Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-30@00:07:44 GMT

تامین اب دام مهمترین مشکل عشایر خراسان جنوبی است

تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۳۱۴۹۸۱

تامین اب دام مهمترین مشکل عشایر خراسان جنوبی است

عصمتی پور گفت: عمده ترین مشکل عشایر خراسان جنوبی تامین آب برای دام است، همچنین امسال به دلیل بارندگی ها، پراکندگی عشایر بیشتر شده، لذا برای تامین آب دام باید تمهیدات ویژه ای اندیشیده شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند،«مهدی عصمتی پور» امروز سه شنبه«27 خرداد» در نشست خبری با اصحاب رسانه، افزود: به مناسبت هفته جهاد کشاورزی ۹ پروژه در حوزه امور عشایری با اعتبار ۵۰۰ میلیون تومان در ۶ شهرستان استان به بهره‌برداری رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی ادامه داد: این پروژه‌ها در حوزه تامین آب شرب است که با بهره‌براری از این آنها ۸۸ خانوار عشایر بهره‌ مند و تثبیت شغل می ‌شوند.

 

عصمتی پور گفت: سال گذشته حدود سه میلیارد و ۲۷۵ میلیون تومان برای آبرسانی و تامین آب شرب و آب مورد نیاز دام مصوب شد که از این رقم، ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تخصیص و منجر به حمل ۱۴۰ هزار مترمکعب برای ۶ هزار و ۵۵۰ خانوار شده است.

 

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۵ هزار و ۶۷۶ خانوار عشایر در استان وجود دارد، گفت: همچنین برای ۶۵۷ محله عشایری آبرسانی با تانکر سیار انجام می‌شود.

 

مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی تصریح کرد: امسال با توجه به اینکه وضعیت بارندگی‌های مناسب و مطلوب است، لذا وضعیت علوفه بهتر شد و از طرفی پراکنش جمعیت عشایر و دام نیز بیشتر و نیاز به آب شرب بیشتری داریم.

 

عصمتی پور با بیان اینکه وضعیت ترسالی استان سبب شد عشایر نسبت به خریداری و پرورش دام بیشتری اقدام کنند، گفت: در این مورد برای آبرسانی به عشایر و دام نیاز به اقدامات و اعتبارات بیشتری داریم.

 

وی مطرح کرد: امسال 4 میلیارد و ۵۲۶ میلیون تومان برای آبرسانی به ۶ هزار و ۶۰۰ خانوار عشایر با حجم ۱۵۸ هزار متر مکعب درخواست داده ایم، تا آب شرب سالم و بهداشتی در اختیار عشایر قرار بگیرد.

 

مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی متوسط میزان آبرسانی به مناطق عشایری را روزانه  ۷۰۰ مترمکعب آب عنوان کرد و افزود: سال قبل هشت هزار و ۱۹۶ تن آرد و ۲۷ هزار و ۲۰۰ نهاده دامی بین عشایر توزیع شده است.

 

عصمتی پور افزود: تفاهم نامه ای برای آموزش های امدادی با هلال احمر و تفاهم‌نامه ‌ای با اداره کل دامپزشکی برای واکسیناسیون رایگان دام عشایر و آموزش بیماری‌های مشترک بین انسان و دام و رعایت نکات بهداشتی منعقد شده است.

 

وی بیان کرد: ۲ طرح مهم آبر سانی در منطقه بمرود زیرکوه به طول ۸۰ کیلومتر در ۳۹ محله عشایری با اعتبار ۱۵ میلیارد تومان برای بهره مندی ۶۲۰ خانوار در قالب سه هزار و ۵۰۰ نفر به بهره برداری رسیده است.

 

مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی ادامه داد: این طرح ها سبب شده تا شاخص برخورداری عشایر شهرستان زیرکوه از آب شرب سالم و پایدار از ۴۵ درصد به ۶۰ درصد افزایش یابد.

