Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش افکارنیوز،

منابع آگاه و مرتبط با دایره قدرت در ریاض از تلاش «محمد بن سلمان»، ولی عهد سعودی برای بازگرداندن «سعد الجابری» رئیس اسبق دستگاه اطلاعات سعودی از کانادا خبر می‌دهند.

اخبار بین الملل - به گفته این منابع، در شرایطی که  بن سلمان  در طول سال‌های گذشته تمام تلاش خود را برای حذف رقیبان به کار گرفته است؛ یکی از آن‌ها توانسته فرار کند و خود را به کانادا برساند؛ فردی که گفته می‌شود اسناد مهمی را با خود به همراه دارد و چه بسا کلید تکیه بر قدرت در عربستان باشد؛ بنابراین گزارش، در ماه‌های گذشته، ولی‌عهد سعودی فشار‌های خود را بر خانواده و نزدیکان سعد الجابری افزایش داده و فرزندانش را بازداشت کرده است تا او را برای بازگشت به عربستان مجبور کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«سعد الجابری» معاون «محمد بن نایف» پیش از کودتای بن سلمان در ژوئن ۲۰۱۷ بود و ریاست سازمان اطلاعات سعودی را بر عهده داشت و گفته می‌شود، اسنادی که در دست دارد، می‌تواند برای حذف کامل بن نایف و دیگر رقبا مفید باشد و همزمان می‌تواند به شدت علیه بن سلمان به کار گرفته شود و بنابراین لزوم بازگشت وی به عربستان برای بن سلمان مسجل است.

یک مسئول امنیتی و دیپلمات سابق سعودی به رویترز گفت که «سعد الجابری» همچنین اسنادی از معاملات حساس مسئولان رده بالای سعودی از جمله سلمان بن عبدالعزیز و بن سلمان را در دست دارد. این اسناد برای دوره‌ای است که سلمان در زمان ملک عبدالله حاکم منطقه ریاض بود.

مأموران سعودی پس از بازداشت «محمد بن نایف» در مارس ۲۰۲۰ (اسفند ۹۸) پسر ۲۱ ساله و دختر ۲۰ ساله «سعد الجابری» را نیز بازداشت کردند. برادر او نیز در ماه می‌ گذشته دستگیر شد.

در این خصوص یک مسئول آمریکایی به رویترز گفت که «سعد الجابری» مدت‌های طولانی با آمریکایی‌ها در حیطه مبارزه با تروریسم همکاری کرده و واشنگتن نگران وضعیت وی و خانواده‌اش است.

یکی مسئول دیگر نیز گفت: «ما به شدت در خصوص گزارش‌ها درباره بازداشت فرزندان الجابری نگران هستیم و هرگونه ظلمی را به خانواده وی سوای اینکه الجباری چه جرمی دارد، محکوم می‌کنیم.»

«سیرین خوری» سخنگوی وزارت خارجه کانادا نیز گفت که این کشور نگران بازداشت کودکان سعد الجابری است و ارتباط خود را با خانواده او ادامه می‌دهد.

«خالد الجابری» فرزند ارشد «سعد الجابری» به رویترز گفت که در ابتدای کار رابطه پدرش با بن سلمان خوب بود، اما برخی از نزدیکان، ولی عهد و افراد مرتبط با ابوظبی، الجابری را به جانبداری از اخوان‌المسلمین متهم کردند و به مرور موجب ایجاد فضای مسموم علیه او شدند؛ تا جایی که پدرش مجبور می‌شود به کانادا فرار کند.

سیاست فشار بر شاهزادگان فراری از عربستان برای بازگشت به این کشور از طریق بازداشت بستگان، از ابتدای روی کار آمدن بن سلمان در پی گرفته شده و از سوی دیگر ده‌ها شاهزاده نیز ممنوع الخروج هستند.

