Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش الجزیره، شیف در این نامه نوشته است: ادامه بازداشت لجین الهذلول آن هم در سایه شیوع کرونا نگران کننده و خطرناک است.

وی افزوده است: الهذلول از ماه می ۲۰۱۸ دستگیر شده و تاکنون بارها بدون هیچ توضیحی محاکمه او به تعویق افتاده است.

رییس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا نوشته است: بنابر اطلاعات، الهذلول در زندان شکنجه جسمی و روحی و تهدید به تجاوز و مرگ شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شیف گفت: من تنها کسی نیستم که در خصوص دستگیری و زندانی شدن مدافعان حقوق زنان در عربستان نگران هستم.

وی در پایان تاکیده کرده است: ناتوانی عربستان سعودی برای بررسی این نگرانی‌ها، بر تصمیمات کنگره برای همکاری واشنگتن با ریاض تاثیر خواهد گذاشت.

لجین متولد سال ۱۹۸۹ فعال سعودی در زمینه حقوق زنان در سال ۲۰۱۴ در حال رانندگی و عبور از مرز مشترک عربستان و امارات برای اولین بار بازداشت شد و در ماه می ۲۰۱۸ در راستای موج بازداشت فعالان مدافع حقوق بشر در عربستان به دلایل ناشناخته ای برای دومین بار دستگیر و زندانی شد و هم اکنون در بازداشت بسر می برد.

پیش تر عفو بین‌الملل از «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان خواسته بود تا فعالان زن حقوق بشری این کشور را که در زندان هستند، آزاد کند.

در حال حاضر، ۱۳ فعال حقوق زنان در عربستان به دلیل فعالیت‌های حقوق بشری در جریان محاکمه هستند و از این ۱۳ نفر، لجین الهذلول، سمر بدوی، نسیمه الساده، نوف عبدالعزیز و میاء الزهرانی همچنان در بازداشت به‌سر می‌برند.

از زمان روی کار آمدن محمد بن‌سلمان به عنوان ولیعهد عربستان، فشار به فعالان سیاسی، دینی و مدنی افزایش چشمگیری یافته است به گونه‌ای که از سپتامبر(شهریور۹۸) سال ۲۰۱۹ تاکنون ده‌ها نفر از روحانیون، وعاظ، اساتید دانشگاه، فعالان مدنی زن و هنرمندان این کشور به بهانه‌های مختلف دستگیر و روانه زندان شده‌اند.

برچسب‌ها محمد بن ‌سلمان ایالات متحده آمریکا عربستان‌ سعودی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: محمد بن سلمان ایالات متحده آمریکا عربستان سعودی محمد بن سلمان ایالات متحده آمریکا عربستان سعودی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۹۵۲۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شیرین سعیدی: از شنیده شدن خبر بازداشت خود شوکه شدم!

خبرسازی و جعل خبر از سوی جریان‌های رسانه‌ای ضدایرانی تاکنون در موارد متعددی رخ داده است؛ این شبه‎ رسانه‎‌ها روایت‌های جعلی خود را در مورد موضوعات مختلف مرتبط با ایران مطرح می‌کنند؛ روایت‌هایی جعلی که بدون هیچ‎گونه سند و مدرکی منتشر و در هزارتوی اتاق فکر آنها ساخته و پرداخته می‎شود.

با وجود این، وجه مشترک خبرسازی‌ها و خبر‌های جعلی که درباره ایران منتشر می‎شود ادعا‌هایی است که هیچ‎گاه ثابت نشده و به سرعت تهی بودن آنها اثبات شده است؛ تنها با یک راستی‌آزمایی اجمالی دست تولیدکنندگان خبر‌های جعلی رو شده و پروپاگاندای امپراتوری‎های دروغ آشکار می‌شود.

برای آشنایی با خط خبری رسانه‎‌هایی که به دروغ ‎پراکنی دست می‎زنند کافی است به فیک‎نیوز‌های اخیر درباره تحولات ایران نگاهی بیندازیم؛ در پی ناآرامی‌های سال ۱۴۰۱ رسانه‌های معاند و ضد انقلاب در ماموریتی هماهنگ موارد زیادی از خبرسازی و وارونه ‎نمایی را در دستور کار خود قرار دادند.

