Web Analytics Made Easy - Statcounter

علیرضا رزم‌حسینی روز دوشنبه در بازدید از مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان در مشهد با اشاره به موضوع مسکن طلاب گفت: طلاب و روحانیون هم مانند بقیه مردم در زمینه تامین مسکن دچار مشکل هستند، واحدهای مسکن‌ مهری داریم که متقاضی ندارد و این امکان وجود دارد که با مکانیزمی به طلاب و روحانیون مستأجر واگذار شود. در طرح اقدام ملی مسکن جدید هم این افراد می‌توانند مراجعه کنند و جلساتی برگزار کنیم تاطلاب هم مانند دیگر اقشار جامعه بتوانند صاحب مسکن شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: در بخش کشاورزی هم اگر تقاضای روشنی وجود داشته باشد آماده کمک هستیم. برای ایجاد مزیت‌های جدید در حوزه علمیه نیز تغییر کاربری برخی زمینها امکان‌پذیر است. در خصوص ایجاد مجتمع آموزشی هم حوزه علمیه تقاضا بدهد که در کجا می‌خواهد این مجتمع‌ها را بسازد و هرکجا امکان پذیر باشد همکاری خواهیم کرد.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به استقلال مالی حوزه‌های علمیه گفت: استقلال حوزه از نظر اقتصادی  موجب نقش بی بدیل و تابناک حوزه‌ها در تاریخ آزادگی ایران شده است که بخشی از این استقلال مربوط به حوزه و موقوفات آن و خیرین است پس همان طور که خیرین مدرسه ساز داریم می‌توانیم در این زمینه هم فرهنگ سازی کنیم که عده ای از خیران برای ساخت حوزه علمیه اقدام کنند.

بیش از ۴۰ هزار طلبه در استانهای خراسان وجود دارد

مدیر حوزه علمیه خراسان هم گفت: بیش از ۴۰ هزار نفر از طلاب و روحانیون در بخش‌ها و قسمت‌های گوناگون تدریس، تبلیغ و پژوهش حوزه علیمه استانهای خراسان رضوی، خراسان جنوبی و خراسان شمالی فعال هستند.

آیت الله سید مصباح عاملی با بیان این که مدارس کنونی پاسخگوی فعالیتهای گسترده ای که در راستای رسالت حوزه باید انجام شود نیست و نیازمند ایجاد ظرفیت‌های جدید هستیم افزود: رسالت و مسوولیت حوزه مبتنی بر تربیت و توانمندسازی، رسالتی سنگین، عمیق و گسترده‌ است که بر دوش حوزه قرار دارد.

وی با اشاره موضوع معیشت حوزویان ادامه داد: آنچه به نظر می‌رسد می‌تواند معیشت قابل قبولی در حد کفایت و در طراز روحانیت صورت دهد حرکتی است که از گذشته توسط خیران، علما و مردم انجام شده است و آن  ایجاد موقوفات جدید و منابع پایدار است که نقش مهمی در خودکفایی حوزه ایفا می‌کند و با هویت حوزه تناسب دارد.

او اضافه کرد: در حوزه، بصیرت سیاسی و اجتماعی بسیار مهم است که بدون آن تشخیص ایفای نقش و مسوولیت امکان‌پذیر نیست. همچنین حوزه باید نماد ارزشهای اسلامی و اخلاق دینی و سمبل و الگوی اخلاق و ارزش باشد.

وجود سه هزار و ۵۰۰ طلبه اجاره نشین

مسوول دفتر موقوفات و امورحقوقی وقف حوزه علمیه خراسان هم گفت: در بحث معیشت طلاب طی چهار سال اخیر ۸۰۰ واحد مسکونی توسط مرکز مدیریت خراسان ساخته و تحویل داده شده است و سه هزار و ۵۰۰ طلبه و روحانی مستاجر داریم که میانگین درآمد ماهانه آنها از شهریه ۶ میلیون ریال است.

حجت الاسلام سید ابوافضل کاظمی افزود: حدود ۲۲ هزار رقبه وقفی در سه استان خراسان و کشور متعلق به حوزه علمیه خراسان است و در سه سال اخیر ظرفیت‌های مختلفی در این زمینه ایجاد شده است از جمله ۹ هزار متر مربع واحد مسکونی در مشهد و شهرستان‌ها جذب شده است.

