاش کردیم و ما ثابت کردیم واقعا تئاتر تعطیل نیست.

* یک عده معتقدند که مثلا به جای برپایی جشنواره‌ها ، به ویژه برپایی فجر ، بودجه را صرف گروه‌های خسارت دیده و تئاتری‌ها کنند، نظر شما در این رابطه چیست؟

نیلی: ببینید این پیشنهاد یک نوع تکدی پروری است اینکه ما عملا بگوییم تئاتری‌ها کار نکنند و ما به آنها پول بدهیم.! این نظر خیلی اشتباه است هنری که ما در تئاتر + خانه به خرج دادیم گفتیم هنرمندان و تئاتر کار کنند و ما براساس کار هم جوایزی تقدیم کردیم. این طرز تفکر تیشه به ریشه تئاتر زدن است همینطور که تئاتر تعطیل است ، دو صبای دیگر هم وضع بدتر و اصلا بالکل تئاتر فراموش می‌شود و دیگر اصلا تئاتری نیست و مردم صف می‌کشند که پول بگیرند.

معصومی: این پیشنهاد برای کشورها با هم متفاوت است مثلا الان یک کشوری مثل آذربایجان که تئاتر دولتی دارد و هنرمندان از دولت حقوق می‌گیرند، این پیشنهاد خوبی برایشان است که مثلا کار نکنند و مدتی از دولت حقوق بگیرند اما شما ببینید اگر ما الان جشنواره فجر را تعطیل کنیم و پنج میلیون روی هوا بماند، چطور وچگونه می‌خواهیم این پول را بین چه کسانی و با چه اولویتی تقسیم کنیم؟ باز همین هم یک سری زرنگ‌ترها می‌گیرند و بقیه هم هیچ چیز بهشان نمی‌رسد.

نیلی: بله شهرستان‌ها با این طرح به قهقرا می‌روند،‌اتفاقا ما از شهرستان‌ها آثار زیادی داریم به نظرم می‌رسد کسانی که چنین طرحی را دنبال می‌کنند یا با آن موافقند اکثرا پایتخت نشین هستند و دنبال این هستند که مشکلات قبلی‌شان را حل کنند. البته ما این را هم نمی‌توانیم انکار کنیم که یک سری هم کارهایشان را شروع کردند و کرونا رخ داد،‌ خب از این گروه‌ها اداره کل واقعا باید حمایت کند. من یادم می‌اید انتهای فعالیت شهرام کرمی جلسه‌ای هم در این راستا برگزار و تعیین تکلیفی هم برای این اتفاق شد که چگونه به این گروه‌ها کمک کنیم. 

ببینید صنف اینجا باید ورود کند و اصلا در این مدت خانه تئاتر چه کارهایی کرده‌ است؟ اگر نمی‌توانند کاری انجام دهند، کارها را بسپرند دست انجمن هنرهای نمایشی که به نوعی می‌تواند در دورترین نقاط نیز کار کند اما من مخالف این هستم که بگویم کارها تعطیل شود و به هنرمندان پول بدهیم بنابراین من مخالفم.

*برگردیم به بحث جشنواره مقاومت و فعالیت‌هایتان ، درباره حضور خودتان در جشنواره بفرمایید و اینکه مدیران جشنواره را با چه الگویی انتخاب کردید؟

معصومی: با توجه به دغدغه‌های آقای نیلی ما چند محور را برای جشنواره مقاومت امسال در اولویت قرار دادیم؛ نخست همان حذف نگاه سلیقه‌ای در بحث انتخاب نیروهای ستادی که من خودم هم شخصا پیشنهاد دادم و استقبال هم شد.

