Web Analytics Made Easy - Statcounter

شیمی و واکنش‌های شیمیایی فقط به آزمایشگاه‌ها و دنیای اطراف شما محدود نمی‌شوند، از بدنتان غافل نشوید!

به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو، از آنجایی که کاربرد علوم مختلف در زندگی روزمره یکی از سوالات پرتکرار و همیشگی محصلان در کلاس‌های درس است بر آن شدیم تا بخشی از کاربرد‌های علوم گوناگون را به تفکیک مطرح کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
این قسمت شیمی و کاربردش در بدن!   اگر از شما پرسیده شود بعد از شنیدن کلمه «شیمی» بلافاصله چه چیزی به ذهنتان خطور می‌کند، مطمئنا خود را در یک آزمایشگاه شیمی کنار ابزار آزمایشگاهی مختلف تصور می‌کنید. اینطور نیست؟ اما اگر به دنیای اطراف خود دقت کنید، واکنش‌های شیمیایی بی‌نهایتی در هر لحظه رخ می‌دهد. پس می‌توان به درستی گفت که شیمی بخش بزرگی از زندگی روزمره شما را تشکیل می‌دهد. عنصر کربن اساس واحد‌های آلی، معدنی و آلی- فلزی است. دقیقا وقتی خواب هستید تا زمانی که بیدار شوید، واکنش‌هاش شیمیایی نامحدودی در سلول‌های بدن شما رخ می‌دهد. حتی وقتی بیدار می‌شوید، تمام فعالیت‌های روزانه شما از نوشیدن آب، حمام رفتن، پختن غذا، تمیزکاری، خندیدن یا حتی گریه کردن با فرآیند‌های شیمیایی مختلفی هدایت می‌شوند.
ساختار بدن
بدن شما مکان شگفت‌انگیزی است. کربن و اکسیژن دو عنصر ضروری بدن هستند. عناصر دیگری که در بدن شما حضور دارند مانند نیتروژن، فسفر، هیدروژن، کلسیم، پتاسیم، گوگرد، منیزیم و ... نیز نقش حیاتی در واکنش‌ها ایفا می‌کنند. عنصر درصد عنصر در بدن عملکرد اکسیژن 65 حلال- تنظیم کننده فشار و دمای اسمزی کربن 18 منبع انرژی- واحدهای سازنده در بدن هیدروژن 10 موجود در آب و تمام مولکول‌های آلی نیتروژن 3 موجود در پروتئین‌­ها و نوکلئیک اسیدها کلسیم 1.5 نقش حیاتی برای انقباض عضلات فسفر 1 بافر خون- استحکام بخشی به استخوان و دندان پتاسیم 0.35 الکترولیت- کمک کننده در انتقال پیام عصبی - تنظیم کننده ضربان قلب   شیمی احساسات!
وقتی شما احساس شادی، نشاط، غم، آرامش یا استرس دارید؛ واکنش‌های شیمیایی زیادی در بدنتان رخ می‌دهد. این موضوع به دلیل پیام‌رسان‌های شیمیایی به نام انتقال دهنده‌های عصبی است که وقتی عاشق می‌شوید، گریه می‌کنید، خوشحالید یا هر حسی که دارید در مغز شما آزاد می‌شوند.

شیمی در یک پیاز
تا به حال فکر کرده‌اید چرا وقتی پیاز خورد می‌کنید اشک می‌ریزید؟ این موضوع یک مفهوم شیمیایی دارد. به محض اینکه یک پیاز را نصف می‌کنید از سولفواکسید آمینواسید آن ماده‌ای به نام سولفونیک اکسید شکل می‌گیرد که مسئول ایجاد گاز فراری به ناک پروپانتیول S-اکسید است و تولید اشک در چشم را تحریک می‌کند برای همین شما هنگام خورد کردن پیاز گریه می‌کنید.
شیمی در نگهداری مواد غذایی
در صورتی که نوشته‌های روی بطری سس گوجه، مربا یا ترشی را دیده باشید قطعا لیستی از مواد شیمیایی که روی آن نوشته شده نیز به چشمتان خورده است؛ اما آن‌ها چیست؟ این مواد شیمیایی به عنوان نگهدارنده موادغذایی شناخته می‌شوند که رشد میکروارگانیسم‌ها در موادغذایی را به تاخیر می‌اندازند.   این مواد نگهدارنده نه تنها مانع رشد باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌ها می‌شوند، بلکه از اکسیداسیون چربی‌ها نیز جلوگیری می‌کند. رایج‌ترین نگهدارنده‌های شیمیایی مواد غذایی عبارتند از بنزوات سدیم، اسید سوربیک، سوربات پتاسیم، سوربات کلسیم، سوربات سدیم، اسید پروپیونیک و نمک‌های اسید نیتروژن.
کرم‌های ضد آفتاب
قبل از بیرون رفتن در یک روز آفتابی، استفاده از کرم ضدآفتاب یک نکته بسیار مهم است. حتی قانون نهفته در استفاده از ضدآفتاب، به شیمی برمی‌گردد. ضدآفتاب از ترکیبات آلی و معدنی به عنوان فیلتر برای اشعه فرابنفش استفاده می‌کند. آن‌ها حاوی ترکیبات پیچیده‌ای مانند زینک‌اکسید یا تیتانیوم اکسید هستند که از ورود اشعه فرابنفش به لایه‌های عمیق پوست جلوگیری می‌کنند.  

