Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جماران، «نجفقلی حبیبی»، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، درباره چرایی تلاش برخی برای کمرنگ کردن نقش اصلاح‌طلبان در انتخابات‌ و همچنین دانشگاهیان و دانشجویان به‌عنوان قشر تحصیلکرده و روشنفکر  گفت: همه مردم ایران می‌دانند که در همه انتخابات‌ در جمهوری اسلامی ایران از ابتدا تا آخرین انتخابات، دانشجویان و دانشگاهیان، نقش موثر و اساسی داشته‌ و دارند و هیچ‌کس منکر این موضوع نیست، حال چه اصولگرایان پیروز انتخابات بوده و چه اصلاح‌طلبان پیروز بوده‌اند تفاوتی ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به هر حال دانشجویان در انتخابات‌ها از ارکان پرشور کردن انتخابات و هم به‌صحنه کشاندن مردم بوده‌اند. 

 

او افزود: حال جریانات سیاسی مختلف در بین دانشجویان نیز مصداق دارد از این رو دانشگاه‌ها همواره این نقش را برعهده داشته‌اند. حال ممکن است عده‌ای بر این مسئله اصرار داشته که دانشگاه‌ها را کنار بزنند. هنوز برای کشور ما زود است که بگوییم دانشگاه‌ها و دانشجویان نقشی نداشته باشند به این دلیل که در کشور ما مانند سایر کشورها، احزاب قدرتمندی حضور ندارند که انتخابات را به خوبی برگزار کنند. از این رو حضور دانشجویان و دانشگاهیان بسیار مفید بوده است به این دلیل که اولا خود جوانان و دانشجویان، نسبت به اداره کشور، احساس مسئولیت می‌کنند که نکته مثبتی است. چراکه از بین همین جوانان دانشجو، افرادی تربیت می‌شوند که به مدیریت‌های عالی کشور گمارده می‌شوند و در اداره کشور سهم دارند. 

 

حبیبی یادآور شد: اگر تاریخ انقلاب را از ابتدا تاکنون بررسی کنیم به‌طور دائم هر دوره‌ای از انتخابات که دانشجویان فعال بودند همواره عده‌ای بودند که برای مناصب عالی تربیت شدند به گونه‌ای که برخی از آنها در سِمت وزیر هستند. نباید دانشجو و دانشگاه را از حضور در انتخابات منع کنیم. تا حدودی در فضای دانشگاه در این باره رکود ایجاد شده است که این ممکن است به این مسائل بازگردد که برای بسیاری از دانشجویان دردسرهایی ایجاد شده که آنها را دلزده کرده است. این مسئله برای کشور ما بسیار خطرناک است. 

 

او اضافه کرد: برای مثال در فرانسه در برهه‌ای از تاریخ یعنی سال 1968، دانشجویان در فعالیت‌های سیاسی نقش پررنگی داشتند. اما پس از آن دوره، با حضور احزاب، این نقش کمرنگ‌تر شد. به هر حال در ایران نیز طی انتخابات‌های گذشته، جوانان و دانشجویان حضور داشتند اما در انتخابات اخیر، شاهد حضور دانشجویان نبودیم که نتیجه آن نیز مشخص شد. از این رو از هم اکنون می‌توان پیش بینی کرد که اگر در سال 1400، دانشجویان نباید حضور پیدا کنند که اگر حضور پیدا کنند، نتیجه ممکن است چیز دیگری شود. به هر حال دانشجویان فعال و پرنشاط هستند البته به شرطی که به عنوان دانشجو حضور پیدا کنند نه عنوان های دیگر.  

 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب عنوان کرد: حضور دانشجویان می‌تواند به نوعی موجب نشاط انتخاباتی و آگاهی عمومی شود. در سراسر ایران از شهر و روستا، دانشجویان جوان حضور دارند که در فضای دانشگاه با مفاهیم سیاسی، اجتماعی، عدالت اجتماعی و آزادی را بهتر درک می‌کنند و این مفاهیم در انتخابات‌ها بحث می‌شود. به بیانی فضایی ایجاد می‌شود که اطلاعات سیاسی- اجتماعی مردم افزایش پیدا می‌کند اینها به نوعی کمک کننده است. 