شما ببینید ما سال‌هاست در رویدادها و جشنواره‌ها چه در بحث اجرا، داوری، بازبینی و بازخوانی حول چند اسم می‌چرخیم از هر جشنواره‌ای که حساب کنید ، کمتر از نیروهای جوان استفاده کردیم. البته شایسته هم بودند و در همان مقطع به داد تئاتر رسیدند و از تجارب آنها استفاده شد، اما من معتقدم با توجه به انبوه دانشگاه‌های هنری و دانشجویان فارغ التحصیل این سال‌ها می‌توانند از نیروهای جوانتر و تواناتر هم استفاده کنیم که تا به حال عرصه ظهور و بروز نداشته‌اند.

برای همین ما در حوزه هنری هم برای جشنواره‌ها به این سمت رفتیم که نیروسازی کنیم و در برخی بخش‌ها از چهره‌های جدید استفاده کنیم و حتی به حق مدیریت تئاتر را هم بدان‌ها بسپاریم و من احساس می‌کنم یک نسل جدید باید در تئاتر کشور بخش‌های مدیریتی را برعهده بگیرند و این نیروهای جوان با استعداد و تخصص و تجاربشان حقشان است که فعالیت کنند و این را نباید انکار کنیم. 

کرونا واقعا یک جبهه جنگ بهداشتی بود و رهبر انقلاب هم بدان تأکید داشتند و همه اینها در بحث مقاومت محورهای جشنواره است

نکته دیگر که باید بگویم هم این است که ما تا دوره‌ای جبهه کشورمان نظامی ،‌ جنگ و دفاع از مرزها بود که تعبیر به دفاع مقدس می‌شد اما وقتی جنگ تمام شد ، جبهه‌ها ادامه داشت ولی عناوینش متفاوت شد. مثل جبهه فرهنگی، ‌تهاجم فرهنگی  و ... همانطور که رهبرانقلاب هم فرمودند ، کرونا واقعا یک جبهه جنگ بهداشتی بود و رهبری فرمودند که این مقاومت‌های پزشکان و پرستاران باید ثبت شود. ما حتی در جشنواره مقاومت محیط بانان را هم دیدیم که اینها از مرزهای کشورمان در برابر از بین برندگان محیط زیست محافظت می‌کنند. این مرز موضوعی را ما از دفاع مقدس و جنگ گرفتیم ضمن اینکه جزو محورهای اصلی جشنواره است و ما سعی کردیم آن را وسعت دهیم تا همه جبهه‌ها را در بر بگیرد و خوشبختانه از آن استقبال هم شده است.

الان این اتفاق خوشبختانه افتاد که فراگیرتر از کلیشه‌های قبل شده است، البته اینها هم پیشنهاد ما به جامعه هنری بود و امیدوارم که با همین وسعت کار شود و همه باز ناخداگاه به سمت همان دفاع مقدس نروند.

رویکرد نهایی‌مان هم استفاده از ظرفیت تئاتر کشور است. بیشتر گروه‌های نمایشی شهرستانی را به دلیل اینکه تئاتر تهران بی شمار و فعال است، نباید بگذاریم کنار بلکه باید آنها را فعال‌تر کنیم. البته نه اینکه نگاه با اغماض داشته باشیم بلکه تلاش داریم اینها دیده شوند و سهم عمده داشته باشند بهرحال ما در تهران گروه‌های بی شماری داریم و می‌خواهیم تئاتر کل کشور دیده شود، بنابراین سهمیه بندی نکردیم که مثلا تهران سی تا و شهرستان‌ها پانزده کار داشته باشند. 

تمدنی: این دوره بیشتر تئاتر کیفی مدنظر است من لااقل پنج دوره اخیر تا به حال در جشنواره حضور داشتم و به نظرم این تنها دوره‌ای است که برای هشتصد گروه نمایشی ثبت شده فراخوان رسمی و با شیوه نوینی تقدیم هنرمندان شده است. یعنی تک تکشان را با کارت دعوت به همکاری کردیم یعنی این کارت‌ها درب منزلشان رفت که دعوت به فعالیت شدند و فراخوان و شیوه اجرایی به آنها رسید. زمان ارسال اثر در بخش دانشجویی و خیابانی تا سی و یکم خرداد ماه، صحنه‌ای هفت تیر و نمایشنامه نویسی سی‌ام مهر و سمینار پژوهشی دهم مرداد مهلت ارسال آثار دارد.