 

عصمتی پور بیان کرد:همچنین طرح آبرسانی به منطقه چاه زرد و خواجه منجیکو در حال اجرا است که فاز نخست آن سال گذشته با اعتبار ۱۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون به بهره برداری رسید که ۲۵۰ خانوار عشایری از نعمت آبرسانی برخوردار خواهند شد.

 

وی گفت: همچنین برای آبرسانی به منطقه چاه زرد ۱۳ میلیارد تومان اعتبار به استان اختصاص یافته است.

 

مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی گفت: با تکمیل طرح آبرسانی به محلات زیرکوه، شاخص برخورداری ما برای آبرسانی پایدار 15 درصد افزایش یافته است که از 45 به 60 درصد رسیده است.

 

عصمتی پور بیان کرد:با توجه به جایگاه آبرسانی برای ایجاد آب پایدار و توجه استاندار به حوزه عشایری و دولت اعتباراتی را گرفتیم که امسال ۳۷۵ میلیون تومان برای انجام طرح های مطالعاتی آبرسانی به مناطق عشایری اختصاص یافته است.

 

وی افزود: در شهرستان های قاینات، زیرکوه، طبس، درمیان، سربیشه و نهبندان طرح مطالعاتی آبرسانی انجام خواهد شد، در این شش محله عشایری تا اواخر شهریور مطالعات تمام و اعتبارات خواهیم گرفت.

 

مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی در خصوص برنامه های شاخص اداره کل عشایری استان، گفت: پرداخت تسهیلات برای کشت و  توسعه کشت گیاهان دارویی، فرآوری گیاهان دارویی، جمع آوری گیاهان مرتعی؛ از جمله برنامه مهم این اداره کل است لذا این گیاهان دارویی، از طریق تشکل های عشایری خریداری می شود.

 

عصمتی پور بیان کرد: در برخی شهرستان ها چاه های کشاورزی در طرح اسکان عشایر  برای توسعه کشت گیاهان دارویی ایجاد خواهد شد.

 

وی تصریح کرد: نقشه راه گیاهان دارویی در حوزه عشایری استان طراحی می شود، همچنین  تسهیلات برای کاشت گیاهان دارویی با اعتبار  یک و نیم میلیارد تومان به صورت قرض الحسنه 5 ساله با کارمزد 4 درصد دریافت کرده ایم که پرداخت خواهد شد.

مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی ادامه داد: همچنین برای پروار بندی دام ها، در حوزه عشایر سرمایه در گردش یک ساله تامین شده که به عشایر خواهیم داد این تسهیلات کارمزد 10 درصد برای تولید بیشتر گوشت قرمز است.

 

عصمتی پور برنامه دیگر امور عشایری استان را بازیابی محصولات تولیدی عشایری از طریق تشکل ها عنوان کرد و گفت: 25 درصد صنایع دستی استان از طریق عشایر تولید می شود.

 

عصمتی پور بیان کرد: پیش بینی می شود امسال به دلیل بارندگی های خوب دو مرحله پشم چینی بهاره و پاییزه داشته باشیم، سال گذشته 600 تن تولید پشم، کرک و موی عشایر داشته ایم  ولی امسال این تولیدات به 800 تن خواهد رسید.

 

وی گفت: توسعه انرژی های نو و پاک، انرژی خورشیدی، پنل های خورشیدی برای توجه به محیط زیست در راستای درآمد برای خانواده های عشایری در مناطق ییلاقی مدنظر است که در این خصوص تسهیلاتی پرداخت خواهد شد.

 

مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی افزود: عمده ترین مشکل عشایر تامین آب برای دام است، امسال به دلیل بارندگی ها، پراکنش عشایر بیشتر شده، لذا برای تامین آب دام باید تمهیدات ویژه ای اندیشیده شود.

 

عصمتی پور گفت: فروش دام مازاد عشایر از دیگر مشکلات این قشر است که باتوجه به شیوع کرونا، و تعطیل شدن فعالیت در اماکن عمومی، بخشی از دام عشایر به فروش نرفت اما اکنون بازار گوشت خوبی ایجاده شده است و تصمیم داریم دام زنده مازاد را به خارج از استان ارسال کنیم.

