Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@18:46:03 GMT

فارس و کرونا ، رو در رو در بزنگاه همه‌گیری

تاریخ انتشار: ۴ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۳۹۸۵۹۶

فارس و کرونا ، رو در رو در بزنگاه همه‌گیری

مسوولان دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به آمار بی سابقه بیشترین فوتی کرونا در فارس در روزهای گذشته هشدار داده اند که ، تعداد فوتی‌های مبتلایان رو به افزایش است و این استان را در آستانه مرحله قرمز کرونا قرار داده است. در این شرایط علاوه بر اینکه به رعایت فاصله گذاری اجتماعی ، استفاده از ماسک و پرهیز از آمد و شدهای غیر ضروری تاکید می شود ، استان فارس عرصه ای برای بهره گیری از خدمات جامع سلامت و دستاوردهای طرح تحول سلامت ، توانمندی پزشکان خانواده و به کار گیری توانمندی‌های شیراز و استان فارس به عنوان قطب علوم پزشکی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیمارستان حضرت علی اصغر (ع) که به عنوان نخستین مرکز درمانی بیماران کرونا تجهیز شده بود همچنان پذیرای این بیماران است ، در کنار این بیمارستان ، سه بیمارستان شهید فقیهی ، شهید دکتر بهشتی و شهید چمران شیراز  نیز به ارائه خدمات به بیماران کرونا می پرداختند که با بهبود شرایط سه بیمارستان اخیر از چرخه خدمات به بیماران کرونا خارج شدند اما با تشدید شرایط و نزدیک شدن فارس به وضعیت قرمز مجددا تخت هایی دراین سه بیمارستان برای پذیرش بیماران کرونا تجهیز شده است.

استان فارس و شیراز در سال‌های گذشته هزینه‌های زیادی برای اجرای طرح پزشک خانواده که به صورت آزمایشی در این استان اجرا شد پرداخت کرد ، این طرح  پس از سال‌ها کش و قوس و حذف و اضافه شیوه نامه ها سرانجام اجرایی گردید ، اکنون زمان آن رسیده است که این طرح در بزنگاه کرونا مورد ارزیابی قرار گیرد و نقش آن در مهار این بیماری کشنده راست آزمایی گردد ، فارس اکنون شرایط بدتری نسبت به بیشتر استان های کشور دارد و می طلبد که داشته های این استان در حوزه علوم پزشکی به کمک شهروندان بیاید.

دکتر مهرزاد لطفی در نشست ستاد مدیریت بیماری کرونا در شیراز با اعلام شرایط اضطراری و آماده باش دستگاه های اجرایی استان فارس برای مقابله با موج دوم کرونا از استاندار فارس خواست  برای بازگشت محدودیت ها در موج دوم بحران کرونا چاره اندیشی شود .

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه با عزم جدی و همگانی باید با تغییر رویکرد در ارایه خدمات به مردم گام برداریم گفت:  به ویژه در آموزش و پرورش نیز باید خدمات از شکل حضوری به صورت مجازی تغییر یابد.

او پیش بینی افزایش تخت و اختصاص مراکز درمانی ویژه خدمت رسانی به مبتلایان را اولویت مهم مجموعه سلامت در شرایط کنونی خواند و یادآور شد: با تلاش شبانه روزی مسوولان دانشگاه در راستای خدمت رسانی به مراجعان، کادر بهداشت و درمان درگیر کرونا به صورت فعال در حال خدمت رسانی به مبتلایان و موارد مشکوک هستند.

 لطفی با تاکید بر اینکه پایش صحیح و مستمر در موفقیت و تصمیم گیری های مهم مجموعه سلامت بسیار موثر است، عنوان کرد: ۹۰ درصد مرگ و میرها در گروه بیماران پُرخطر است که باید با افزایش اطلاع رسانی در راستای حفظ و ارتقای سلامت مادران باردار، سالمندان، کودکان و بیماران زمینه ای تلاش شود.

وی افزود: با توجه به اهمیت سلامت مادران باردار و گروه های پُرخطر در استان، تامین اقلام حفاظت فردی در بحران کرونا در زمان دریافت خدمات بهداشت و درمان از سوی دانشگاه برای افراد نیازمند در اولویت دستور کار قرار گرفته است.