نیلی: نکته مهم برای این جشنواره ارسال آثار تولیدی دست اول، بکر و بدون اجرای قبلی است حتی جشنواره فجر هم سالهاست که به سمت کارهای مروری یعنی از قبل اجرا شده رفته است. چرا که تلاش داریم بعدها از این داشته‌ها برای اجراهای عموم استفاده کنیم.

 

بحث کارهای اقتباسی برایمان خیلی مهم بود . ما یک سری داشته‌هایی داریم که براساس زندگی سرداران شهدا یا اتفاقاتی نوشته شده و اینها چیزهایی است که تاریخ ما محسوب می‌شود. نکته‌ای که در نمایشنامه نویسی مهم است، بحث درام داستان است اینکه در این رمان‌ها ما درام‌های خوب داریم که باید از آنها استفاده کنیم و بنابراین در این جشنواره تلاش داریم کار اقتباسی خوب بیرون بیاید و اتفاقات خوبی پس از جشنواره رخ بدهد.

معصومی: تمام تلاشمان این بود که در این دوره متن‌های جدیدی به عرصه نمایشنامه نویسی تزریق و انگیزه برای کارهای جدید در عرصه ادبیات نمایشی حوزه مقاومت بیشتر شود. من دوره قبلی بازخوان متون جشنواره مقاومت بودم که با حدود 500 متن مواجه شدیم ، بیش از 50 درصد متون تکراری و چاپی بودند، البته ما می‌دانیم که شاید امسال ارسال متون تعدادش کم شود اما همین‌ها که می‌آید تازه تولید شده و جدید است. با این حال گفتیم اشکالی ندارد محدود شویم چرا که دنبال پُز کمیت نیستیم و می‌خواهیم کیفیت آثار بالا برود. برخی از نمایشنامه نویسان دیگر خودشان هم از متن‌های خودشان خسته شدند و مجوز برای اجرای اثرشان به کارگردان‌ها نمی‌دهند. 

متأسفانه ما به خاطر مرزبندی‌های سلیقه‌ای که قبلا درباره‌اش صحبت کردیم ،‌استعدادهای نمایشنامه نویسی و فیلم نامه نویسی آنقدر برچسب زده شده که خیلی‌ها دیگر به این حوزه‌ها نزدیک نمی‌شوند و این ایراد بزرگی است. الان موفق ترین فیلم‌های سینمای کشورهای مختلف را اگر در سال‌ گذشته بررسی کنیم آنهایی بوده که درباره جنگ است آنها مدام روایت‌های متفاوتی از جنگ نشان می‌دهند. اما ما وحشت داریم وارد این عرصه شویم و علتش را نمی‌دانم. الان سینمای آمریکا را ببینیم خودشان بزور وارد افغانستان و عراق شدند اما فیلم می‌سازند که درگیر جنگ هستند ما که کشورمان هشت سال با یک جنگ تحمیلی روبه رو شد، دوست نداریم به این عرصه‌ها ورود کنیم و از اینکه برگردیم و ایثارگری‌های خود را تصویر کنیم، وحشت داریم.

*شما فکر می‌کنید کوتاهی از طرف هنرمندان بوده یا مسائل دیگری است که این عرصه کمرنگ شده است؟

معصومی: به نظر من ما به درستی به این عرصه ورود نکردیم،‌ چرا همین مخاطب فیلم خارجی جنگی را می‌بیند اما برای خودمان را کمتر استقبال می‌کند، ما الان فیلم‌های پر فروشمان از کرخه تا راین،‌ تنگه ابوغریب، لیلی با من است، اخراجی‌ها،‌ یا در تئاتر نمایش‌های مختلفی که در این عرصه وارد می‌شود اما با آنها سلیقه‌ای برخورد می‌کنند، نتیجه‌اش همین می‌شود.

