Web Analytics Made Easy - Statcounter

سال گذشته بود که موضوع پساب‌های خروجی از کارخانه کاوه سودا در رسانه‌ها، این چالش زیست محیطی را به تیتر یک مطالبات رسانه‌ای استان تبدیل کرد؛ امروز پس از حدود ۹ ماه، نتایج تیم تحقیقات علمی درباره خطرات زیست‌محیطی کارخانه کاوه‌سودا اعلام شد. ۰۱ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۰ استانها آذربایجان شرقی نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تبریز، سال گذشته بود که موضوع پساب‌های خروجی از کارخانه کاوه سودا در رسانه‌ها، این چالش زیست محیطی به تیتر یک مطالبات رسانه‌ای استان تبدیل شد و کار به مناظره زنده تلویزیونی مدیرکل حفاظت محیط زیست و مدیر خبرگزاری تسنیم آذربایجان شرقی در شبکه سهند کشید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس از افزایش توجه‌ها به موضوع زیست محیطی کاوه سودا، استاندار آذربایجان شرقی این موضوع را در جلسات استان پیگیری کرد و در نهایت تصمیم گرفت تا علاوه بر نظارت حاکمیتی سازمان محیط زیست، دانشگاه تبریز به عنوان یک مرجع علمی بی‌طرف، این چالش را به صورت مستقل بررسی کند و برای همیشه بر علامت سؤال‌های متعدد این ماه‌های استان در زمینه زیست محیطی در کاوه سودا پایان دهد.

استاندار آذربایجان شرقی که معتقد به «توسعه پایدار» است، توسعه پایدار را به معنی توجه همزمان به اقتصاد، اشتغال و محیط زیست می‌داند و انتقاداتش بر این پایه بود که برای توجه به محیط زیست نباید کارخانجات را تعطیل کنیم بلکه باید هم کارخانه کار کند و هم اشتغال و تولید را داشته باشیم و در کنار آن، چالش‌های زیست محیطی را به حداقل‌ترین حالت ممکن برسانیم.

در این بین، کارگروه علمی دانشگاه تبریز به سرپرستی عبدالرضا واعظی، عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز و دکترای هیدرولوژی با تخصص بررسی آلودگی آب‌های زیرزمینی کار خود را آغاز کرد و قرار شد سه الی شش ماه نتایج ارزیابی‌های خود را اعلام کنند که به دلیل برخی اخذ مجوزها، این اعلام نتیجه تا 9 ماه به طول کشید و امروز در یک جلسه ویژه نتایج آن به رسانه‌ها اعلام شد.

در این گروه، غلامرضا کیانی دکترای شیمی و عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز؛ جعفر ابوالحسنی دکترای شیمی تجزیه و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز؛ رحیم محمدرضایی دکترای شیمی تجزیه و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان؛ محمد حسن پور صدقی دکترای ژئوفیزیک و عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز؛ تورج نصرآبادی دکترای محیط زیست و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران؛ عادل ریحانی تبار دکترای خاکشناسی، امید برنای زنوزی کارشناس ارشد آب‌های زیر زمینی و صدرا اشجاری کارشناس ارشد آب‌های زیرزمینی هر سه از دانشگاه تبریز، واعظی را همراهی کردند و نتایج بررسی‌های خود را پس از 9 ماه رسانه‌ای کردند.

این نشست که در استانداری آذربایجان شرقی و به میزبانی علی جهانگیری، معاون اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی برگزار شد، علاوه بر جهانگیری، حمید قاسمی، مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی و عبدالرضا واعظی رئیس گروه تحقیق این پروژه توضیحات لازم و نهایی و نتایج این گروه علمی را اعلام کردند که در ادامه با هم می‌خوانیم:

اوضاع تحت کنترل است

علی جهانگیری، معاون اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی در این نشست، با اشاره به اینکه سازمان‌های متولی حاکمیت امین‌ترین نهادها برای اعلام آلاینده یا غیر آلاینده بودن واحدها هستند اظهار داشت: برای اینکه نهادهای ذی‌ربط متهم به پنهان کاری نشوند، تصمیم گرفتیم یک سازمان دارای صلاحیت و بی طرف تشکیل شود که شرکت کاوه سودا و مدیران ارشد استان استقبال کردند.