وی ادامه داد: در عرصه کشاورزی هم زمین موجود برای بهره وری کشاورزی و صنعتی افزون بر سه هزار هکتار است و همچنین پنج هزار متر مربع زمین آموزشی و ۱۲ واحد آموزشی از موقوفات حوزه جذب شده است.

مسوول دفتر موقوفات و امورحقوقی وقف حوزه علمیه خراسان گفت:  ۱۸۰ مدرسه علیمه هم در استانهای خراسان رضوی، خراسان جنوبی و خراسان شمالی داریم که بیشتر آنها مدارس قدیمی و نیازمند بودجه برای تعمیر و بازسازی است.

نیاز حوزه علیمه خراسان به ۵۰ هکتار زمین

مشاور مدیر حوزه علمیه خراسان گفت: اگر زمینی در حدود ۵۰ هکتار به حوزه علمیه داده شود سرانه مدارس علمیه از دو متر مربع به ۶ متر مربع افزایش خواهد یافت و زمین ۵۰ هکتاری برای مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان حیاتی است.

حجت الاسلام حسن منصوریان افزود: قضیه مستاجری با استفاده از ظرفیت دستگاههایی که در این زمینه کار می‌کنند از جمله ستاد اجرایی فرمان امام (ره) که ساخت پنج هزار واحد مسکونی را می‌خواهد انجام دهد قابل حل است تا دستگاهها را مکلف کنند سهم حوزه را از کسانی که می‌خواهند مسکن به آنها بدهند به طلاب هم واگذار کنند.

وی ادامه داد: بودجه عمرانی حوزه علمیه هم ۱۲۰ میلیارد ریال و تخصیص آن ۲۰ میلیارد ریال است که با واقعیات بازار همخوانی ندارد و نمی‌توان با این میزان سرانه موجود آموزشی و عمرانی را تغییر داد. بودجه حوزه هم سه سال است که در مبلغ هزار و ۲۴۰ میلیارد ریال ثابت مانده است و از این مبلغ هم ۶۰ درصد آن تخصیص پیدا می‌کند و با توجه به اجرای سالانه پنج هزار برنامه که دو هزار برنامه آن به منظور ارتقای سطح فرهنگی جامعه است این میزان مبلغ کافی نیست.

حوزه علمیه خراسان با هزار و ۲۰۰ سال قدمت و ۴۳هزار طلبه در مدارس علمیه تحت نظر دو هزار استاد، پس از حوزه علمیه قم دومین مرکز حوزوی ایران است. هم اکنون افزون بر ۴۰ جلسه درس خارج و ۴۰۰ جلسه درس سطوح عالی در حوزه علمیه خراسان برقرار است.

برچسب‌ها حوزه علميه علی‌رضا رزم‌حسینی ستاد اجرایی فرمان امام ( ره ) خراسان جنوبی خراسان شمالی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: حوزه علميه ستاد اجرایی فرمان امام ره خراسان جنوبی خراسان شمالی حوزه علميه ستاد اجرایی فرمان امام ره خراسان جنوبی خراسان شمالی حوزه علمیه خراسان خراسان رضوی متر مربع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۷۷۶۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری شورای هماهنگی راه و شهرسازی استان خراسان‌رضوی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، قائم‌مقام وزیر و معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت راه و شهرسازی در این نشست  با تاکید بر انجام نشدن  اقدامات جزیره‌ای میان زیرمجموعه وزارت راه گفت: با توجه به نگاه ویژه وزیر راه و شهرسازی به کارکنان و پرسنل وزارت‌خانه باید تمام تلاش خود را معطوف به توجه به رفاه، معیشت و مسکن پرسنل کنیم.

محمدعلی زهره‌ای با تاکید بر ضرورت هم‌افزایی و همدلی میان زیرمجموعه‌های این وزارتخانه افزود: آنچه سبب افزایش کیفیت خدمات‌رسانی به مردم در سراسر ایران اسلامی می‌شود، همدلی و هم‌افزایی زیرمجموعه‌های وزارت راه و شهرسازی است چراکه بدین صورت نقاط قوت رشد یافته و نقاط ضعف رقع خواهد شد.

