Web Analytics Made Easy - Statcounter

بازدیدکنندگان باغ گیاه‌شناسی آتلانتا در جورجیای آمریکا تا چند ماه آینده شاهد یک روبات بامزه به شکل جانور تنبل خواهند بود که برای مراقبت از گونه‌های در حال انقراض طراحی شده است. به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو، SlothBot نام روباتی با تحرکات کم همانند جانور تنبل است که اتفاقا انرژی بالایی دارد و می‌تواند درختان، حیوانات و گیاهان و به طور کلی محیط زیست زیر پای خود را تحت نظر بگیرد و از آن‌ها مراقبت کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مهندسان روباتیک موسسه فناوری جورجیا این روبات را به گونه‌ای طراحی کرده‌اند که همانند تنبل سبک زندگی کم انرژی‌ای دارد و با وجودی که خیلی آهسته حرکت می‌کند، کار‌های بسیار زیادی انجام می‌دهد. این روبات مجهز به پنل‌های خورشیدی است و انرژی‌اش را از نور خورشید می‌گیرد و با کمک فناوری مدیریت انرژی جالبی که دارد، روی کابلی که بین دو درخت بسیار بلند کشیده شده است، حرکت می‌کند و فاکتور‌هایی مثل دما، طوبت، وضعیت هوا، سطح دی‌اکسید کربن و اطلاعات مفید دیگری را در باغ گیاه‌شناسی آتلانتا اندازه‌گیری و مانیتور می‌کند.
مهندسان جورجیا می‌گویند: اسلات‌بات کندی را به عنوان یک اصل طراحی پذیرفته است و این روشی نیست که امروزه خیلی معمول باشد. با این حال کند و فعال بودن آن باعث می‌شود که در محیط اطرافش مواردی را مشاهده کند که با حضور مداوم انسان برای ماه‌ها یا حتی سال‌ها قابل ممکن نیست.
این روبات یک متر قد دارد و بدنه آن توسط پرینتر سه‌بعدی به گونه‌ای چاپ شده است تا به راحتی از موتورها، چرخ‌دنده‌ها، باتری‌ها و حسگر‌ها در مقابل تغییر آب و هوا محافظت کند. این روبات برنامه‌ریزی شده تا زمانی که لازم است حرکت کند و هنگام اتمام شارژ به جایی نقل مکان می‌کند که آفتاب بیشتری دارد. این روبات در حال حاضر از یک کابل ۳۰ متری در باغ گیاه‌شناسی آویزان است، اما برای مراقبت از محیط‌های بزرگ‌تر طول این کابل باید بیشتر شود تا دید آن برای تحت نظر گرفتن حیوانات و گیاهان گسترش یابد.
معاون باغ گیاه‌شناسی آتلانتا در مورد این روبات می‌گوید: هیجان‌انگیزترین هدف ما از کاربرد اسلات‌بات در این باغ اتحاد روباتیک و فناوری‌ها با حفاظت از محیط زیست است. ما تحقیقات محافظتی بسیاری در مورد گیاهان و اکوسیستم‌های سالم در سرتاسر جهان انجام می‌دهیم و این روبات به ما کمک می‌کند تا روش‌های جدیدتر و مهیج‌تری را برای پیشبرد اهداف تحقیقاتی و حفاظتی خود پیدا کنیم.
وی می‌افزاید: اسلات‌بات برخی از تحقیقات ما را از راه دور انجام می‌دهد و به ما کمک می‌کند تا آنچه در مورد گرده‌افشانی گیاهان، تعامل بین گیاهان و حیوانات و سایر پدیده‌هایی را که مشاهده آن‌ها دشوار است، درک کنیم.
وی همچنین می‌گوید: با از بین رفتن سریع تنوع زیستی و انقراض بیش از یک چهارم گونه‌های گیاهان در جهان، این روش می‌تواند روش مفیدی جهت حفظ و نگهداری آن‌ها به شمار آید.
اسلات‌بات کاربرد‌های دیگری نیز برای کشاورزی دقیق دارد و می‌تواند با دوربین و حسگر‌هایی که دارد، بیماری‌های زراعی و آلودگی‌های ناشی از حشرات را خیلی زود تشخیص دهد. محققان پس از آزمایش این روبات در این باغ گیاه‌شناسی امیدوارند بتوانند آن را به آمریکای جنوبی منتقل کنند تا شاهد گرده‌افشانی گل‌های ارکیده باشد و زندگی قورباغه‌های در معرض خطر را در این منطقه نجات دهد.
محققان در مورد دلیل اینکه روبات را به گونه‌ای طراحی کرده‌اند که روی سیم حرکت کند، می‌گویند: روبات‌های چرخدار روبات‌های متداولی هستند که در دنیای طبیعی به راحتی به دلیل برخورد با موانعی، چون سنگ یا گل با شکست مواجه می‌شوند. از سوی دیگر، روبات‌هایی که پرواز می‌کنند، مدت طولانی قادر به این کار نیستند، زیرا مصرف انرژی‌شان بالاست. از همین رو ما این روبات را به شکل سیم‌خزنده طراحی کردیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: روباتیک تنبل انقراض گونه های گیاهی باغ گیاه شناسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۱۹۵۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) تصاویر روباتی که حرکاتش شما را انگشت به دهان می کند!

