Web Analytics Made Easy - Statcounter

نوسانات قیمت ارز و نبود مواد اولیه از یک سو و نبود برنامه مشخص به سر و سامان دادن به وضعیت بازار از سوی دیگر، تولیدکنندگان نوشت‌افزار ایرانی اسلامی را دچار سردرگمی و مشکل کرده است. ۰۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۱ فرهنگی ادبیات و نشر نظرات - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نوشت‌افزار ایرانی اسلامی که کار خود را با دو برند آغاز کرده بود، امروز با بیش از 100 تولیدکننده فعال، یکی از پرطرفدارترین محصولات بازار نوشت‌افزار را در اختیار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تولیدکنندگان این حوزه که در سال‌های گذشته با مشکلات متعددی مانند جلب نظر بازار، طراحی شخصیت‌های متناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی، تأمین مواد اولیه، واردات محصولات چینی و ... مواجه بودند، امسال اما وضعیت ناپایدارتری نسبت به سال‌های گذشته دارند.

شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها تأثیری مستقیم بر روند کار این تولیدکنندگان داشته است. آنها که در سال‌های قبل این روزها گُل کارشان بود، حالا می‌گویند خریداری نیست. نامشخص بودن وضعیت باز یا بسته بودن مدارس در سال تحصیلی جدید، آینده نامعلومی را برای این تولیدکنندگان رقم زده است. از سوی دیگر، نوسانات قیمت دلار بر کار این تولیدکنندگان نیز تأثیر منفی گذاشته است؛ به طوری که اکثر آنها برای تأمین مواد اولیه خود دچار مشکل‌اند.

مصطفی سپهری‌منش، از تولیدکنندگان نوشت‌افزار ایرانی اسلامی در استان فارس، با اشاره به مشکلات پیش آمده برای تولید نوشت‌افزار در ماه‌های اخیر، آینده فعالیت در این حوزه را نامعلوم توصیف و اضافه کرد: تولید نوشت‌افزار در ماه‌های اخیر تحت تأثیر دو عامل مهم کرونا و تعطیلی مدارس قرار گرفته است؛ به همین دلیل تولید و فروش اقلام این حوزه تقریباً به صفر رسیده است.

وی ادامه داد: عمده خرید نوشت‌افزار توسط دانش‌آموزان و دانشجویان صورت می‌گیرد، وقتی مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل هستند و فعالیت مجدد آنها نیز نامعلوم است، آینده تولید و فروش نوشت‌افزار نیز مبهم خواهد بود.

مدیر برند نوشت‌افزار «هیرون» با اشاره به تلاش تولیدکنندگان برای حفظ سرمایه‌هایشان گفت: تولیدکنندگان در حال حاضر خواب سرمایه‌ دارند و سرمایه اصلی‌شان در دل محصولاتی است که الآن در انبارها مانده است. برخی از تولیدکنندگان تلاش دارند تا این محصولات خود را با کسر قیمت و با تقبل ضرر بفروشند تا سرمایه‌شان زودتر به پول تبدیل شود. این وضعیت در شرایطی است که بازار با تورم مواجه است.

سپهری‌منش با بیان اینکه تهیه «کاغذ» یکی از مشکلات پیش روی تولیدکنندگان این عرصه است، یادآور شد: کاغذ از جمله لوازم مورد نیاز و اساسی برای تولیدکنندگان نوشت‌افزار است که در روزهای اخیر تحت تأثیر نوسانات شدید قیمت دلار و طلا، دچار افزایش قیمت شده است. الآن قیمت کاغذ را مانند قیمت دلار و طلا، دقیقه‌ای اعلام می‌کنند. قیمت صبح کاغذ با قیمت عصر آن متفاوت است.

وی با اشاره به وعده‌های بی‌سرانجام مسئولان در سال‌های اخیر برای حمایت از تولید داخلی و تولیدکنندگان نوشت‌افزار ایرانی اسلامی گفت: تولیدکننده در ایران کار جهادی می‌کند. ما اگر تنها در پی کسب سود بودیم،‌ بهتر بود که سرمایه‌مان را در جای دیگری خرج می‌کردیم. اما تولیدکننده تنها به سود فکر نمی‌کند. متأسفانه وعده‌هایی که مسئولان در سال‌‌های گذشته دادند، در حد همان وعده بود و هیچ‌گاه برای ما تولیدکنندگان عملی نشد.

