Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صدای ایران»
2024-05-04@13:34:37 GMT

تب خرید مسکن فروکش کرد/بازار اجاره گرم شد

تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۳۹۱۹۷۷

به گزارش صدای ایران، خرداد ماه به دنبال رشد بیش از حد قیمت های پیشنهادی در بازار مسکن، معاملات در تهران ۳۶ درصد و در کل کشور ۳۰ درصد نسبت به اردیبهشت افت کرد. همچنین تعداد مبایعه نامه‌ها در پایتخت به کمتر از نصف زمان مشابه سال قبل رسید.
 رشد لجام گسیخته نرخ های پیشنهادی از سوی طرف عرضه، بازار مسکن را پیش از انتظار وارد عرصه رکود کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به تعلیق دو ماهه معاملات ناشی از شیوع ویروس کرونا انتظار می رفت بازار دو ماه دیرتر از سال قبل یعنی از تیرماه کساد شود اما هم‌زمانی چند عامل از جمله افزایش نرخ ارز، رشد تورم، افزایش بی ضابطه قیمت های پیشنهادی و انتظار طرف تقاضا برای کاهش قیمت شرایط را برای افت ۵۷ درصدی سالیانه معاملات در پایتخت و کاهش ۲۴ درصدی در کل کشور فراهم کرد.
افت ۵۷ درصدی معاملات در تهران
آنطور که اتحادیه صنف مشاوران املاک گزارش داده در خرداد ماه ۱۳۹۹ در شهر تهران ۱۲ هزار و ۵۳۱ قرارداد خرید و فروش ملک به امضا رسیده که نسبت به ماه قبل ۳۶ درصد و نسبت به زمان مشابه سال قبل ۵۷ درصد کاهش یافته است.
در کل کشور نیز در خرداد ماه ۱۳۹۹ بالغ بر ۴۹ هزار و ۹۳۹ مبایعه نامه به امضا رسیده که ۳۰ درصد کمتر از اردیبهشت امسال و ۲۴ درصد کمتر از خرداد پارسال بوده است.
بازار اجاره گرم شد
در سوی مقابل، ۱۵ هزار و ۲۳۹ قرارداد اجاره طی خرداد ماه ۱۳۹۹ در شهر تهران به امضا رسیده که نسبت به خرداد پارسال یک درصد کاهش یافته و نسبت به اردیبهشت امسال ۲۵ درصد افزایش پیدا کرده است.
در کل کشور نیز طی خرداد ماه ۱۳۹۹ بالغ بر ۵۸ هزار و ۲۷۴ اجاره نامه منعقد شده که نسبت به ماه مشابه سال گذشته شش درصد کمتر بوده اما نسبت به ماه گذشته ۲۹ درصد افزایش نشان می دهد. به نظر می‌رسد عدم توان خرید از سوی متقاضیان مصرفی، این گروه را به سمت بازار اجاره سوق داده است.
کاهش قابل توجه حجم معاملات بازار مسکن طی خرداد ماه ۱۳۹۹ در حالی رقم خورده که بر اساس آمار اتحادیه املاک در ماه‌های فروردین و اردیبهشت نیز در شهر تهران معاملات نسبت به سال قبل به ترتیب ۶۸ درصد و ۱۸ درصد افت کرده بود. در کل کشور نیز شاهد کاهش ۵۰ درصدی​ و هشت درصدی سالیانه معاملات به ترتیب در ماه های فروردین و اردیبهشت ۱۳۹۹ بودیم.
میانگین قیمت مسکن شهر تهران در اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ به ۱۶ میلیون و ۹۷۰ هزار تومان در هر متر مربع رسید که نسبت به ماه قبل ۱۱ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۳۳.۹ درصد رشد نشان داد. تعداد معاملات نیز ۱۱ هزار و ۳۱۰ فقره بود که نسبت به فروردین امسال ۸۰۹ درصد افزایش و نسبت به اردیبهشت پارسال ۶.۷ درصد کاهش یافت. هنوز گزارشهای بانک مرکزی و وزارت راه و شهرسازی از خرداد ماه ۱۳۹۹ ارائه نشده است. پ/

منبع: صدای ایران

کلیدواژه: بازار مسکن خرید مسکن اجاره مسکن مسکن خرداد ماه ۱۳۹۹ نسبت به ماه کل کشور سال قبل شهر تهران مشابه سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۹۱۹۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازار نابسامان اجاره مسکن در شهرهای جدید