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: گریه واکنش شیمیایی واکنش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۶۵۷۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورود هوش مصنوعی به تشخیص‌‌های آزمایشگاهی/ لزوم آشنایی دانش‌آموزان با علوم آزمایشگاهی

بیست و یکمین کنگره کشوری و پانزدهمین کنگره بین‌المللی ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی ۱۱ تا ۱۴ اردیبهشت برگزار می‌شود.

شهروز همتی، رئیس بیست و یکمین کنگره کشوری و پانزدهمین کنگره بین‌المللی ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران با بیان اینکه این کنگره ۱۱ تا ۱۴ اردیبهشت برگزار می‌شود، گفت: در سال‌های گذشته، برگزاری کنگره مصادف با روز آزمایشگاهیان بود، اما به واسطه مسائلی که پیش آمد، امسال کمی با تاخیر صورت گرفت.

او مطرح کرد: کنگره ما در بخش علمی ۲۵ محور دارد و کارگاه‌هایی برگزار می‌شود. نکته مهم این است که کنگره ارتقای کیفیت به عنوان بزرگترین کنگره در زمینه طب آزمایشگاه، همواره سعی کرده محور‌ها و کارگاه‌ها را طوری انتخاب کند که در ارتقای دانش تاثیر گذار باشد. انتخاب کارگاه‌ها براساس نیاز شرکت کنندگان و محور‌ها براساس مسائل روز دنیا خواهد بود.
حضور بیش از ۲۰۰ شرکت دانش بنیان در کنگره ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی

همتی گفت: پیش بینی می‌کنیم حدود ۷ تا ۱۰ هزار نفر از کنگره و نمایشگاه جانبی بازدید داشته باشند. در بخش نمایشگاهی بیش از ۲۰۰ شرکت دانش‌بنیان که تولید کننده یا وارد کننده محصولات آزمایشگاهی هستند محصولات خود را ارائه می‌کنند.

امیرحسن زرنانی، دبیر علمی کنگره نیز با بیان اینکه این کنگره پر افتخار ین کنگره در زمینه علوم آزمایشگاهی در سطح کشور است، عنوان کرد: تمام نگاه‌های افراد متخصص در حوزه آزمایشگاهی به این کنگره است.

او ادامه داد: در این کنگره حدود ۲۵ پنل برگزار خواهد شد. کنگره فقط یک کنگره بازآموزی صرف نیست نقش و رسالت کنگره این است که آخرین پیشرفت‌های علمی در جهان را به سمع و نظر مخاطبانش برساند. یکی از چالش‌هایی که کنگره دارد این است که چه حوزه‌هایی را در کارگاه‌ها بگنجاند.
۸۰ درصد تشخیص‌های پزشکی به کمک آزمایشگاه است

‌زرنانی با اشاره به دو محور برگزاری کنگره که یکی از آن‌ها نقش آزمایشگاه‌ها در تشخیص پزشکی است، بیان کرد: حدود ۸۰ درصد تشخیص‌های پزشکی و بالینی با کمک‌های آزمایشگاه انجام می‌شود. آزمایشگاه نقش بسیار مهمی در حوزه سلامت عمومی دارد. با توجه به مشکلاتی که برای آزمایشگاه‌ها وجود دارد و هزینه‌ها برخی آزمایشگاه‌ها در حال بسته شدن هستند چرا که نمی‌توانند از پس مخارج بر بیایند.

او با تاکید بر بحث آموزش و تامین گنجینه‌های انسانی، گفت: یکی از اهداف این کنگره احیای مجدد دوره دکتری علوم آزمایشگاهی است و یکی از پنل‌ها هم به این حوزه مربوط است. در تمام پنل‌ها سعی شده افرادی که جایگاه علمی و عملی در جامعه هستند در پنل‌ها صحبت‌های خود را ارائه بدهند.

