Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدرسه علمیه امام رضا (ع) تهران با داشتن پایگاه مقاومت بسیج فعال و انجمن تخصصی در حوزه پژوهشی و برگزاری روزانه چند درس خارج فقه و اصول، در حوزه آموزشی و پژوهشی جزو مدارس ممتاز استان تهران است.

خبرگزاری شبستان، گروه قرآن و معارف: بسیاری از مدارس علمیه در گذشته در مناطق تجاری تشکیل می شدند تا تجار و کسبه با احکام شرعی آشنا شوند همچنان که امام علی (ع) فرمودند: «یا معشر التجّار الفقه ثم المتجر، الفقه ثم المتجر، الفقه ثم المتجر؛ ای جامعه تجار و معامله گر! اول یادگیری مسائل شرعی تجارت، بعد تجارت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

 

این قاعده در شهر تهران نیز وجود دارد به طوری که شمار زیادی از مدارس علمیه پایتخت کشورمان در جنوب و منطقه بازار آن بنا شده اند: مدارس علمیه شیخ عبدالحسین، مجدالدوله، فتحیه، امام رضا (ع)، معیرالممالک و مروی.

 

یکی از مهم ترین و بزرگ ترین مدارس علمیه ای که در دل بازار بزرگ تهران ساخته شده مدرسه علمیه امام رضا (ع) است که حدود دهه است که آیت الله علی اکبر رشاد، رئیس شورای عالی حوزه های علمیه استان تهران و رئیس پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی تولیت آن را برعهده دارد.

 

مدرسه‌ای با قدمت دیرین که خبری از معماری قجری در آن نیست

 

 

 

 

 

مدرسه علمیه امام رضا (ع) که هنگام ساخت در سده دوازدهم هجری شمسی به مدرسه رضائیه مشهور بوده در یکی از محلات قدیمی تهران یعنی سنگلج (عودلاجان) واقع شده است هرچند برخلاف قدمت زیادش، نشانی از معماری عهد قاجار به ویژه حوضی در میانه حیاط آن و گل ها و درختان سربه فلک کشیده در آن خبری نیست که نیست. پیش از آن که این مسجد پنج سال پیش بازسازی شود حیاط آن چند منظوره بود: نمازخانه، محل برگزاری جلسات عمومی به ویژه همایش ها و کنگره ها و درس اخلاق و محل ورزش به ویژه والیبال طلاب؛ پس از بازسازی این فضای بازی و سرگرمی از دست رفت و جلسات عمومی در نمازخانه این مدرسه برگزار می شود.

 

مدرسه علمیه امام رضا (ع) پس از پیروزی انقلاب اسلامی ابتدا تحت مدیریت حجت الاسلام والمسلمین بنایی مدیریت می شد و پس از عزیمت این روحانی به شهر تبریز، آیت الله محمد رضا مهدوی کنی، رئیس فقید مجلس خبرگان رهبری، برای مدتی مدیریت آن را برعهده داشت و پس از تمرکز وی بر مدرسه علمیه مروی، مدیریت این مدرسه به آیت الله صادقی رشاد سپرده شد.

 

شهرت در برگزاری جلسات درس خارح فقه و اصول

 

 

 

 

مدرسه علمیه امام رضا (ع) جزو مدارس فعال در زمینه برگزاری درس خارج فقه و اصول است به طوری که آیات علی اکبر صادقی رشاد، عباسعلی اختری، حسن عالمی و علیرضا تقوایی در این مدرسه، خارج تدریس می کنند. تنها مدرسه علمیه امام خمینی (ره) در سطح استان تهران است که همه روزه چند در سخارج فقه و اصول در آن برگزار می شود.

 

در کنار این شهرت، این مدرسه همه ساله از میان داوطلبان برای مقاطع دو و سه (پایه های هفتم تا دهم) طلبه می پذیرد و اکنون 140 طلبه در این دو مقطع و همچنین درس خارج فقه و اصول مدرسه علمیه امام رضا (ع) تحصیل می کنند. بیشتر طلاب این مدرسه اهل تهران هستند و همه روزه پس از پایان کلاس های درس و گعده های دو یا چند نفره نزد خانواده هایشان برمی گردند و بقیه طلاب نیز در 17 مدرس دگر این مدرسه استقرار می یابند.

 

از مهم ترین ویژگی های مدرسه علمیه امام رضا (ع) داشتن کتابخانه ای بسیار مجهز و به روز است به طوری که به گفته حجت الاسلام محمد برزگر از طلاب این مدرسه، استادان و طلاب هیچ مشکلی در تهیه کتاب های مورد نیازشان در حوزه های ادبیات، فقه، اصول، تاریخ اسلام، سیره اهل بیت (ع) و تفاسیر قرآن کریم و سایر رشته ها ندارند.

