Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-29@23:46:21 GMT

بزرگترین تربیت دینی در دوران امام صادق(ع) رقم خورد

تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۳۱۸۳۸۰

بزرگترین تربیت دینی در دوران امام صادق(ع) رقم خورد

یک استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه بزرگترین تربیت دینی در جامعه اسلامی توسط امام جعفر صادق(ع) محقق شد گفت: تحول تاریخی تکامل شیعه نیز در همین بستر رقم خورد.

حجت‌الاسلام حسن رحیمی‌مهران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان ضمن تسلیت شهادت امام جعفر صادق(ع) اظهار کرد: اگر نگاهی به زندگی اهل بیت(ع) و کتاب «انسان ۲۵۰ ساله» رهبر معظم انقلاب داشته باشیم می‌بینیم که ائمه(ع) ۱۴ جسم در یک روح هستند یعنی همه آنها با هم یک انسان هستند که ۲۵۰ سال زندگی کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: اگر از بیرون نگاه کنیم می‌توانیم زندگی ائمه(ع) را به سه قسمت تقسیم کنیم که قسمت نخست از زندگی رسول خدا تا شهادت سیدالشهدا(ع) را شامل می‌شود، یعنی پنج امام معصوم کاری کردند که امامت و ولایت‌پذیری را در جامعه جا بیاندازند.

این استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر اینکه اگر ولایت و امامت در جامعه نهادینه نشود وارد  مرحله دوم دینداری نمی‌شویم بیان کرد: به طور مثال می‌توان به این موضوع اشاره کرد که در دوران امام علی(ع) و در مجموع پنج معصوم اول، سوالات فقهی، شبهات کلامی، اعتقادی و تدبیری کم داریم زیرا هنوز به مرحله اول دینداری که ولایت است نرسیدیم و تا ستون اصلی دینداری جا نیفتد، نمی‌توان وارد مراحل بعدی شد.

وی با تاکید بر اینکه همه هم و غم امامان ما بحث ترویج اهمیت ولایت و ولایت‌پذیری بود بیان کرد: موضوع ولایت ادامه داشت تا در نهایت با شهادت امام حسین(ع) بحث ولایت در جامعه جا افتاد.

رحیمی‌مهران با بیان اینکه از دوران امام سجاد(ع) به بعد دوره دوم یعنی مرحله تربیت جا افتاد یادآور شد: دومین دوره‌ای که اهل بیت(ع) برای هدایت مردم داشتند، تربیت بود و ائمه همه اهتمام خود را برای تربیت جامعه گذاشتند.

تا ولایت نباشد تربیت فایده‌ای ندارد

وی با تاکید بر اینکه باید بدانیم تا ولایت نباشد تربیت فایده‌ای ندارد تصریح کرد: اهل بیت(ع) یاد دادند تا ولایت در جامعه جا نیفتد، تربیت‌پذیری شدنی نیست.

این استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد: بعد از امام سجاد(ع) نوبت امام محمد باقر(ع) رسید اما اوج تربیت انسان در جامعه به امام جعفر صادق(ع) می‌رسید آنجا که ایشان ۴ هزار شاگرد تربیت کردند.

وی بیان کرد: تمام اهل‌بیت(ع) ولایت و امامت را در جامعه جا انداختند تا به شیخ‌الائمه و امام صادق(ع) برسد تا بتواند دانشگاه بزرگ تشیع که عظمت شیعه است ایجاد شود.

رحیمی‌مهران با بیان اینکه بزرگترین تربیت دینی در جامعه اسلامی توسط امام جعفر صادق(ع) محقق شد خاطرنشان کرد: نگاه ما این است که اهل‌بیت(ع) ولایت را در جامعه جا انداختند تا اوج معارف اهل‌بیت(ع) توسط امام صادق(ع) به همه دنیا صادر شود چون همانطور که می‌دانیم امام صادق(ع) شاگردان زیادی را از سراسر جهان داشتند.

وی بیان کرد: حتی چهار مذهب بزرگ اهل سنت نیز معتقدند از مکتب امام صادق(ع) بهره‌مند شده‌اند به طوری که مالک بن انس می‌گوید اگر دو سالی که شاگرد جعفر صادق(ع)  بودم، نبود، هلاک شده بودم.