به نقل از نیواطلس، ماه گذشته، شرکت هوش مصنوعی اوپن‌ای آی دو روبات عجیب معرفی کرد. یکی، روبات تاکننده لباس از شرکت نروژی ۱ X که مهارت‌های چشمگیر لمس نرم را نشان می‌دهد و دیگری روباتی از شرکت فیگر که توانایی استدلال زبان طبیعی نسل بعدی را نشان می‌دهد. در ماه جاری نیز شرکت Boston Dynamics با مهارت حیرت‌انگیز تعبیه‌شده در روبات جدید اطلس همه را شگفت‌زده کرد. در شرق آسیا نیز شرکت چینی یوبی تک روبات سخنگو با لمس نرم را با نام Walker S رونمایی کرد.

اما ویدیوی امروز که مهارت‌های یک روبات مجهز به هوش مصنوعی معروف به S ۱ را از یک شرکت تابعه نسبتا ناشناخته Stardust Intelligence مستقر در شنژن چین به نام Astribot نشان می‌دهد، همه را انگشت به دهان کرد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

این روبات سریع و دقیق است و این بر خلاف همه روبات‌هایی است که تاکنون دیده ایم. به گفته شرکت آستریبات، این روبات انسان نما می‌تواند حرکاتی را با حداکثر سرعت ۱۰ متر در ثانیه انجام دهد و بار ۱۰ کیلوگرمی را در هر بازو تحمل کند. همانطور که ویدیوی این روبات نشان می‌دهد، این سرعت به اندازه‌ای است که می‌توان یک رومیزی را بدون آنکه کوهی از لیوان تکان بخورند، از زیر آنها بکشد.

اما این روبات نه تنها سریع است، بلکه فوق‌العاده دقیق است، از باز کردن و ریختن نوشیدنی، پوست کندن آرام خیار، چرخاندن پن کیک در ماهیتابه تا نوشتن با خط خوش، همه را به بهترین شکل نسبت به همتایان خود انجام می‌دهد.

همچنین این روبات در تقلید حرکات انسان بسیار ماهر است، به این معنی که باید یادگیرنده خوبی باشد.

منبع: همشهری آنلاین

tags # تکنولوژی سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! اتفاق عجیب که همزمان با انقراض دایناسورها در زمین رخ داد! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟

دیگر خبرها

  • سلطان آسمان ایران در خطر انقراض/ عکس
  • سلطان آسمان ایران در خطر انقراض است | گزارش همشهری از وضعیت عقاب طلایی ایران
  • میمند ۲ هزار هکتار گل محمدی زیرکشت دارد/وجود ۳۶۰ گونه گیاه دارویی
  • گیاهان دارویی بومی ایلام، در خطر انقراض
  • پارک های جنگلی، اکوسیستمی ارزشمند اما بحرانی
  • «حفاظت» به بقای گونه‌ها کمک می‌کند
  • (ویدئو) تصاویر روباتی که حرکاتش شما را انگشت به دهان می کند!
  • رنگین شدن سفره‌های مردم مراغه با گیاهان کوهی
  • رنگین شدن سفر‌ه ها با رویش گیاهان در مناطق کوهستانی مراغه
  • رنگین شدن سفر‌ه ها با رویش گیاهان کوهی مراغه