Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-26@20:03:20 GMT

چرا بیش از حد تشنه می‌شویم؟

تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۳۷۱۹۴۴

چرا بیش از حد تشنه می‌شویم؟

آفتاب‌‌نیوز :

خیلی از اوقات احساس می‌کنیم که تشنه هستیم و مدام احساس می‌کنیم باید خودمان را به یک لیوان آب برسانیم. اما چرا؟‌ ممکن است رژیم غذایی که داریم باعث تشنگی ما می‌شود و یا فعالیتی که در آفتاب انجام دادیم باعث این شرایط شده باشد. احتمالا هر کدام از ما با خواندن این مطلب می‌توانیم ریشه تشنگی خودمان را در تابستان پیدا کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نمک خوردن و احساس تشنگی مفرط

نمک باعث خارج شدن آب از سلول‌ها می‌شود و بدن را مجبور می‌کند که تا حد ممکن آب مصرف کند. با خوردن نمک زیاد، شما کمتر ادرار می‌کنید. سلول‌هایی که اکنون فاقد آب هستند، یک پیام به مغز ارسال می‌کنند که آن احساس تشنگی است. میزان نمک خود را کاهش دهید و مطمئن شوید که به اندازه کافی آب بنوشید.

ورزش را دست کم نگیرید

شما صبح به ورزش رفته‌اید، مایعات بدنتان را از طریق عرق کردن از دست داده‌اید و ممکن است مایعات را جایگزین نکرده باشید. بنابراین احتمالا احساس تشنگی بیشتری می‌کنید. یک فرمول ثابت برای اینکه چه میزان نوشیدن آب برای ما مفید است، وجود ندارد. به بدن خود گوش دهید و مایعات مصرف کنید.

در معرض آفتاب بودن طولانی مدت

وقتی سرانجام تابستان فرا می‌رسد، شما وقت بیشتری را در فضای بیرون از منزل می‌گذرانید. خواه در یک پارک باشد یا در حیاط خانه خود، یا حتی در حال گردش هم نباشید، گرما و آفتاب به کمبود آب بدن می‌انجامد. حتما یک بطری آب همراه خود داشته باشید و در این مواقع آب بنوشید تا تشنگی به شما فشار نیاورد.

ممکن است دیابت داشته باشید

برخی از بیماری کم‌آبی بدن را با دیابت اشتباه می‌گیرند. در دیابت، شما مجبور به دفع ادرار بیشتری هستید. بیماران دیابتی تشنگی بیش از حد، ادرار بیش از حد و تاری دید را تجربه می‌کنند. در این خصوص اگر مشکوک هستید، بهتر است زودتر با پزشک خود صحبت کنید.

خشکی دهان

خشکی دهان به چه معناست؟ غدد بزاقی در دهان شما به اندازه کافی بزاق تولید نمی‌کنند و ممکن است به همین علت نیاز به نوشیدن آب بیش از حد داشته باشید. در این خصوص حتما به پزشک مراجعه کنید.

کم‌خونی

بدن شما برای انتقال خون در بدن به سلول‌های سالم تکیه می‌کند. کم‌خونی خفیف باعث تشنگی نمی‌شود اما اگر وضعیت شما شدید باشد، ممکن است احساس تشنگی و سرگیجه و تعرق بیش از حد کنید.

مصرف دارو

برخی از داروها هستند که باعث خشکی دهان شما می‌شوند. آنتی‌هیستامین‌ها، داروهای ضدافسردگی و داروهای فشار خون باعث خشکی دهان می‌شوند.

نحوه مصرف مایعات را تغییر دهید

فکر می‌کنید که نوشیدن آب برای شما کافی است. به عنوان یک قانون حتما قبل از هد وعده غذایی آب بخورید و همچنین این کار را برای میان‌وعده‌ها هم انجام دهید. حتی اگر نیاز است زنگ گوشی خودتان را تنظیم کنید و آب بنوشید.

منبع: readersdigest

منبع: خبرگزاری ایرنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: دیابت احساس تشنگی احساس تشنگی خشکی دهان بیش از حد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۷۱۹۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا با تاریکی هوا احساس خواب آلودگی بیشتر می‌شود؟

به گزارش خبرآنلاین ،اگر متوجه شدید که به مکمل های ملاتونین معتاد شده اید یا از عوارض جانبی آنها رنج می برید، باید با پزشک خود تماس بگیرید.

چه مدت طول می کشد تا ملاتونین وارد بدن شود؟

باشگاه خبرنگاران جوان در خبری نوشت:با دوز توصیه شده ملاتونین (۱-۳ میلی گرم)، حدود ۱-۲ ساعت طول می کشد تا القای خواب شکل بگیرد؛ بنابراین، شما باید مکمل ملاتونین را ۲ ساعت قبل از خواب مصرف کنید.