شاید بتوان شاخص‎ترین دروغ‎پراکنی رسانه‎ها و اشخاص اجیر شده را موضوع آرمیتا عباسی نام برد؛ رسانه‎‌ها و اشخاص مذکور پس از فضاسازی و طرح ادعایی به دنبال ایجاد التهاب با پروبال دادن به پرونده بودند؛ اما با آزاد شدن آرمیتا عباسی از زندان، کذب بودن این گزارش‌ها کاملا به اثبات رسید و فریبکاری آنها نقش برآب شد.

رسانه‎‌های اجیرشده و زنجیره‎ای در موردی دیگر این موضوع را مطرح کردند که حسین رونقی در زمان حضور در زندان آسیب جدی دیده است (!)؛ ادعایی که بی ‎اساس بودن آن پس از آزاد شدن او از زندان مشخص شد.

اما در سیر جعلیات درباره ایران به نام حسن فیروزی برمی‌خوریم؛ نامی که معاندین با طرح یک سناریو کذب و از پیش طراحی شده بر سرزبان‎‌ها انداختند، با این عنوان که او به اتهام محاربه بازداشت و در زندان اوین مورد شکنجه و ضرب و شتم قرار گرفته و قرار است که حکم اعدام او اجرا شود.

اما در نهایت بررسی‌های صورت گرفته نشان داد فردی به نام حسن فیروزی با جرایم ذکر شده در ادعا‌های معاندین نه‌تنها حکم محکومیت و کیفرخواست و قرار طی ماه‌های گذشته، نداشت بلکه در هیچ کدام از زندان‌های ایران در بازداشت یا گذران دوران محکومیت نبود.

اینها تنها مواردی از خبر‌هایی بود که در راستای دشمنی با مردم ایران و با هدف فریبکاری و ایجاد آشوب منتشر می‌شد. بازداشت یک استاد ایرانی دانشگاه آرکانزس؛ سوژه جدید گروه‌های معاند.

اما در تازه‎ترین مورد جعل خبر، برخی از افراد و گروه‌های ضدایرانی که خود را در قالب رسانه و نهاد حقوق بشری معرفی می‌کنند و بسیاری از آنها با گروه‌هایی مانند گروهک تروریستی منافقین در ارتباط هستند، خبری جعلی را درباره یکی از استادان ایرانی دانشگاه آرکنسا یا آرکانزاس منتشر کرده‌اند. وب‌‎سایت هرانا به‎تازگی در خبری که «اختصاصی» خوانده شده، مدعی بلاتکلیفی «شیرین سعیدی» در زندان اوین شده است.

نکته عجیب در خبر هرانا که خود را «ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران» عنوان کرده، این است که در خبر خود نقل قولی از «یک منبع مطلع نزدیک به خانواده شیرین سعیدی» مطرح کرده است. این وبسایت در خبر خود مدعی شد که ۱۰۴ روز از بازداشت شیرین سعیدی در اوین می‌گذرد.

یکی دیگر از صفحاتی که در راستای پازل رسانه ه‎ای غرب عمل می‎کند، نهادی موسوم به «حقوق بشر در ایران» است؛ این صفحه خود را نهادی «غیردولتی و غیر سیاسی که بر اساس اسناد بین‎ المللی حقوق بشر فعالیت می‌کند» معرفی کرده است؛ این به ‎اصطلاح نهاد حقوق بشری در روز ۵ آوریل (۱۷ فروردین)، تصویری را از شیرین سعیدی، استاد ایرانی دانشگاه آرکانزاس، منتشر کرد و مدعی زندانی بودن و بلاتکلیفی این شخص در اوین شد. این در حالی است که تنها کاربران ناشناخته این خبر را در رسانه اجتماعی ایکس منتشر و بازنشر کردند.

وبسایت وابسته به گروهک تروریستی کومله نیز همگام با فیک‎ نیوز‌ها در خبری تحت عنوان «بلاتکلیفی شیرین سعیدی در زندان اوین» به این موضوع پرداخت.

