Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدرضا بهمنی در دیدار وزیر و مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با معاون اول رییس جمهوری با اشاره به تدوین برنامه تحول وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در فضای مجازی با بیان این مطلب افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تدابیری را برای مواجه با تحولات فضای مجازی در عرصه فرهنگ اندیشیده و به همین منظور تدوین برنامه و متناسب­ سازی وزارتخانه با این تحولات از حدود یکسال قبل در دستورکار این وزارتخانه قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: همزمان با تدوین برنامه مذکور، مصوبه شورای عالی فضای مجازی کشور در جلسه ۲۶ فروردین ۹۸، ۸ دستگاه از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را مکلف به تدوین برنامه تحول سازمانی کرد که این وزارتخانه اولین وزارتخانه‌ای است که برنامه متناسب‌سازی سازمانی خود با تحولات فضای مجازی را تهیه و فرآیند اجرایی سازی آن را آغاز کرده است.

بهمنی اهم چالش­ های عرصه فرهنگ ناشی از تحولات فضای مجازی را مورد اشاره قرار داد و کاربر محورشدن و افزایش تولید و توزیع محتوا از سوی کاربران عمومی، ورود فعالان غیرفرهنگی به حوزه تولیدات فرهنگی مانند اپراتورها، بروز پدیده گمنامی در تولید و نشر محصولات فرهنگی، هنری و رسانه­ ای، دشواری کنترل و ممیزی قبل از نشر، در هم تنیدگی قالب ­های محصولات فرهنگی و فراگیری محصولات صوتی و تصویری، تصرف بازار مصرف فرهنگی کشور توسط رقبا و معارضان در بستر شبکه‌های توزیع فضای مجازی را از جمله این چالش ها برشمرد.

رئیس مرکز رسانه­ های دیجیتال افزود: به واسطه این گونه چالش ­ها، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه های مختلف ماموریتی خود با پدیده ­ها، بازیگران و الگوهای نوین در تولید، نشر و مصرف فرهنگی، هنری و رسانه­ ای مواجه شده به گونه ­ای که نیازمند تغییرات جدی در تعاریف، سیاست ­ها، فرآیندها و ابزارهای انجام فعالیت­ های خود شده است.  

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه گفت: بنا به این ضرورت­ ها و با توجه به مصوبه شورای عالی فضای مجازی کشور، برنامه تحول برای ارتقای نقش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در فضای مجازی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تدوین شده است.

بهمنی در معرفی ارکان مفهومی و اقدامات این برنامه ادامه داد: در این برنامه ۷۱  اقدام عملیاتی در قالب پنج گروه و به عنوان ۵ رکن برنامه پیش بینی شده است.

وی نخستین رکن برنامه را «متناسب­ سازی تشکیلات و نظام مدیریت وزاتخانه با تحولات فضای مجازی» معرفی کرد و گفت: بهبود ساختار سازمانی، توانمندسازی نیروی انسانی و تقویت نقش تنظیم ­گری وزارتخانه در فضای مجازی را از جمله اقدامات این رکن است. همچنین در این برنامه، «توسعه دولت الکترونیک و پلتفرم­ های فرهنگی در فضای مجازی» به عنوان رکن زیرساختی و مهم در نظر گرفته شده که در این گروه، اقداماتی مانند اصلاح نظام مجوزها، تسهیل و تسریع خدمات به اهالی فرهنگ و هنر، حمایت از ایجاد و توسعه پلتفرم­ های ایرانی در عرصه فرهنگ، هنر و رسانه، در دستورکار قرار گرفته است.

 بهمنی در بخش دیگری از سخنان خود، ضرورت حضور و نقش ­آفرینی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ارتقای محتوایی فرهنگ و هنر ایرانی - اسلامی در بستر فضای مجازی را یادآور شد و گفت: توجه به فرصت­ ها و تهدیدهای پیش­رو در زمینه تولید و نشر محتوا در فضای مجازی از اهمیت بالایی برخوردار است به گونه­‌ای که یکی از کلان برنامه های وزیر فرهنگ دولت دوازدهم نیز «ارتقای محتوایی محصولات فرهنگی و هنری» است، لذا در این بخش از برنامه تحول، به اقداماتی همچون شبکه­ سازی تولیدکنندگان محتوا، استفاده از ابزارهای نوین برای پایش و صیانت از محتوای فرهنگی در فضای مجازی و ارتقای سواد مجازی کاربران به ویژه خانواده ­ها، توجه شده است.

وی تاکید کرد: تحولات فضای مجازی، عنصر کسب و کاری در عرصه فرهنگ را برجسته ­تر کرده است. بنابراین ذیلِ گسترش کسب و کارهای فرهنگی در فضای مجازی به عنوان رکن چهارم برنامه تحول نیز اقداماتی طراحی شده است که اموری چون حمایت از شکل­ گیری مراکز نوآوری و شتاب دهی فرهنگی، هنری و رسانه ­ای، گسترش آموزش کسب و کارهای نوین در میان اهالی فرهنگ و حمایت از شکل­ گیری مجامع و تشکل­ های کسب و کاری در عرصه فرهنگ را شامل می شود.

