Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-28@22:33:50 GMT

ترویج معارف اهل‌بیت از آثار وجودی امام رضا (ع) است

تاریخ انتشار: ۹ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۴۵۳۰۲۹

ترویج معارف اهل‌بیت از آثار وجودی امام رضا (ع) است

حجت‌الاسلام سعید احمدی در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن تبریک به مناسبت فرا رسیدن دهه کرامت با تاکید بر اینکه در دهه کرامت باید به برکات حضور حضرت امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) بیشتر توجه داشته باشیم، گفت: مامون به خاطر کینه و دشمنی برای محدود کردن امام رضا (ع) و برای اینکه امام را تحت کنترل بگیرد و از یک طرف امام را به عنوان چهره‌ای دنیاگرا معرفی کند، تلاش کرد ولیعهدی را به امام رضا (ع) تحمیل کند و علی بن موسی الرضا (ع) نیز در شرایط اجبار با شروطی این ولیعهدی را قبول کردند و به مرو آمدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه فاصله زندگی امام رضا (ع) از مدینه تا مرو فاصله زیادی بود، افزود: مامون قصد داشت امام رضا (ع) را تحت کنترل بگیرد، قطعاً این فاصله دور برای حکومت مامون خطرساز بود و از این جهت امام رضا (ع) را به اجبار به مرو خواند اما حضور امام رضا (ع) و به تبع آن خواهر گرامی‌شان و سایر برادران‌شان در ایران مایه خیر و برکت شد که امروز نیز ما این خیر و برکت را احساس می‌کنیم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان با یادآوری اینکه حول مضجع شریف این دو بزرگوار، علما و بزرگانی رشد کرده‌اند و امروز اگر ما اسمی از معارف اهل‌بیت داریم به برکت حضور این عزیزان در ایران است، تصریح کرد: از آثار حضور امام رضا (ع)، گسترش منطقه زندگی جغرافیایی شیعیان و محبان اهل بیت علیهم السلام بود. اگر در آن زمان شیعیانی را در مدینه و عراق داشتیم، به برکت حضور امام رضا (ع) در ایران، محل جغرافیایی محبین اهل‌بیت علیهم السلام گسترش پیدا کرد.

احمدی ادامه داد: دومین اثر وجودی حضرت امام رضا (ع)، ترویج معارف اهل‌بیت در گستره پهنای پهناور ایران آن زمان بود. ما آن زمان معمولاً در شهرهای جنوبی تا حدودی با معارف اهل‌بیت آشنا بودند اما با حضور امام رضا (ع) این معارف اهل‌بیت در اقصی نقاط ایران توسعه پیدا کرد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان، با اشاره به اینکه از دیگر آثار حضور امام رضا (ع) در ایران این است که معارف ناب توحیدی و امام‌شناسی علاوه بر اینکه توسعه و گسترش پیدا کرد، عمیقاً مورد عنایت قرار گرفت، اظهار کرد: عمق معارف توحیدی و امام‌شناسی در زمان امام رضا (ع) یک عمق ویژه‌ای دارد.

احمدی با بیان اینکه روایت‌هایی در باب امام‌شناسی از آن حضرت صادر شده است، بیان کرد: از جمله این روایات می‌توان به حدیث سلسله‌الذهب اشاره کرد. ایشان در نیشابور هنگام حرکت به مرو با درخواست علمای حدیث و مردمی که به زیارت ایشان آمده بودند و درخواست کردند که آن حضرت روایتی را از پیامبر نقل کند، حدیث سلسله الذهب را بیان کردند. همه کسانی که در سند این حدیث قرار گرفته‌اند معصوم هستند.

