Web Analytics Made Easy - Statcounter

سدیدی به استفاده از ظرفیت مسجد برای تحقق شعار سال اشاره کرد و گفت: درصدد هستیم طرح های دانش بنیان و دانش محور را در مسجد امام جواد(علیه السلام) اجرایی کنیم.

خبرگزاری شبستان -گرگان، فاطمه رائیجی؛ مسجد پایگاه بزرگ مسلمانان به شمار می رود و در وصف اهمیت آن همین بس که پیامبر مکرم اسلام (صلی الله علیه و آله وسلم) فرمودند: «مساجد بازاری از بازار آخرت است که کالای آن مغفرت و ارمغان آن بهشت است».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

دشمن نیز به خوبی از نقش مساجد در انسجام و اتحاد مسلمانان مطلع است چرا که امروز در برابر تمامی هجمه های فرهنگی و دسیسه های رسانه ای، فعالان مساجد قد علم کردند.

 

به طور قطع وجود مسجد در محلات موجب می شود برنامه های فرهنگی، دینی، سیاسی و اجتماعی در آن محل پربارتر و با مسئولیت پذیری بیشتر دنبال شود.

 

 در سال‌ های نخست انقلاب اسلامی، مسجد علاوه بر آنکه محل عبادت به شمار می رفت محلی برای ارشاد، مبارزه و تعلیم نیز بود.

 

 در حالی که این مهم طی سال های اخیر کمرنگ تر شده بود شیوع ویروس کرونا تلنگری دیگری برای مسئولان بود تا بار دیگر نقش اثرگذار مساجد و بچه های مسجد را به یاد آورند.

 

در حالی که پس از شیوع کرونا مسئولان خسته با تکیه بر صندلی مسئولیت به دنبال راهکاری برای مهار ویروس کرونا بودند این جوانان دلسوز و انقلابی بودند که جلوتر از مسئولان آستین همت و اراده را بالا زدند و برای مقابله با این ویروس منحوس از سلامتی خود گذر کردند تا سلامت را برای جامعه به ارمغان بیاورند.

 

فعالیت های اثربخش کانون فرهنگی و هنری جواد آل محمد(صلی الله علیه و آله وسلم) آزادشهر بهانه ای شد تا گفتگویی را با «محمدجواد سدیدی»، مدیر این کانون فرهنگی هنری اختصاص دهیم که در ادامه از نظر می گذرانید؛

 

اقدام جهادی بچه های مسجد امام جواد(ع) برای مقابله با کرونا

*از ابتدای شیوع کرونا تاکنون برای مقابله با کرونا چه اقداماتی توسط کانون شما انجام شده است؟

از 20 اسفندماه و از همان ابتدای شیوع ویروس کرونا برای مقابله با این ویروس منحوس وارد میدان شدیم، در مرحله نخست که هنوز مساجد تعطیل نشده بود نسبت به ضدعفونی مسجد اقدام کردیم و اقدامات بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را برای نمازگزاران توضیح دادیم تا از شیوع این بیماری جلوگیری شود.

 

در ادامه ضدعفونی محله را در دستور کار قرار دادیم و اماکن شلوغ و پرتردد که امکان آلودگی در آن بیشتر بود را ضدعفونی و گندزدایی کردیم.

 

در مرحله بعدی با توجه به احساس نیاز جامعه به اقلام بهداشتی تصمیم گرفتیم در حد توان برای تولید ماسک اقدام کنیم در همین راستا با یک خیاطی هماهنگ شدیم و با تهیه پارچه برای دوخت ماسک گام برداشتیم که در مجموع حدود یک هزار و 500 ماسک تولید و پخش شده است.

 

همچنین توزیع بسته های بهداشتی حاوی اقلام مختلف اعم از دستکش، دستمال کاغذی، مایع ضدعفونی کننده و غیره از دیگر اقدامات ما بود که در این بخش نیز 300 بسته بهداشتی تهیه و بین مردم توزیع شده است.

 

*در مقابله با کرونا چند نفر با شما همکاری داشتند؟

حدود 30 نفر در امر مقابله با کرونا با ما مشارکت داشتند.

 

*قطعاً این افراد داوطلبانه و براساس خواسته شخصی در این کار خیرخواهانه مشارکت داشتند انگیزه و هدف از حضور در میدان مقابله با کرونا و این کار جهادی را چه چیزی عنوان می کردند؟

شاید برایتان جالب باشد همه کسانی که برای مقابله با کرونا با ما همکاری داشتند از قشر مذهبی و جزو بچه های مسجد نبودند شاید برخی از این افراد ظاهر مذهبی هم نداشتند اما برای کمک به هم نوع و حس انسان دوستانه وارد میدان شدند.

 

از طرفی مقام معظم رهبری فرمودند کمک به سلامت جامعه و عدم شیوع این بیماری، حسنه است و در نقطه مقابل هر چیزی که به شیوع این بیماری کمک کند سیئه است و همین پیام معظم له کافی بود تا بچه های مسجد پا به عرصه مقابله با کرونا بگذارند و به سلامت جامعه کمک کنند.

