Web Analytics Made Easy - Statcounter

آستان های مقدس امامزادگان و بقاع متبرکه است که به دلیل عمق دین داری مردم، این اماکن به پایگاه امنیت و آرامش تبدیل شده است.

خبرگزاری شبستان، گروه قرآن و معارف: محله عودلاجان از قدیمی ترین و تاریخی ترین محلات جنوب شهر تهران است که هر وجب و هر کوچه ای از آن یادآور خاطرات زیادی ار فرهنگ، تاریخ و رسوم مردم تهران است از دوره ای که تهران به اندازه شهری کوچک بود تا دوره مبارزه مخفیانه با رضاخان پهلوی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

یکی از نکات جالب درباره این منطقه از تهران فراوانی آستان های مقدس امامزادگان و بقاع متبرکه است که به دلیل عمق دین داری مردم، این اماکن به پایگاه امنیت و آرامش تبدیل شده است. آستان مقدس امامزاده هفت دختران (ع) (واقع در خیابان شهید مصطفی خمینی، پایین تر از چهارراه سرچشمه، کوچه درویش نوری، تکیه قلی خان) یکی از این بقاع متبرکه است.

 

 

محلیها خدمت به هفت دختران (س) را افتخار خود میدانند

این بزرگواران از نوادگان حضرت موسی بن جعفر (ع) هستند که به همت اهالی جنوب تهران، مزار آنان یکی از مراکز زیارتی شده است. وقتی وارد کوچه پس کوچه های محله عودلاجان و سرچشمه می شوید با ساختمان های قدیمی و فرسوده روبرو می شوید و درست در کنار این بقعه، خانه ای واقع شده که هر لحظه احتمال ریزش آن وجود دارد. اما درست در همین حال و هوا با آستانی روبرو می شوید که مردم منطقه، خدمت به آن را افتخار خود می دانند.

 

حجت الاسلام «حیدر فهد» از فعالان بقعه هفته دختران (س) و مسجد مجاورش درباره قدمت این مرکز دینی به خبرنگار شبستان گفت: قدمت این بقعه را از 400 تا 600 سال نقل کرده اند و گفته اند که این امامزادگان در مسیر سفر از عراق به ری کشته و در سرداب این بقعه دفن شدند.

 

 

خانمها اکثریت زائران را تشکیل میدهند

بقعه هفته دختران (س) بسیار کوچک و حدود 30 متر مربع است اما به گفته فهد، حاجات بزرگ را برآورده کرده و گره های فروبسته زیادی را باز کرده است. بیشتر زائران این بقعه خانم ها هستند که برخی از آنها با دلی پر از درد و رنج و ناراحتی خواسته خود را این امامزادگان در میان می گذارند و همیشه به برآورده شدن حاجات شان امید دارند. معمولا روضه خوانی سید و پیر در این بقعه حضور دارد که مردم به او وجهی کم و زیاد می دهند تا برایشان روضه بخواند. یکی تقاضای روضه حضرت رقیه (س) را دارد، دیگری دلش را به شش گوشه امام سیدالشهدا (ع) پیوند زده است، فردی دیگر حضرت عباس (ع) را واسطه خود با خدایش قرار می دهد. البته به دلیل خانم بودن صاحبان این بقعه متبرکه، روضه حضرت زهرا (س)، حضرت زینب کبری (س) و حضرت رقیه (س) بیشتر مخاطب دارد.

 

گاهی برخی از حاجت داران بساط سفره نذری خود را پهن می کنند و از زائران با نان، پنیر، خرما و سبزی پذیرایی می کنند. توزیع میوه و بسته های نمک نیز در آستان مقدس هفت دختران (س) رایج است. به گفته فهد، همه روزه از ساعت هفت بعدازظهر به بعد (البته در بهار و تابستان منظورش است زیرا در این بقعه در پاییز و زمستان در این ساعت بسته است) هیچ زائری دست خالی برنمی گردد؛ اینجا بساط کرامت و لطف همیشه پهن است.