 

نجفقلی حبیبی در پاسخ به این سوال که برخی رسانه‌های اصولگرا بر چه اساسی سال 1400 را سال فتنه پیش‌بینی می‌کنند و می‌گویند اصلاح‌طلبان برای 1400 می‌خواهند فتنه درست کنند و نظام را به چالش بکشند؟ تصریح کرد: به‌نظر می‌رسد مطرح‌کنندگان این‌گونه مباحث، خودشان از هم اکنون در حال سازماندهی این گونه مشکلات هستند وگرنه دلیلی ندارد چنین سخنانی مطرح شود؟! اصلا چه قرائنی وجود دارد که سال 1400، سال فتنه باشد؟! عده‌ای از هم اکنون در حال زمینه‌چینی هستند برای اینکه بعدا بخواهند کاری انجام دهند. این افراد را نمی‌شناسم. همین گفته و تفکر به هیچ عنوان درست نیست. کشور ما به آرامش، دانایی، شعور و فهم اجتماعی برای ساختن کشور و وحدت ملی نیاز دارد.

 

این استاد پیشین دانشگاه با اشاره به وضعیت کرونا اشاره کرد و گفت: نکته مثبتی که کرونا برای تمام جهان به وجود آورده همین وحدت ملی است که همه به یکدیگر کمک می‌کنند و این جناحی و آن جناحی بودن، مطرح نیست. باید قدر این نعمت‌ها را بدانیم و دلیلی ندارد به سمت شکاف و انشقاق اجتماعی برویم مگر اینکه عده‌ای در حال نقشه کشیدن هستند که بنده در جریان نیستم البته امید است که این‌گونه نباشد.

 

اخبار مرتبط باهنر: در انتخابات 1400 بخشی از آرای رییسی و جهانگیری به لاریجانی می‌رسد /جهانگیری می‌تواند با بعضی از اصولگرایان کار کند تکذیب دیدار عارف با رئیس دولت اصلاحات با محوریت انتخابات ۱۴۰۰ علی مطهری: فرد صادقی که پایگاه اجتماعی قوی دارد کاندیدای ریاست جمهوری شود نظر غفوری‌فرد در مورد نمایندگان ردصلاحیت شده و کاندیداهای جوان برای انتخابات 1400 واکنش مرعشی به خبر حمایت کارگزاران از جهانگیری در انتخابات 1400 ظریف گزینه اصلاح طلبان در انتخابات 1400 خواهد بود؟ دلیل شکست اصلاح طلبان در انتخابات از نظر بهزاد نبوی/ پیش بینی وی در مورد انتخابات 1400 واکنش اصلاح طلبان به مواضع اخیر کرباسچی در مورد خاتمی

منبع: جماران

کلیدواژه: سهام عدالت بودجه 99 ویروس کرونا انتخابات ریاست جمهوری ایران انتخابات 1400 سال 1400 انتخابات ریاست جمهوری 1400 فتنه در سال 1400 سهام عدالت بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی اصلاح طلبان انتخابات 1400 کشور ما عده ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۷۷۲۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دبیران احزاب در رقابت انتخاباتی کمیسیون ماده ۱۰ حضور دارند

مدیرکل سیاسی وزارت کشور گفت: دبیران کل احزاب سیاسی کشور در رقابت انتخاباتی جهت کمیسیون ماده ۱۰ قرار دارند. - اخبار سیاسی -

عبدالله مرادی مدیرکل دفتر امور سیاسی وزارت کشور در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به قانون فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی که در ماده 10 آن اعضای کمیسیون فرا قوه‌ای احزاب جهت رسیدگی به درخواست‌های تأسیس، پروانه فعالیت، انحلال و غیره حضور دارند، عنوان کرد: در این کمیسیون دو نفر از نمایندگان احزاب سیاسی عضویت دارند که طبق قانون از طریق انتخابات مشخص می‌شوند.