اگر می خواهید ملاتونین مصرف کنید تا دچار جت لگ (پرواز زدگی) نشوید، باید از چند روز قبل از سفر شروع به مصرف قرص کنید. هنگامی که به منطقه زمانی جدید رسیدید، ۲ ساعت قبل از رفتن به رختخواب از داروهای خواب آور ملاتونین استفاده کنید.

ملاتونین چیست؟

ملاتونین یک هورمون طبیعی است که در چرخه خواب و بیداری شما نقش دارد و عمدتا توسط غده صنوبری واقع در مغز سنتز می شود.

ملاتونین در پاسخ به تاریکی آزاد می شود و توسط نور سرکوب می شود. با غروب خورشید و افزایش تاریکی، غده صنوبری شروع به ترشح ملاتونین می‌کند که معمولاً بعد از ساعت ۹ شب اتفاق می‌افتد. افزایش سطح ملاتونین در خون سیگنال‌هایی را به مغز ارسال می‌کند که هوشیارتر شود و احساس خواب آلودگی کند.

ترشح ملاتونین در نیمه های شب (بین ساعت ۲ تا ۴ بامداد) به اوج خود می رسد و در نیمه دوم شب به تدریج کاهش می یابد. نزدیک به ۸۰ درصد ملاتونین در شب سنتز می شود.

تولید و ترشح ملاتونین در پاسخ به نور خورشید شروع به کاهش می کند و باعث می شود شما هوشیار باشید و صبح از خواب بیدار شوید.

برای افراد مبتلا به مشکلات خواب، ملاتونین به عنوان مکمل خواب به شکل قرص، مایعات و جویدنی در دسترس است.

کدام غذاها حاوی ملاتونین هستند؟

به دلیل محتوای ملاتونین، غذاها و مایعات زیر می توانند شما را سریعتر بخوابانند و کیفیت خواب شما را بهبود بخشند:

گوجه فرنگیها گردو بادام ها زیتون برنج جو توت فرنگی گیلاس شیر گاو موز آناناس پرتقال

استفاده از مکمل های ملاتونین چه شرایطی دارد؟

مشکلات زیر می تواند از مصرف مکمل های ملاتونین سودمند باشد:

جت لگ: سفر در چندین منطقه زمانی باعث ایجاد جت لگ می شود و الگوی خواب شما را مختل می کند.

اختلال خواب شیفت کاری: اختلال نوبت کاری می تواند ناشی از کار در شیفت های شب، شیفت های چرخشی یا حتی شیفت صبح زود باشد که منجر به کم خوابی و ناتوانی در به خواب رفتن در مواقع ضروری می شود.

بی خوابی: مشکل در به خواب رفتن یا ماندن در خواب

اختلال فاز خواب تاخیری (DSPD): شما نمی توانید سریع بخوابید، بنابراین در نهایت بعد از نیمه شب بیدار می مانید و در صورت نیاز صبح زود بیدار می شوید.

پزشکان همچنین مکمل های ملاتونین را برای شرایط زیر توصیه کرده اند:

اختلالات خواب و برخی اختلالات رشدی و رفتاری در کودکان

اختلالات خواب در بزرگسالان که بیماری های آلزایمر، زوال عقل، اختلالات دوقطبی، روان‌گسیختگی و یا افسردگی و ...دارند

قبل و بعد از جراحی برای کاهش اضطراب

چه کسی می تواند ملاتونین تجویز کند؟

ملاتونین یک مکمل غذایی در نظر گرفته می شود. این بدان معناست که نسبت به داروهای بدون نسخه یا بدون نسخه، توسط FDA تنظیم می شود.

ملاتونین گاهی اوقات توسط متخصص اطفال برای شرایط خاص سلامتی یا رفتاری تجویز می شود. این شرایط شامل:

اختلال نقص توجه و بیش فعالی ( ADHD ) و بی خوابی

آسم

اختلال طیف اوتیسم

درماتیت آتوپیک

در بزرگسالان، ملاتونین ممکن است به کسانی که دچار جت لگ هستند کمک کند

۲۳۳۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899694

دیگر خبرها

  • احمدعباسی: ما در فینال هستیم تا قهرمان شویم
  • احمدعباسی: ما اینجاییم تا قهرمان شویم
  • چرا با تاریکی هوا احساس خواب آلودگی بیشتر می‌شود؟
  • گواردیولا: شاید ما هم مثل لیورپول شویم!
  • سیتسیپاس: نادال در زمین بی‌رحم است
  • درد قفسه سینه نشانه چه بیماری است؟
  • مظلومی: دیگر در آسیا حذف نمی‌شویم +فیلم
  • مارتین لوتر کینگ و خشونت
  • کسی که اجازه نداد جای خالی پائز احساس شود
  • ۹ دلیل پنهان «احساس خستگی دائمی» که از آن‌ها بی خبر بودید