 

 

زنی که پس از سالها صاحب دوقلو شد

یکی از نکات جالب درباره آستان مقدس هفت دختران (س) خودکار بودن محلی ها در خدمت رسانی به این بقعه است. به طوری که علی آقای خادم همیشه وردست و همکاری در تمیز کردن فضای این امامزاده و درست کردن چای و پذیرایی از زائران دارد. خلاصه اینکه همه چیز در اینجا بوی صفا و مهربانی می دهد. یکی از معروف ترین افرادی که طی سالیان اخیر از هفت دختران (س) حاجت گرفته اند خانمی است که پس از سال ها و به واسطه توسل جستن به این امامزادگان (ع) صاحب دو فرزند شده است. همه این روزها از وی سخن می گویند و به همین صورت آوازه شهرت این نوادگان امام موسی بن جعفر (ع) در سطح محله عودلاجان و تکیه قلی خان فراگیر شده است.

 

مهم نیست کدام قصه درباره هفت دختران (س) درست باشد؛ اینکه از نوادگان حضرت کاظم (ع) هستند یا دخترانی تهرانی هستند که در جنگ با ترکمن ها در دوره صفویه، روی خود را پوشاندند و با دشمنان جنگیدند، مهم این است که مردم به آنها ایمان دارند و این بزرگواران را واسطه خود نزد خدای بزرگ و مهربان قرار می دهند و حاجات شان برآورده می شود. اگر به سمت بازار بزرگ تهران می روید قبل از رفتن به دل آن همه همهمه و شلوغی و کار دنیوی، یا پس از اتمام کارتان در آن، می توانید ساعتی در فضای کوچک بقعه متبرکه هفت دختران (س) بنشینید و سیم خود را با جهان معنویت وصل کنید. اینکه گفته اند با کریمان کارها دشوار نیست به خوبی در این گوشه دنج از پایتخت کشورمان معنا یافته است.

پایان پیام/397

منبع: شبستان

کلیدواژه: هفت دختران کرامت هفت دختران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۲۶۵۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اطلس جامع منابع آلاینده در منطقه ۲ تهران تدوین شد

به گزارش خبرگزاری مهر، علی اصغر طاهری، معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری منطقه با بیان اینکه پروژه با هدف به حداقل رساندن اثرات زیست محیطی ناشی از منابع آلاینده اجرا شد، اظهارداشت: این پروژه علاوه بر شناسایی منابع آلاینده زیست محیطی رصد و نظارت منطقه‌ای بر وضعیت منابع آلاینده، ارائه راه کارهای مدیریتی کاهش پیامدهای محیط زیستی، ایجاد بستری مناسب برای تصمیم گیری بهتر و ارتقای آگاهی‌های عمومی در رابطه با مسائل زیست محیطی را در پی خواهد داشت.

وی مراحل انجام پروژه را شامل فاز مطالعات و بررسی کلیات وضعیت محیط زیستی منطقه، شناسایی منابع آلاینده سطح منطقه، تهیه بانک اطلاعاتی، ارائه راهکارهای کاهش آلاینده‌ها، تهیه اطلس زیست محیطی منطقه و ارائه راه کارهای مدیریت محیط زیست در منطقه عنوان کرد.

طاهری بابیان اینکه در این اطلس منابع آلاینده هوا، خاک، نور، انرژی، امواج و.. شناسایی شده است، افزود: در گام دوم براساس داده‌های احصا شده، برنامه ریزی برای به حداقل رساندن آلودگی ناشی از مراکز آلاینده آغاز خواهد شد.

کد خبر 6089935

دیگر خبرها

  • ایجاد دبیرخانه تکریم دختران و بانوان در حرم حضرت معصومه(س)
  • مقاومت کسب و کارهای کوچک اینستاگرامی در مقابل فیلترینگ
  • برگزاری کنگره جهانی حضرت رضا (ع) در دهه کرامت
  • برگزاری کنگره جهانی حضرت رضا(ع) در دهه کرامت
  • کندی سرویس‌دهی در خط ۵ مترو تهران
  • 5 چالش اصلی کسب و کارهای کوچک
  • ویژه‌برنامه‌های دهه کرامت در استان فارس اعلام شد
  • ۱۰۰۰ برنامه در فارس طی دهه کرامت اجرا می‌شود
  • اطلس جامع منابع آلاینده در منطقه ۲ تهران تدوین شد
  • آیت‌الله مکارم خطاب به سردار رادان: درمورد «طرح نور» سست نشوید و محکم ادامه دهید