 

در واقع ما فرمان رهبر معظم انقلاب را یک امر دینی و واجب کفایی دانستیم و در لبیک به فرمان معظم له برای مقابله با کرونا احساس وظیفه کردیم.

 

توزیع روزانه ۱۰۰ پرس غذای گرم بین افراد بی خانمان/ توزیع ۲۰۰ بسته غذایی در لبیک به فرمان رهبر انقلاب

* لطفا اقدامات انجام شده در رزمایش کمک مؤمنانه را هم تشریح کنید؟

همزمان با ضدعفونی و گندزدایی اماکن عمومی و پرتردد با افراد بی خانمان و کارتن خواب مواجه می شدیم و همین مسئله موجب شد تا یکی از فعالان مسجد ما به صورت خودجوش در حد توان در منزل خود برای پخت غذای گرم اقدام کند و غذای طبخ شده را بین این افراد توزیع می کرد.

 

پس از آنکه مقام معظم رهبری فرمان رزمایش مواسات و همدلی را صادر کردند ما از این بزرگوار درخواست کردیم طبخ غذای گرم را گسترش دهیم و این اقدام را در مسجد محل پیگیری کنیم.

 

به همین منظور روزانه 100 پرس غذای گرم در آشپزخانه مسجد طبخ و بین افراد نیازمند و آسیب دیده از کرونا توزیع شد که تاکنون 2 هزار پرس غذای گرم طبخ و توزیع شده است.

 

همچنین اجرای طرح «نذر نان» از دیگر اقداماتی بود که در این طرح طبق هماهنگی انجام شده با نانوایی محل هزینه نان تقبل می شد و در این طرح افراد نیازمند شناسایی و نان رایگان دریافت می کردند.

 

البته قبل از مشارکت ما نیز نانوایی های محله این اقدام خداپسندانه را انجام می دادند و مردم محله در اجرای این طرح مشارکت داشتند که رزمایش مواسات موجب شد ما دامنه این طرح را گسترده تر کنیم تا افراد نیازمند بیشتری از آن بهره مند شوند.

 

توزیع بسته های غذایی از دیگر اقدامات ما بود که در پنج مرحله 200 بسته غذایی حاوی اقلام ضروری اعم از برنج، روغن، مرغ، حبوبات، مواد ضدعفونی کننده، خرما، قند و چای را بین نیازمند و افراد آسیب دیده از کرونا در محله توزیع کردیم، همچنین دو گوسفند نیز برای دفع بلا قربانی شد و گوشت آن بین نیازمندان محله توزیع شد.

 

*بعد از شیوع کرونا بسیاری از فعالیت ها تحت تأثیر قرار گرفت کدام یک از فعالیت های کانونی شما بر اثر کرونا تعطیل شد؟

یکی از اقداماتی که با شیوع کرونا تعطیل شد برپایی نماز جماعت بود ما در کنار نماز جماعت اقدامات فرهنگی مختلف را برنامه ریزی می کردیم که از جمله آن طرح ها «شنبه های کتاب» بود البته پس از شیوع کرونا و تعطیلی مساجد ما بچه های مسجد را ترغیب می کردیم تا این کار را در محیط منزل ادامه دهند.

 

تعطیلی مراسم های مذهبی به ویژه در ماه مبارک رمضان از دیگر برنامه هایی بود که با شیوع کرونا با تعطیلی مواجه شد.

 

*امسال توسط مقام معظم رهبری به سال جهش تولید نامگذاری شد به نظر شما مساجد چگونه می توانند در تحقق شعار سال اثرگذار باشند؟

یک نمونه خوبی که در منطقه ما از تأثیر مسجد بر اقتصاد وجود دارد روستای وامنان است که امام جماعت مسجد روستای وامنان توانست با کشت زعفران اقتصاد روستا را از ورشکستگی و مهاجرت به شهر نجات دهد.

 

ما نیز درصدد هستیم از ظرفیت مسجد برای تحقق شعار سال و رونق تولید استفاده کنیم و در حال حاضر در حال ارزیابی و انجام کار تحقیقاتی هستیم.

 

می خواهیم پس از شناسایی ظرفیت های موجود، اقدامات دانش بنیان و دانش محور را در دستور کار قرار دهیم و این مهم را در تابستان امسال اجرایی کنیم تا ضمن فعال کردن تولید، زمینه اشتغال جوانان فراهم شود.

 

*مقام معظم رهبری در فرامین خود به واگذاری مسئولیت به جوانان تأکید کردند در این خصوص چه نظری دارید؟

ما به عینه مسئولان بی انرژی و بدون توان اجرای کار را مشاهده کردیم این در حالی است که اگر یک جوان دلسوز و انقلابی جایگزین این مسئول خسته می شد و با انرژی و همت در میدان عمل حضور می یافت و مشکلات را از نزدیک مشاهده می کرد به طور قطع بسیاری از مشکلات حل می شد.