 

مدرسه‌ای با چند مدرسه تابعه

 

 

 

 

 

مدرسه علمیه امام رضا (ع) از جهات زیادی به مدرسه علمیه مروی شباهت دارد که از جمله آنها فعالیت مدارس علمیه محمدیه، ثامنیه و موسسه آموزش عالی تخصصی حضرت امام رضا (ع) تحت اشراف این مدرسه است. محمدیه و ثامنیه در مقاطع اول و دوم طلبه می پذیرفت و این موسسه نیز جزو چند موسسه معدود در آموزش تخصصی دروس سطح بالای حوزوی است.موزش

 

این مدرسه به همت آیت الله علی اکبر رشاد و مدیریت آن جزو مدارس بسیار موفق در حوزه های پژوهشی و آموزشی است و استادان و طلاب آن همیشه در جشنواره های استانی و ملی همچون علامه حلی موفقیت های قابل توجه ای کسب می کنند. مدرسه علمیه امام رضا (ع) برای کسب چنین موفقیت هایی با جدیت بر برگزاری پیش مطالعه، کلاس های درس و گعهده علمی میان طلاب و برگزاری کارگاه ها و نشست های علمی نظارت دارد.

 

انجمنی موفق در حوزه پژوهش

 

انجمن پژوهشی مدرسه علمیه امام رضا (ع) در سال 1395 راه اندازی شد و جلسات علمی آن در حوزه علوم انسانی و اقتصاد مقاومتی  و علمیاتی شدن محورهای بیانیه گام دوم انقلاب به صورت مرتب و منظم و با حضور استادان برجسته حوزه علمیه و دانشگاه ها کشورمان برگزار می شود.

 

مدرسه علمیه امام رضا (ع) در کنار توفیقات بسیار در حوزه های آموزشی و پژوهشی در زمینه اخلاقی و تهذیبی نیز بسیار فعال است و جلسات اخلاق به صورت هفتگی با سخنرانی آیت الله رشاد یا برخی از استادن نام آشنا روزهای چهارشنبه در این مدرسه برگزار می شود. مراسم سنتی عمامه گذاری طلاب این حوزه نیز همه ساله با حضور مسئولان مرکز مدیریت حوزه های علمیه و برخی از شخصیت های علمی و حوزوی کشور برگزار می شود.

 

این مدرسه در زمینه آشنایی با آرمان های انقلاب اسلامی و معرفی دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی نیز بسیار پویا و پر رونق است که برگزاری نشست های بصیرتی و یادواره شهدا توسط پایگاه مقاومت بسیج از جمله این خدمات انقلابی و میهنی است.

 

توزیع بسته‌های ارزاق در دوره شیوع ویروس کرونا

 

همین پایگاه مقاومت بسیج این مدرسه که گروه جهادی طلاب آن بسیار فعال است با شروع ویروس کرونا در سم پاشی و ضد عفونی کردن محلات عودلاجان و سیروس مشارکت داشته است و تاکنون در چند نوبت و در مجموع، 150 بسسته ارزاق و بهداشتی میان نیازمندان توزیع کرده است. این مدرسه همسو با رزمایش همدلی و مواسات فعالیت های خوبی انجام داده است که همچنان ادامه دارد.

 

سخن آخر اینکه مدرسه علمیه امام رضا (ع) تهران با داشتن پایگاه مقاومت بسیج فعال و انجمن تخصصی در حوزه پژوهشی و برگزاری روزانه چند درس خارج فقه و اصول، در حوزه آموزشی و پژوهشی جزو مدارس ممتاز استان تهران است.  

 

پایان پیام/397

منبع: شبستان

کلیدواژه: رزمایش کمک مومنانه حوزه علمیه امام رضا ع مدرسه علمیه امام رضا درس خارج فقه و اصول پایگاه مقاومت بسیج برگزار می شود استان تهران مدارس علمیه جزو مدارس آیت الله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۹۷۵۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاریخی: مدرسه جایی برای گفتگوی رو در رو با دانش‌آموزان است

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، حسین تاریخی، دبیر کل اتحادیه انجمن های اسلامی دانش‌آموزان در مراسم اختتامیه رویداد روایت دختران ایران گفت: رسانه‌های دشمن همواره به دنبال ایجاد یاس، ناامیدی و ترس در دل مردم ایران هستند؛ شاید برای برخی از افراد عجیب باشد، اما در حوادث یک ماه اخیر و به دنبال شرارت‌های رژیم صهیونیستی در منطقه، برخی از دانش آموزان اعلام کردند که در مدرسه با فضای ترس مواجه بودیم؛ آنها به شدت ترسیده بودند که نکند اسرائیل حمله کند و جنگ بشود؛ حتی تعدادی از دانش‌آموزان هم به مدرسه نیامده بودند.