بنگاه خبرپراکنی کومله تا جایی پیش رفت که حتی تاریخی برای ورود سعیدی به ایران (دی ماه ۱۴۰۲) ذکر کرد و مدعی شد فرد مذکور در همان زمان ممنوع ‎الخروج شده است.

در این خبرسازی همچنین درباره آنچه برگزار نشدن دادگاه برای رسیدگی به اتهامات سعیدی خوانده شده، ابراز نگرانی هم شده است. همچنین یکی از افرادی که به این خبر جعلی دامن زده و خبرسازی‌های بسیاری درباره آن کرد، فردی معلوم‎ الحال به نام ایرج مصداقی از اعضای گروهک تروریستی منافقین و از صحنه‌گردانان پرونده بازداشت حمید نوری در سوئد است. البته این عضو گروهک تروریستی منافقین در ادامه ضدونقیض‎گویی‎ هایش پیشتر نیز از شیرین سعیدی انتقاد کرده بود.

مطلع شدن از بازداشت از سانفرانسیسکو!

برای روشن شدن این موضوع خبرگزاری قوه قضائیه به سراغ فردی رفته که چندی است ادعا‌های شبه‎ رسانه‎‌ها و اشخاص اجاره ‎ای او را نشانه گرفته‎ اند.

«از شنیده شدن خبر بازداشت خود شوکه شدم»؛ این نخستین واکنشی است که شیرین سعیدی در پاسخ به پرسشی درباره وضعیتش می‌گوید.

سعیدی می‌گوید: حدود یک ماه پیش و اوایل ماه مارس (اواخر اسفند سال ۱۴۰۲) در شبکه‌های اجتماعی دیدم که برخی از حساب‌های کاربری تعدادی اسامی و به‌ویژه اسامی زنان را مطرح می‌کردند که در ایران بازداشت شده‌اند و نام من هم در میان این اسامی بود، اما فکر کردم که این فرد، فرد دیگری است چراکه تصویری منتشر نشده بود؛ با وجود این به موضوع مشکوک شدم.

وی در روایت خود درباره این موضوع، می‌گوید که در فاصله روز‌های ۲ تا ۶ آوریل (۱۴ تا ۱۸ فروردین) برای شرکت در یک کنفرانس علمی به همراه دخترش در سانفرانسیسکو بوده، اما در زمان بازگشت به فرودگاه متوجه شده پیام‌های زیادی برای او ارسال شده که همگی آنها جویای حالش بودند.

سعیدی در اظهاراتش به این موضوع اشاره می‎کند که تصویر خود را به همراه شایعه بازداشتش در سایت یک نهاد به‌اصطلاح حقوق بشری دیده، و توضیح می‎دهد که تصویرم را برخی از حساب‌های کاربری در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده بودند و برخی از حساب‌های کاربری حتی در این مورد روایت‌سازی کرده بودند؛ من از این موضوع بسیار شوکه شدم. وی معتقد است که حساب‌های کاربری و وب‎سایت‌هایی که اقدام به انتشار این خبر کردند، فارسی زبان و وابسته به اپوزیسیون بودند.

سعیدی، می‌گوید که اطلاعات درباره او مانند فعالیت به عنوان استاد دانشگاه و دانشگاه محل تدریس او را منتشر کرده و حتی تاریخی ذکر کرده بودند که در آن تاریخ به ایران آمده و از سوی دادگاه احضار شده است.

سعیدی، اضافه کرد که صفحات منتشر کننده خبر ادعایی تنها به این موضوع بسنده نکرده و مدعی شدند که وی شرایط سختی در زندان دارد و حتی موفق به برقراری تماس با وکیل نشده است.

به گفته وی، یکی از وب‎سایت‌های منتشرکننده خبر، وبسایت کومله و یگی دیگر از آنها نهادی مدعی پیگیری مسائل حقوق بشری بوده که هیچ‎گاه پیشتر نامش را نشنیده است.

شیرین سعیدی، می‌‎گوید: زمانی که چنین خبری درباره یک نفر منتشر می‌شود برخی تا سال‌ها تصور می‌کنند که آن فرد واقعا در زندان بوده و نمی‌توان باور همه این افراد را تصحیح کرد و به آنها گفت که اشتباه می‌کنند؛ از بین بردن این تصور آسان نیست.