مذاهب اهل سنت می‌دانند هرچه دارند از امام صادق(ع) است

این استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر اینکه مذاهب اهل سنت نیز می‌دانند هرچه دارند از امام صادق(ع) دارند چون دوره او دوره تربیت است افزود: نکته ولایت هم این بود که اگر فرد دنبال دینداری است و می‌خواهد با دین تربیت شده و زندگی کند، باید دنباله‌رو اهل‌بیت(ع) باشد.

وی با بیان اینکه دوره امام صادق(ع) دوره تغییر حکومت از بنی‌امیه به بنی‌عباس بود افزود: این مسئله نیز فرصت مناسبی بود تا آن دو حکومت به جنگ‌هایشان برسند و امام صادق(ع) نیز به تربیت دینی بپردازد.

رحیمی‌مهران با بیان اینکه حرکت امام صادق(ع) حرکت عظیمی بود زیرا از زمان امام کاظم(ع) به بعد سن اهل‌بیت(ع) کمتر می‌شود و توسط حکومت بنی‌عباس نیز به شهادت می‌رسیدند افزود: مردم نیز فهمیدند حاکمان زمان غاصب جایگاه پیامبر(ص) هستند و اگر کسی دنباله‌رو سنت پیامبر است باید سراغ اهل بیت(ع) برود.

وی با تاکید بر اینکه سومین مرحله زندگانی اهل‌بیت(ع) آماده‌سازی برای ظهور بود بیان کرد: در این دوران مردم باید دین را از شاگردان امام صادق(ع) می‌گرفتند و چون ائمه بیشتر در زندانی حاکمان بودند باید از فتوای شاگردان امام صادق(ع) دین را دریافت می‌کردند.

این استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: خود ائمه(ع) نیز می‌فرمودند در زمان نبود امام معصوم به کسانی که روایات ما را مطرح می‌کنند، مراجعه کنید.

ولایت فقیه نیز از دل فقه جعفری برخاسته است

وی با بیان اینکه بیش از ۶۰ هزار حدیث و روایت از امام صادق(ع) داریم و خیلی از روایات نیز به دست ما نرسیده است بیان کرد: همین روایاتی که به دست ما رسیده نیز خود مکتبی بزرگ و والاست زیرا اوج تربیت شیعه خاص در این دوران بود و کسانی بودند که در مکتب امام صادق(ع) تربیت یافته بودند.

رحیمی‌مهران اضافه کرد: بعد از اهل بیت(ع) نیز سه مرحله برای تکامل شیعه داریم که اگر این موضوع را نیز باز کنیم باز هم به خدمات امام صادق(ع) برمی‌گردد.

وی با بیان اینکه بعد از غیبت کبری شیعه سه مرحله را طی کرده که یک پراکندگی شیعه بود افزود: اکنون شاهد حضور شیعیان در لبنان، عراق، سوریه، مدینه، پاکستان و... هستیم که خود مبلغان کلام امام صادق(ع) خواهند بود.

این استاد حوزه و دانشگاه دومین مرحله زنده ماندن کلام امام صادق(ع) را راه‌اندازی حوزه علمیه نجف در حدود هزار سال قبل عنوان کرد و گفت: اکنون نیز فقه جعفری در این حوزه علمیه تدریس می‌شود زیرا شیعه به این نتیجه رسید که برای زنده ماندن باید کلام امام صادق(ع) زنده بماند.

وی با بیان اینکه ولایت فقیه نیز از دل همین فقه جعفری درآمده است، سومین مرحله تشیع را همان حاکمیت شیعه در ایران دانست و افزود: شیعیان به این نتیجه رسیدند که با فقه جعفری می‌توان در جامعه حکومت کرد.

رحیمی‌مهران گفت: در همین راستا سال ۵۷ انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) که از شاگردان مکتب امام صادق(ع) بودند، به پیروزی رسید و این تحول تاریخی، تکامل شیعه در بستر تربیت دینی مکتب امام صادق(ع) را رقم زد.