به نظر می‌رسد تأمین مواد اولیه برای به راه انداختن چرخ تولید نوشت‌افزار ایرانی اسلامی پس از چند ماه خاموش ماندن چراغ تولیدی‌ها، یکی از معضلات اساسی و مشکلاتی است که این روزها تولیدکنندگان با آن مواجه هستند. علاوه بر کاغذ، تهیه دیگر مواد اولیه نیز با سختی‌هایی همراه است. امیر شیخ‌الملوکی، مدیر برند «آراد» نیز در این‌باره به تسنیم گفت: تهیه کاغذ تنها یک بخش است، متأسفانه فروش چندانی در بازار برای کاغذ وجود ندارد. کاغذ را با دلار 10 هزار تومان وارد کرده‌اند، اما حالا دلار به 19 هزار تومان رسیده است و این در فروش کاغذ مؤثر است. از سوی دیگر، ما برای تهیه دیگر مواد اولیه مانند چسب، مقوا، فنر، مرکب و ... نیز با مشکلاتی مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه ما تا جایی که رمق داشته باشیم، فعالیت خواهیم کرد، به وعده‌های بی‌سرانجام مسئولان اشاره و اضافه کرد: در سال‌های اخیر وعده‌هایی برای حمایت از تولیدکننده داخلی داده شد، اما ما تولیدکنندگان هیچ کدام از این حمایت‌ها را ندیدیم. پارسال در بحث کاغذ نیز از سوی ارشاد و صمت حرف‌هایی زده شد و قرار شد به تولیدکنندگان نوشت‌افزار کمک‌ شود، اما به سرانجامی نرسید.

به نظر می‌رسد بیش از تأمین مواد اولیه، نیروی کار و دیگر مقدمات، آنچه تولیدکنندگان این حوزه را دچار سردرگمی کرده است، نبود برنامه مشخص برای تولید است. این موضوع بر عرضه و تقاضای بازار نیز تأثیر گذاشته است. تولیدکنندگان نوشت‌افزار هر ساله، در چنین روزهایی با افزایش میزان تولید سعی در پاسخگویی به نیازهای بازار داشتند، اما حالا در نبود این نیاز چرخ تولید آنها نیز رفته‌رفته خاموش می‌شود. در چنین شرایطی نقش دولت که باید حامی تولید باشد، بیش از پیش پررنگ می‌شود. می‌توان با برنامه‌ریزی و سر و سامان دادن به وضعیت آشفته موجود، تا حدی از میزان ضرری که به تولیدکنندگان وارد خواهد شد، کاست.

کرونا و آینده نامعلوم تولیدکنندگان نوشت‌افزار/ انبارها پر است، اما خریداری نداریمستاد اجرایی فرمان امام(ره) تولید کاغذ با ضایعات نیشکر را کلید زد/ آینده مبهم تولیدکنندگان نوشت‌افزار در سایه کروناقاچاق گسترده مداد به کشور در سایه ممنوعیت واردات/ ورود سرمایه‌گذاران جدید به بازار نوشت‌افزار

انتهای پیام/

R1013197/P/S4,35/CT7 واژه های کاربردی مرتبط نوشت افزار ایرانی اسلامی صنعت کاغذ

منبع: تسنیم

کلیدواژه: نوشت افزار ایرانی اسلامی صنعت کاغذ نوشت افزار ایرانی اسلامی صنعت کاغذ نوشت افزار ایرانی اسلامی تولیدکنندگان نوشت افزار تأمین مواد اولیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۶۰۹۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام آمادگی ۵ استان برای افزایش سطح زیرکشت گوجه‌فرنگی

به گزارش خبرنگار مهر، آمار تولید و نیاز بازار سبب می‌شود تا محصولات مورد نیاز به ویژه در صنایع غذایی دچار کم‌بود و پیش‌بود نباشد. کم‌بود سبب افزایش قیمت و زیان مصرف کننده و پیش‌بود موجب کاهش قیمت و ضرر کشاورز می‌شود.