وی یادآور شد: در این حدیث امام رضا (ع) می‌فرمایند کلمه لااله الا الله حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی» کلمه توحید قلعه مستحکم من است و هر کس که وارد این قلعه مستحکم که توحید است، شود از عذاب الهی در امان خواهد بود. امام رضا (ع) توحید را به عنوان قلعه مستحکم الهی در این حدیث مطرح کردند اما نکته بارز این حدیث این است که امام رضا (ع) شرط ورود به این قلعه را ولایت عنوان کردند. با ولایت‌مداری است که انسان وارد قلعه توحید می‌شود و فهم درستی از توحید و معارف توحیدی پیدا می‌کند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان افزود: نکته‌ای که امام رضا (ع) بیان داشتند، اوج معارف امام شناسی را ذیل توحید در این حدیث سلسله الذهب گوشزد می‌کنند، لذا اگر ما می‌خواهیم خداوند متعال را بشناسیم باید از امامت، امام را بشناسیم و شناخت امام زمینه شناخت خداوند متعال را فراهم می‌کند. با این حدیث و سایر حدیث‌هایی که امام رضا (ع) بیان فرمودند، مشخص می‌شود که امام رضا (ع) عمق معارف امام‌شناسی را بیان کردند و این معارف امام‌شناسی به گوش ایرانیان نیز رسید.

احمدی با تاکید بر اینکه اگر ایرانی‌ها بعدها شیعه شده و مروج فرهنگ ناب اهل‌بیت و احکام اهل‌بیت می‌شوند، همه این‌ها به این خاطر است که حضور امام رضا (ع) این مهم را فراهم کرده است، خاطرنشان کرد: لذا از برکات حضور امام رضا (ع) عمق پیدا کردن معارف قرآن و اهل‌بیت مخصوصاً امام شناسی در این است. آثار و برکات دیگری نیز از امام رضا (ع) مطرح است، از جمله تربیت شاگردانی که باعث ترویج فرهنگ اهل‌بیت شدند، لذا برکات وجودی ایشان بر کسی پوشیده نیست.

کد خبر 4960965

منبع: مهر

کلیدواژه: سعید احمدی تبلیغات اسلامی زنجان دهه کرامت ویروس کرونا شیراز بوشهر قزوین شیوع کرونا شهرکرد گرگان خطبه های نماز جمعه ایلام دهه کرامت استانداری سمنان مواد مخدر سازمان تبلیغات اسلامی بیرجند حضور امام رضا معارف اهل بیت امام رضا امام شناسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۵۳۰۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرای داغ حمایت هنرمندانه از غزه در ونیز/غرفه ایران رسما فعال شد

محمد خراسانی‌زاده مدیرکل هنرهای تجسمی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره آغاز به کار غرفه ایران در شصتمین بینال هنر ونیز و شکل حضور هنرمندانی که در این دوره بینال اثر دارند، توضیح داد: در این‌گونه رویدادهای بین‌المللی که هنرمندان اثر دارند، معمول است که به سبب احترام، برای حضور از آنها دعوت می‌شود و احتمالاً تعدادی از این هنرمندان می‌توانند حضور داشته باشند که ما هم میزبانی می‌کنیم. حضور هنرمندان زمانی قطعی می‌شود که کار صدور ویزای آن‌ها به نتیجه برسد. به همین دلیل ما از همه هنرمندان دعوت به حضور کردیم و انتخاب حضور، با خودشان است.

آغاز به کار رسمی پاویون ایران در بینال ونیز با حضور سفیر ایران

وی در مورد آغاز به کار غرفه ایران در بینال ونیز بیان کرد: غرفه ایران در شصتمین بینال هنر ونیز آغاز به کار کرده است و ظهر روز گذشته ۸ اردیبهشت به وقت محلی و بعدازظهر به وقت ایران، محمدرضا صبوری سفیر ایران در ایتالیا از غرفه ایران بازدید کرد و این حضور به غرفه ایران رسمیت داد، چراکه ما بنا نداشتیم برنامه‌ای برای افتتاح غرفه داشته باشیم.

خراسانی‌زاده تصریح کرد: استقرار دوستان در ونیز برای حضور در غرفه ایران در ونیز، کمی با تاخیر همراه شد و زمان پروازها تغییر کرد؛ یعنی بنا داشتیم دوم اردیبهشت ماه کار غرفه ایران در ونیز شروع شود که یک هفته به تعویق افتاد.