 

وی بیان کرد: برای تکمیل زنجیره گوشت قرمز سال گذشته یک و نیم میلیارد تومان در استان تامین و 31 میلیارد و 400 میلیون تومان تسهیلات سرمایه در گردش با کامزد 10 درصد پرداخت شد که یک هزار و 60 متقاضی از این تسهیلات بهره مند و 75 هزار راس دام سبک پرواربندی شد.

 

مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی افزود: همچنین سال گذشته، 8 میلیارد و 350 میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه برای تامین نهاده های دامی به عشایر پرداخت شد که همه این اقدامات منجر به افزایش 700 تن گوشت دام سبک در استان شد که درآمد خوبی از این محل عاید عشایر شد.

 

عصمتی پور بیان کرد: سرانه پرداخت برای هر راس دام، 400 هزار تومان است و هیچ محدودیتی در پراخت تسهیلات به عشایر نداریم.

 

وی تصریح کرد: از 82 هزار جامعه عشایری خراسان جنوبی هیچ موردی از ابتلا به کرونا نداشته ایم.

 

مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی با بیان اینکه 65 درصد عشایر خراسان جنوبی کوچ رو هستند، گفت: این عشایر عمدتا به بردسکن و سبزوار کوچ می کنند، هچنین 320 خانوار عشایر از سیستان و بلوچستان به مناطق عشایری نهبندان، خوسف و سربیشه کوچ کرده ند که قبل از کوچ تمامی تمهیداتی بهداشتی برای مقابله با کرونا اندیشیده شده است.

 

 

پایان پیام/575

منبع: شبستان

کلیدواژه: خراسان جنوبي بیرجند مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی میلیارد تومان گیاهان دارویی میلیون تومان خانوار عشایر برای آبرسانی بارندگی ها سال گذشته تامین آب خواهد شد آب شرب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۱۴۹۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع مشکل آب شرب روستا‌های تمتان و قلعه اسماعیل آقا در ارومیه

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،سعید پاشازاده در بازدید از پروژه آبرسانی روستا‌های تمتان و قلعه اسماعیل آقا، اظهار کرد: اجرای طرح بزرگ آبرسانی به این روستا‌ها از مصوبات سفر‌های استانی استاندار آذربایجان غربی است.

  وی افزود: با بهره‌برداری از این طرح، بزرگترین مشکل آبرسانی به روستا‌های تمتان و قلعه اسماعیل آقا مرتفع خواهد شد.   پاشازاده در این بازدید بازدید که بخشدار نازلو، مدیر آب و فاضلاب نازلو و اعضای شورای اسلامی و دهیاران این روستا‌ها نیز حضور داشتند، اظهار کرد: رفع مشکل مسیر لوله گذاری اجرای این طرح آبرسانی با حضور کارشناس میراث فرهنگی انجام و این طرح به زودی اجرا و به بهره برداری خواهد رسید.

دیگر خبرها

  • بانگ کوچ، طنین زندگی در طبیعت پرسخاوت لرستان
  • رفع مشکل آب شرب روستا‌های تمتان و قلعه اسماعیل آقا در ارومیه
  • ۱۸ درصد جمعیت جامعه عشایری ایلام در شهرستان آبدانان زندگی می‌کنند
  • توزیع ۷۰۰ تن نهاده دامی در مناطق عشایری شهرستان ارومیه
  • ضعف ادارات کرمانشاه در پرداخت سهم اعتباری عشایر
  • اصلاح و بهسازی محور‌های عشایری آبدانان
  • زندگی ۸۲۰۰ خانوار عشایری در استان خراسان رضوی
  • خطر فراموشی در کمین زندگی عشایری
  • ۸۰۰ میلیاردی تسهیلات اشتغالزایی به عشایر لرستان پرداخت شد
  • امداد رسانی به افراد گرفتار در سیلاب مناطق عشایری سرایان