Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-30@11:09:00 GMT

دیدگاه زنگنه درباره توسعه خودروهای LPGسوز چه بود؟

تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۳۱۶۷۳۸

دیدگاه زنگنه درباره توسعه خودروهای LPGسوز چه بود؟

وزارت نفت در حالی به دنبال حذف LPG از سبد سوخت کشور است که وزیر نفت در مصاحبه‌ای در سال ۹۴ با بیان اینکه استفاده از سوخت ال.پی.جی در خودروها کاملا اقتصادی است خواستار عرضه موتورهایی با پایه سوخت ال.پی

به گزارش مشرق، LPG (گازمایع) و CNG (گاز طبیعی فشرده شده) دو جایگزین عمده بنزین و گازوییل در خودروها در دنیا هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امروزه در بسیاری از کشورهای دنیا از جمله ترکیه، ایتالیا، کره جنوبی، لهستان، روسیه و ... به طور عمده از LPG (اتوگاز) و کشورهایی همچون ایران، چین و پاکستان و ... از CNG به عنوان جایگزین بنزین و گازوییل در خودروها استفاده می­کنند.

بیشتر بخوانید: وزارت نفت ترمزِ ‌گاز را کشید

البته کشورهایی نیز وجود دارند که هم­زمان استفاده همزمان از LPG و CNG را در سبد سوخت حمل و نقل خود گسترش می­دهند. از جمله این کشورها می­توان روسیه، ایتالیا، چین و... را نام برد. در نتیجه این تجربه نشان می­دهد که استفاده همزمان از این دو سوخت، علاوه بر ایجاد امنیت سبد سوخت، باعث کاهش آلودگی هوا نیز می­شود.

مقدار تولید گازمایع کشور اکنون سالانه حدود ۱۸ میلیون تن است که طبق گفته مسئولین از این مقدار حدود ۲ میلیون تن برای مصارف داخلی کشور مصرف شده و ۶ میلیون تن به کشورهای مختلف صادر می‌شود. در نتیجه بنابر اسناد منتشر شده در گزارش «هدر رفت ۳ میلیون تن LPG به ارزش ۱۲ هزار میلیارد تومان در خطوط لوله + سند» مبنی بر سوزاندن بخشی از LPG تولیدی در خطوط لوله و فلرها، احتمال تزریق چراغ خاموش مابقی ۱۰ میلیون تن LPG مازاد تولیدی به خطوط لوله و فلرها نیز وجود دارد.

* هزینه ساخت جایگاه سوختگیری LPG بسیار پایین تر از CNG و بنزین است

کارشناسان معتقدند آسان­ترین و سریع­ترین راهکار برای جلوگیری از هدررفت LPG در خطوط لوله و مصرف این سوخت با ارزش استفاده آن به عنوان سوخت خودروها است. با این اقدام در ازای مصرف LPG می­توان بنزین یا گازوییل معادل آزاد شده را با قیمت بالاتر نسبت به LPG صادر نمود و در نتیجه ارزآوری بیشتری را برای دولت به ارمغان آورد.

با این اوصاف اما مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در مصاحبه ای در تاریخ ۲۰ خرداد ۹۹ مناسب بودن استفاده از اتوگاز در ایران را رد کرده و با مورد مقایسه قرار دادن آن با CNG، مزیت­های CNG نسبت به LPG را بیش­تر دانسته است. در حالی که مطالعه تجربه کشورها و ویژگی­های این دو سوخت نشان می­دهد استفاده از این دو سوخت مزیت­های اقتصادی و زیست محیطی فراوانی نسبت به بنزین و گازوییل دارند و حتی بر خلاف اظهارات آرمان مقدم تحقیقات نشان می­دهد ایمنی LPG از CNG نیز بیش­تر است.  

این اظهارات مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش در حالی است که شهاب الدین متاجی مدیر سابق برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و مشاور وزیر نفت، در خبری که از سوی روابط عمومی وزارت نفت در شهریور ماه ۹۴ منتشر شد، با اشاره ضرورت تنوع‌سازی سبد سوخت کشور گفته بود: «طبیعی است که اگر به جای بنزین، ال.پی.جی استفاده شود سودآوری بالاتری به دلیل پایین بودن قیمت و آلایندگی کمتر نسبت به بنزین ایجاد می کند».

