Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، مشکلات اقتصادی و بیکاری ساحل‌نشینان گلستان سبب شده با وجود گذشت بیش از یک ماه از ممنوعیت صید ماهی همچنان بخشی از صیادان به برداشت غیرمجاز از دریا ادامه دهند. گشت‌های کنترلی و بازدارنده یگان حفاظت شیلات برای برخورد با این افراد پاسخگو نیست.

گلستان بیش از صد کیلومتر ساحل دارد و حدود ۲ هزار فروند قایق صیادی در شهرهای بندرگز بندرترکمن و گمیشان مشغول ماهیگیری هستند که بخش زیادی از این افراد نبود شغل مناسب را دلیل اشتغال خود به صیادی غیرمجاز در پهنه آبی خزر و خلیج گرگان می‌دانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فصل برداشت گندم، جو و کلزا که در شهرهای ساحلی استان به ویژه گمیشان و بندرترکمن آغاز می‌شود تعداد زیادی از این صیادان در قالب کارگران کمباین، راننده، کارگر بسته‌بندی و فروش کاه و حتی خرد کردن این محصولات، دل از دریا می‌کنند و روانه مزارع طلایی گلستان می‌شوند.

کشاورزی گلستان رها شده است | هیچ برنامه و سیاستی برای کشت نداریم زمین‌های حاصلخیز گلستان بستری برای جهش تولید طلای سفید

پس از برداشت محصول گندم و جو در این منطقه، تعدادی از صیادان همراه ادوات کشاورزی مانند کمباین یا بیلر(بسته‌بند کاه) راهی سایر استان‌های می‌شوند و یا در محل سکونت خود، به مشاغل وابسته این حوزه مانند خرد کردن کاه مشغول می‌کنند و دست از دریا بر می‌دارند.

عثمان دبیری یکی از ماهیگیران روستای ساحلی قره‌سو در غرب گلستان در این باره گفت : صیادی شغل آبا و اجدادی ماست و با این شغل خو گرفته‌ایم و شغل دیگری در منطقه نداریم.

 وی افزود: با وجود اینکه فصل تخم‌ریزی ماهی‌ها را می‌دانیم اما برای سیر کردن شکم زن و بچه باید فکری کنیم در نتیجه از اواسط پاییز تا اواخر بهار که زراعت منطقه آماده برداشت شود به ماهیگیری ادامه می‌دهیم و در اوایل خردادماه با رسیدن گندم و جو، از دریا خارج شده و تا چندماه ماهی نمی‌گیریم.

وی تنها شغل جایگزین ماهیگیری را کارگری فصل برداشت غلات دانست و گفت: از دریا خسته شده‌ایم اما شغل مناسب و درآمد دیگری نداریم و مجبوریم صیادی کنیم.

 وی درخصوص راه‌اندازی یک کارخانه فرآوری محصولات دریایی در مجاورت روستای قره‌سو گفت: این واحد تولیدی در ابتدا، خط تولید خود را از بسته‌بندی ماهی به بسته‌بندی مرغ تغییر داده و علاوه بر آن کارگران غیربومی آورده و در عمل هیچ کمکی به اشتغال منطقه نکرده است.

 فرماندار گمیشان نیز معتقد است که رفع دغدغه بیکاری در منطقه به صورت دستوری قابل حل نیست باید راهکارهای مختلف در پیش گرفته شود و از هر روش چند بیکار منطقه به شغل ثابت و پایدار برسند.

احمد دستمرد با قبول کاهش صیادی غیرمجاز در فصل برداشت غلات گفت: ایجاد مزارع پروش ماهی در کنار سواحل و پرورش ماهی در قفس می‌تواند نقش بسزایی در کاهش دستبرد به منابع خزر داشته باشد.

 وی از مهیا بودن تسهیلات کم‌بهره برای متقاضیان فعالیت در بخش آبزی‌پروری شهرستان خبر داد و گفت: توجه به مشاغل حوزه گردشگری ساحلی و مشاغل خانگی و توانمندسازی زنان خانه‌دار می‌توانند در ایجاد اشتغال و در نهایت حفظ ذخایر دریای خزر موثر باشد.