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه تبریز یک دانشگاه صاحب نام و صاحب جایگاه در کشور است، گفت: دانشگاه تبریز ضمن اینکه دولتی است، هیئت علمی‌ها هیچ گاه استقلال علمی و فنی خود را از دست نمی‌دهند و اعتبار علمی خود را فدای موضوعات دیگر نمی‌کنند.

معاون اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به زمان بندی پروژه و تأخیر رخ داده در اعلام نتایج، گفت: در مسیر کار بخاطر مسائل اجرایی و اخذ مجوزهای لازم در زمان بندی پیشبینی شده کار به اتمام نرسید ولی با پیگیری دانشگاه و افراد ذی‌صلاح، کار پس از 9 ماه به سرانجام رسید.

وی با بیان اینکه رسانه‌ها حساسیت خوبی نسبت به مسائل زیست محیطی دارند، ابراز داشت: امیدوارم در بقیه امورات دولت هم نواقص را شناسایی و منعکس کنند. این کار باید به گونه‌ای باشد که سازنده بوده و تنش زا نباشد تا به سمت حل مشکلات برویم نه اینکه به تنش دو سویه و آسیب به اعتماد عمومی منجر شود.

آیا وعده حذف 80 درصد لاگون‌های کاوه سودا محقق می‌شود؟80 درصد لاگون‌های کارخانه «کاوه سودا» تا پایان امسال حذف می‌شوندپالایشگاه تبریز از سال 56 مجوز قیرسازی دارد / نتایج بررسی آلایندگی کاوه سودا تا 3 ماه آینده اعلام می‌شود

جهانگیری، با بیان مثالی تصریح کرد: هر روز همه ما آلوده کننده محیط زیست هستیم و با خودرو، تولید زباله و یا هر ابزار دیگری محیط زیست را آلوده می‌کنیم ولی باید به نقطه تعادل برسیم و این آلایندگی را به حداقل برسانیم که هم بتوانیم زندگی کنیم و هم آسیب‌های رفتاری خود به محیط زیست را به حداقل برسانیم. چراکه نمی‌توانیم زندگی خود را تعطیل کنیم به بهانه اینکه مبادا محیط زیست آسیب ببیند، موضوع کارخانجات هم اینگونه است، نمی‌شود کارخانه را تعطیل کرد، بلکه باید چالش زیست محیطی آن را به حداقل رساند.

وی ادامه داد: رسانه‌ها لازم است که ورود لازم را داشته باشند ولی نباید مساله به گونه‌ای باشد که جامعه را نگران کرده و مدیران و کارشناسان را بترسانیم که سخت گیری صدور مجوزها در آینده بسیار تشدید شود که این امر سبب فرار سرمایه گذار در این استان و سرمایه گذاری در کشور همسایه یا استان همسایه می‌شود و ما از این مسئله بی بهره خواهیم شد.

معاون اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی، با تاکید بر اینکه باید در کنار هم بتوانیم کار کنیم و از ظرفیت همدیگر برای توسعه و رفع مشکلات استفاده کنیم، ابراز داشت: سازمان محیط زیست متولی محیط زیست است و متولی اشتغال و اقتصاد نیست و وظیفه خود را در پیگیری حفاظت از محیط زیست انجام می‌دهند و وظیفه فرا‌بخشی دارند. ولی آنچه مد نظر محیط زیست بوده، کارخانه الزامات را رعایت کرده‌اند ولی اگر واحدی از خطوط قرمز عبور کند، برخورد می‌کنیم.

وی وضعیت زیست محیطی استان را «اوضاع تحت کنترل» دانست و گفت: در مورد کاوه سودا هم باید بگویم که این مجموعه یک شرکت محیط زیست دوستی است و هر تحقیقی در مورد بهبود وضع زیست محیطی مورد تأیید است، استقبال می‌کند.