وی در ادامه بر اهمیت توجه به آموزش پرسنل و کارمندان تاکید گفت: در حوزه آموزش و افزایش دانایی و سطح علمی پرسنل باید دوره‌های آموزشی ویژه کارشناسان، روسای ادارات و سایر پرسنل در دستور کار دائمی سازمان‌ها قرار گیرد چراکه دائماً نیازمند به‌روز رسانی سطح علمی کارکنان و کارشناسان هستیم.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی هم در این جلسه، با تاکید بر جایگاه این استان و مشهدالرضا (ع) در سطح کشور گفت: خراسان‌رضوی به‌واقع به‌دلیل وجود مضجع شریف رضوی شرایط خاص و متفاوتی دارد به‌گونه‌ای که سالانه شاهد سفر میلیون‌ها زائر داخلی و خارجی به این استان هستیم.

داعی با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی باید در همه زمان، تلاش خود را معطوف به تسهیل شرایط ورود زائران داخلی و خارجی کند، افزود: در همه پیک‌های سفر و غیره، علی‌رغم تمام کمبود‌ها و کاستی‌های اعتباری، تمام تلاش زیرمجموعه‌های وزارت راه در استان خراسان‌رضوی، ارائه خدمات به زائران علی‌بن‌موسی‌الرضا (ع) با بالاترین کیفیت بوده است.

مدیرکل فرودگاه‌های استان خراسان‌رضوی نیز در این نشست به مهم‌ترین اقدامات سال گذشته این اداره‌کل اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از طرح های مسکوت‌مانده از دهه ۷۰، فرودگاه گناباد بود که سال گذشته با هزینه‌ای بالغ بر ۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال مورد بهره‌برداری قرار گرفت و در حال حاضر پرواز‌های آن نیز برقرار است.

محمود امانی‌بنی با اشاره به بهره برداری چهار طرح عظیم فرودگاهی در سال گذشته در فرودگاه مشهد افزود: طرح‌های توسعه ترمینال داخلی با اعتباری بالغ بر ۱۳ هزار میلیارد ریال، توسعه اپرون با اعتباری بالغ بر ۲ هزار میلیارد ریال، سه پل ارتباطی انتقال مسافران با اعتباری بالغ بر ۶۳۰ میلیارد ریال و سامانه جدید کمک ناوبری ILS فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد با اعتباری بالغ بر ۶۰۰ میلیاردریال در اسفندماه سال گذشته با حضور وزیر راه و شهرسازی افتتاح و به بهره‌برداری رسید.

وی با بیان اینکه فرودگاه مشهد پس از فرودگاه مهرآباد دارای بیشترین نشست و برخاست پرواز‌های داخلی و پس از فرودگاه امام (ره)، دارای بیشترین نشست و برخاست در زمینه پرواز‌های خارجی است گفت: در پی بهره برداری طر‌های عمرانی و توسعه‌ای فرودگاه مشهد، در حال حاضر قابلیت پذیرش تا ۱۴ میلیون مسافر را داریم.

دیگر خبرها

  • آیت‌الله حسینی‌بوشهری: طلاب در مسکن و معیشت دچار مشکل هستند
  • برگزاری شورای هماهنگی راه و شهرسازی استان خراسان‌رضوی
  • تاکید بر انجام اقدامات جهش زا توسط اعضای شوراها
  • وضعیت طرح نهضت ملی مسکن در خراسان‌رضوی مطلوب است
  • شتاب مطلوب طرح نهضت ملی مسکن در خراسان رضوی
  • دستور استاندار خراسان رضوی بر راه اندازی تیمارگاه حیات وحش در استان
  • اقدامات دولت سیزدهم بر اساس نیاز خراسان شمالی بوده است
  • راه‌اندازی تیمارگاه حیات وحش در خراسان رضوی
  • بزرگترین سایت طرح نهضت ملی مسکن خراسان رضوی در گناباد است
  • مشکلات جهان اسلام در نتیجه عدم توجه به توصیه های علمای جهان اسلام است/ هدف صهیونیسم بین الملل ایجاد فاصله میان کشورهای اسلامی است