تمدنی: این از ژانر بیرون رفتن حالت عامدانه بوده که هنرمندان با فلان مرکز و انجمن همکاری نکنند، اما همچنان علاقه به این حوزه وجود دارد.

نیلی: به نظر شخص من اگر کار خوب باشد، مردم می‌بینند اگر «خاک تا افلاک»، «کانال کمیل» و «ترن» باز کار شود مردم می‌آیند و کار را می‌بینند. تئاتری‌ها دوست دارند کار خوب ببیند، برایشان فرقی ندارد خارجی باشد یا ایرانی. چه بهتر که برای شرایط خودمان و چارچوب جغرافیای خود ما باشد اما ما مدام خودمان فاصله ایجاد می‌کنیم، به دلائل مختلف که مطرح کردیم. یکی از اتفاقات خوب براساس رمان کار کردن است، اینکه براساس رمان‌ها نمایشنامه بنویسیم و در این شرایط فکر می‌کنم قابلیت داشته باشد که ما این ژانر را به سمت مردم هدایت کنیم و مردم بیایند و کارهای خوب هم ببینند.

*یکی از مشکلاتی که همیشه پس از جشنواره‌ها وجود داشته این است که همیشه از سوی مدیران قول اجرای کارهای برگزیده داده می‌شده اما بعد از جشنواره یا فراموش می‌شد یا اینکه یک اثر به اجرا می‌رسد و بقیه دیگر به جایی نمی‌رسند و پرونده آن جشنواره و کارها هم بسته می‌شود، چقدر برای شما این دغدغه وجود دارد که کارها به ثمر برسند و مردم آنها را ببینند؟

نیلی: خدا را شاکریم که انجمن تئاتر انقلاب یک تماشاخانه به نام سرو دارد که می‌تواند برای آن برنامه ریزی کند.حتی می‌توانیم تولید یک سال تماشاخانه را از ابتدای سال مشخص کنیم . نکته دیگر هم این است که اگر ما قولی برای اجرای عموم دادیم در یکی دو جشنواره گذشته انجام دادیم  و برای این جشنواره هم حتما آثار برگزیده به اجرای عموم خواهند رسید.

 

معصومی:‌ من در این زمینه یک توضیحی هم بدهم که ما تصمیم داریم کارهای برگزیده را اجرای عموم برسانیم  و علت اینکه در برخی جشنواره ها این اتفاق نمی‌افتد این است که قالبا گروه تمام جوایز را می‌گیرد اما این اثر در جشنواره موفق بوده اما در اقبال عمومی تماشاگر شکست می‌خورد،‌ تماشاخانه‌ها این نکته را هم در نظر می‌گیرند. اما ما در فراخوان جشنواره مقاومت آوردیم کارهایی که به تشخیص ستاد جشنواره به لحاظ عموم قابلیت اجرایی دارند را به صحنه می‌رسانیم. شاید یک کار انتزاعی بیاید و جایزه هم گرفته اما به درد اجرای عموم نمی‌خورد.

علاوه بر دو کار برگزیده ، سه کار را هم که از نظر بقیه داوران دیده نشده‌اند و جایزه نگرفته اند اما قابلیت جذب مخاطب دارند را انتخاب می‌کنیم و به اجرا می‌رسانیم.