جهانگیری تاکید کرد: به عنوان دولت عرض می‌کنم که هر پروژه‌ای که در مورد کاوه سودا از نظر فنی قابل اجرا باشد و آلایندگی محیط زیست را بیشتر از این هم کم کند، می‌توانیم با برنامه زمان بندی کارخانه را ملزم به اجرای آن کنیم ولی در شرایط فعلی بهترین و بالاترین روش تولید و خروج پساب، شرایط فعلی است.

معاون اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی، با بیان اینکه توسعه پایدار به معنی توجه همزمان به «محیط زیست، تولید، اشتغال و اقتصاد» است، تصریح کرد: رسانه‌ها تمام مصالح جامعه را ببینند و مواظب فضای کسب و کار استان هم باشند.

80 درصد لاگون‌های ترسیبی با نصب فیلترپرس‌ها حذف شدند

حمید قاسمی، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان هم در این نشست، در مورد کاوه سودا توضیحاتی ارائه کرد و اظهار داشت: چالش‌های زیست محیطی زیادی در کشور داریم، واحدهای صنعتی و معدنی در هر جایی ایجاد شود، اثرات منفی و مثبت داریم که با ضوابط محیط زیست تلاش می‌کنیم این چالش منفی را به حداقل برسانیم. همان مثال معروف خودرو برای این موارد کاربرد دارد که خودرو هم الایندگی دارد و باید برای کارهای روزمره استفاده کنیم اما باید با رعایت استانداردهای اجباری، میزان آلایندگی خودرو را کم کنیم.

وی با اشاره به اینکه کارخانه کاوه سودا در سال 76 برای تولید کربنات سدیم راه اندازی شده است، افزود: این کارخانه در زمان احداث، متعهد به رعایت ضوابط ابلاغ شده بود تا آغاز به کار کند و موافقت مشروط بوده است. کل مساحت آن 150 هکتار است که 30 هکتار آن تاسیسات کارخانه است.

مدیرکل محیط زیست آذربایجان شرقی، با بیان اینکه مشکلات زیست محیطی این واحد، انتشار پساب به زمین اطراف در سیل سال 84 و 89 و ورود خسارت به اراضی و شوری آب‌های زیر زمینی بود، اضافه کرد: برای حل این مشکل، آب منطقه‌ای با توجه به شوری آب دریاچه و به دلیل همخوانی پساب با آب دریاچه ارومیه پیشنهاد داد تا این پساب به دریاچه ارومیه وارد شود که در آن زمان محیط زیست این امر را بررسی کرد.

وی خاطر نشان کرد: بر اساس نظرات مسئولین استان و نظرات شورای تأمین، به این نتیجه می‌رسند که باید پساب به دریاچه ارومیه منتقل شود که مشکلاتی در زمینه انتقال وجود داشت و باید رفع می‌شد.

قاسمی با اشاره به اینکه در این واحد 8 لاگون تبخیری و 12 لاگون ترسیبی وجود دارد، گفت: با اقدامات لازم 6 لاگون ترسیبی پر شد و 15 هکتار برای زراعت و کشاورزی آزاد شد و 6 لاگون تبخیری هم با ژئوممبران ایزوله شدند تا از نفوذ به زمین جلوگیری شود.

مدیرکل محیط زیست آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه پایین دست و بالا دست این کارخانه دائماً توسط سازمان ما ارزیابی و پایش می‌شود گفت: با اعلام سازمان آب منطقه‌ای و دانشگاه تبریز و محیط زیست، از سال 96 تا 98 آلودگی مستند برای آب‌های زیرزمینی احراز نشد.