رییس دانشگاه  علوم پزشکی شیراز بر ارتقای دانش و آگاهی مردم و اهمیت رعایت موارد پیشگیرانه به ویژه گروه های پُرخطر مانند سالمندان، مادران باردار و کودکان تاکید کرد و ضرورت توجه عمومی نسبت به مخاطرات حضور در اجتماعات و مکان های عمومی و اهمیت حضور در منزل برای قطع چرخه انتقال این ویروس خطرناک را یادآور شد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز بیان داشت : با توجه به روند افزایش مبتلایان به کرونا  در استان فارس  و تکمیل گنجایش بیمارستان حضرت علی اصغر(ع)، بیمارستان های شهید دکتر فقیهی با ۱۰۰ تخت و شهید دکتر چمران با ۵۰ تخت و چند بخش از بیمارستان شهید دکتر بهشتی برای پذیرش بیماران مبتلا به کروناویروس آماده شده است.

دکتر عبدالرسول همتی  تاکید  کرد: ویروس در جامعه به سرعت در حال انتقال است و بی توجهی به دستورات بهداشتی، سرعت انتقال آن را افزایش می دهد.

همتی یاد آور شد : استفاده از ماسک، رعایت فاصله در روابط اجتماعی، پرهیز از ترددهای غیرضروری و دوری از تجمعات، دورهمی های خانوادگی، مراسم عقد، عروسی و ترحیم تا اطلاع ثانوی، تنها راه پیشگیری از ابتلا به کرونا  است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه فارس وارد آمار پنج  رقمی از ابتلای به کرونا شده است گفت: بی توجهی به دستورات بهداشتی، استان فارس را در آستانه وضعیت قرمز قرار داد.

بر اساس آمارهای موجود استان فارس بیش از یک هزار تخت در بیمارستان های خصوصی، ۶۱۱ تخت در بیمارستان‌های سایر نهادها و ارگان‌های دولتی و ۵۹۳ تخت در بیمارستان های خیریه دارد ، این توان  مراقبت بالینی و بستری بیماران قطعا تکیه گاه مناسبی برای دلگرمی هشروندان در بزنگاه کرونا است که باید با مدیریت جامع و فراخوان اصولی و حساب شده در شرایط کرونا از آن بهره گیری کرد.

 هم‌ اکنون به ازای هر یک هزار نفر، یک و ۹دهم تخت بیمارستانی در استان فارس و در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شیراز وجود دارد و این در حالی است که مقدار این شاخص در کشور یک و ۶دهم است بنا بر این استان فارس  در این زمینه از وضعیت کنونی کشور در جایگاه بالاتری قرار دارد و م یتواند از توان مراقبت بالینی و بستری بهتری بهره مند شود.

بر اساس آمارها در زمینه تخت‌های ویژه بیمارستانی در سالهای  گذشته به طور متوسط سالانه هفت و چهاردهم درصد تخت در مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شیراز اضافه شده است و  با حمایت هر چه بیشتر نیکوکاران حوزه سلامت میتوان امید داشت  این تعداد تخت  متناسب با نیاز جامعه افزایش یابد .

شیراز  همواره از مراکز آموزش عالی مورد توجه کشور از دید اساتید و دانشجویان رشته های علوم پزشکی بوده است ، در سال های پس از انقلاب اسلامی و طی چهار دهه گذشته، دانشگاه علوم پزشکی شیراز توانست با توسعه زیرساخت ها و روزآمدسازی شیوه های نوین آموزشی، نقش خود را در امر آموزش علوم پزشکی کشور و مدیریت این حوزه از رسالت های تعریف شده به گونه ای ایفا کند که از پیشگامان کشور در امر توسعه آموزش پزشکی باشد.

وضعیت فعلی همه گیری کرونا در شیراز و استان فارس ، این فرصت را فراهم کرده است که از توان آموزشی و تحقیقاتی و پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز بهره بهتر و بیشتر گرفته شود ، در شرایط همه گیری کرونا می توان با پرداختن به نقش موثر آموزش علوم پزشکی در هدف گذاری آینده روشن سلامت جامعه ،  گام های اساسی در حیطه تحول در آموزش پزشکی برداشت.

