Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گفته یک کارشناس ارشد بازارهای بین‌الملل، چین در جایگاه دومین اقتصاد بزرگ جهان می‌تواند شریک تجاری خوبی برای ایران باشد. این کشور به دلیل تنش‌های تجاری که در چند سال گذشته در ارتباط با آمریکا تجربه کرده به طور مستقل ازاین کشور در تلاش برای گسترش توان اقتصادی خود در جهان بوده و در این مسیر از توان ایران برای پیشبرد اهداف خود بهره برده است، اتفاقی که برای ایران نیز دستاوردهای اقتصادی پرباری داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کیوان جعفری‌طهرانی، کارشناس ارشد بازارهای بین‌الملل فولاد و سنگ آهن، گفت: چین همواره شریک تجاری خوبی برای ایران حتی در فشار تحریم‌ها بوده است. هر چند  وقتی تحریم‌های آمریکا علیه ایران دو سال پیش و با آغاز ریاست جمهوری ترامپ شدیدتر شد، چین در پی تشدید تحریم، ارتباط تجاری ما را با بانک کونلون (بانک طرف تجاری ایران و چین) قطع کرد، اما جنگ تجاری که آمریکا با چین به راه انداخت و از این طریق محدودیت و ضرر زیادی را بر چین متحمل کرد، باعث شد این کشور رویکرد مستقل‌تری در ارتباط با آمریکا پیش بگیرد.

او افزود: در همین راستا طرح همکاری 25 ساله چین و ایران که به تصویب هیات دولت رسیده می‌تواند سبب شود ایران از سرمایه‌گذاری که چین در طرح «کمربند-راه» کرده است، بهره ببرد؛ پیش‌تر قرار بود بخشی از این طرح از مناطق شمالی ایران عبور کند که پس از اعمال تغییراتی در آن، ایران از استقرار در طرح یادشده حذف شد.

جعفری‌طهرانی ادامه داد: گفتنی است چین واحدهای تولید فولاد را که در طرح کمربند-جاده و در خارج از این کشور قرار دارد می‌خرد، از جمله این واحدها کارخانه تعطیل‌شده آقااستیل در پاکستان و واحدی دیگر در صربستان است. چین در واقع می‌خواهد با این روش، تحریم‌های آمریکا را دور بزند، چون آمریکا نمی‌تواند واحدهای تولیدی متعلق به چین را که خارج از این کشور هستند، تحریم کند، زیرا که این کشورها تحت تحریم‌های آمریکا قرار ندارند.

این کارشناس خاطرنشان کرد: به باور من یکی از بهترین راهکارها برای ایران توسعه روابط با چین است. چین به عنوان یکی از بزرگ ترین واردکنندگان نفت جهان، روزانه بین 10 تا 12 میلیون بشکه نفت وارد می کند و اگر ما بتوانیم تجارت نفت را با چین توسعه دهیم به رشد اقتصاد خود کمک کرده‌ایم.

او در توضیح تبعات تحریم‌های اخیر آمریکا بر فلزات ایران گفت: تحریم‌های جدید علیه فلزات ایران می‌تواند جو روانی منفی در میان مردم ایجاد کند یا ارزش سهام شرکت‌های قرار گرفته در فهرست تحریم را در کوتاه‌مدت در بورس پایین بیاورد، اما به باور من ما به این شرایط عادت کرده‌ایم، نزدیک به دو سال از آغاز تحریم‌های ترامپ بر فلزات ایران می‌گذرد. به باور من شرکت‌های ایرانی می توانند با مدیریت درست با این شرایط مقابله کنند و بازارهای جدید و جایگزین به دست آورند.

جعفری‌طهرانی در پایان گفت: هر چند تحریم ها باعث شد ما بازارهای اروپا را از دست بدهیم اما کشورهای جنوب شرق آسیا می‌توانند جایگزین‌های خوبی برای اروپا باشند. ما با این کشورها ارتباط دریایی مناسبی داریم و همچنین کیفیت محصولات ما به همراه قیمت مناسب مواردی هستند که نقاط قوت ما در شرایط تحریم به شمار می‌آیند تا بتوانیم با کمترین تنش اقتصادی با تحریم‌ها مقابله کنیم.۲/۵ 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: ایران چین همکاری طرح کمربند جاده طرح همکاری 25 ساله ایران و چین فلزات ایران برای ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۳۸۶۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد که آمریکا تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال می‌کند.

این وزارتخانه تاکید کرد که فعالیت‌های دفاعی ایران را هدف قرار داده است.

رویترز همچنین گزارش داد: انگلیس اشخاص و نهادهای مربوط به بخش دفاعی ایران را تحریم می‌کند.

وزارت امور خارجه انگلیس با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که دو شخص و چهار شرکت مرتبط با شبکه تولید پهپاد در ایران را به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرده است.

به نظر می‌رسد این تحریم‌های انگلیس و آمریکا نیز مانند تحریم‌های گذشته کشورهای غربی علیه کشورمان به بهانه حمایت از جریان‌های محور مقاومت در منطقه و عملیات تنبیهی ایران علیه رژیم صهیونیستی با استفاده از موشک‌ها و پهپادهای مختلف و همچنین در راستای حمایت از رژیم کودک کش صهیونیستی صورت می‌گیرد.

کد خبر 6088709

دیگر خبرها

  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • آغاز ایران‌اکسپو از فردا/ نمایش توانمندی‌های تولیدی و تجاری کشور
  • تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران
  • سید الحوثی: آمریکا شریک اسرائیل در تمام جنایاتش علیه فلسطینیان است
  • حماس: آمریکا شریک جنایات وحشیانه صهیونیست‌ها است
  • تحریم های جدید آمریکا علیه ایران؛ ۴ شخص و ۲ شرکت تحریم شدند
  • تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران
  • اعمال تحریم های جدید آمریکا علیه ایران
  • آمریکا شریک جرم صهیونیست‌ها است