وی با بیان اینکه با اعتراض تعدادی از رسانه‌ها مبنی بر وجود آلایندگی در نحوه دفع پساب کاوه سودا، با جلساتی در استانداری، مطالعه این موضوع را به مرجع علمی در دانشگاه تبریز واگذار کردیم، ابراز داشت: برای اعلام آلایندگی یک واحد، باید مستندات داشته باشیم و برای خروج از لیست آلاینده‌ها هم باید مستندات داشته باشیم تا به مراجع بالادستی پاسخ دهیم، ضمن اینکه در این واحد هم علاوه بر دانشگاه، مطالعه مجدد زیست محیطی و مطالعه ریسک را هم خواستیم تا تکمیل کنند و در روند ادامه فعالیت کارخانه مشکلی پیش نیاید.

قاسمی با تاکید بر اینکه در برخورد با آلاینده‌ها با هیچ کس تعارفی نداریم، اضافه کرد: با وجود اینکه اشتغال و اقتصاد را در کنار محیط زیست برای توسعه پایدار در نظر می‌گیریم، اما محیط زیست خط قرمز ماست و باید قوانین و ضوابط این حوزه مورد توجه قرار گیرد که اگر واحدی از خطوط قرمز عبور کند، برخورد می‌کنیم.

وی با بیان اینکه هر واحد صنعتی به دلیل فرایند تولیدی دسته بندی می‌شود و با خود اظهاری در چهارچوب آن و در زمانبندی مشخص، آب و هوا و پساب آنها به صورت منظم ارزیابی و پایش می‌شود گفت: در مورد هوا هم استانداردی وجود دارد که فقط شرکت‌های خاص در تهران آن را انجام می‌دهند که موضوع آلایندگی هوا در این کارخانه گزارش نشده است.

مدیرکل محیط زیست آذربایجان شرقی به موضوع ادعای برخی از همجواران این کارخانه مبنی بر خشک شدن درختان آنها بر اثر فعالیت این کارخانه، گفت: این موضوع را بررسی کردیم ولی در حد ادعا بود، ضمن اینکه در جوار همان واحد تولیدی فضای سبز و باغ بزرگی ایجاد شده که اگر هوا آلوده بود، در کنار کارخانه باغات ایجاد شده توسط کارخانه هم خشک می‌شد.

وی در مورد اراضی‌ای که تحت تأثیر سیلِ شکستِ لاگون ها بوده، نیز اظهار داشت: یکی از مراکزی که آلودگی «خاک» را تأیید می‌کند، سازمان جهاد کشاورزی است و روند گزارشات آن‌ها نشان از سیر نزولی آلایندگی بعد از سیل سال 89 است و بسیاری از اراضی آلوده شده در سیل لاگون احیا شده و اکنون در حال کشت هستند.

قاسمی در پاسخ به این سؤال که چقدر از لاگون ها با نصب فیلتر پرس حذف شده است، گفت: با نصب فیلترپرس ها 80 درصد لاگون های ترسیبی حذف شده و ممکن است با انتقال کامل پساب به دریاچه، این فیلتر پرس حذف شود.

جزئیات نتایج بررسی علمی آلایندگی ادعایی در کاوه سودا

عبدالرضا واعظی، رئیس گروه تحقیق دانشگاه تبریز در کاوه سودا هم در این نشست، با بیان اینکه پیش‌بینی ما اتمام تحقیقات در زمان بندی 3 تا 4 ماهه بود، ابراز داشت: سرمای هوا در زمستان، کرونا و اخذ مجوز حفاری از تهران باعث شد تا 9 ماه پروژه به طول بکشد.

وی با اشاره به سوابق علمی و تحقیقاتی خود و ارتباط این موضوع با کاوه سودا، گفت: من دکترای آب زیرزمینی دارم و حوزه تحقیقاتم در زمینه آلودگی آب‌های زیر زمینی است که تاکنون 18 پروژه آب‌های زیرزمینی را مدیریت کرده‌ام. قرارداد ما با شرکت نفت بزرگترین پروژه تحقیقاتی دانشگاه تبریز بود و این فرآیند مطالعاتی ادامه دارد که کاوه سودا هم در این راستا است.

