Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از مهر، دانشمندان قبلاً دریافته اند که بین میکروبیوم های روده و انواع بیماری‌های قبلی و بیماری‌های مرتبط با متابولیسم رابطه وجود دارد. حال مطالعه جدید محققان دانشگاه گوتنبرگ سوئد نشان می‌دهد افرادی که داروهای استاتین مصرف می‌کنند میکروبیوم های روده شأن بهبود می‌یابد.
مکانیسم مستقیم این رابطه هنوز مشخص نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«فردریک باکد»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «بسیار جالب است که یک دارو می‌تواند میکروبیوم های روده را تغییر دهد. زمان به ما نشان خواهد داد که آیا استاتین ها بر باکتری‌های روده به طور مستقیم تأثیر می‌گذارند یا اینکه این داروها با تأثیر بر سلول‌های ایمنی و روده به بهبود میکروبیوم های روده کمک می‌کنند.»
در این پروژه، بیش از ۲۰۰۰ اروپایی با شرایط مختلف بیماری قلبی عروقی و متابولیکی به طوردقیق مورد بررسی قرار گرفتند.
میکروبیم های روده به چندین گروه اصلی تقسیم می‌شوند که در بین افراد متفاوت هستند. یکی از این گروه‌ها Bact۲ هستند که از لحاظ تعداد و ترکیب، باکتری‌های کمتری دارند.
میکروب‌های فاقد Bact۲ شامل باکتری‌های ضد التهابی مانند Faecalibacterium هستند که یکی از تأثیرات شأن، تقویت سیستم ایمنی بدن است.
Bact۲ در بیماران مبتلا به بیماری روده التهابی، ام اس و افسردگی بسیار شایع است.
در مطالعه فعلی، محققان دریافتند این گروه از باکتری‌ها در افراد چاق (۱۸ درصد) در مقایسه با افراد با وزن نرمال (۴ درصد) شایع‌تر هستند.
در مجموع، این یافته‌ها حاکی از ایجاد انواع جدید روش‌های درمانی در اینده خواهد بود که در آن، از داروها برای تغییر میکروبیوم های روده استفاده می‌شود.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: داروی کاهش کلسترول محققان سوئدی میکروبیوم های روده باکتری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۳۶۹۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا اولین داروی آلزایمر فروش نرفت؟

ایتنا - اولین دارویی که روند آلزایمر را کند می‌کند، بیش از یک سال است که در ایالات متحده به بازار آمده، اما فروش آن کم بوده است. همچنین ماه‌ها طول کشید تا سیستم‌‌های بیمارستانی بزرگ استفاده از این دارو را آغاز کنند و برخی شرکت‌های بیمه هم آن را تحت پوشش قرار ندادند.
پزشکان می‌گویند برخی بیماران احتمالا به دلیل تاثیر محدود و عوارض جانبی احتمالی داروی لکمبی (Leqembi) در مصرف این دارو تردید دارند زیرا سال‌ها طول می‌کشد تا بهترین شکل مصرف این دارو و عوارض آن مشخص شود و برای بهبود روش‌های تشخیص آلزایمر نیز باید پیشرفت‌هایی صورت بگیرد و نیازمند تحقیقات بیشتر است.

بیش از شش میلیون نفر در آمریکا و میلیون‌ها نفر در سراسر جهان به بیماری آلزایمر مبتلا هستند که شایع‌ترین نوع زوال عقل است. برای این بیماری هیچ درمانی وجود ندارد اما لکمبی می‌تواند پروتئین چسبنده مغز به نام آمیلوئید را که عامل اصلی بیماری آلزایمر است، از بین می‌برد.

تحقیقات نشان می‌دهد افراد دارای علائم خفیف این بیماری با مصرف این دارو می‌توانند پیشرفت بیماری‌ را تا چند ماه به تاخیر بیندازند. هرچند برخی کارشناسان می‌گویند این تاخیر ممکن است آنقدر نامحسوس باشد که بیماران متوجه نشوند.

 
سازمان غذا و داروی ایالات متحده تابستان ۲۰۲۳ مصرف داروی لکمبی را برای بیماران در مراحل اولیه به طور کامل تایید کرد. شرکت ژاپنی ایزای (Eisai)، سازنده این دارو، هم ابتدا انتظار داشت که تا پایان ماه مارس، ۱۰ هزار بیمار از این دارو به شکل تزریق با سرم استفاده کنند اما مدیران این شرکت کمی بعد این پیش‌بینی را کاهش دادند؛ البته می‌گویند فروش رو به رشد است.

دکتر علی‌رضا عطری، متخصص مغز و اعصاب که مشاور حقوقی شرکت ایزای است، می‌گوید: «این رویکرد بسیار مرحله‌ای و گام به گام است. هرچه بیشتر درباره آن یاد بگیریم‌، آن را بیشتر گسترش و بسط خواهیم داد.»

به گفته پزشکان، برای شناسایی سریع بیماران و شروع درمان قبل از پیشرفت بیماری، باید اقدام‌های بیشتری انجام شود که روندی مبهم است. از طرفی ممکن است برخی بیماران واجد شرایط استفاده از داروی لکمبی نباشند، زیرا با داروهایی که برای جلوگیری از سکته مصرف می‌شود، تداخل دارویی دارد. وقت گرفتن از متخصص مغز و اعصابی هم که این دارو را تجویز می‌کند، احتمال دارد چند ماه‌ طول بکشد.

دیگر خبرها

  • استفاده از ظروف چدنی برای این افراد مشکل‌ساز می‌شود
  • سالم‌ترین و بدترین ظروف برای پخت و پز/ استفاده از ظروف چدنی برای این افراد مشکل‌ساز می‌شود
  • داروی اوزمپیک شخصیت افراد را تغییر می‌دهد؟
  • دلیل اصلی و علت لق شدن دندان ها در بزرگسالی + درمان آن
  • دمنوشی که موجب جلوگیری از اضافه وزن می‌شود
  • واکسیناسیون کودکان هرمزگان علیه بیماری پُنوموکوک
  • ضرورت توسعه نان فیبردار با هدف کاهش ابتلا به سرطان
  • چرا اولین داروی آلزایمر فروش نرفت؟
  • همه چیز درباره انگ اجتماعی
  • افزایش ابتلا به سرطان در افراد کمتر از پنجاه سال