Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-30@23:53:57 GMT

قاعده اول: حق‌محوری و باطل‌گریزی

تاریخ انتشار: ۸ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۴۴۴۰۴۰

قاعده اول: حق‌محوری و باطل‌گریزی

به گزارش خبرنگار مهر، در سلسله یادداشت‌هایی که پیش روی شماست قواعد اندیشه در قرآن و به تعبیری قواعد اندیشه قرآنی توسط مصطفی عباسی مقدم استاد علوم قرآن دانشگاه کاشان از متن آیات استخراج شده است. از آنجا که اندیشه و تعقل در قرآن جلوه‌های بسیار و آثار سرشار دارد، منظور ما انواع و شاخه‌های مختلف آن یعنی هرگونه عقل‌ورزی، تأمل، فکر، تعمق، آینده نگری و عاقبت اندیشی را شامل می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منظور از قواعد هم قانونمندی‌ها و ضوابطی است که بر اندیشه مومنانه در پرتو قرآن احاطه دارند و اینک بیانی مختصر از این قواعد:

قاعده اول: حق محوری و باطل گریزی

از منظر قرآن، اندیشه تابناک و کامیاب آن است که در خدمت حق و جویای حقیقت و گریزان از باطل باشد و حتی نسبت به وجه ناقص حق یعنی نفاق هم هرگز تن ندهد. چرا که در مقام نظر، بین حق و باطل چیز دیگری نیست.

«فَمَنْ یکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَیؤْمِنْ بِاللَّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَی» حقیقت محکم‌ترین دستگیره است که با ترک کامل باطل و درک کامل حق= الله حاصل می‌شود. ساحران دربار فرعون از همه چیز خود برای اندیشه توحید گذشتند و گفتند: «إِنَّا إِلَی رَبِّنَا مُنْقَلِبُونَ». پس باید از هرچه در برابر حقیقت محض قرار گیرد پرهیز کرد، مانند تعلقات خانوادگی مثل ابراهیم، تعلقات مادی مثل خدیجه، دلبستگی‌های اجتماعی مثل ساحران و مؤمن آل فرعون و نیز تعلقات صنفی و نژادی و مذهبی که البته رعایت اینها در جهان اندیشه بس دشوار است که خود را به خاطر تعلق به نژاد یا مذهب خاص دارای اندیشه برتر ندانیم.

نتیجه این کج‌اندیشی می‌شود غلو و مبالغه در مقام انسان‌هایی که خود به عبد خدا بودن افتخار می‌کردند و در ادامه، افترا و سخنان دروغ بستن به آنها به نیت تقویت دین. آری غالیان قدیم و جدید هم اندیشه داشتند اما به جای حقیقت، مذهب را محور و اصل می‌دانستند. برای رعایت و پای‌بندی به این قاعده بایستی به ترتیب و تدریج، حق‌دان، حق‌شناس، حق‌باور، حق‎جو، حق‌پذیر، حق‌گو، حق‌نما و حق‌گزار باشیم.

کد خبر 4957802

منبع: مهر

کلیدواژه: قرآن تفسیر قرآن تدبر در قرآن معرفی کتاب دهه کرامت ویروس کرونا دکتر علی شریعتی کنفرانس بین المللی سازمان تبلیغات اسلامی سید جواد میری امام رضا ع فلسفه مجمع عالی حکمت اسلامی فعالیت های قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه شهادت امام صادق ع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۴۴۰۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش‌آفرینی بانوان خراسان شمالی در کاهش آسیب‌های اجتماعی محوری است

حسن ناهیدی عصر سه‌شنبه در کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت بانوان و خانواده و شورای اجتماعی خراسان شمالی که در سالن شهید حاج قاسم سلیمانی استانداری برگزار شد، بر ضرورت ریشه‌یابی آسیب‌های اجتماعی در جامعه تاکید کرد.

وی در ادامه افزود: نیازمند تدوین برنامه‌ای جامع با خصوصیات کیفی و کمی هستیم تا با هماهنگی بین دستگاه‌ها اجرایی شود.

حسن ناهیدی تصریح کرد: هر چقدر ریشه‌یابی و شناخت آسیب‌ها بهتر انجام شود، درمان و پیشگیری بهتری صورت می‌گیرد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان شمالی با اشاره به نقش سلامت اجتماعی در زندگی افراد و تاثیر آن بر کاهش آسیب‌های اجتماعی، اظهار کرد: در این راستا برنامه‌محور بودن از ضروریات است و در پیشگیری از اختلال و آسیب‌ها موثر خواهد بود.

وی تاکید کرد: اهداف کوتاه مدت و بلند مدت برای کاهش آسیب‌های اجتماعی در دستور کار باشد و اولویت‌بندی آسیب ها و ارائه راهکار برای کاهش آسیب مورد توجه باشد.

ناهیدی با تاکید بر نقش آفرینی بانوان خراسان شمالی در تمام عرصه‌ها و در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی محوری و مهم خواند و افزود: در حوزه بانوان ظرفیت و فرصت‌های خوبی وجود دارد و در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی نیز نقش بانوان موثر است.

کد خبر 6093601

دیگر خبرها

  • نقش‌آفرینی بانوان خراسان شمالی در کاهش آسیب‌های اجتماعی محوری است
  • آیت‌الله مرتضوی: «حفظ نظام» به معنای نظام عام اجتماعی است؛ نه نظام سیاسی
  • قانون‌گریزی شوراها آسیب‌های این نهاد را افزایش می‌دهد
  • ایام دهه کرامت اعلام شد
  • خیز اصلاح طلبان رادیکال به سوی خیابان به بهانه طرح نور/ روزنامه آرمان ملی: مسئله مذاکره با آمریکا و حجاب باید حل شود!
  • نقش محوری کارگران در تحقق شعار سال
  • «با شما سربلندیم» شعار محوری دهه کرامت شد
  • طالبان هیچ‌گونه قاعده و قانونی در حوزه مرزبانی ندارد
  • ویدیو/ عملیات تنبیهی ایران علیه اسرائیل نقطه عطف استراتژیکی در منطقه خاورمیانه بود
  • اسرائیل درمانده است ایران قواعد بازی را تغییر داد | این جمله یک اشتباه بزرگ از سوی بایدن بود