رئیس گروه تحقیق دانشگاه تبریز در کاوه سودا، با تشریح مطالعات زمین شناسی در منطقه استقرار کارخانه کاوه سودا افزود: مطالعات را با فرض بدون حضور کارخانه و با حضور کارخانه انجام دادیم که در حالت بدون حضور کارخانه، در بالادست محل احداث کارخانه شوری آب 2800 تا 3000 میکروزیمنس بر سانتیمتر است که قابلیت شرب ندارد اما قابلیت کشاورزی دارد. علت این شوری هم این است که حلقه‌ای در دور کوه سهند وجود دارد که آب‌هایی در کنار مواد مذاب داخل سهند گشته و تا حدی شوری کسب می‌کند. شوری منطقه بالادست به دلیل حضور کاه سودا نیست و نقش کارخانه را جدا محاسبه کردیم.

واعظی با اشاره به حفر چاه‌های تحقیقاتی در اطراف کارخانه، خاطر نشان کرد: در عمق ده تا بیست متری شوری چندانی نداشت ولی در عمق سی تا چهل متری هاله‌ای از شوری وجود دارد. وارد فاز اجرایی حفاری ده حلقه چاه شدیم و با ژئوفیزیک به دنبال علت ابر آلودگی شوری بودیم.

وی ادامه داد: احداث شبکه پایش اعم از اندازه‌گیری و ارزیابی سطح ایستایی، نمونه برداری برای آنالیز شیمیایی آب و تعیین منشأ و گسترش آلودگی آبخوان از دیگر اقدامات تیم بود و با اینکه به فصل سرما رسیدیم و آب یخ زده بود ولی کار را به هیچ وجه تعطیل نکردیم.

رئیس گروه تحقیق دانشگاه تبریز در کاوه سودا به تشخیص مسیر تقریبی سیلاب ناشی از شکست لاگون در سال 89، اشاره کرد و گفت: مجموعه این کار تحقیقاتی این شد که در فروردین ماه تمام نمونه‌ها انجام گرفت که طبق مطالعات، آلودگی کارخانه از حیث نمک و کلسیم است و سولفات ندارد.

واعظی با بیان اینکه استاندارهای ما بر اساس استاندار آب شرب نیست بلکه بر اساس استاندارد کشاورزی است، گفت: اگر کارخانه نبود، آب منطقه را نمی‌توان به عنوان شرب مصرف کرد چراکه نزدیک به 3000 میکروزیمنس بر سانتیمتر شوری دارد. در برخی گزارشات رسانه‌ها عنوان شده بود که نیترات و جیوه و آمونیاک بالاست و ما همه آن را مد نظر گرفتیم، اما نیترات موجود در منطقه منشأ کشاورزی دارد که نمونه‌ها حاکی از آن است که در دو نقطه نیترات بالاست که ناشی از کودهای کشاورزی بود.

وی با اشاره به اینکه در یکی از چاه‌ها نزدیک حوضچه مقداری کادیوم زیاد بود و تنها جایی که جیوه بالاست در چشمه ساری سو بود، ابراز داشت: آلودگی در منطقه منشأ شوری دارد و اصلاً عناصر سنگین وجود نداشت، ما 26 نمونه از حوضچه و پایین دست برداشتیم که در هیچ کدام عناصر سنگین دیده نشد.

رئیس گروه تحقیق دانشگاه تبریز در کاوه سودا، افزود: با توجه بر اینکه خود کارخانه کاوه سودا از نمک دریاچه ارومیه استفاده می‌کند که این نمک‌ها هم عناصر سنگین دارد ولی در هیچ کدام از نمونه‌ها در آب زیرزمینی عناصر سنگین دیده نشد.

واعظی با بیان اینکه هیچ گونه آلودگی از نظر نیترات، جیوه و آمونیاک وجود ندارد، گفت: طبق بررسی و تحقیقات آلودگی ناشی از شوری است به طوریکه زمانی برای مس سونگون هم اعلام کردند که این معدن عناصر سمی آرسینیک دارد در حالیکه من به دادگاه رفته و با صراحت به قاضی اعلام کردم که کاش در این منطقه عناصر سمی آرسینیک بود زیرا این عناصر صرفاً در مناطقی است که طلا وجود دارد.