دبیر علمی کنگره مطرح کرد: محور دومی که این کنگره روی آن تاکید دارد. هوش مصنوعی است. ما روزانه به صورت ملموس با هوش مصنوعی سرکار داریم. هوش مصنوعی اطلاعات را جمع آوری می‌کند ما هستیم که یاد آن می‌دهیم چگونه عمل کند.
ورود هوش مصنوعی به حوزه‌های آزمایشگاهی

او با بیان اینکه در حال حاضر هوش مصنوعی در پاتولوژی و تصویربرداری وارد شده است، گفت: پیش‌بینی انجمن علوم آزمایشگاهی این است که در یک دهه آینده تشخیص‌های آزمایشگاهی مبتنی بر همش مصنوعی خواهد بود و این تشخیص‌ها دقیق‌تر و سریع‌تر خواهد بود. رسالت ما این است از همین الان آینده را پیش بینی و راه حل‌های مواجهه با آن را بررسی کنیم؛ که این اتفاق در کنگره در حال رخ دادن است. پیش نیاز‌های ایجاد آزمایشگاه هوشمند و کسب اطلاعات برای تشخیص بهتر نیز مورد بررسی است.

زنانی گفت: از حوزه‌های دیگر که این کنگره به آن می‌پردازد، ارائه نتایج و جواب آزمایش یکسان در تمام آزمایشگاه‌ها است.
برگزاری کارگاه شناخت رشته علوم آزمایشگاهی برای دانش آموزان

علی شیرین، دبیر علمی در امور کارگاه‌های کنگره بیان کرد: در کنگره ارتقای کیفیت، کارگاه‌ها در راستای محور‌ها هستند. در کنگره ما ۴۵ کارگاه داریم که ویژگی‌های مختلفی را دارد.

او با اشاره به ناشناخته بودن علوم آزمایشگاهی برای دانش آموزان اعلام کرد: مکاتبه کردیم با اداره کل آموزش و پرورش استان تهران تا با کارگاه ویژه برای دانش آموزان این رشته را برای آنان توضیح دهند.

او گفت: بحث اعتباربخشی، یکی دیگر از رویکرد‌های کنگره در کارگاه‌هایی است که برگزار می‌کند. به طوری که مسئولان اعتباربخشی در این کارگاه حضور دارند.

وی افزود: دو محور عمومی قانون کار و مالیات را هر سال در کنگره داشته ایم که امسال در کنار این دو محور، بحث حقوقی را به کارگاه‌ها اضافه کرده ایم.

غلامرضا حمزه‌لو دبیر اجرایی کنگره نیز بیان کرد: آزمایشگاه‌ها نقش ویژه‌ای در نظام سلامت دارند و بدون وجود آزمایشگاه‌ها، روند تشخیص و درمان بیماری‌ها دچار مشکل خواهد شد.
عمده اطلاع رسانی‌ها الکترونیک است

او با اشاره به حضور ۵ هزار شرکت کننده در کنگره امسال، ادامه داد: بیش از ۸۰ درصد اطلاع رسانی برنامه‌های ما به صورت الکترونیک انجام می‌شود.

وی همچنین به برپایی نمایشگاه جانبی کنگره با حضور شرکت‌های داخلی و خارجی در علوم آزمایشگاهی اشاره کرد و افزود: بیش از ۲۱۰ شرکت در نمایشگاه امسال، غرفه دارند.
حضور ۱۱ سخنران خارجی در کنگره

در ادامه، فریبا شایگان همکار دبیر علمی در امور بین الملل، گفت: در کنگره امسال، ۱۱ سخنران خارجی از کشور‌های آمریکا ایتالیا، کانادا، استرالیا، هلند، هند، آلمان و عربستان خواهیم داشت.

دیگر خبرها

  • آغاز ساخت پایانه مکانیزه مواد معدنی در مجتمع بندری امام خمینی
  • آیا استفاده از تابه‌های نچسب را باید کنار گذاشت؟
  • چگونه سینک آشپزخانه را بدون مواد شوینده شیمیایی تمیز و درخشان کنیم؟
  • ورود هوش مصنوعی به تشخیص‌‌های آزمایشگاهی/ لزوم آشنایی دانش‌آموزان با علوم آزمایشگاهی
  • عضو هیأت علمی دانشگاه ولی عصر(عج) رفسنجان استاد نمونه کشوری شد
  • آیا غذا‌های دریایی سرطان زا هستند؟
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز مشخص شد
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز مشخص شد / پیاز در مزرعه چه قیمتی دارد؟
  • ۱۱ آلاینده بیماری زای مخفی در خانه
  • زهره حمیدی وضعیت بیماری‌اش را تشریح کرد؛ بعد از بیماری یک انسان جدیدتر شدم