Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@23:50:42 GMT

چند درصد کشفیات مواد مخدر مربوط به شرق کشور است؟

تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۳۶۲۸۴۶

چند درصد کشفیات مواد مخدر مربوط به شرق کشور است؟

ایسنا/خراسان جنوبی دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی گفت: ۷۶ درصد کل کشفیات در سطح کشور مربوط به شرق و جنوب شرق کشور است.

محمدرضا حسنی مقدم، امروز یکشنبه ۱ تیر در نشست خبری به مناسبت سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر، اظهار کرد: امسال به دلیل شیوع کرونا برنامه‌ها به صورت مجازی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه شیوه نامه برگزاری مراسم سالروز را به اعضای کمیته‌های زیرمجموعه ابلاغ کردیم، افزود: درج پیام‌های آموزشی در سربرگ نامه‌های اداری، نصب بنر برای ارائه هشدارها و آگاهی سازی و ارائه مطالبی در خصوص اعتیاد، پیشگیری و درمان توسط فرمانداران در شهرستان‌هایی که نماز جمعه در آن‌ها برگزار شد، از جمله دیگر اقدامات است.

وی با بیان اینکه امسال شعار "نه به اعتیاد" را به مجمع امور صنفی ابلاغ کردیم تا در اصناف مختلف نصب شود، تصریح کرد: مسابقاتی را با محتوای آموزشی و پیشگیری در فضای مجازی پیش بینی کرده‌ایم.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی بیان کرد: برنامه‌های این هفته با عناوین مسئولیت پذیری اجتماعی، توسعه مشارکت‌های مردمی و کاهش تقاضای مواد مخدر، یاریگران زندگی، ارتقای فرهنگ عمومی و پیشگیری از اعتیاد، پژوهش محوری؛ تحول و مهار اعتیاد، تقویت همکاری‌های بین بخشی و فرابخشی در عرصه مبارزه با مواد مخدر، مشارکت و بهره گیری از ظرفیت‌های مردمی، تقویت برنامه‌های کاهش تقاضای مواد مخدر و تقویت و ارتقا دیپلماسی منطقه‌ای و جهانی در عرصه مبارزه با مواد مخدر پیش گرفته خواهد شد.

حسنی مقدم ادامه داد: از ابتدای سال جاری تاکنون کشفیات استان بالغ بر ۱۹ تن انواع مواد مخدر بوده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۷۶ درصد افزایش داشته است.

وی، جمع کل دستگیری را در سه ماهه ابتدای سال ۹۹ نسبت به مدت مشابه سال گذشته با دو درصد افزایش عنوان کرد و افزود: توقیف خودرو نیز در سه ماهه سال ۹۹ نسبت به مدت مشابه سال گذشته هشت درصد افزایش داشته است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی با اشاره به افزایش کشفیات، تصریح کرد: کشفیات شیشه نسبت به سال گذشته ۶۱ درصد افزایش و در مجموع کشفیات مواد مخدر در استان افزایش یافته است.

حسنی مقدم ادامه داد: افزایش مواد مخدر صنعتی به این معنا نیست که مصرف افزایش یافته بلکه خراسان جنوبی استانی عبوری است که مسیر عبور و ترانزیت مواد مخدر از سایر استان‌های کشور است.

وی با بیان اینکه افزایش کشفیات به دلیل اقدامات موثر در حوزه شرق کشور است، اظهار کرد: ۷۶ درصد کل کشفیات در سطح کشور مربوط به شرق و جنوب شرق کشور یعنی استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، هرمزگان، کرمان، فارس و یزد است.

وی با بیان اینکه سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۰ درصد افزایش کشفیات داشتیم، افزود: این امر حاصل اقدامات موثر است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی از کشف بالغ بر ۹۵۰ تن انواع مواد مخدر در سال گذشته در کل کشور و کشف ۹۹۸ تن پیش سازه‌های غیرقانونی در کشور در سال گذشته خبر داد و گفت: طی امسال بالغ بر ۱۹ تن کشفیات انواع مواد مخدر داشتیم که این مقدار در سال گذشته نزدیک ۵۰ تن است.

حسنی مقدم با بیان اینکه بیشترین کشفیات مربوط به تریاک بوده است، افزود: باتوجه به روند فراینده مواد مخدر در جهان اکنون ۲۷ میلیون نفر در سطح دنیا معتاد به مواد مخدر هستند که ۵.۵ درصد از آنان را سنین ۱۶ تا ۶۴ سال تشکیل می‌دهند.