وی درباره مضمون غرفه ایران که به کودکان غزه می‌پردازد، اشاره کرد و گفت: مضمون غرفه ایران، حمایت هنرمندانه از مردم مظلوم فلسطین است که ماجرای داغ این روزهای دنیاست. در سلسله اعتراضاتی که در جای جای جهان نسبت به رژیم صهیونیستی رقم می‌خورد و به ویژه در دانشگاه‌های آمریکا شاهد هستیم، این جریان در حال همه گیر شدن است و به همین دلیل ما در ونیز کلی خواهان داریم. در شهر ونیز به دلیل اینکه ساکنان چندانی حضور ندارند و غالب افراد حاضر از گردشگران، هنرمندان و کیوریتورها هستند و همین افراد اعتراضات خودشان را به رژیم صهیونیستی به نمایش گذاشته‌اند، لذا مضمون غرفه ما، بسیار برای آنها جالب و جذاب است.

مضمون غرفه ایران در ونیز کلی خواهان دارد

رییس پاویون ایران در شصتمین بینال هنر ونیز در پاسخ به این پرسش که در دفاع از مضمون «کودکان غزه» چه می‌گوید، توضیح داد: این یک جریان کیوریتال است که مبنای اصلی آن، ۵ اثر از هنرمندان نقاش تراز اول ایرانی است که همگی درباره کودکان غزه کار شده است و در کنار هر اثر قطعه شعری از محمود درویش شاعر بین‌المللی فلسطینی انتخاب شده که متناسب با مضمون اثر است و به چند زبان ترجمه شده است. در کنار این آثار یک ارزش افزوده‌ای هم داریم؛ برای مثال از آینه کاری ایرانی برای بازنمایی بیشتر یکی از آثار استفاده کردیم به صورتی که بازتابش آینه‌ها روی هفت قطعه آینه‌کاری طراحی شده هنرمندان بوشهری را داریم که در فضایی تاریک، اتفاقی کهکشانی را رقم می‌زند.

وی ادامه داد: همچنین، برای ۵ اثر، واقعیت مجازی ساخته شده که مخاطبان از طریق عینک‌های وی آر یا واقعیت مجازی، می‌تواند به لایه‌های درونی اثر مراجعه کنند و در فضای اثر هنری حرکت کنند. در مورد اثر دیگری، موشن گرافی داریم که لایه به لایه، اثر بازنمایی و بازسازی می‌شود یا آثار دیگری که به کمک هنر چیدمان، نمایش‌هایی از این دست چیده شده تا آثار تکمیل شوند و در نهایت یک روایت یکپارچه‌ از این اتفاق را شکل داده است. امیدورایم در بازه زمانی هفت ماهه این آثار مورد توجه قرار بگیرد تا هم از حیث هنری و هم از حیث مضمونی بتواند ظرفیت‌های هنری ایرانی را به دنیا معرفی کند.

نظارت بر نگارخانه‌ها با پرونده الکترونیکی

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره بحث نظارت بر نگارخانه‌ها و صحبت‌هایی مبنی بر تغییر سیاست‌های قبلی به خبرنگار مهر گفت: در مورد نگارخانه‌ها از سال گذشته یک روند جدی آغاز شد که با کمک صاحبان نگارخانه‌ها، مجوزهایی که قبلاً صادر شده بود، دارای پرونده الکترونیکی شدند. بر این اساس، نگارخانه‌داران به سامانه‌ای که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی کرده بود، مراجعه و مجوز خود را تبدیل به مجوز الکترونیک کردند. در ادامه فعالیتی که پرونده الکترونیک نگارخانه‌ها دارد، باید برنامه‌ها و محتوای نمایشگاه‌هایی را که دارند، روی سامانه بارگذاری کنند. در دستورالعمل فعلی نگارخانه‌ها (که البته نسخه جدید آن کاملاً بازنگری و جامع‌تر شده است که به وقت خودش ابلاغ خواهد شد)، اشاره شده که نگارخانه‌ها باید محتوای نمایشگاه‌ها را در بازه زمانی نزدیک به برگزاری آن، به مرکز هنرهای تجسمی در سطح تهران و در سطح استانی به ادارات کل ارشاد اعلام کنند که اگر این اتفاق نیفتد، خودش یک تخلف محسوب می‌شود.