*الان آماری از آثار رسیده به جشنواره مقاومت وجود دارد؟

معصومی: با توجه به شرایط فعلی کرونایی مشکلاتی در این عرصه وجود دارد. الان شما ببینید ما در بخش دانشجویی مشکلی داریم مثل اینکه چهار ماه است دانشگاه‌ها تعطیل‌اند. بهرحال کارهای دانشجویی هم در دورهمی شکل می‌گیرد تااینکه انفرادی کار شود اما با این همه استقبال نسبتا تا این تاریخ خوب است البته آمار دقیق الان ندارم اما قابل قبول است هر چند بخشی هم دقیقه نود کار ارسال می‌کنند. البته ما در عرصه تئاتر دانشجویی به خاطر تعطیلی دانشگاه‌ها احتمالا تمدید خواهیم داشت. اما بقیه عرصه‌ها انتظارمان این است که آثار کمتری از سال‌های گذشته برسد چرا که اعتقادی دیگر به این نمایش‌های طاقچه‌ای نداریم و آنها را باید کار بگذاریم و آثار جدید تولید کنیم. در نهایت ما امسال در حدی که انتظارش را داشتیم ، اثر به جشنواره رسیده است.

تمدنی: امسال ان شاءالله و با تلاش دوستان با یک جشنواره کیفی روبه رو هستیم تا بتوانیم بگوییم در این عرصه کارهای جدیدی را وارد عرصه تولید کردیم.

*در نهایت مذاکره‌ای هم برای گرفتن حمایت از نهادها و سازمان‌ها داشتید؟

نیلی :‌ بله البته هنوز به جایی نرسیده به زودی مشخص می‌شود و یکی از جاهایی که با همکاری هم کار خواهیم کرد،‌مرکز هنرهای نمایشی است.

تمدنی: دیگر همه نهادهای مرتبط که بودجه فرهنگی می‌گیرند می‌بایست برای تئاتر مقاومت که یک ژانر ملی است، همکاری کنند نمی‌شود که بودجه را دریافت کنند و حمایتی نداشته باشند، بهرحال باید یک گوشه کار را بگیرند.

 

 

 

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: جشنواره تئاتر مقاومت دفاع مقدس جشنواره تئاتر مقاومت دفاع مقدس حمید نیلی جشنواره تئاتر مقاومت انجمن تئاتر انقلاب توحید معصومی تئاتر انقلاب و دفاع مقدس جشنواره تئاتر مقاومت انجمن تئاتر انقلاب نمایشنامه نویسی جشنواره مقاومت هنرهای نمایشی استفاده کنیم اجرای عموم جشنواره ها تلاش داریم دانشگاه ها تعطیل شود تئاتری ها گروه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۰۷۶۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راهیابی تئاتر ۴۴۴ از مشهد به جشنواره تئاتر مساجد کشور

  به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، این جشنواره با حضور ۱۲ گروه نمایشی از سراسر کشور، از ۱۸ تا ۲۱ مردادماه در شهر بافق استان یزد برگزار می‌شود و نمایش ۴۴۴ به کارگردانی نرجس آخوندپور در این جشنواره حضور خواهد داشت.   گروه تئاتر شهیدانه، از جمله گروه‌های شرکت کننده در جشنواره تئاتر مساجد مشهد است که با نمایش ۴۴۴ و به نمایندگی از پایگاه مقاومت بسیج شهید گذری مسجد صاحب‌الزمان (عج) منطقه توس مشهد در این جشنواره حضور یافت.

دیگر خبرها

  • الهام چرخنده به تئاتر برگشت
  • اعظم بروجردی، الهام چرخنده داور یک رویداد تئاتری
  • معرفی هیأت داوران جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد
  • شش نمایش همراه جشنواره تئاتر رضوی شدند
  • برگزاری جشنواره بازی‌های محلی و بومی در روستای گورزانگ به مناسبت روز ملی خلیج فارس + تصاویر
  • شیراز میزبان برگزاری اولین جشنواره رسانه‌ای اقوام و عشایر کشور می‌شود
  • برگزاری تظاهرات در حمایت از غزه در استانبول
  • راهیابی تئاتر ۴۴۴ از مشهد به جشنواره تئاتر مساجد کشور
  • میزگرد تخصصی مهر گیلان برگزیده جشنواره در مسیر انتخاب شد
  • تمام اتفاقات منطقه بی ارتباط با خلیج فارس نیست