وی با اشاره به ترویج انواع مواد مخدر و روان گردان‌هایی که به شکل جدید هستند، تصریح کرد: تنوع مواد مخدر از ۱۶۶ نوع در سال ۲۰۰۹ به ۸۰۳ نوع در سال ۲۰۱۷ افزایش پیدا کرد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی بیان کرد: افزایش مواد مخدر صنعتی و سنتی، تغییر الگوی مصرف و مصرف همزمان و ترکیبی و افزایش مرگ و میرهای ناشی از آن، کاهش سن مصرف در سطح دنیا و رشد و شیوع مواد مخدر در نوجوانان و جوانان از جمله دغدغه‌هاست.

حسنی مقدم ادامه داد: بهره‌گیری از شبکه‌های سایبری با هدف ترویج رفتارهای غلط و جذب مشتری باعث افزایش اقبال نوجوانان و جوانان به سمت مواد مخدر شده است.

خراسان جنوبی نیاز به تجهیزات نوین در حوزه شناسایی مواد مخدر دارد 

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی با بیان اینکه مجموع تولید مواد مخدر افغانستان در حال حاضر به بالغ بر ۹ هزار تن رسیده است، اظهار کرد: با اقدامات در حوزه مرزبانی ورود مواد مخدر به استان را به حداقل ممکن رساندیم و با حجم تردد در مرز ماهیرود این نگرانی وجود دارد که با ورود مواد مخدر به استان و کشور مواجه شویم؛ هرچند با اقدامات خوب نیروهای مرزبانی از بسیاری از ورودها گرفته شده است.

وی به ضرورت استقرار تجهیزات در مرز برای شناسایی مواد مخدر عبوری اشاره کرد و افزود: با استقرار ارتش در مرزها اکنون وضعیت خوبی داریم، اما نیاز به این تجهیزات احساس می‌شود.

وی با بیان اینکه بزرگ‌ترین مشکل تخصیص دستگاه‌ها و تهیه دستگاه ایکس ری بوده و این امر بسیار زمان بر است، تصریح کرد: عوامل فرهنگی و خانوادگی باعث شده با افزایش اعتیاد مواجه شویم و مواد مخدر به عنوان مهم ترین و اولویت دار ترین آسیب در بین پنج آسیب قرار گیرد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی بیان کرد: نرخ شیوع و مصرف مواد مخدر و روان گردان در سنین ۱۵ تا ۶۴ سال ۳.۷۸ درصد است که معادل ۱۹ هزار نفر در سطح استان هستند و از میانگین کشوری پایین تر است.

حسنی مقدم با بیان اینکه مصرف کنندگان مستمر استان دو میلیون و ۸۰۰ هزار نفر هستند، تصریح کرد: هزینه درمان اعتیاد، مرگ، بیماری‌های عفونی، خسارت‌های اجتماعی، خسارت‌های اقتصادی و خسارت‌های فرهنگی پیامدهای اعتیاد است که به جانعه تحمیل می‌شود.

وی افزود: بسیاری از افراد فکر می‌کنند باید برای کسب نشاط، دوری از استرس، ایجاد بی خیالی، دوری از افزایش فشار کاری به دنبال مصرف مواد مخدر بروند که این امر باعث خسارت‌های فرهنگی، خسارت‌های امنیتی و افزایش جرائم و خسارت‌های سیاسی شده است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی با اشاره به اقدامات در حوزه درمان و پیشگیری، افزود: در سال گذشته ۲۷۷ فرد معتاد زیر ۱۸ سال در استان درمان شده‌اند و ۸۶ مرکز درمان و کاهش آسیب در سطح استان فعالیت دارند و اکنون ۱۴ هزار و ۷۵۰ نفر تحت پوشش این مراکز هستند.

حسنی مقدم با بیان اینکه در سال گذشته حدود ۴۰۰ نفر از معتادان متجاهر در سطح استان توسط نیروی انتظامی دستگیر و به مراکز درمان تبصره دو ماده ۱۶ انتقال پیدا کردند، بیان کرد: اکنون پنج بیمارستان در سطح استان کار درمان کودکان معتاد را انجام می‌دهند.