درحالی حدود یکماه به آغاز فصل جابجایی در بازار اجاره مسکن باقیمانده که این بازار در برخی شهرهای جدید کشور در وضعیت نابسامانی به سر می‌برد و نرخ‌ها به‌شدت افزایش یافته است. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، آخرین گزارش بانک مرکزی از بازار مسکن (مربوط به اسفند 1402) نشان می‌دهد اجاره‌بها مسکن در شهر تهران و کل مناطق شهری نسبت به اسفندماه سال 1401 به ترتیب 44.5 و 51.6 درصد افزایش یافته است. این میزان افزایش در حالی صورت گرفته که به‌طور معمول آخرین ماه سال جابجایی‌ها در بازار اجاره مسکن به حداقل می‌رسد.

در این بین با وجود آن‌که حدود یکماه به آغاز فصل جابجایی‌ها در این بازار فرصت مانده که در برخی شهرهای جدید افزایش عجیب نرخ اجاره‌بها شروع شده است. در شهر جدید پرند که سال گذشته مترو آن پس از سال‌ها وعده و وعید افتتاح شد، برخی مالکان واحدهای خود را با قیمت‌های چندین برابری نسبت به سال گذشته آگهی کرده‌اند.

یکی از مستاجران که حدود دو هفته‌ای است در فاز 6 شهر جدید پرند به دنبال آپارتمانی برای اجاره است به تسنیم می‌گوید: هفته آخر فروردین امسال یک واحد 87 متری در فاز 6 پرند با پول پیش 50 میلیون و اجاره ماهانه 6 میلیون تومانی (رهن کامل 250 میلیون تومان)‌ عرضه می‌شد.

وی ادامه داد: این در حالی است که طی دو هفته اخیر رهن و اجاره آپارتمانی با همین ویژگی به‌طور مداوم در حال افزایش است. بر این اساس یک واحد مسکونی با همین مشخصات با ودیعه 200 میلیون تومانی و اجارخ ماهانه 2 میلیون تومانی (رهن کامل 280 میلیون تومان) فایل شده است.

به گفته وی، در پروژه کیسون که واحدهای آن همچنان در حال تحویل است، واحدهای مسکن مهر با ودیعه حدود 70 میلیون تومانی و اجاره ماهانه 7 میلیون تومانی عرضه می‌شود. به عبارت دیگر با رهن کامل 303 میلیون تومانی!

وی بیان کرد: در فاز پنج 5 یعنی جایی که پروژه‌های کم کیفیت‌تر و بدون امکانات است یک واحد 85 متری با ودیعه 50 تومانی و اجاره 5 میلیون تومانی عرضه شده است.

به گزارش تسنیم، بررسی آگهی‌ها اجاره در شهر جدید پرند نشان می‌دهد مالک یک واحد مسکونی 105 متری در فاز یک آنرا با رهن 650 میلیون تومانی عرضه کرده است. همچنن رهن یک واحد 80 متری 280 میلیون تومان، آپارتمان 80 فاز 5 با رهن 70 میلیونی و اجاره 3.5 میلیون تومانی، واحد 80 متری فاز یک با رهن 350 میلیون تومانی و آپارتمان 83 متری با رهن 200 و اجاره 4 میلیون تومانی فایل شده است.

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • افزایش عجیب نرخ اجاره در شهر‌های جدید
  • پای بیت کوین به معاملات مسکن تهران باز شد
  • معاملات مسکن در تهران از طریق بیت‌کوین!
  • سلامی : مالیات باید بر عایدی سرمایه باشد و نه بر تورم/ طرحی به نام حمایت از محرومان، به کام یک درصد مرفه جامعه /هشدار نسبت به تشدید بحران در بازار مسکن
  • بازار نابسامان اجاره مسکن در شهرهای جدید
  • قیمت طلا به کف رسید؟/ قیمت جدید طلا ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
  • پیش‌بینی جالب یک فعال بازار درباره قیمت طلا در هفته آینده/ طلا و سکه چه قیمت‌هایی را تجربه می‌کنند؟
  • یک پیش‌بینی از آینده بازار سکه /سکه‌های کوچکتر تغییر فاز دادند
  • تک‌روی سکه‌های کوچکتر نسبت به سایر قطعات/ سکه‌های حراجی به بازار نیامده است
  • شفافیت ۱۰۰ درصدی تمامی معاملات مسکن از طریق سامانه خودنویس اجرایی شد