وی ادامه داد: «هزینه ساخت جایگاه سوختگیری ال.پی.جی بسیار پایین تر از سی.ان.جی و بنزین است و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران قصد دارد به کمک بخش خصوصی اقدام به ساخت جایگاه ال.پی.جی کند».

* بازخوانی نظرات زنگنه درباره لزوم توسعه خودروهای LPGسوز

همچنین بیژن زنگنه وزیر نفت در بهمن ماه ۹۴ در گفتگو با شانا با اشاره به آمادگی وزارت نفت برای بازگشت LPG به سبد سوخت گفته بود: «از ٢ سال آینده LPG تولیدی پالایشگاهی داخلی مصرف کننده ندارد، زیرا با گازرسانی های صورت گرفته دیگر نیازی برای انتقال ال.پی.جی به نقاط دور افتاده برای مصرف نیست. اگر برای LPG تولیدی برای پالایشگاه‌ها مصارفی در بخش‌های صنعتی، پتروشیمی و حمل و نقل پیدا نکنیم باید آنها را از طریق تانکرهای مخصوص حمل ال.پی.جی با طی مسافتی بیش از هزار کیلومتر به بنادر برای صادرات منتقل کنیم».

وزیر نفت در ادامه با بیان این که استفاده از سوخت ال.پی.جی در خودروها کاملا اقتصادی است، گفت: «براین اساس تقاضا داریم تا موتورهایی با پایه سوخت ال.پی.جی عرضه شوند که این موضوع نیز برای این نوع مصارف بازار تقاضا ایجاد می کند، از این رو باید بتوانیم موتورهایی با مصرف درست و بهینه ال.پی.جی تولید کنیم».

در مجموع، به نظر می‌رسد مقایسه CNG و LPG نسبت به هم برای جایگزینی بنزین در سبد سوخت خودروها اصلا مقایسه درستی نیست، بلکه باید این هر یک از این دو سوخت به صورت مجزا با بنزین مقایسه شوند و به نسبت مزیت‌شان بر بنزین در سبد سوختی کشور سهم داشته باشند. به طور قطع CNG و LPG هر یک برتری‌هایی در مقایسه به یکدیگر دارند اما برتری این دو سوخت نسبت به بنزین به صورت مطلق برقرار است. در نتیجه، استفاده همزمان این دو سوخت در سبد حمل و نقل کشور می‌تواند در دستور کار وزارت نفت قرار بگیرد.

منبع: فارس

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا اعتراضات آمریکا سهام عدالت مجلس یازدهم پاکستان ترکیه ایتالیا بیژن زنگنه روسیه گاز مایع شرکت ملی پالایش وزارت نفت چین نفت مشرق خودرو خودروهای LPGسوز شرکت ملی پالایش و پخش دو سوخت سوخت ال پی خطوط لوله وزارت نفت میلیون تن سبد سوخت وزیر نفت ال پی جی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۱۶۷۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید بنزین از متانول برای کمک به رفع ناترازی بنزین

وزیر نفت از برنامه جدید وزارت نفت برای تولید بنزین از متانول به‌منظور کمک به رفع ناترازی بنزین خبر داد و گفت: بخشی از تولید متانول کشور به‌سمت تولید بنزین و ارزش‌ افزوده سوق داده می‌شود که دانش فنی و توانمندی تولید آن را داریم. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، جواد اوجی، وزیر نفت در حاشیه آیین امضای تفاهم‌نامه‌های مطالعه طرح‌های توسعه 16 میدان گازی با هلدینگ‌ها، شرکت‌های پتروشیمی و اکتشاف و تولید ایرانی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سابقه نداشته است شرکت‌های پتروشیمی در زمینه توسعه میدان‌ها ورود کنند، در نمایشگاهی که در حسینیه امام خمینی (ره) با حضور رهبر معظم انقلاب برگزار شد، ایشان تأکید کردند که از ظرفیت هلدینگ‌ها و شرکت‌های بزرگ استفاده کنید که امروز الحمدالله این اتفاق مبارک رقم خورد.

وی افزود: استفاده از ظرفیت هلدینگ‌ها و شرکت‌های بزرگ صنایع پتروشیمی در توسعه میدان‌های گازی اهمیت بسیاری دارد؛ امروز برای توسعه نزدیک به 16 مخزن گازی با شرکت‌ها و هلدینگ‌های بزرگ پتروشیمی کشور تفاهم‌نامه امضا شد که به‌سمت قرارداد و اجرایی‌شدن می‌رود.