لیست افراد ممنوع الخروج با اعضای خانواده «عبدالله بن عبدالعزیز» پادشاه سابق عربستان سعودی آغاز می‌شود که مرگش در سال ۲۰۱۵ «بازی تاج و تختی» را به راه انداخت که تاکنون نیز ادامه دارد. در حال حاضر ۲۷ فرزند و بین ۵۲ تا ۵۷ نوه او قادر به خروج از عربستان سعودی نیستند. چهار پسر ارشد پادشاه سابق این کشور نیز از سال ۲۰۱۷ به اتهام فساد در حبس خانگی یا زندان به سر می‌برند.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: بن سلمان عربستان ملک عبدالله عربستان سعودی زندان عربستان سعودی کودکان ملک عبدالله واشنگتن سعد الجابری بن سلمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۱۸۰۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اندونزی و عربستان سعودی با مصادره دارایی‌های روسیه مخالفت کردند

فایننشال تایمز می‌نویسد که کشور‌ها از آینده دارایی‌های خود در غرب می‌ترسند. آنها به طور خصوصی از نمایندگان اتحادیه اروپا خواستند "تسلیم فشار‌های آمریکا و انگلیس نشوند" و بر جلوگیری از مصادره ۲۰۰ میلیارد یورو از دارایی‌های روسیه پافشاری کردند.

در گردهمایی اخیر وزرای دارایی گروه ۲۰ در برزیل، نمایندگان در یک موضوع مبرم احساس ناراحتی عمیقی داشتند: مصادره بالقوه یا استفاده از دارایی‌های روسیه که تحت تحریم‌های غرب پس از حمله روسیه به اوکراین مسدود شده بودند.

دو وزیر - محمد الجدان از عربستان سعودی و سری مولیان ایندراواتی از اندونزی - از جمله کسانی بودند که از این بابت نگران بودند. سؤالات آنها از همتایان غربی خود به یک بحث پرتنش در مورد اینکه آیا صد‌ها میلیارد یورو از دارایی‌های مسدود شده بانک مرکزی روسیه باید برای کمک به تأمین مالی اوکراین اختصاص داده شود، تبدیل شد.

آمریکا و هم پیمانانش استدلال می‌کنند که انجام این کار باعث تقویت مالی با پتانسیل تبدیل جنگ به نفع کی‌یف خواهد شد. برای مخالفان این ایده، چنین اقدامی خطر ایجاد یک سابقه خطرناک در حقوق بین‌الملل را به همراه دارد - سابقه‌ای که می‌تواند منافع هر کشوری را در غرب درگیر کند و نظم حقوقی بین‌المللی را نیز به خطر بیندازد.

در حال حاضر، کی‌یف به بسته کمک نظامی ۶۱ میلیارد دلاری که در ۲۴ آوریل توسط سنای ایالات متحده تصویب شد، پس از ماه‌ها کشمکش سیاسی متکی است. اما جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، متحدانش را تحت فشار قرار می‌دهد تا به دنبال راه‌هایی برای بهره‌برداری از ذخایر تقریباً ۲۶۰ میلیارد یورویی روسیه باشند، در حالی که نشست سران گروه هفت در ایتالیا در ماه آینده به عنوان لحظه‌ای کلیدی برای فشار جهت پیشرفت تلقی می‌شود. پیش از این، نمایندگان G۷ گفتند که موضوع مصادره کامل دارایی‌های فدراسیون روسیه دیگر مورد بحث قرار نمی‌گیرد و اقدامات جایگزین در حال بررسی است.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • عوامل محوری پشتیبانی گروهک تروریستی جیش الظلم در راسک بازداشت شدند
  • بازداشت عوامل پشتیبان گروهک جیش‌الظلم در راسک
  • توافق امنیتی جدید عربستان و آمریکا در انتظار چراغ سبز اسرائیل!
  • عربستانی‌ها آماده می‌شوند: آتش‌بازی در تابستان
  • اندونزی و عربستان سعودی با مصادره دارایی‌های روسیه مخالفت کردند
  • چراغ سبز عربستان به اسرائیل با بازداشت حامیان فلسطین
  • بلومبرگ: عربستان دیدگاه‌های ضد اسرائیلی را سرکوب می‌کند
  • با توافق الاتحاد: بنزما به رئال بازگشت (عکس)
  • سیل شدید در شمال مکه مکرمه
  • عربستان و اسرائیل سازش می‌کنند؟