انواع تخلفاتی که از گالری‌ها سر می‌زند

خراسانی‌زاده درباره موارد تخلف آمیزی که از برخی نگارخانه‌ها سر می‌زند، تصریح کرد: وقتی محتوایی خارج از ضوابط نمایشگاهی به نمایش در می‌آید، ۲ تخلف اتفاق می‌افتد؛ اول اینکه این نوع آثار به مرکز هنرهای تجسمی ارایه نشده‌اند و دوم اینکه در حال حاضر مسوؤلیت ارایه آثار برعهده نگارخانه‌داران است، چراکه خودشان با شناخت قوانین جامعه باید در چارچوب قوانین عمل کنند.

وی تاکید کرد: نکته حائز اهمیت این است که اکثر نگارخانه‌داران تلاش دارند ضوابط را رعایت کنند و وقتی تعدادی تخلف دیده می‌شود باید مراعات کنیم به نام همه نگارخانه‌داران تمام نشود و این ذهنیت نادرست که خارج از ضابطه عمل می‌کنند، تغییر کند. اما برخی موارد تخلف درست است و می‌پذیرم که باید تذکرات از جمله به صورت شفاهی و یا با ثبت در پرونده نگارخانه‌ها باشد و با این‌گونه تخلفات مقابله شود.

برنامه موزه هنرهای معاصر تهران تا ۱۴۰۴ بسته شد

مدیرکل هنرهای تجسمی در پاسخ به پرسش دیگری درباره بازگشت نظم به برنامه‌های موزه هنرهای معاصر تهران گفت: جدول برنامه‌های موزه هنرهای معاصر تهران تا ابتدای سال ۱۴۰۴ بسته شده است که اتفاقاً در بسیاری از زمان‌ها نیز تک نمایشگاه نیست، یعنی همزمان دو الی سه نمایشگاه برگزار خواهد شد. البته اطلاع‌رسانی این نمایشگاه‌ها چون باید با نظارت کیوریتور باشد، در زمان مقتضی اعلام می‌شود اما نمایشگاه‌ها برای ما مشخص است و حتی اگر خودمان نیز بخواهیم برنامه جدیدی داشته باشیم، باید از سال ۱۴۰۴ در نظر گرفته شود.

خراسانی‌زاده در پایان درباره برگزاری بینال‌ها و جشنواره‌ها به ویژه جشنواره «تجسمی فجر» در موزه هنرهای معاصر تهران بیان کرد: اگر منظور برگزاری نمایشگاه آثار شرکت‌کنندگان است که خیر؛ موزه هنرهای معاصر تهران شأنی فراتر از شرکت‌کنندگان دارد. در عین حال باید بپذیریم موزه هنرهای معاصر، نگارخانه نیست و باید جایگاه موزه‌ای آن مدنظر قرار گیرد و آثار در سطح خاصی می‌توانند وارد فضای آن شوند. بنابراین امشال هم همچون سال گذشته که همزمان با «تجسمی فجر شانزدهم» در موزه نیز رویداد (آثار مفاخر هنرهای تجسمی از گنجینه موزه و پوسترهای انقلاب) را داشتیم، متناسب با شأن موزه عمل خواهیم کرد.

کد خبر 6090390

دیگر خبرها

  • عفاف و حیا حافظ حریم انسانی و شخصیت وجودی زن و مرد است
  • ماجرای داغ حمایت هنرمندانه از غزه در ونیز/غرفه ایران رسما فعال شد
  • میزبانی استان کرمان از ۴ شهید گمنام در سالروز شهادت امام ششم
  • حدیث روز | با اخباری که می‌شنویم چگونه برخورد کنیم؟
  • برگزاری نخستین جشنواره "فیلم رضوان" نوآوری این دوره از جشنواره امام رضا (ع) است
  • حضور قاری افغانستانی در بیست و نهمین جشنواره بین المللی قرآن و حدیث
  • کرمان در ایام شهادت امام صادق(ع) میزبان شهدای گمنام است
  • برگزاری همایش بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای
  • دیدار مدیران مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) با رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان+تصاویر
  • تسلیت رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) در پی درگذشت خانم معصومه حائری