دبیر کل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان گفت: جنگ امروز جنگ روایت‌ها است و آنقدر این جنگ خانمان سوز است که دشمن در تلاش است ذهن و فکر تمامی جوانان ما را از بین ببرد و هر کس که در ایران زندگی می‌کند را مایوس و ناامید کند.

وی با اشاره به حوادث تلخ سال ۱۴۰۱ گفت: کسانی بودند که ناشی از تلاش دشمن در رسانه‌ها، به کف خیابان آمدند و جان خود را از دست دادند. اینها نتیجه تلاش‌های دشمن در تشویش و گمراهی اذهان عمومی است. امروز در حالی که همه کشور‌ها از اقتدار ایران می‌گویند و دفاع ایران را مشروع می‌دانند؛ رسانه‌های دشمن کاری کرده بودند که در محیط مدرسه دانش آموزان از پاسخ اسرائیل می‌ترسیدند.

تاریخی با بیان اینکه آینده نوجوانان و جوانان ما به شدت مورد حمله ناجوانمردانه قرار گرفته است؛ گفت: اگر لطف الهی نبود؛ ممکن بود ما هم مورد حمله رسانه‌های دشمن قرار بگیریم؛ فکر ما آشفته شود و یا به خیابان‌ها برویم؛ برای جلوگیری از این حوادث ما نیازمند تبیین اهداف و برنامه برای مردم هستیم؛ تبیین هم نیاز به کمک و روایت کردن دارد.

گاهی خود ما هم باورمان نمی‌شود که به چه دستاورد‌هایی رسیدیم

دبیر کل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان گفت: ما باید در جایی که امکان رو در رو شدن با دانش‌آموزان را داشته باشیم روایتگری کنیم. جایی که می‌توانیم با او به تبادل نظر و گفتگو بپردازیم؛ حتما این کار را بکنیم و این فرصت را غنیمت بشماریم. شاید نتوانیم در فضای مجازی به خوبی دشمن عمل کنیم، اما مدرسه جایی است که در دست ماست. جایی که می‌توانیم به صورت هنرمندانه با مخاطبان نوجوان خود ارتباط برقرار کنیم. مدرسه یکی از جدی‌ترین فرصت‌های ماست که می‌تواند تعیین کننده باشد.

وی با اشاره به اینکه گاهی خود ما هم باورمان نمی‌شود که به چه دستاورد‌هایی رسیدیم؛ افزود: اسرائیل از ابتدای طوفان الاقصی تاکید می‌کند همه کاره ایران است؛ آمریکا و اروپا دائما بر قدرت ایران تاکید کردند؛ اما باز هم کسانی هستند که قدرت دفاعی و نظامی ایران را دست کم می‌گیرند؛ این ندیدن قدرت داخلی آفتی بوده که صد‌ها سال است در ایران وجود داشته است. دشمن هم بر این نقطه ضعف تمرکز دارد.

دبیر کل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان خاطر نشان کرد: دشمن دائماً به فکر این است که از تفرقه‌های بین ما استفاده کند؛ و ما باید هشیار باشیم و بهانه‌های واهی برای تفرقه افکنی را به دشمن ندهیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مدرسه، جایی برای گفتگوی رو در رو با دانش‌آموزان
  • بانوان طلبه سنگربانان عرصه تربیت هستند
  • تاریخی: مدرسه جایی برای گفتگوی رو در رو با دانش‌آموزان است
  • سفر به سومین دیار حرم اهل بیت (ع) در ایران -  بخش نخست
  • غیر قانونی بودن سبدفروشی دارو توسط شرکت‌های پخش
  • کارخانه نوآوری اصفهان هوشمند راه‌اندازی می‌شود
  • فرزندان با استعداد خود را به حوزه های علمیه بفرستید
  • سربازی برای امام زمان (عج)بالاترین توفیق طلاب حوزه‌های علمیه است
  • تفاهم‌نامۀ همکاری دانشگاه سلمان فارسی کازرون و انجمن علمی تحقیق و تصحیح نسخه‌های خطی ایران امضا شد
  • اعلام حمایت طلاب حوزه علمیه خواهران استان آذربایجان شرقی از طرح نور فراجا