کشاورزان به دلیل عدم برنامه ریزی از سوی نهاد متولی، بر اساس تجربه و رخدادهای کوتاه مدت محصولی را برای کشت انتخاب می‌کنند. به عنوان مثال اگر سال گذشته تولید پیاز با حجم بالا بود و بازار با کم‌بود سیب زمینی رو به رو شد امسال کشاورزان حجم زیادی سیب زمینی کاشتند.

قیمت سبزی و صیفی جات از اواخر فروردین سال جاری روند افزایشی داشت و این امر به ویژه در بازار پیاز و گوجه فرنگی محسوس‌تر بود. در این باره رئیس اتحادیه میوه و تره بار افزایش قیمت‌ها را مربوط به نرخ محصولات از سوی بارفروشان اعلام کرد و گفت، تعیین قیمت در بازار بارفروشان بر اساس عرضه و تقاضا بوده که نوعی هرج و مرج به وجود آورده است.

در حوزه تأمین بازار گوجه فرنگی مدیرکل دفتر امور سبزی‌ها و گیاهان جالیزی وزارت جهاد کشاورزی هم گفت: دو پروژه مهم در استان‌های نیمه شمالی و جنوبی کشور برای تأمین گوجه‌فرنگی مورد نیاز در فصل پاییز پیگیری می‌شود.

حسین اصغری عنوان کرد: طی برنامه‌ریزی و مشورت با استان‌ها، پروژه افزایش تولید در مناطق جنوبی کشور از طریق افزایش سطح زیر کشت و عملکرد تولید در واحد سطح و پروژه نگهداری مزارع تولید تابستانه در استان‌های نیمه شمالی کشور برای تولید پاییزه گوجه‌فرنگی در دستور کار این دفتر قرار گرفته است. انتظار داریم با اجرای این دو پروژه حدود ۳۰۰ هزار تن گوجه‌فرنگی در فصل پاییز با هدف تأمین نیاز بازار داخلی و خارجی تولید شود.

وی با بیان اینکه مباحث مربوط به این دو پروژه از آذر ۱۴۰۲ پیگیری می‌شود، بر توسعه کشت داربستی گوجه‌فرنگی در استان‌های شمالی کشور مانند قزوین، آذربایجان شرقی و آذربایجان‌غربی تاکید کرد و گفت: برای توسعه کشت داربستی این محصول حداقل باید در سطح یک هزار هکتار کار کنیم که در حال حاضر هم نمونه‌های موفقی از کشت داربستی در استان‌های قزوین و بخشی از استان فارس وجود دارد.

وی با بیان اینکه علت تاکید بر توسعه کشت داربستی گوجه‌فرنگی این است که با افزایش تولید، قیمت کنترل شود ادامه داد: برای تولید گوجه‌فرنگی در کشت داربستی، از ارقام فضای باز استفاده می‌شود هر چند که ارقام مشترک و دومنظوره فضای باز و گلخانه‌ای هم وجود دارد.

اصغری توسعه کشت گوجه‌فرنگی در فضای باز در مناطق مستعد با هدف افزایش تولید را از دیگر برنامه‌های این دفتر عنوان کرد و گفت: استان‌هایی مانند هرمزگان، سیستان و بلوچستان، فارس، بوشهر و خوزستان برای افزایش سطح زیرکشت گوجه‌فرنگی اعلام آمادگی کرده‌اند. ‌

کد خبر 6092417 فاطمه امیر احمدی

دیگر خبرها

  • قیمت حبوبات از خرداد کاهشی می‌شود
  • صنعت نوشت‌افزار ایران در بازار جهانی کجا ایستاده است؟
  • وارن بافت سهام اپل را فروخت | تلاش برای تصاحب بازار کشور های آسیای میانه
  • تابلوی بورس، تابلوی رکود
  • تنظیم بازار و جهش تولید با مشارکت تشکل ها
  • چرا بورس درجا می‌زند؟!
  • پیش‌بینی جدید مشاوران املاک از قیمت مسکن در ماه‌های آینده/ الان خانه بخریم یا نخریم؟
  • تامین ۷۰ درصدی لوله و اتصالات کشاورزی از تولیدکنندگان داخلی
  • نرخ رهن بازار مسکن؛ رهن کامل یک واحد نوساز با ۵۰۰ میلیون تومان
  • اعلام آمادگی ۵ استان برای افزایش سطح زیرکشت گوجه‌فرنگی