وی با اشاره به اینکه در ابتدا نخواستم با خانواده این موضوع را در میان بگذارم، اما شروع به تماس با خانواده‎ام کردند، گفت که خانواده‎اش درپی این خبرسازی دچار اضطراب شده است.

سعیدی این اقدام را یک حرکت هدفمند و از پیش برنامه‌ریزی شده توصیف می‎کند و می‌گوید که من این اتفاق را نشانه‌ای از یک هدف و برنامه‌ریزی می‌بینم، این اقدام افرادی را نگران کرد که دلیلی برای نگرانی نداشتند.

نادیده گرفتن واقعیت از سوی عضو منافقین
این شهروند ایرانی در بخشی دیگر با اشاره به نقش ایرج مصداقی در انتشار خبر ادعایی بازداشتش در ایران در رسانه اجتماعی ایکس، می‌گوید «حتی یکی از دانشجویانم به این فرد پیام داد و گفت که من در زندان نیستم و در دانشگاه محل تدریس خود حاضر هستم، اما او نه‌تنها خبر را حذف نکرد بلکه اقدام به خبرسازی جعلی کرد که من عضو فلان گروه هستم و من در ایران بوده‌ام و ادعا‌هایی بسیار عجیب که عامدانه بودن آنها کاملا آشکار است.»

استاد دانشگاه آرکانزاس می‌گوید آخرین بار در سال ۲۰۱۵ در ایران بوده و اکنون هم عضو هیئت علمی دانشگاه آرکنسا یا آرکانزاس است.

سعیدی تاکید می‌کند که هیچ‎گاه به‎ ویژه در زمان حضور در ایران مراجعه‌ای به دستگاه قضایی نداشته و یا احضار نشده است و با گلایه از انتشار دهندگان خبر ادعایی بازداشت وی، می‌گوید: این امر برای من بسیار غیرعادی است؛ دلیل این همه توهین و تهمت را نمی‌فهمم، آنها باید از خود بپرسند که این چه نوع رفتاری است؟ من این را درک نمی‌کنم، واقعا نمی‌دانم این داستان زندان از کجا آغاز شد.

پس از بررسی تازه‎ ترین مورد از دروغ‎گویی و انتشار خبر جعلی از سوی  معاندین، پرسش‎هایی مطرح می‎شود که با وجود اینکه شیرین سعیدی در آمریکا سکونت دارد، طرف‎های مذکور با چه انگیزه‌ای اقدام به این خبرسازی کرده‌اند؟

می ‎توان گفت که در مدل رسانه‌ای مورد استفاده شبه‎رسانه‌های غربی و معاند فارسی‎زبان محوریت انتشار اطلاعات ساختگی بر دوش تعدادی از حساب‌های کاربری و وب‎سایت‎‌هایی است که کار آنها اشاعه دروغ‎های آشکار درباره ایران و تحولات مربوط به این کشور است.

منبع: فارس

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • فعالان حوزه خانواده در«جامعه پردازخانواده» به یکدیگرمعرفی می‌شوند
  • شیرین سعیدی: از شنیده شدن خبر بازداشت خود شوکه شدم!
  • آمریکا نسخه‌های حقوق‌بشری را در کشور خودش هم اجرا نمی‌کند
  • درخواست وزیر نتانیاهو برای شلیک به فلسطینی‌ها به جای بازداشت آنها
  • گزارش سالانه کمیسیون حقوق بشر کانادا منتشر شد
  • به جای بازداشت فلسطینی‌ها به آنها شلیک کنید!
  • درخواست وزیر صهیونیست برای شلیک به فلسطینی‌ها به جای بازداشت آنها
  • کره‌شمالی: بدترین وضعیت حقوق بشری در جهان را در آمریکا داریم
  • نماینده دائم ایران در ژنو: ضرب و شتم، مدافعان حقوق بشر را ساکت نمی‌کند
  • آخرین فرصت عربستانی‌ها به محمد صلاح