انتهای پیام/۸۹۰۰۳/

منبع: فارس

کلیدواژه: امام تربیت دینی دین دانشگاه ولایت فقیه امام صادق مکتب تشیع تربیت دینی تربیت دینی دین استاد حوزه و دانشگاه امام جعفر صادق ع مکتب امام صادق ع رحیمی مهران جامعه جا تربیت دینی فقه جعفری اهل بیت ع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۱۸۳۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معلمان محور و مدار توسعه و تحول در کشور هستند

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل گفت: معلمان محور و مدار توسعه و تحول در کشور هستند و باید از ظرفیت نظام تعلیم و تربیت بیش از این استفاده شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، آیت‌الله سیدحسن عاملی عصر یکشنبه در دیدار با اعضای ستاد بزرگداشت مقام معلم و جمعی از کارگران و نیروهای عقیدتی، سیاسی سپاه در اردبیل، اظهار داشت: عزت، استقلال و عظمت یک کشور مرهون تحولات علمی است؛ چرا که علم سلطان است و مبدأ تغییر و تحول در جامعه به شمار می‌رود.

وی ضرورت بها دادن به نظام تعلیم و تربیت را با توجه به نقش تأثیرگذار آن در تربیت نخبگان و نیروهای کارآمد جامعه یادآور شد و تصریح کرد: با توجه به اینکه محور و اساس تحول و توسعه نیروی انسانی است، باید به نظام آموزش و پرورش بها داده شود تا بهترین و خلاق‌‌ترین نیروها در این مجموعه پرورش یافته و تحویل جامعه دهند.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل گفت: معلم خیر و نیک، معلم سرشار از برکت برای جامعه و حرکت پیشرونده آن است و باید همه قدر این نیروهای ارزشی را بدانیم و در کنار آنها به تربیت و تعالی نسل آینده کمک کنیم.

عاملی جامعه، خانواده و مدرسه را سه ضلع اصلی اصول و مبانی تربیتی و تحقق نظام تعلیم و تربیت شایسته و برازنده نظام جمهوری اسلامی ایران برشمرد و افزود: باید در مسیر توسعه و پیشرفت قدر این ذخایر ارزشمند را بدانیم و در حل مشکلات معیشتی و اقتصادی معلمان تلاشی جدی‌تر انجام شود.

وی به نقش و جایگاه کارگران در تحقق شعار سال با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» اشاره کرد و ادامه داد: کارگران عنصر اصلی در تحقق این شعار هستند و باید به تقدس کار و درآمد حاصل از کار شایسته و کسب روزی حلال بهای بیشتری داده شود.

امام جمعه اردبیل در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: کارگران در حقیقت چرخ‌های توسعه کشور را با تلاش شبانه‌روزی خود می‌چرخانند و باید این نیروها مورد ارزش و تکریم بیشتری قرار گیرند.

عاملی، همچنین هفته عقیدتی، سیاسی سپاه را به تلاشگران گمنام این عرصه تبریک گفت و اضافه کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی این نهاد ارزشی شکل گرفت تا بهترین نیروها در مسیر تربیت ارزشی و آسمانی قرار گرفته و بتوان تحولات خوبی را در مجموعه سپاه پاسداران و عظمت تحولی آن ایجاد کرد.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل بیان کرد: عقیدتی، سیاسی سپاه در حقیقت کانون اصلی و مرکزیت حرکت تحولی این مجموعه به شمار می‌رود و باید مخلص‌ترین نیروها در این نهاد به‌کارگیری شود.

انتهای پیام/131/

دیگر خبرها

  • ساخت فیلم «عشق آباد» با محوریت امام رضا (ع) و فرهنگ رضوی
  • عملیات «وعده صادق» بخش کوچکی از توان نظامی ایران بود
  • فرهاد قائمیان تکلیف ساخت فیلم درباره امام رضا(ع) را روشن کرد
  • توجه ویژه جشنواره «رضوان» به جوانان صاحب ایده/ توسل به فرهنگ رضوی
  • معلمان محور و مدار توسعه و تحول در کشور هستند
  • مهم‌ترین نکته جشنواره امام رضا(ع) امسال، حضور میدانی است/ جشنواره فیلم رضوان به برکت جشنواره امام رضا(ع) برگزار می‌شود
  • بانوان طلبه سنگربانان عرصه تربیت هستند
  • فیلم سینمایی فرهنگ رضوی ساخته می‌شود/ برگزاری نخستین جشنواره فیلم دینی رضوان
  • نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم دینی رضوان آبان ماه برگزار می‌شود
  • نخستین جشنواره فیلم دینی رضوان برگزار می‌شود