 

متأسفانه ما با کمبود مسئولان جهادی روبه رو هستیم و این مهم نیاز جامعه امروز است.

 

اگر مسئولان ما با انرژی بیشتر و جهادی تر وارد میدان مقابله با کرونا می شدند بهتر از این می توانستیم کرونا را مدیریت کنیم و چه بسا این ویروس مجدد نمی توانست اوج بگیرد.

 

اعزام رایگان برگزیدگان کلاس اربعینی ها به کربلای معلی

*در حال حاضر شهرستان آزادشهر از لحاظ شیوع ویروس کرونا در چه وضعیتی قرار دارد؟

شهرستان آزادشهر در هفته گذشته در وضعیت سفید کرونا قرار گرفت تا حدی که نماز جمعه نیز در این شهر برگزار شد اما متأسفانه شنیده ها حاکی از آن است که مردم پروتکل های بهداشتی را رعایت نکردند و مجلس ختم و عروسی در این شهرستان برگزار شد و همین مسئله شیوع مجدد کرونا را رقم زده است.

 

متأسفانه مسئولان هم جدی نگرفتند و برخی از دستگاه های نظارتی نیز نظارت ها را نادیده گرفتند.

 

رئیس شبکه بهداشت و درمان آزادشهر در همین هفته گذشته دو هشدار درباره شیوع کرونا صادر کرد که متأسفانه بی توجهی ها موجب شد شهرستان آزادشهر در آستانه وضعیت قرمز کرونا قرار بگیرد.

 

*نکته پایانی...

برای فصل تابستان با همکاری مساجد فعال شهرستان آزادشهر کلاس های اربعینی ها را برگزار می کنیم، «کلاس های اربعینی» برنامه ای است که برای فصل تابستان تدارک دیده شده و منتخبان این دوره اربعین حسینی به صورت رایگان به کربلا اعزام می شوند و سایر شرکت کنندگان این دوره نیز با هزینه کمتری به اربعین می روند.

 

در این دوره برنامه های مختف از جمله کتابخوانی، اصول عقاید و برنامه های تفریحی با رعایت پروتکل های بهداشتی در مساجد برگزار می شود و اگر به دلیل شیوع کرونا امکان برگزار دوره حضوری نبود به صورت مجازی برگزار خواهد شد.

 

پایان پیام/695

منبع: شبستان

کلیدواژه: مقابله با کرونا بچه های مسجد مسئول جهادی فعالیت های مسجدی برای مقابله با کرونا شهرستان آزادشهر مقام معظم رهبری تحقق شعار سال بچه های مسجد ویروس کرونا شیوع کرونا غذای گرم توزیع شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۲۸۲۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحقق شعار جهش تولید با مشارکت مردم نیازمند توجه به مسئله کار و کارگران است

ایسنا/اصفهان امام جمعه موقت اصفهان با اشاره به هفته کار و کارگر و همچنین شعار سال، گفت: تحقق شعار جهش تولید با مشارکت مردم نیازمند توجه به مسئله کار و کارگران است، زیرا نقش اصلی تولید بر عهده کارگران است.

آیت‌الله سید ابوالحسن مهدوی در خطبه‌های  نماز جمعه اصفهان با تاکید بر مطلب فوق اظهار کرد: جهش تولید باعث استقلال اقتصادی می‌شود و استقلال اقتصادی نیز زمینه‌ساز استقلال سیاسی و فرهنگی است.

امام‌جمعه موقت اصفهان با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی در کشتار بی‌رحمانه مردم غزه، تصریح کرد: عملیات‌های طوفان‌الاقصی و وعده صادق باعث شد موج اعتراض‌های مردمی در قبال جنایت‌های رژیم منحوس صهیونیستی به درون کشورهای اروپایی و حتی خود آمریکا راه پیدا کند، به‌طوری که دانشگاه‌های این کشورها محل اعتراض دانشجویان نسبت به جنایت‌های رژیم صهیونیستی شده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • افزایش اشتغالزایی و رونق تولید از آثار و برکات وقف محسوب می‌شود
  • بازگشت جوانان به مسجد با میانبر ورزشی یک روحانی
  • تحقق شعار سال نیازمند استفاده از نیروهای دانش بنیان است
  • تحقق شعار جهش تولید با مشارکت مردم نیازمند توجه به مسئله کار و کارگران است
  • بر تلاش مسئولان برای تحقق شعار سال تأکید کرد
  • لزوم حمایت از جامعه کارگری برای تحقق شعار سال
  • شروع کار نمایشگاه کتاب بعد از شیوع کرونا نیازمند شجاعت بود
  • اداره سرمایه انباشته وقف باید علمی باشد/ تحقق شعار سال در حوزه کشت و صنعت
  • پرداخت ۳ همت تسهیلات به دانش‌بنیان‌ها برای تحقق رشد تولید
  • پرداخت ۳ همت تسهیلات به دانش‌بنیان‌ها در راستای تحقق رشد تولید