فصل صید ماهیان استخوانی از خزر از مهر هر سال آغاز می‌شود و حدود ۶ ماه ادامه دارد.

صیادان گلستانی امسال بیش از پنج تن ماهی سفید، ۲۹۴ تن کفال، ۴۷ تن کپور و ۱۱ تن سایر ماهیان را صید کردند و صید امسال در مقایسه با سال گذشته ۲۴ درصد افزایش داشت.

تکیه بر اقدامات قهری توسط نهادهای دخیل مانند شیلات، محیط‌زیست و نیروی انتظامی در برخورد با بومیان حاشیه خلیج گرگان و دریای خزر هر چند بی‌نتیجه نیست اما وجود ده‌ها کیلومتر ساحل در گلستان سبب شده این اقدامات بازدارنده به نتیجه نرسد.

هر چند اهمیت فصل زادآوری ماهیان در سال‌های اخیر از طریق مختلف برای جوامع پیرامونی زیستگاه‌های گلستان اطلاع‌رسانی شده و کارگروه‌های فرهنگی نیز در فرمانداری‌ها تشکیل گردید اما هنوز تعدادی از بومیان به دلیل بیکاری به این ضرورت‌ها بی‌اعتنایی می‌کنند و در طول سال به این شغل مشغول هستند.

 خلیج چهار هزار هکتاری گرگان یکی از بزرگترین مخازن آب شیرین متصل به دریای خزر است و تداوم زندگی بسیاری از جانداران در بزرگترین دریاچه زمین به اتصال این خلیج با دریا وابسته است.

طبیعت بسته خزر آن را منزلگاه گونه‌های جانوری منحصربفردی همچون ماهیان خاویاری کرده است اما این دریا در مقابل آلودگی‌های کشاورزی، صنعتی و نفتی آسیب‌پذیر است.

در ایران استان‌های گیلان، مازندران و گلستان در حاشیه دریای خزر واقع هستند.

کد خبر 525098 برچسب‌ها استان گلستان ماهیگیری دریای خزر کشاورزی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: استان گلستان ماهیگیری دریای خزر کشاورزی فصل برداشت دریای خزر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۰۱۶۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی برداشت یک میلیون و ۸۰۰ هزار تُن انواع محصولات کشاورزی در گلستان

محمد برزعلی ضمن اعلام آمادگی استان برای برداشت محصولات کشاورزی، افزود: پیش بینی می‌شود امسال در بیش از یک میلیون تُن گندم و ۱۱۰ هزار تُن کلزا و یکصد هزار تُن جو در استان برداشت شود.

علی اکبر مهقانی، معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی گلستان نیز از کشاورزان خواست: محصولات خود را فقط به مراکز مجاز تحویل دهند.

مریم برزنونی رئیس اداره فناوری و مکانیزه جهادکشاورزی گلستان هم با بیان اینکه سه هزار کمباین آماده برداشت محصولات کشاورزی در استان است، خاطرنشان کرد: پیش بینی سوخت کمباین‌ها از هم اکنون انجام شود.

وی تاکید کرد: حمل محصولات در ماشین‌های بدون کاور ممنوع است.

باشگاه خبرنگاران جوان گلستان گرگان

دیگر خبرها

  • (تصاویر) شگفت‌انگیزترین اکتشافات در دل دریاها؛ از خوک باربی تا مارماهی کور ژلاتینی
  • تحویل گندم به مراکز سرپوشیده خوزستان با توجه با بارندگی‌ها
  • خرید بیش از ۱۲ هزار تن گندم در خرمشهر
  • ۴۰ هزار تن گندم در استان بوشهر برداشت می‌شود
  • برداشت ۱۵ هزار تن گندم از مزارع استان بوشهر
  • خرید تضمینی گندم به بیش از ۶۰۰ هزارتن رسید
  • پیش‌بینی برداشت ۳۰ هزار تن گندم مازاد از مزارع آبدانان
  • ۱۰۵ مرکز خرید تضمینی گندم در گلستان آماده فعالیت هستند
  • پیش بینی برداشت یک میلیون و ۸۰۰ هزار تُن انواع محصولات کشاورزی در گلستان
  • خرید بیش از ۵۶۰ هزار تن گندم از کشاورزان خوزستان