وی سؤال دیگر اذهان عمومی مبنی بر اینکه دلیل شکست حوضچه‌ها چه چیزی بود؟ گفت: قبل از احداث کارخانه میزان شوری 3 هزار بود و در دو چاه بناب شوری بالا بود که هیچ ربطی به کارخانه ندارد.

واعظی با اتکا به نتایج به دست آمده، توضیح داد: بعد از گذشت 10 سال آر آخرین شکست حوضچه، شاهد این بودیم که در قسمت جنوبی خوشه‌مهر مقدار EC کاهش یافته است و همچنین در سه چاه پرمو، حیدریان و یاوری به ترتیب در سال 89، 30 هزار، 10 هزار و 10 هزار EC بود که الان به 6 هزار، 3 هزار و 4 هزار EC رسیده است که دلیل آن لایروبی، بارندگی و خود طبیعت است.

وی به تشریج نتایج نهایی به دست آمده پرداخت و گفت: در اثر نشت از حوضچه‌ها محدوده‌ای به مساحت حدودی 300 هکتاردر پایین دست کارخانه حدفاصل کارخانه تا اراضی خانقاه آلوده شده است. آلودگی ایجاد شده صرفاً از نوع افزایش شوری آب زیرزمینی و یون‌‌های شور‌کننده نظیر سدیم سولفات و سایر پارامترها نظیر عناصر سنگین سمی و آمونیاک زیر حد استانداردهای زیست محیطی است.

رئیس گروه تحقیق دانشگاه تبریز در کاوه سودا، تصریح کرد: آلودگی ایجاد شده در نتیجه شکست حوضچه‌ها در سال 1384 کاملاً از بین رفته و میزان شوری آب در سال 1386، به حد قبل بازگشته است اما آلودگی ایجاد شده در نتیجه شکست حوضچه‌ها در سال 1389 منجر به آلودگی محدوده‌ای به مساحت 609 هکتار شده است، اثرات این آلودگی به مرور زمان کاهش یافته ولی هنوز بالاتر از حدمجاز است. به طوریکه مقدار متوسط EC از 13441 در سال 1389 به 3650 در سال 1398 رسیده است.

وی گفت: دورترین نقطه‌ای که آثار این شکست مشاهده شد در دو حلقه از چاه‌های روستای خوشه‌مهر است و دورتر از آن آلودگی مشاهده نشده است.

واعظی خاطرنشان کرد: بخشی از شوری آب‌خوان منطقه منشاء زمین‌شناسی داشته و در اثر تخلیه سطحی و زیرسطحی چشمه‌های هیدروترمال و تراورتن‌ساز به آبخوان منطقه صورت گرفته است به طوریکه در بالادست کارخانه، میزان شوری آب حدود 2800 میکرو زیمنس بر سانتی‌متر است که نشان‌دهنده سهم زمین‌شناسی در شوری آب‌خوان منطقه است.

وی افزود: سایر موارد ادعایی یا گزارش شده شوری آب‌ چاه‌های منطقه به خصوص در اراضی شهر بناب به کارخانه کاوه سودا مربوط نبوده و می‌تواند منشاء‌های دیگری داشته باشد.

واعظی در پایان به راهکارهای پیشنهادی دانشگاه تبریز برای علاج‌بخشی و پاکسازی آلودگی اشاره کرد و گفت: لاینینگ لاگون‌ها به ویژه لاگون‌های تبخیری، ایجاد پرده آب‌‌بند در امتداد خط نشت حوضچه‌ها، اجرای طرح تغذیه مصنوعی برای کاهش شوری آب زیرزمینی، راه‌اندازی خط تولید کلرید کلسیم برای مصرف 40 درصد پساب تولیدی، انتقال پساب مازاد به دریاچه ارومیه با رعایت مسائل زیست محیطی از جمله پیشنهادات مؤثر است.

