Web Analytics Made Easy - Statcounter

پنجم تیرماه، سالروز درگذشت «عزیز وکیل منفرد» است که به‌خاطر خدمات ارزنده اش «پدر ورزش ایران» لقب گرفت.

به گزارش خبرگزاری شبستان از رشت، پهلوان «عزیز وکیل منفرد» در ۲۲ بهمن ۱۲۹۸ در شهر «بندر انزلی» به دنیا آمد. خدمات ارزنده وی به ورزش ایران باعث شد تا از وی به عنوان «پدر ورزش ایران» نام برده شود.

 

وی یکی از ۱۰چهره برتر تاریخ ورزش ایران محسوب شود که موسس اولین باشگاه ورزشی در گیلان و سومین باشگاه ورزشی در ایران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«وکیل منفرد» اولین دونده ماراتن ایران و دارنده مدال قهرمانی کشور و ۱۵۰۰، ۳ هزار متر و ۱۰هزار متر بود.

وکیل منفرد همچنین قهرمان اولین مسابقه دو ماراتن سال ۱۳۱۹ است که در مسیر جاده مخصوص کرج تا چهارراه ولیعصر تهران برگزار شد. در آن زمان کسی اطلاع دقیقی از مسافت دقیق دو ماراتن نداشت، به همین دلیل دوندگان به جای ۴۲کیلومتر، ۵۶ کیلومتر دویدند. با این حال، وی رکوردار دوی ماراتن کشور و صاحب عناوین متعدد آسیایی و جهانی بود، رکورددار پنج هزار متر را با زمان ۴۷/۱۶ دقیقه سال ها به نام خود ثبت کرد.

 

«وکیل منفرد» بنیانگذار باشگاه «گیو» بندر انزلی است که در رشته هایی نظیر فوتبال فعالیت داشت. پهلوان «عزیز وکیل منفرد»، تمام پاداش خود از قهرمانی اش در سال ۱۳۱۹ دو ماراتن را صرف خرید زمین چندهزار متری کرد تا باشگاه ورزشی گیو بندر انزلی را تاسیس کند تا جوانان گیلان و بندرانزلی بدون پرداخت حق عضویت، بتوانند از آن استفاده کنند.

 

باشگاه ورزشی گیو بندر انزلی سومین باشگاه ورزشی ایران، بیش از هفتاد سال است که در رشته هایی نظیر؛ دو میدانی، بسکتبال، والیبال، فوتبال، دوچرخه سواری فعال است و در گذشته در رشته راگبی و... برای بانوان و آقایان تکاپو داشته است.

باشگاه بوکس گیو بندرانزلی در دهه ۵۰، قطب اول بوکس ایران بود و قهرمانان بسیاری را به بوکس ایران و آسیا شناسانده و تعدادی از این ایشان به عنوان نماینده ایران در المپیک حضور یافتند. «پهلوان عزیز»، همچنین قهرمان اولین دوره مسابقات دو مارتن در ایران در سال ۱۳۱۹، قهرمان کشور در ۲۵۰۰متر، قهرمان کشور در دو ۳ هزار متر، قهرمان کشور در دو ۱۰هزار متر و موسس اولین نشریه ورزشی ایران به نام گیو انزلی بود که در دفتر باشگاه گیو انزلی به چاپ می رسید.

 

«سهراب وکیل منفرد» قهرمان بوکس ایران و یکی از فرزندان عزیز وکیل منفرد در ارتباط با خصوصیات پدر اینچنین می‌گوید: بچه که بودم از این که پدرم اینقدر نگران جوانان شهر بود دلگیر بودم، می‌خواستم پدرم تمام و کمال برای ما باشد ولی اکنون افتخار می‌کنم به هرآنچه در کودکی دلم را کودکانه می‌شکست. همه جوانان شهر پدرم را دوست داشتند زیرا می‌دانستند او همچون یک پدر دلسوز است، روزی که پدر دارفانی را وداع گفت می‌توانم به جرئت بگویم شهر انزلی عزادار رفتنش بود.

 

وی می‌گوید: یادم می‌آید ۹ ساله بودم، یک روز صبح متوجه درگیری لفظی پدر و مادرم شدم. مادرم از پدر می‌خواست با پولی که در خانه داریم برای صبحانه پنیر بخرد و پدر می‌گفت باید برای بچه‌های باشگاه توپ بخرم، یک روز بچه‌هایمان پنیر نداشته باشند اتفاق خاصی نمی‌افتد ولی یک روز بچه‌های باشگاه بی توپ بمانند امکان دارد از ورزش دلزده شده، آواره کوچه‌ها شده و شاید راه بیراهه را در پیش بگیرند. آن روز از پدر رنجیدم که دیگران را به ما ترجیح داد با این که بی صبحانه هم نماندیم ولی اکنون با یادآوری خاطره آن روز احساس می‌کنم پدرم مردی مهربان بود، مرد عاشقی که تمام کودکان و جوانان شهر را همچون فرزندان خود پدرانه دوست داشت و دلواپس فرداهایشان بود.

 

«پهلوان عزیز وکیل منفرد» سرانجام در ۵تیر ماه ۱۳۷۹ در زادگاهش برای همیشه چشم از جهان فروبست.

پایان پیام/595

منبع: شبستان

کلیدواژه: باشگاه ورزشی بندر انزلی ورزش ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۱۰۲۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تبریک رئیسی به‌ مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال

به گزارش «تابناک» به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، سید ابراهیم رئیسی در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.

متن پیام رئیس‌جمهور به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم.

پیروزی­ مقتدرانه و غرورانگیز تیم ملی فوتسال کشورمان و کسب مقام قهرمانی رقابت­‌های جام ملت‏های آسیا ۲۰۲۴ در تایلند و اهتزاز پرچم پرافتخار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، موجب سرافرازی و شادمانی همه ایرانیان ورزش‏‌دوست شد.

اینجانب با مسرت، این درخشش را که نشانه­ای دیگر بر شایستگی­‌های جوانان پویا و سرزنده این مرز و بوم است، صمیمانه به ملت بزرگ ایران تبریک می­‌گویم و از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­نمایم و امیدوارم این پیروزی­ که در سایه اتکال به خدای متعال و تلاش مستمر ورزشکاران عزیز به دست آمد، در سایر آوردگاه­های ورزشی نیز تداوم یابد. برای همه ورزشکاران عزیز کشور آرزوی سلامتی دارم و تداوم موفقیت آنان را که مایة سربلندی ملت عزیز ایران هستند، از درگاه خداوند سبحان مسئلت دارم.

سید ابراهیم رئیسی - رئیس جمهوری اسلامی ایران

دیگر خبرها

  • تبریک رئیسی به‌ مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال
  • حضور بیش از ۱۲۰۰ نفر ورزشکار در ویژه‌برنامه «ایرانی پهلوان»
  • نخستین دوره مربیگری سطح یک اسکواش در همدان برگزار می‌شود
  • سهمیه قطعی ایران برای نخستین دوره لیگ نخبگان آسیا: ۱+۲
  • نخستین مرکز جامع سرطان در گیلان راه اندازی می‌شود
  • برآورد سطح زیرکشت برنج با داده‌های فضایی برای نخستین بار
  • بولت، امباپه را به چالش دوی ۱۰۰ متردعوت کرد
  • جوهری‌خو قهرمان نخستین مرحله مسابقات آزاد تپانچه بزرگسالان شد
  • تجلیل از آقای ورزش ایران در حاشیه کشتی فرنگی جام تختی
  • (تصاویر) زورخانه پهلوان رستم