وزیر نفت تصریح کرد: شرکت‌ها و هلدینگ‌های بزرگ پتروشیمی با کمک شرکت‌های اکتشاف و تولید در توسعه میدان‌های گازی 6 میلیارد و 400 میلیون دلار سرمایه‌گذاری می‌کنند و با توسعه این میدان‌ها، در دو، سه سال آینده بیش از 127 میلیون مترمکعب گاز به تولید گاز کشور افزوده می‌شود که هم تأمین‌کننده خوراک پتروشیمی‌ها خواهد بود و هم به فرایند توسعه میدان‌های گازی کشور کمک می‌کند.

وی ادامه داد: پارسال قراردادهای سازنده‌ای با شرکت‌ها و هلدینگ‌های بزرگ پتروشیمی در زمینه جمع‌آوری گازهای مشعل داشتی که بخشی از این‌ها به بهره‌برداری رسیده و بقیه‌ نیز با جدیت درحال پیگیری است.

اوجی از امضای تفاهم نامه با شرکت‌های تولید متانول برای تولید بنزین خبر داد و گفت: در خصوص تولید بنزین در مجتمع‌های پتروشیمی، به‌ویژه پتروشیمی‌هایی که متانول تولید می‌کنند، با شرکت‌های ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و صنایع پتروشیمی برنامه‌ریزی‌هایی شده و تفاهم‌نامه‌ای با شرکت‌های تولید متانول امضا شده تا با تولید بنزین از متانول، به رفع ناترازی بنزین کمک کند.

وی افزود: ان‌شاءالله بخشی از تولید متانول کشور به‌سمت تولید بنزین و ارزش‌ افزوده سوق داده می‌شود و امروز بسیاری از کشورها از خوراک متانول به تولید بنزین دست یافته‌اند که ما دانش فنی و توانمندی تولید آن را داریم؛ بنابراین در بعضی پتروشیمی‌ها که سهام‌داران آن‌ها تمایل داشتند، با همکاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی این اتفاق مطلوب رقم خواهد خورد و ما بخشی از ظرفیت تولید متانول را به تولید بنزین سوق خواهیم داد که اعداد و ارقام آن را در مصاحبه‌های بعدی اعلام خواهم کرد.

وزیر نفت با بیان اینکه "با توجه به افت قیمتی که طی چند سال گذشته در بحث محصولات تولید متانول داشته‌ایم و از طرفی برای جبران ناترازی بنزین، می‌توانیم از بنزینی که از خوراک متانول تولید می‌شود استفاده کنیم"، گفت: این موضوع پیشتر به صورت موفق در کشور چین هم اتفاق افتاده است.

وی افزود: بهره‌برداری از 79 پروژه نیمه‌تمام به ارزش 16 میلیارد دلار در دستور کار قرار دارد و 50 پروژه جدید همسو با ارزش افزوده به ارزش 25 میلیارد دلار را نیز در دستور کار داریم؛ از این پروژه‌ها و پروژه‌هایی که تکمیل می‌شوند یا نیمه‌تمام هستند، روزانه 300 تا 400 هزار بشکه به تولید نفت ما اضافه می‌شود، همچنین روزانه 35 میلیون مترمکعب به تولید گاز و بیش از 50 هزار بشکه در روز نیز به ظرفیت پالایشی کشور اضافه خواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تولید بنزین از متانول برای کمک به رفع ناترازی بنزین
  • ناترازی بنزین با سوخت متانول برطرف می‌شود
  • درخواست مهم وزیر اقتصاد از وزیر راه و شهرسازی/ خودرو‌هایی که سهمیه بنزین آن‌ها قطع خواهد شد؛ کدامند؟
  • سهمیه سوخت این خودروها قطع می شود
  • نامه بنزینی وزیر اقتصاد به بذرپاش/ سهمیه سوخت این خودروها را قطع کنید
  • پای ربات‌ها به پمپ بنزین رسید
  • بومی‌سازی کاتالیست‌هایی کاربردی در تولید بنزین توسط محققان یک شرکت دانش‌بنیان
  • پمپ بنزین ابوظبی رباتیک شد
  • کارت سوخت در بازار سیاه
  • استفاده از خودروهای برقی، دوگانه سوز و هیبریدی راهکار برون رفت از بحران ناترازی بنزین