زمان بندی انتخابات عضویت در کمیسیون فراقوه‌ای احزاب اعلام شد وی ادامه داد: با توجه به مصوبات قبلی کمیسیون در خصوص انتخابات دبیران کل احزاب سیاسی برای تعیین نماینده احزاب در کمیسیون ماده 10، کمیسیون هیات نظارت بر این انتخابات متشکل از 3 عضو کمیسیون جناب آقای دکتر امیری اصفهانی به‌عنوان نماینده دادستان کل کشور و جناب آقای دکتر شریعتی نیاسر به عنوان نماینده قوه مقننه  به همراه دبیر کمیسیون خواهند بود.

مدیرکل دفتر امور سیاسی وزارت کشور افزود: با توجه به مصوبه جلسه 28/1/1403 کمیسیون احزاب تاریخ برگزاری انتخابات (10/3/1403) تعیین گردیده و برنامه زمان‌بندی انتخابات مذکور مستند به بند 3 ماده 10 قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی و دستورالعمل مربوط و رویه حقوقی تنظیم شده است.

مرادی اظهار داشت: بر اساس دستورالعمل مربوط فقط احزابی که مجامع عمومی را در مهلت مقرر قانونی برگزار کرده و به تایید کمیسیون احزاب رسیده باشد می‌توانند در انتخابات شرکت کنند که با توجه به تعداد اندک احزاب واجد شرایط (37حزب، 25 حزب ملی و 12حزب استانی)، کمیسیون تسهیلاتی را برای احزاب قائل شد و لذا همه احزابی که صرفاً مجامع خود را در برگزار کرده‌اند (107حزب) می‌توانند در این انتخابات مشارکت کنند.

وی ادامه داد: فراخوان برگزاری انتخابات روز یکشنبه 16/2/1403 در سکوی اطلاع‌رسانی وزارت کشور منتشر شد و دعوتنامه برای دبیران کل احزاب ارسال شد و تاکنون تعداد 3 دبیرکل احزاب ملی و 4دبیرکل احزاب استانی داوطلب نمایندگی احزاب شده و نام‌نویسی کرده‌اند.

دبیر کمیسیون ماده 10 احزاب و عضو هیات نظارت بر انتخابات تاکید کرد: انتخابات روز پنج شنبه 10/3/1403، انتخابات احزاب ملی رأس ساعت 09:00 صبح و انتخابات احزاب استانی رأس ساعت 14:00 بعدازظهر در محل وزارت کشور برگزار خواهد شد.

مرادی در پایان بیان کرد: براساس بند 3 ماده 10 قانون احزاب، مدت قانونی حضور  نمایندگان دبیران کل احزاب در کمیسیون دو سال انتخابات است اما نمایندگان فعلی از تاریخ 6/9/1398 به بعد (4 سال و پنج‌ ماه) در جلسات کمیسیون حضور داشته‌اند بنابراین اجرای قانون و برگزاری انتخابات اجتناب‌ناپذیر است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۴ گزینه اصلی ریاست مجلس دوازدهم چه‌کسانی هستند؟
  • ۴ گزینه اصلی ریاست مجلس دوازدهم چه کسانی هستند؟
  • سند‌های «رفسنجان قشم» سازماندهی می‌شود/ آزادی ۴۰ زندانی افغان و پاکستانی برای مبادله با زندانیان ایرانی
  • راه حل رفع مشکلات حضور آگاهانه در انتخابات است‌
  • دبیران احزاب در رقابت انتخاباتی کمیسیون ماده ۱۰ حضور دارند
  • نخبگان و کارآفرینان خارجی جذب مرکز رشد و سرای نوآوری می‌شوند
  • چه کسانی در دوم انتخابات مجلس می‌توانند شرکت کنند؟/ اعتبارنامه منتخبان مجلس و خبرگان رهبری با طراحی جدید ارائه خواهد شد/ همه شعب اخذ رای امکان برخط بودن را دارند و استعلام‌ها به صورت برخط انجام می شود/ از بین ۹۰ نامزد در دور دوم انتخابات مجلس، ۲۵ نفر هم ا
  • حضور چشمگیر در مرحله دوم انتخابات پشتوانه‌ای برای نماینده است
  • دانشجویان ایرانی حامی فلسطین در دانشگاه کلمبیا چه کسانی بودند؟ + عکس و سند
  • تشریح چگونگی انتخابات الکترونیکی | چه کسانی واجد شرایط رای دادن هستند؟