گزارش از مهدی کاظم‌زاده

انتهای پیام/111/ ز

R7887/P/S6,47/CT7

منبع: تسنیم

کلیدواژه: معاون اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی محیط زیست آذربایجان شرقی عضو هیئت علمی دانشگاه علمی دانشگاه تبریز کارخانه کاوه سودا آب های زیرزمینی دریاچه ارومیه توسعه پایدار عناصر سنگین آب زیرزمینی زیست محیطی آب های زیر زیست محیط زمان بندی ایجاد شده حوضچه ها رسانه ها شوری آب چاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۶۸۴۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برخی جو سازی‌ها در زمینه اخراج استادان صحت ندارد

محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری روز شنبه در حاشیه کلنگ زنی یک طرح آموزشی دانشگاه یاسوج در جمع خبرنگاران گفت: به طور یقین هیچ اخراجی بدون دلیل و با نگاه سیاسی و یا بدون توجه به توانمندی‌های و ظرفیت‌های آنها نبوده است.

وی افزود: استادان سرمایه‌های جامعه و افتخار جامعه دانشگاهی هستند و یک سری قوانین و مقررات وجود دارد که هر کسی آن را رعایت کند، هیچ مشکلی برایش پیش نمی‌آید.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: برای نمونه یک عضو هیات علمی باید نظم کلاس، اداری و حرفه‌ای را به طور کامل رعایت کند، چنانچه یک عضو هیات علمی نتواند ترفیع سالانه‌اش را بگیرد شامل رکود علمی می‌شود.

زلفی‌گل عنوان کرد: به‌هرحال باید تبدیل وضعیت اعضای هیات‌علمی توسط مرجع ذی‌صلاح بررسی و تأیید شود.

وزیر علوم ابراز کرد: تعداد کمی از اساتید در سطح دانشگاه‌ها اخراج شدند و بدون تردید مشکلاتی در زمینه آموزش، پژوهش و موارد دیگری داشتند، خیلی از این افراد بازنشسته بودند که جزو افراد اخراجی قلمداد شدند.

محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری صبح امروز شنبه (هشتم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳) به شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد سفر کرده است.

حضور در دانشگاه یاسوج و افتتاح سردر دانشگاه، زیارت مقبره شهید گمنام، کلنگ‌زنی دومین خوابگاه متاهلی، بازدید از چندین پروژه فعال و در حال ساخت و مصاحبه با شبکه سراسری به صورت زنده از خبر ۱۴ و نشست با اعضای هیات رئیسه دانشگاه یاسوج از برنامه‌های این سفر است.

همچنین نشست آمایش آموزش عالی با حضور امام جمعه، استاندار، رؤسای دانشگاه‌ها، نشست با اعضای هیات علمی در قالب جلسه گرامیداشت هفته معلم (استاد) و تجلیل از برگزیدگان و سرآمدان علمی از دیگر برنامه‌های این سفر یک روزه است.

باشگاه خبرنگاران جوان کهگیلویه و بویراحمد یاسوج

دیگر خبرها

  • افتتاح تصفیه‌خانه فاضلاب کارخانه فرآوری کشمش در ملایر
  • تدوین اطلس جامع منابع آلاینده در منطقه ۲ تهران
  • برخی جو سازی‌ها در زمینه اخراج استادان صحت ندارد
  • هنرمندان برای حل مشکلات زیست‌محیطی پای کار آمدند
  • اطلس جامع منابع آلاینده در منطقه ۲ تهران تدوین شد
  • رایزنی با محیط زیست برای فعالیت کارخانه آسفالت در شرق تهران
  • اهمیت فرهنگ‌سازی در کاهش آسیب‌های زیست‌محیطی
  • لزوم نهادینه کردن علم محیط زیست در کنار سایر علوم برای دانش‌آموزان
  • ممنوعیت چیدن ریواس در منطقه حفاظت شده پلنگ دره قم
  • مراجع قضایی شهرستان ری رویکرد زیست محیطی دارند+فیلم