 بهمنی افزود: این برنامه تلاش کرده موضوع «بهبود اطلاع­ رسانی و تبلیغات در فضای مجازی» را به عنوان رکن پنجم برنامه تعریف تعریف کرده و نسبت به اجرای اقداماتی مانند تعمیم قوانین مدیریت تبلیغات در کشور به فضای مجازی و پیشگیری از گسترش اخبار جعلی و محتواهای آسیب ­رسان، اهتمام ویژه داشته باشد.

وی در پایان تصریح کرد: ذیل مجموعه اقدامات این برنامه، هم ­اکنون ۲۸ پروژه به صورت فراگیر در همه­ بخش های وزارتخانه در حال اجراست. که از این تعداد حدود ۷ پروژه مهم در حوزه دولت الکترونیک و متناسب­ سازی وزارتخانه و ۲۱ پروژه نیز در حوزه­ های محتوا، کسب و کارهای فرهنگی و اطلاع­ رسانی هستند.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه­ های دیجیتال در پایان گزارش خود، خطاب به معاون اول رئیس جمهور درخواست داشت برای تدبیر موفق نسبت به تحولات فضای مجازی، ضرورت تغییر در الگوی سیاست گذاری و تنظیم ­گری سازمانی در دستگاه­ های فرابخشی دولت مانند سازمان امور اداری و استخدامی و سازمان برنامه و بودجه، مورد توجه قرار گیرد چرا که در غیر این صورت دولت دچار نوعی حبس ظرفیت در اعمال حکمرانی در همه بخش­ های گوناگون به ویژه در بخش فرهنگ و هنر خواهد شد.

عصر شنبه، ۱۷ سند فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونان و مدیران عامل سازمان‌های زیر مجموعه این وزارتخانه، رونمایی شد. از جمله این اسناد می توان به ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی، برنامه های ارتقای فرهنگی مراسم راهپیمایی اربعین، برنامه های فرهنگ زیارت و گردشگری مذهبی، برنامه ارتقای فرهنگ سلامت، برنامه های ارتقای فرهنگ حفاظت از محیط زیست، برنامه ترویج ورزش همگانی، ارتقای فرهنگ کار و مهارت آموزی، برنامه ارتقای فرهنگ توانمند سازی مددجویان، ترویج فرهنگ مصرف بهینه آب و ارتقای فرهنگ وقف در کشور اشاره کرد.

در این نشست همچنین گزارشی از عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه های مختلف توسط معاونان، مدیران عامل سازمان های زیر مجموعه، مشاوران و مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در محل این وزارتخانه به معاون اول رئیس جمهوری ارائه شد.

برچسب‌ها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تارنماهای خبری

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تارنماهای خبری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تارنماهای خبری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تحولات فضای مجازی فضای مجازی فضای مجازی عرصه فرهنگ تدوین برنامه ارتقای فرهنگ برنامه تحول معاون اول

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۵۷۹۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اعتبار شده است

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز مجلس و در پاسخ به تذکر آصفری نماینده اراک مبنی بر علت اجرایی نشدن متناسب سازی حقوق بازنشستگان تصریح کرد: در پایان سال گذشته احکام و تبصره‌های بودجه ۱۴۰۳ به دولت ابلاغ شد و دولت مجوزی برای تامین اعتبار از محل یک درصد ارزش افزوده برای متناسب سازی حقوق بازنشستگان پیدا کرد.

وی اضافه کرد: بر این اساس دولت هیچ مشکل قانونی برای تامین اعتبار و پرداخت ندارد اگر مشکلی در فروردین‌ماه بوده به صورت قطع در اردیبهشت‌ماه رفع شده و باید انجام شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان اظهار کرد: به بازنشستگان این اطمینان را می‌دهم که اراده دولت و مجلس شورای اسلامی بر اجرای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان است که دولت مجوز قانونی دارد و تامین اعتبار هم صورت گرفته است.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی مجلس

دیگر خبرها

  • وزیر ارشاد: به کنسرت رپ مجوز ندادیم
  • فضای مجازی سبب شده تا از تربیت فرزندان غفلت شود
  • جزئیاتی از طرح‌های مطالعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
  • ۱۰نظرسنجی مربوط به پیمایش حجاب انجام شده/احیای مرکز طرح‌های ملی
  • برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اعتبار شده است
  • بوشهر در تعداد اجراهای موسیقی از برترین استان‌های کشور است
  • تشکیل قرارگاه شهید آوینی فرصتی برای حمایت از تولیدات هنری است
  • لزوم نظارت، حمایت و هدایت، پس از صدور مجوز مؤسسات فرهنگی
  • وزارت ارشاد: محمد خزاعی می‌ماند
  • اجرای بیش از ۱۰ عنوان برنامه در هفته عقیدتی و سیاسی مهرستان