وی با اشاره به پخش حدود ۶۵۰ دقیقه برنامه تلویزیونی در حوزه مبارزه با مواد مخدر و آگاهی‌سازی، تصریح کرد: اقدامات پیشگیری و فرهنگی بسیاری انجام شده که طرح یاریگران زندگی یکی از این برنامه‌ها و اقدامات است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی به انعقاد تفاهم نامه‌هایی با بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزاری کارگاه‌های آموزشی و انعقاد تفاهم‌نامه با ورزش و جوانان و تجهیز خانه‌های ورزش روستایی و اجرای مجموعا ۲۸ برنامه اشاره کرد و افزود: طبق تفاهم‌نامه با جمعیت هلال احمر؛ طرح ملی "نه به اعتیاد" اجرا و کارگاه آموزشی پیگیری اولیه از اعتیاد با رویکرد کاهش خشونت برگزار شد که 60  نفر به مدت چهار شبانه روز این آموزش‌ها را فراگرفتند.

حسنی مقدم ادامه داد: در سازمان زندان‌ها، برنامه آموزش مستمر و پیشگیری را طبق تفاهم‌نامه برای زندانیان و خانواده آنان را پیگیری کرده‌ایم و حدود ۲۶۷۵ خانواده از این طرح بهره‌مند شده‌اند.

وی با اشاره به انعقاد تفاهمنامه با اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی به منظور شیوع‌شناسی اعتیاد، افزود: توزیع بسته‌های آموزشی فرزندپروری، کارگاه آموزشی پیشگیری از اعتیاد برای کارکنان دانشگاه علوم پزشکی و توسعه و تقویت کانون‌های پیشگیری از اعتیاد  و اجرای برنامه‌ها در دانشگاه‌های استان از جمله اقدامات بوده است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی با اشاره به اجرای طرح‌های مناسب با مشارکت بهزیستی برای ارتقای آگاهی و دانش، تصریح کرد: 69 سمن در حوزه مواد مخدر در حال فعالیت هستند که نقش موثری در پیشگیری و کاهش آسیب دارند.

حسنی مقدم با بیان اینکه در استان در حال حاضر از یک طرح پژوهشی حمایت می‌کنیم، یادآور شد: در سال گذشته ۵۳ طرح پژوهشی در راستای کاهش اعتیاد و مصرف مواد مخدر در استان حمایت شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی مواد مخدر دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی حسنی مقدم نسبت به مدت مشابه انواع مواد مخدر مواد مخدر سطح استان سال گذشته سال گذشته درصد افزایش مواد مخدر تفاهم نامه برنامه ها شرق کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۶۲۸۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چتر باران بر سر خراسان جنوبی


به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، لطفی افزود: با توجه به الگوی نقشه‌های پیش یابی و خروجی مدل‌های پیش یابی هواشناسی امروز و فردا ضمن تضعیف سامانه بارشی، گاهی افزایش ابر، افزایش سرعت وزش باد و بارش پراکنده در استان می‌توانیم انتظار داشته باشیم.

وی گفت: با توجه به آخرین اجرای مدل‌ها امروز در برخی نقاط شهرستان‌های طبس، بشرویه ،فردوس، سرایان و زیرکوه  انتظار بارندگی را داریم .

کارشناس هواشناسی افزود:  به لحاظ دمایی نیز امروز و امشب افزایش نسبی دمای هوا را در منطقه پیش بینی می‌کنیم.

لطفی گفت: صبح امروز سردترین‌های استان بیرجند وسربیشه با کمینه دمای ۷درجه و روز گذشته گرمتربن نقطه استان ایستگاه بندان با بیشینه ۲۹ درجه گزارش شده است.

وی افزود: تغییرات دما در مرکز استان در گرمتربن ساعات دیروز ۲۲درجه سلسیوس ثبت شده است.

دیگر خبرها

  • توجه به صادرات ارزش افزوده گوهرسنگ‌های خراسان جنوبی را افزایش می‌دهد
  • تالاب کجی نمکزار نهبندان ۸۰ درصد آبگیری شد
  • بیش از ۱۳ درصد مساحت شهرها، محدوده هدف بازآفرینی شهری است
  • خراسان جنوبی به لحاظ افزایش ولادت چهارمین استان کشور است
  • دستگیری دو باند توزيع مواد مخدر در کرمانشاه
  • چتر باران بر سر خراسان جنوبی
  • افزایش ۴۱ درصدی ارزش صادرات کالا از خراسان جنوبی
  • «خضری» در یک قدمی فرآوری ۵ ماده معدنی/جهش اقتصادی در حوزه معدن
  • آب شرب ۱۰۰ درصد روستا‌های مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی وصل شد
  • آب شرب ۱۰۰ درصد روستاهای مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی وصل شد