دانشگاه علوم پزشکی شیراز  به عنوان یکی از دانشگاه های علوم پزشکی تیپ یک کشور که مدیریت کلان منطقه پنج آمایش کشوری را نیز شامل دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی بوشهر، هرمزگان، کهگیلویه و بویراحمد، جهرم، لار و گراش، بر عهده دارد، اکنون در جایگاه فرماندهی مهار همه گیری کرونا قرار دارد و باید فراتر از شرایط روزمره به مدیریت این بیماری بپردازد و راهگشای حل مشکل همه گیری در منطقه تحت پوشش نیز باشد.

امید است با ایجاد شرایط بهتر و منسجم تر و اعمال مدیریت جامع در حوزه سلامت در روزهای آینده شاهد ایجاد شرایط بهتر در شیراز و استان فارس در مهار بیماری کرونا باشیم ، هر چند شهروندان نقش اصلی و اساسی در رعایت فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک و پرهیز از آمد و شد های غیر ضروری برای مهار کرونا دارند ، اما در شرایط کنونی صرفا هشدار دادن و همه چیز را در گروه عملکرد شهروندان گذاشتن شایسته قطب علوم پزشکی جنوب کشور با امکانات و تجهیزات بیمارستانی و مراقبت های بالینی نیست و می طلبد دست اندرکاران و تصمیم گیران علوم پزشکی دراین شرایط فراتر از توصیه و هشدار قدم دراین کارزار بگذارند ، همچنان که تا کنون با درخشش نیروهای بیمارستانی و بهداشتی درمانی فارس کارنامه ای درخشان دراین عرصه داشته است.

تا سوم  تیر ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۴۴۵ بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شدند و  مجموع بیماران  در کشور به ۲۰۹ هزار و ۹۷۰ نفر رسیده است، متاسفانه در این مدت ، ۱۲۱ نفر از بیماران کرونا  جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۹ هزار و ۸۶۳ نفر رسید.

برچسب‌ها ویروس کرونا طرح پزشک خانواده دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی فارس نظام ارجاع الکترونیک پزشک خانواده بهداشت و سلامت فارس پروندهٔ خبری نقش توسعه زیرساخت‌های نظام سلامت در درمان بیماران کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا طرح پزشک خانواده نظام ارجاع الکترونیک پزشک خانواده بهداشت و سلامت فارس ویروس کرونا طرح پزشک خانواده نظام ارجاع الکترونیک پزشک خانواده بهداشت و سلامت فارس دانشگاه علوم پزشکی شیراز بیماران کرونا استان فارس شهید دکتر همه گیری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۹۸۵۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همایش پیاده‌روی خانوادگی فردا در یاسوج برگزارمی شود

به گزارش خبرنگار مهر، بر اساس اطلاعیه دانشگاه علوم پزشکی یاسوج این همایش به همت دانشگاه علوم‌پزشکی یاسوج و با اهدا جوایز ارزنده برگزار می‌شود.

این همایش فردا جمعه ۷ اردیبهشت از ساعت ۷:۳۰ از بقعه متبرکه امامزاده عبدالله یاسوج آغاز می‌شود.

کد خبر 6088426

دیگر خبرها

  • افتتاح خوابگاه برای زوج‌های علوم پزشکی
  • افتتاح دفتر همکاری‌های علمی تاجیکستان و علوم پزشکی شیراز
  • آغاز رقابت بیش از ۳۶ هزار نفر در فارس در رشته تجربی
  • افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم پزشکی شیراز
  • افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم‌ پزشکی شیراز
  • همایش پیاده‌روی خانوادگی فردا در یاسوج برگزارمی شود
  • مشارکت بیش از ۷۴ هزار داوطلب در نوبت اول کنکور سراسری در فارس
  • بررسی راه‌های توسعه همکاری علوم پزشکی شیراز با دانشگاه پزشکی تاجیکستان
  • بررسی راه‌های توسعه همکاری دانشگاه علوم پزشکی شیراز با دانشگاه پزشکی تاجیکستان
  • برگزاری نوبت اول آزمون سراسری ۱۴۰۳ در فارس